فولاد ایرانی، قاتل سریالی جاده‌ها

بروزرسانی در: یکشنبه 13 مرداد 98 ساعت 17:17
فولاد ایرانی، قاتل سریالی جاده‌ها

خودروهای تولید داخل قربانی می‌گیرند و مسبب اصلی کیفیت بدنه است ولی چرا این وضعیت اصلاح نمی‌شود؟

۸۵ درصد تصادف‌های منجر به فوت با خودروهای داخلی رخ داده  و فقط ۱۵ درصد این تصادف‌ها مربوط به خودروهای خارجی بوده است. این موضوعی است که سرهنگ مؤمنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید و تاکید می‌کند که پراید با سهم ۴۵‌درصدی تقریباً نیمی از این خودروهای تصادفی را  تشکیل می‌دهد و پس از آن خانواده پژو بیشترین سهم را در تصادفات منجر به فوت داشته است. مؤمنی تاکید می‌کند که این آمار بدون توجه به شمار خودروها و سهم آنها از بازار ایران تهیه شده است.

گفته‌های رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در وضعیتی رخ می‌دهد که چندی پیش کمال‌ هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور انتقادهای تندی را علیه خودروسازان و کیفیت بدنه خودروهای داخلی مطرح کرده و گفت که آنها ارابه مرگ می‌سازند و در کشورهای دیگر به پراید و پژو ۴۰۵ مجوز رفت و آمد نمی‌دهند.

به جز این، ایرانی‌ها بارها کیفیت بدنه خودروهای داخلی را در فضای مجازی آماج انتقاد و حتی دستمایه شوخی قرار داده‌اند. خودروسازان در خصوص کیفیت بدنه‌های خودرو می‌گویند که آنها ناچارند بدنه خودرو را با ورقه‌های فولاد ایرانی تولید کنند که ضخامت آنها چند میکرون زیر استاندارد جهان است و البته فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو این موضوع را تأیید کرده و می‌گوید علاوه بر کیفیت فولاد بدنه خودروهای داخلی، رعایت‌نکردن بعضی نکات توسط خودروسازان هم باعث ایمنی پایین بدنه‌های خودرو می‌شود.

علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های اتومبیل هم می‌گوید استانداردهایی که در صنعت خودروسازی ایران لحاظ می‌شود، کف و حداقل استانداردهاست و البته بعضی از این استانداردها به کل منسوخ شده‌اند.

بدنه خودروهای ایرانی نمی‌توانند استاندارد جهانی را پاس کنند

خودروهایی که با حیوانات تصادف کرده‌اند و بدنه‌شان بشدت آسیب دیده است... این تصاویر مدام در فضای مجازی بین ایرانی‌ها دست‌به‌دست می‌شود. اکنون جاده‌های ایران سال‌هاست به قربانی‌گرفتن عادت کرده‌اند. نگاهی به آمار نشان می‌دهد که سهم خودروهای داخلی از تلفات جاده‌ای بیش از خارجی‌هاست. کارشناسان عقیده دارند عواملی مانند انحصاری‌بودن بازار از دلایل پایین‌بودن کیفیت بعضی از خودروهای تولیدی داخل  است.  فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو که عقیده دارد کیفیت بدنه خودروهای داخلی قادر به پاس کردن استانداردهای کشورهای اروپایی نیست، می‌گوید: «استانداردهای اروپا هر سه سال یک بار مورد بازنگری قرار می‌گیرد، درحالی‌که بعضی از خودروها بیش از ۳۰‌سال روی خط تولید در ایران باقی می‌مانند. همین موضوع باعث شده خودروسازان و زنجیره‌های قبلی آن (قطعه‌سازها و فولادسازها) هیچ تلاشی برای ارتقای کیفیت محصولات خود نکنند. البته خودروسازان می‌گویند از خودروهای داخلی به اندازه پولی که پرداخت می‌شود، باید انتظار داشت و نمی‌توان یک پراید ۴۰‌میلیون تومانی را با یک برند تویوتا که دست‌کم برای آن ۶۰۰‌میلیون تومان پول پرداخت می‌شود، مقایسه کرد.»

صافکاری‌ها پر از پراید و ۴۰۵

آخرین آمار منتشر شده راهور نشان می‌دهد خودروی پراید با ۲۴.۱۰ درصد، موتورسیکلت با ۱۵.۰۶ درصد، پژو ۴۰۵ با ۱۱.۹۲ درصد، وانت پیکان با ۶.۸۵ درصد، سمند با ۵.۱۵ درصد، وانت نیسان با ۴.۹۹‌درصد و کامیون با ۴.۶۲‌درصد به ترتیب بیشترین سهم از مقصران در تصادفات را به طور کلی به  خود اختصاص داده‌اند.

علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها در این خصوص می‌گوید: «پراید و ۴۰۵  بیشترین آسیب بدنه‌ای را در تصادفات می‌بینند و هر صافکاری را که نگاه می‌کنید چند تا  از این مدل  خودروها در دست تعمیر دارد.»

او ادامه می‌دهد: «البته نمی‌توان گفت که بدنه خودروهای خارجی در تصادفات آسیب زیادی نمی‌بینند، ولی شمار تلفات و میزان آسیبی که به سرنشینان وارد می‌شود، قابل مقایسه با خودروهای داخلی نیست.»

سهم کیفیت بدنه در تلفات بالای جاده‌ای

روزانه حدود ۹۰۰ نفر در تصادفات جاده‌ای کشور مصدوم و بیش از ۴۵ نفر کشته می‌شوند که میزان این حجم تلفات با بعضی نبردهای خونین تاریخ کشور رقابت می‌کند.

هزینه‌های مالی مستقیم این تصادفات بیش از چند‌هزار‌میلیارد تومان در‌ سال برآورد می‌شود و هزینه‌های انسانی آن برای کشور غیرقابل جبران است. جدای از عوامل فنی، نمی‌توان سهم بدنه‌های کم‌مقاوم خودروهای داخلی را در شمار بالای تلفات جاده‌ای ایران نادیده گرفت.

آن‌گونه که کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «کاهش ضخامت ورق‌های فولادی و تعداد نقطه جوش‌ها باعث شده بدنه خودروها از استاندارد لازم فاصله بگیرند.

زاوه  که مخالف داخلی‌سازی قطعه‌های مصرفی در خودروهای داخلی به هر قیمتی است، می‌گوید: «ورق‌های فولادی تولید داخل در وضعیتی جایگزین ورق‌های اصلی شده که کشش و استحکام لازم را ندارند.»

از آن طرف جاده‌مخصوص‌نشین‌ها هم می‌گویند که ناچارند ورق‌های فولادی مصرفی در صنعت خودرو را از تولیدکنندگان داخلی تهیه کنند و نوعی انحصار در این بخش شکل گرفته است.  به همین خاطر فولادسازان هیچ تلاشی برای بهبود کیفیت و ارتقای استانداردهای لازم انجام نمی‌دهند.

به گفته او ضخامت ورق‌های فولادی مصرفی در بدنه خودرو  به خاطر به‌ روزنبودن تکنولوژی کمتر از حد استاندارد اولیه این خودروهاست. شاید این تفاوت در حد چند میکرون باشد، ولی همین تغییر کم هم کیفیت و استحکام بدنه را زیر سؤال می‌برد و بعضاً خطراتی را برای سرنشینان این خودروها به همراه دارد.

۳۰‌ سال تولید بدون هیچ تغییری

جالب است بدانید در این بین خودروسازان مدعی هستند که خودروهایی مثل پراید یا پژو ۴۰۵ موفق به پاس کردن تست‌های تصادف اتحادیه اروپا شده‌اند! فربد زاوه، کارشناس خودرو در واکنش به این موضوع می‌گوید: «باید توجه داشت این تست‌ها نزدیک به ۳۰‌سال پیش انجام شده که معیارهای بررسی استاندارد خودرو با حالا زمین تا آسمان فرق می‌کرد.»

به گفته او تعریف استاندارد خودروها در اروپا هر سه سال یک‌بار بازنگری می‌شود، ولی خودروهای داخلی بعضاً ۳۰‌سال بدون این‌که تغییری در کیفیت و تکنولوژی آن انجام گیرد، روی خط تولید باقی می‌مانند.

علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها هم در این مورد می‌گوید: «گذشته از استانداردهای قدیمی، در ایران تولید خودرو با کف و حداقل استانداردها انجام می‌شود تا جایی که ایجاد بعضی تجهیزات ایمنی اضافه آپشن به حساب می‌آید.»

