عرضه کم و تورم دلیل آشفتگی بازار خودرو

سه شنبه 30 بهمن 97 ساعت 12:51
عرضه کم و تورم دلیل آشفتگی بازار خودرو

یک کارشناس اقتصادی با ذکر اینکه عرضه کم و تورم باعث آشفتگی بازار خودرو شده است، گفت: دلالانی که برای کسب سود وارد این بازار می‌شوند ضرر خواهند کرد.

فربد زاوه درخصوص علت افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو یا قیمت دیگر کالاها دلیل تورم نیستند بلکه خود معلول تورم هستند یعنی کشور دچار تورم است و اثر خود را بر قیمت کالاها می‌گذارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: ریشه تورم سیاست‌های دولت است و جزو ابزارهای انحصاری دولت‌ها است و اینکه مردم می‌توانند تورم ایجاد کنند اشتباه است بلکه می‌توانند از قوانینی که وجود دارد سوءاستفاده کنند و منجر به نابسامانی شود ولی، کسی که این آشفتگی را ایجاد می‌کند دولت است.

وی گفت: در خصوص خودرو هم همین موضوع است، در ایران یک نقدینگی بزرگی وجود دارد که به واسطه پایدار نبودن سیاست‌های پولی کشور، پایدار نبودن سیاست‌های عرضه و تولید است زمانی که پایداری قوانین دچار اختلال می‌شود انگیزه برای سرمایه گذاری طولانی مدت در کشور کاهش می‌یابد و باعث می‌شود این نقدینگی به سمت بازارهای دیگر سرازیر شود و دیگر بازارها را دچار التهاب کند.

زاوه با ذکر اینکه حجم عرضه خودرو به طور میانگین نسبت به مدت زمان سال اخیر ۴۵ درصد کاهش داشته است ادامه داد: این موضوع باعث شد این کالایی که در بازار وجود دارد قابلیت سفته بازی پیدا می‌کند و با افزایش تیراژ مشکل در بازار خودرو برطرف می‌شود، ولی بازارهای دیگر به مشکل خواهند خورد.

این کارشناس اقتصادی یادآوری کرد: عرضه کم و تورم باعث آشفتگی بازار شده است طبق آمار وزارت صنعت عرضه کمتر شده، از سویی این سطح قیمت‌ها تقاضای واقعی ندارد و دلالانی که برای کسب سود وارد این بازار می‌شوند زیان خواهند کرد به خاطر اینکه خودرویی مثل پژو ۴۰۵ خواهان ۹۰ میلیون تومانی ندارد.

وی گفت: رکودی که بعد از این مرحله در بازار خودرو اتفاق خواهد افتاد بدتر از این موضوع خواهد بود به خاطر اینکه خودروی ۹۰ میلیونی مشتری آنچنانی نخواهد داشت.

زاوه تصریح کرد: منشأ این مشکلات را باید در دولت پیگیری کرد زمانی که تخصیص ارز مشکل دارد و این مشکلات وجود دارد تورم هم کاهش نمی‌یابد.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar