نظارت خاصی بر روی قیمت لوازم یدکی خودرو وجود ندارد

بروزرسانی در: یکشنبه 13 مرداد 98 ساعت 13:19
نظارت خاصی بر روی قیمت لوازم یدکی خودرو وجود ندارد

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد شرایط لوازم یدکی خودرو در بازار گفت: مشکل اصلی که خیلی از آن گله می‌کنند مربوط قیمت نامتعارف لوازم یدکی است. در این مورد نظارت خاصی بر روی قیمت‌ها وجود ندارد و برای آن باید به دنبال راهکار بود.

عبدالله رضیان، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با قیمت لوازم یدکی در بازار گفت: ما در مورد لوازم یدکی کمبود نداریم ولی متاسفانه قیمت‌ها نامتعارف است و کنترل ‌شده نیست. بیشتر افراد از نحوه توزیع و قیمت‌ها در بازار لوازم یدکی گله دارند. متاسفانه قیمت لوازم یدکی به طوری است که هیچ دستگاهی نظارت بر روی آن ندارد به همین گله‌مندی‌ها بیشتر در زمینه قیمت است. ممکن است بعضی از قطعات که در بازار کمیاب است را افراد و فروشندگان احتکار کنند و به بازار ندهند. لوازم یدکی که در داخل کشور تولید می‌شود مشکل چندانی ندارد ولی مقداری از جهت کنترل بازار شرایط مناسبی نداریم.

ورود قطعات چینی به کشور

وی ادامه داد: متاسفانه قطعات چینی به شدت وارد بازار می‌شود و کنترلی روی آن انجام نمی‌پذیرد. یک سری قطعاتی که باید تأمین شود از طریق تامین‌کنندگان داخلی تولید نمی‌شود و در واقع قطعات به صورت تقلبی و بی کیفیت به بازار راه پیدا می‌کنند. در نتیجه این قطعات برای خریداران مشکلات مختلفی را ایجاد کرده است و باید این مشکلات را رفع کرد. بیشتر قطعاتی که از خارج کشور به ایران راه پیدا می‌کنند از چین هستند. خیلی از دلالان به خاطر این که خرید چنین قطعاتی سود بالایی دارد و قیمت آن‌ها ارزان تمام می‌شود به سمت اینگونه موارد می‌روند.

توزیع قطعات توسط قطعه‌سازان

رضیان در خصوص توزیع قطعات به بازار گفت: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که بعضی از قطعات تحریم است و امکان ورود آن‌ها از مجاری قانونی وجود ندارد. همین امر بازار قطعات را با مشکل رو به رو کرده و این بازار نابه‌سامان شده است و نزدیک به ۳۰ درصد قطعات از خارج کشور به بازار راه پیدا می‌کند. این قطعات با توجه به این که بخش عمده‌ای از آن‌ها چینی است احتمالاً تقلبی هستند و یا عمر زیادی ندارند. مدیریت باید در این زمینه انجام بگیرد و راه‌حل این است که قطعات از مجاری قطعه‌‌سازان و خودروسازان و به طور اینترنتی یا از طریق نمایندگی‌های مجاز به بازار راه پیدا کند. بسیاری قطعات خودروها در داخل کشور تولید می‌شود و توزیع قطعات هم باید توسط همان قطعه‌سازان انجام بپذیرد.

وی افزود: این نابه‌سامانی ناشی از عدم برنامه‌ریزی صحیح در وزارت صمت و توسط خودروسازان است. در مورد تأمین بازار قطعه‌سازان می‌توانند حضور داشته باشند. در صورتی که گروه‌های خودروسازی هماهنگی داشته باشند این امکان وجود دارد که قطعات مختلف به بازار راه پیدا کند. لازم به ذکر است در شرکت‌های داخلی یک سری خودرو در کف پارکینگ‌ها هم مانده بود که این خودروها هم به خاطر نقص قطعه به این وضعیت دچار شده بودند. پس قطعه‌سازان هم باید برای رفع این مشکلات در کنار تأمین بازار همکاری می‌کردند. اعلام شده بود که تمامی این خودروها تا شهریور ماه تکمیل می‌شوند و شرایط آن‌ها مشخص خواهد شد. هم اکنون اطلاع دقیقی وجود ندارد که چه میزان از این خودروها در رابطه با نقص قطعه مشکل آن‌ها برطرف شده است. لازم به ذکر است که مشکل شمار زیادی از این خودروها برطرف شده است و میزان آن‌ها کاهش یافته است. بعضی از قطعات به طور وارداتی هستند و مشکل از سمت همین قطعات و تأمین آن‌ها است. مشکلاتی در مورد واردات چنین قطعاتی وجود داشت ولی هم اکنون مشکلات آن‌ها برطرف شده است.

جزئیات واگذاری خودروسازان

رضیان در پایان گفت: واگذاری دو خودروساز به وضعیت گوناگونی بستگی دارد. در صورتی که می‌خواهد این کار انجام شود باید با دقت بالایی انجام پذیرد. افرادی باید در این زمینه انتخاب شوند که اهلیت داشته باشند در غیر این صورت واگذاری بر خلاف این که مفید باشد احتمال دارد به ضرر تولید داخل تمام شود. ابتدا باید به نکاتی مانند ظرفیت اقتصادی، تکنولوژی، فنی و مالی توجه شود. در صورتی که چنین وضعیتی وجود داشته باشد واگذاری دو خودروساز می‌تواند به نفع رونق تولید داخل باشد. در این مورد امیدوار نیستم که چنین کاری انجام شود چون که پیدا کردن اینگونه افراد که مناسب واگذاری باشند بسیار سخت است.

گسترش نیوز

افزایش قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو

افت ۳۸ درصدی تولید خودرو تا پایان تیرماه

بازار لوازم یدکی خودرو پر از قطعات بی‌کیفیت شده است

خودروسازان به طور قطره چکانی لوازم یدکی به بازار عرضه می‌کنند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar