تحریم‌ها باعث شد خودروسازان به قطعه ‌سازان داخلی روی بیاورند

یکشنبه 21 مهر 98 ساعت 12:45
تحریم‌ها باعث شد خودروسازان به قطعه ‌سازان داخلی روی بیاورند

می‌گوید سال پیش ۶۰ درصد کارخانه‌های شهرک صنعتی مشهد تعطیل یا نیمه‌فعال بودند، در حالی که امسال وضعیت کمی تغییر کرده است.

او بر این اعتقاد است که تا سال پیش خودروسازان به خاطر قیمت تمام شده پایین‌تر به تولیدات چینی رجوع می‌کردند ولی هم اکنون که امکان واردات کمتر کالا از چین وجود دارد، خودروسازان مجبورند به تولیدات داخلی رجوع کنند.

البته او این را هم تصریح می‌کند که تحریم‌ها هرچند موجب شده خودروسازان به قطعه‌سازان داخلی روی بیاورند ولی وارداتی بودن دستگاه‌های کارخانه‌های قطعه‌سازی هم مانعی است مقابل بروزرسانی تکنولوژی و ماشین‌آلات تولیدکنندگان.

اما آنچه بیش از تحریم‌ها برای صنعت‌گران آزاردهنده است، نبود دیدگاهی جامع و مبتنی بر اصول و صد البته حمایتی نسبت به تولیدکننده، صنعت‌گر و توانایی‌های آنان است، آن‌ها عقیده دارند باید مدام برای اثبات صداقت خود بجنگند و این مساله زمانی اتفاق می‌افتد که گذر آنان به اداراتی مانند دارایی، تأمین اجتماعی و ... می‌خورد.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی با احسان قاسمی، مدیرعامل کارخانه قطعه‌سازی فرافن توس در حاشیه بازدید از این کارخانه است؛

او در ابتدا در خصوص نحوه ورودش به فعالیت در حوزه قطعه‌سازی اظهار کرد: سال ۷۴ شرکت فرافن توس را با شرکای خود تأسیس کردیم، ابتدا با قالب‌سازی آغاز و بعد در سال ۷۸ به تدریج قطعه‌سازی را هم به  قالب‌سازی اضافه کردیم، سال ۸۱ برای خرید محل فعلی کارخانه ۴۰۰ میلیون تومان وام تبصره‌ای نهاد ریاست جمهوری را گرفتم .

وی افزود: قالب‌هایی که ساخته می‌شد پیچیده بود، این قالب‌ها را برای دریافت وام به نهاد ریاست جمهوری معرفی کردم؛ درآن زمان ادعای فردی که درخواست وام داشت را بررسی می‌کردند، من قطعه‌ای از نیسان ساخته بودم که قبل از آن از ژاپن وارد می‌کردند و در ایران ساخته نشده بود، قطعه بسیار پیچیده‌ای در زمینه قالب‌های پلاستیک بود، اسم پروژه‌ای که بنا بود در مشهد اجرا شود، هم "ساخت قالب‎های پیچیده" بود.

قاسمی ادامه داد: با استفاده از تمام مبلغ وام، تجهیزات خریداری کرده و وارد صنعت کردیم. درسال ۸۲ نزدیک به ۸۰ نفر در شرکت مشغول به کار بودند، مساحت شرکت ابتدا ۲۷۵ متر بود ولی اکنون به ۱۷۰۰ متر رسیده است، به خاطر افول صنعت خودرو در سال ۸۵ بسیاری از شرکت‌ها ورشکست شدند و شرکت فرافن توس هم ازاین حیث مستثنی نبود، ما نیز تحت فشار بودیم بنابراین حوزه کاری خود را از قطعات خودرو که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد کار ما را تشکیل می‌داد، به قطعات حوزه آب، برق، نفت و گاز، پتروشیمی و پزشکی گسترش دادیم .

مدیرعامل کارخانه فرافن توس با ذکر اینکه در آن سال‌ها نمایندگی جامعه قالب‌سازان ایران را برای آموزش گرفتیم، عنوان کرد: شرکت آموزشی تأسیس کردیم که دراین شرکت دروس قالب‌سازی و نرم‌افزارها را تدریس می‌کردیم، قالب‌سازی عموماً به شکل فنی و عملکردی تدریس نمی‌شد، بنابراین ما واسطه خوبی بین دانشجویان و صنعت بودیم. افراد زیادی در دوره‌های کوتاه‌مدت ۳ ماهه از این شرکت  فارغ‌التحصیل شدند که مدارک  آن‌ها از جامعه قالب‌سازان ایران است. این مسئله تا سال ۹۴ ادامه داشت که با افول وضعیت صنعت و عدم توجه کارخانجات به آموزش، شرکت آموزشی تعطیل شد.

وی بیان کرد: ما به تدریج ماشین‌آلات مربوط به تولید خود را افزایش دادیم، هم اکنون در حوزه‌های گوناگونی مانند خودرو، لوازم خانگی، برق، آب و گاز فعالیت داریم و قطعات تقریباً پیچیده‌ای را تولید کرده و به شکل حرفه‌ای کار می‌کنیم. خیلی از نرم‌افزارها و تحلیل‌هایی که روی قالب‌هایمان انجام می‌شود را دیگر شرکت‌ها ندارند و از ما خدمات دریافت می‌کنند. ما توانستیم در حوزه قالب‌سازی به نقطه‌ای قابل قبولی برسیم .

۶۰  تا ۷۰ قطعه را بومی‌سازی کردیم

قاسمی اضافه کرد: ما قالب‌های فلزی، پلاستیک و ... را به طور مستقیم ساختیم. خیلی از قطعات تولیدی شرکت ما یا دفعه اول است که ساخته شده و یا روش تولید آن برای بار اول است. به کارخانجات زیادی برای رهایی از قطعات وارداتی آن‌ها کمک کردیم و نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ قطعه را داخل‌سازی و بومی‌سازی کردیم .ما توانسته‌ایم تاکنون بیش از ۶۰۰ قطعه و تعداد۷۰۰ قالب بسازیم .

مدیرعامل کارخانه فرافن توس با اشاره به اینکه هم اکنون ۷۰ نفر در شرکت مشغول به کار هستند، تصریح کرد: ۱۵ نفراز کارکنان ما لیسانس و اکثراً مهندس مکانیک و ماشین ابزار هستند ولی لیسانس بازرگانی و اقتصاد هم داریم. نزدیک به ۱۲ نفر هم فوق دیپلم و بقیه اکثراً دیپلم هستند که آن‌ها را آموزش دادیم. در حوزه قالب‌سازی بیشتر افراد تحصیل‌کرده بوده و در حوزه تولید بیشتر دارای مدرک دیپلم هستند که تحت آموزش قرار گرفتند.

۷۰  درصد دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنیم وارداتی هستند

وی یادآوری کرد: برخی به قالب‌سازی صنعت مادر می‌گویند ولی خود قالب‌سازها آن را مادر صنعت می‌دانند چون اولین مرحله ساخت هر قطعه، قالب‌سازی است. ما ابتدای کار با ۳۰۰ هزار تومان و با یک تراش پاکستانی که آن زمان بسیار سطح پایین بود شروع کردیم .۷۰ درصد دستگاه‌هایی که اکنون استفاده می‌کنیم وارداتی هستند و از روسیه، آلمان و ژاپن وارد می‌شود، البته  مشابه ایران در بعضی موارد وجود دارد.

 وام ۴۰۰ میلیونی را با مبلغ یک میلیارد و دویست تومان تسویه کردیم

قاسمی افزود: ما به تدریج ماشین‌آلات خود را افزایش دادیم ولی درسال‌های گذشته نتوانستیم ارتقاع کیفی داشته باشیم و از سال۹۰ به بعد بسیار سخت می‌گذرد که این مسئله موجب مستهلک شدن ماشین‌ها و مصرف بی‌رویه برق شده که به سیستم تولید ضربه می‌زند و رقابت را به تأخیر می‌اندازد. ما بعضی قطعات را با زمان زیاد تولید می‌کنیم که هزینه‌بر است .

مدیرعامل کارخانه فرافن توس ادامه داد: این مسائل ما به تحریم ربط داشته اما بیشتر به دیدگاه‌ها مربوط می‌شود. از قبل تحریم‌ها تاکنون هیچ دیدگاه درستی در مورد صنعتگر و توانایی او در رشد فرهنگ جامعه نداریم و کمک خاصی انجام نگرفته است. وام ۴۰۰ میلیون تومانی که سال ۸۱ گرفتم درسال گذشته تسویه کردم که قرار بود با سود ۱۷ درصد، ۴۵۰ تا۴۶۰ میلیون تومان برگردانم ولی به خاطر اینکه نتوانستم در وقت مقرر پرداخت کنم، جریمه شدم و یک میلیارد و دویست میلیون تومان پس دادم .

باید برای اثبات صداقت خود بجنگیم

وی با ذکر اینکه ما باید برای اثبات صداقت خود بجنگیم، عنوان کرد: زمانی که به دارایی یا بیمه مراجعه می‌کنیم، این اتفاق رخ می‌دهد. آن‌ها  اعداد دیکته شده‌ای از بالا دارند و باید به هر صورت شده آن را از مردم دریافت کنند، بنابراین به سراغ صنعتگران آمده‌اند. چرا سراغ دیگران نمی‌روند و از کسی که حساب کتاب دارد، حساب‌کشی غیر اصولی می‌کنند؟ خیلی از نهادها و ادارات دولتی یک ریال به دولت پاسخگو نیستند ولی ما باید جواب آن‌ها را پس بدهیم. خیلی از افراد وام می‌گیرند و پس نمی‌دهند. ما به وجود دارایی و بیمه احترام می‌گذاریم، ضرورت وجود آن‌ها را می‌دانیم و راضی به پرداخت منطقی هم هستیم.

قاسمی بیان کرد: ما نه تنها جریمه می‌شویم، بلکه سال پیش به این خاطر که خانه شخصی مدیران در رهن بانک بود، قرار بود که آن را از مدیر بگیرند. ما به شدت از همه طرف تحت فشار هستیم. اداره بیمه دفاتر شرکت را از سال ۸۵ تا ۸۸ بررسی و مبلغ ۶۰۰ هزار تومان بابت بیمه قراردادها جریمه کرده اما در سال‌های ۸۸ تا ۹۰، ۲۵۰ میلیون تومان جریمه شدم که تقریباً ۴۳۳ برابر شده، در حالی که فروش شرکت افزایش نیافته است. پنج سال تلاش زیادی کردم تا ۲۵۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان رسید. این یکی از مشکلات  ما بوده، وضعیت در دارایی هم وحشتناک است.

مدیرعامل کارخانه فرافن توس اضافه کرد: هم اکنون اداره بیمه با وجود  اینکه می‌داند اگر ما فردی را  از شرکت اخراج کنیم باید بیمه بیکاری وی را پرداخت کند، به شدت سختگیری می‌کند . من در ماه باید مبلغ ۵۱ میلیون تومان بیمه برای کارکنان خود پرداخت کنم که اگر یک روز دیر پرداخت شود، آبرویی من می‌رود وشامل دو درصد و نیز ۱۰ درصد جریمه می‌شوم.

وی یادآوری کرد: ما مسائل مالی خود را از کجا تأمین می‎کنیم؟ ما۶۰ درصد در حوزه خودرو و۲۰ درصد با نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین با آب و فاضلاب و برق کار می‌کنیم. این موارد متعلق به کیست؟ متعلق به دولت است که این قانون را گذاشته و اگر پرداخت نکنیم، جریمه می‌کند ولی خودش پرداخت نمی‌کند. ارزش افزوده هم تعیین شده است. هم اکنون بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد مشتریان ما پرداخت بالای ۵ ماه دارند که پول خرداد را مهر دریافت می‌کنم، بنابراین چگونه ارزش افزوده پولی که دریافت نکرده‌ام را پرداخت کنم؟ دارایی اعلام کرده که ارزش افزوده را در ۳ قسط پرداخت کنم ولی هنوز مشکل داریم .

