قرعه کشی خودرو لاتاری ملی است

بروزرسانی در: دوشنبه 21 بهمن 98 ساعت 13:53
قرعه کشی خودرو لاتاری ملی است

یک کارشناس خودرو مطرح کرد: استفاده از روش قرعه‌ کشی برای فروش خودرو یک حرکت نادرست است و به نوعی می‌توان آن را لاتاری ملی دانست.

این روزها بازار خودرو با آشفتگی رو به رو شده و صحبت‌های زیادی در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو می‌شود. از سوی دیگر با این اوصاف خرید خودرو هم به کار سخت و تقریباً غیر ممکنی تبدیل شده به ویژه این که اگر بخواهید از طریق پیش‌فروش‌های خودروسازان ثبت‌نام انجام دهید. حال طی روزهای اخیری بحث‌هایی مطرح شده که احتمال دارد از روش قرعه‌کشی برای فروش خودرو استفاده شود تا شاید مشکل تکمیل ظرفیت‌های چند دقیقه‌ای حل شود. این کار قاعدتاً بدین صورت انجام می‌شود که یک سری از افراد برای خرید خودرو ثبت ‌نام می‌کنند و پس از آن از میان آن‌ها قرعه‌کشی انجام می‌شود و تعدادی خودرو به برندگان خواهد رسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این روش عرضه خودرو و دریافت زیر و بم ماجرا گفت‌و‌گویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

کاکایی ابتدا در واکنش به خبر احتمالی قرعه‌کشی خودرو اظهار کرد: قرعه‌کشی خودرو یک لاتاری غیرقابل قبول است. سیاست‌گذاری‌هایی که در ۲ سال گذشته انجام گرفته هیچ کدام برای کنترل بازار خودرو جواب نداده است. در مجموع بازار تحت کنترل نیست و صنعت خودرو هم روز به روز زیان می‌کند. متاسفانه همان افرادی که از روز اول تمرکز را بر روی بازار به جای صنعت گذاشته بودن پیشنهاد داده‌اند که به خاطر تقاضای زیاد قرعه‌کشی انجام شود.

وی در ادامه گفت: این حرف یعنی ادامه این مسیر و توجه به بازار به جای صنعت ما را به جایی نخواهد رساند. با این اوضاع و احوال، قیمت خودرو روز به روز بالاتر خواهد رفت اما یک اتفاق بدتر هم می‌افتد اگر این قضیه قرعه‌کشی انجام شود. قبلاً به عنوان مثال ۲ هزار نفر ثبت ‌نام می‌کردند و خودروسازی با این تعداد افراد طرف بود. هم اکنون اگر قرعه‌کشی انجام شود انگار قرار است یک یارانه به افراد داده شود و گفته می‌شود که ملت ثبت‌نام کنید و ممکن است یک یارانه شانسی به شما برسد.

کاکایی اظهار کرد: در این روند نکته همینجاست که بحث‌های گوناگونی در قرعه‌کشی و شانسی بودن آن مطرح خواهد شد. به همین دلیل است که می‌توان از کلمه لاتاری برای این روند فروش استفاده کرد. پیش از این گفته می‌شد که لاتاری مربوط به سرمایه‌داری غربی است و مشکل دارد. بارها این مسائل دیده شده که یک سری کارها شروع می‌شود و بعد از آن تبدیل به لاتاری یا بخت‌آزمایی ملی می‌شود. با مکانیزم قیمت‌گذاری که هم اکنون در زمینه خودرو گذاشته شده در حقیقت هر کسی که بتواند ثبت‌ نام کند مثل این است که برنده یک بخت‌آزمایی شده چون که تضمین می‌شود یک مقدار مشخص سود خواهد برد. به عنوان مثال پرایدی که ۳۸ میلیون تومان توسط کارخانه عرضه می‌شود، در بازار ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد بنابراین ۲۲ میلیون تومان پول اضافه به فرد داده می‌شود. علت این قضیه هم آن است که تمام توجه‌ها فقط به بازار معطوف شده است. روش‌هایی نظیر قرعه‌کشی را بسیار خطرناک است.

وی در پایان اشاره کرد: مشکل اصلی این است که همچنان اصرار بر قیمت‌گذاری غلط وجود دارد و در نتیجه آن یک سوبسید از صنعت به جیب افراد دیگر خواهد رفت. راه‌حل درست این است که بازار رها شود و در بدترین حالت پراید ۷۰ میلیون یا حتی ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد. اگر تمرکز روی تولید باشد به عنوان مثال خودروسازی مثل سایپا ممکن است ۶۰ میلیون تومان سود کند ولی در مقابل می‌تواند برای حرکت در برابر تحریم‌ها دست باز باشد. اگرچه که مالیات آن را هم می‌دهد و دولت می‌تواند آن را کنترل کند. در نتیجه رها کردن بازار طی یک سال قیمت خودرو بالا می‌رود اما در برابر آن صنعت خودرو پیشرفت می‌کند و بعد از آن به مرور قیمت‌ها پایین می‌آید.

گسترش نیوز

انتقاد رئیسی از گرانی قیمت خودروها

بازگشت شورای رقابت به بازار خودرو

باید ریشه دلالی را در بازار خودرو سوزاند

علت افزایش قیمت خودرو را در آینده اعلام می‌کنم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "قرعه کشی خودرو لاتاری ملی است"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ابوذر
مهمان

بنظر من خیلی خوبه اگه قرعه کشی انجام بشه ، ولی به شرطی باشه که کسانی که بیش از سه خودرو بنام خودشون دارند، حداقل نتونند تو قرعه کشی شرکت کنند، همچنین کسانی که بیش از دو خودرو در این دوسال از شرکت ایرانخودرو و سایپا تحویل گرفتند و سود بازار را بردند نیز نتونند ، همچنین کسانی که بیش از پنجاه عدد سکه بانکی تحویل گرفتند و چه سودی به جیب زدند،

bnd
مهمان
چرا هرکاری میکنین از خود مردم هم نظر نمیگیرین چرا نمیپرسید ابنجوری کنیم اینجوری نکنیم شما برای حل این مسئله ثبت نام مثه سه سال پیش قیمت بازار با کارخونه رو با اختلاف ۵ میلیونی کنین ببینین همچین بحث هایی پیش میاد. چرا اصن رئیس صنعت برای هر خودرو یه قیمت نمیزاره خودروی صفر صفر هست دیگه نیازی به کارشناسی نداره بگید مثلا سمند دوگانه ۸۰ میلیون پارس tu5 ۸۵ میلیون برای تمام خودرو ها قیمت بزارین و کل کشور اعلام کنین یک سامانه ای هم بزارید که هرجایی غیر از این قیمت فروخته بشه جرم محسوب میشه ببینید قیمت… بیشتر
مه
مهمان

قرعه کشی خیلی هم خوبه ازین بهتره یه عده با باند بازی لحظات اول پر میکنن