او در این خصوص مصداقی آورده و می‌گوید: «به‌عنوان مثال نصب دو  ایربگ در تولیدات داخلی یک آپشن محسوب می‌شود، حال آن‌که بعضی از خودروهای ژاپنی به ۱۸ ایربک مجهز می‌شوند.» 

بدنه خودرو کیلویی چند؟

ولی بدنه خودرو با کیفیت فعلی برای خودروسازان داخلی چقدر آب می‌خورد؟ اگر فرض را بر این بگذاریم که در یک خودرو ۴۰۰کیلوگرم  ورق فولادی مصرف شود و هزینه تمام‌شده هر کیلوگرم ورق را (با احتساب هزینه قالب‌گیری) کیلویی ۳۰‌هزار تومان در نظر بگیریم، در بدترین حالت، بدنه یک خودرو نزدیک به ۱۲‌میلیون تومان برای خودرو‌ساز آب می‌خورد.

بهترین کیفیت بدنه را کدام خودروها دارند

اگر در پی خرید یک خودرو با کیفیت بدنه قابل قبول هستید، ابتدا بهتر است سراغ خودروهای مونتاژی  بروید. بررسی‌ها نشان می‌دهد هم اکنون پژو ۲۰۰۸ استانداردترین بدنه را بین تولیدات داخلی دارد. پس از آن می‌توان مزدا ۳ و سراتو را بهترین خودروها به لحاظ کیفیت بدنه دانست. البته اگر در بین خودروهای تولید داخل به دنبال یک خودروی ایمن هستید، باید سراغ خانواده رنو ( تندر ۹۰، ساندرو ) بروید.

پراید را با تویوتا مقایسه نکنید

البته خودروسازان می‌گویند که در بحث ایمنی، منطقی و منصفانه نیست پراید ۴۰ میلیون‌ تومانی را با یک تویوتای ۶۰۰‌میلیون تومانی مقایسه کنیم، چون اصلاً هیچ وجه مشترکی بین آنها وجود ندارد. درواقع وقتی صحبت از پراید و پژو ۴۰۵ (قدیمی‌ترین خودروهای داخلی) می‌کنیم، نمی‌توانیم انتظار ایمنی و کیفیتی در سطح مثلاً هیوندای و تویوتا داشته باشیم. این خودروها با توجه به قیمتی که دارند، سطحی از ایمنی و کیفیت را ارائه می‌دهند و باید در همان سطح از آنها انتظار داشت.

شهروند

کیفیت خودرو فدای تولید شد

تأثیر خصوصی سازی خودروسازان بر کیفیت خودروها

رده بندی کیفیت خودروهای داخلی اردیبهشت ۹۸ منتشر شد

نظارت خاصی بر روی قیمت لوازم یدکی خودرو وجود ندارد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "فولاد ایرانی، قاتل سریالی جاده‌ها"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان

پراید که نظر کیفیت اصلا لایق مقایسه با تویوتا نیست که به خودمون همچین اجازه ای بدیم که بخواهیم مقایسه کنیم ولی از نظر پرداخت وجهی چرا ! چون پولی که برای پراید پرداخت میکنیم قیمت تویوتا کمری مدل ۲۰۱۰ در ژاپن و آمریکاست واقعا به مونتاژ کاری خودرو وسیاست صنعت خودرو سازی ایران باید گریست و از اینکه انقدر در حق مردم اجحاف میشه تاسف خورد

کوروش وطن خواه
مهمان

ضایعات فلزی ایران گاری و خرپا با تکنولوژی زمان شاه در سال ۲۰۱۹ همچنان مطمعن این پراید هم که میبینید اینطوری شده بخاطر اینکه احساس خطر که میکنه همه را میفرسته بهشت خودشم تیکه تیکه میشه

فرشید
مهمان

لطفا بهشون بگید اینکه تویوتا مثلا میشه ۶۰۰ تومن بیشتر از نصفش عوارض و گمرکیه که با مافیای خودروسازای داخلی اعمال میشه و الا همون ماشین بدون عوارض و گمرک آنچنانی ۲۵۰ تا ۳۰۰ بلکه کمتر قیمتشه