بیش از ۳۰ درصد از وقت‌مان در روز درگیر مسائل مالی است

قاسمی با اشاره به اینکه در ۳ سال گذشته بیش از ۳۰ درصد از وقت من در روز درگیر مسائل مالی است، تصریح کرد: شاید سالی ۱۵ مرتبه به دارایی و ۱۰ مرتبه به بیمه مراجعه کنم، نشست‌های زیادی هم تشکیل می‌دهیم چون آن‌ها بیان می‌کنند که دفاتر خود را درست رد نکردیم، در حالی که درست است و اگر در بخشی اشتباه شده باید در همان بخش جریمه شوم.

مدیرعامل کارخانه فرافن توس بیان کرد: آن‌ها با این دیدگاه که کارفرما راستگو نیست و نمی‌خواهد پرداخت کند، برخورد می‌کنند. بحث‌های اخیری که برای تولید ملی مطرح می‌شود واقعی نیست، آن فرد مأمور است مالیات بیشتری دریافت کند و بابت آن تشویق شود اما مأمور نیست ببیند که چراغ ما خاموش می‌شود یا نه .

در فیلم‌ها نگاه درستی به کارفرما نداریم

وی یادآوری کرد: فرهنگ در مورد کارفرما به سمت اشتباه رفته و صدا وسیما بسیار اشتباه می‌کند، در فیلم‌ها مدیرعامل خودروی گران‌ قیمت و باغ دارد و خلاف می‌کند که این موضوع در خیلی از فیلم‌ها مطرح شده است. چرا این موارد را از کارفرماها نشان می‌دهید؟ بتازگی نام کارآفرین را مطرح می‌کنید ولی این چه سیستمی است که ایجاد کردید؟ نشان می‌دهید که کارفرما اینگونه است، بنابراین بقیه هم بیان می‌کنند که کارفرما دروغ می‌گوید که پول ندارد.

فرهنگ به سمت حمایت از صنعتگر پیش نرفته است

قاسمی افزود: فرهنگ به این سمت پیش نرفته که ما از فردی که سال‌ها با این چالش‌ها کار کرده و سرمایه خود را در این کار قرارداده حمایت کنیم .این فرد سرمایه خود را در دلار و ماشین وارد نکرده و اگر کار می‌کند و سود می‌برد باید سودش را به او تحویل داد. باید فرهنگ جامعه اصلاح شود، اگر آن فرد درکارگاه یا کارخانه‌ای کار کند، به خلاقیت می‌رسد و از زندگی خود لذت می‌برد و ما هم دارای خانواده و جامعه سالمی خواهیم بود.

مدیرعامل کارخانه فرافن توس گفت: ما سال‌های سال نتوانستیم آن ارتباطی که صنعتگران دیگر کشورها با بقیه دارند، خارج از کشور در نمایشگاه شرکت می‌کنند و دولتشان از آن‌ها حمایت می‌کند را فراهم کنیم. دولت اجناس آن‌ها را با کشتی ارتشی حمل می‌کند تا هزینه کمتری پرداخت کنند و یا بیان می‌کند که اگر دلار به کشور وارد کنند از آن‌ها حمایت می‌نماید.

وی ادامه داد: من در این اتاق مانده‌ام، در بسته است و اگر بخواهم در را باز کنم، باید قاچاقی کار انجام دهم، بنابراین نمی‌توانم رشد کنم. از من انتظار دارند که مثل چین قطعه تحویل دهم، درحالی که دولت چین به گونه‌ای عمل کرده که توانسته صنعتگر را رشد دهد در نتیجه تمام آن‌ها توانسته‌اند خود و حتی طبقه پایین چینی‌ها را بالا بکشند. مصرف‌کننده حق انتخاب دارد، کیفیت بعضی از اجناس خوب نیست، بنابراین چگونه مصرف‌کننده جنس ایرانی بخرد، خودمان ضربه می‌زنیم .

امکان صادرات محصولات ما فراهم نشده است

قاسمی در مورد عمده مشتریان محصولات این کارخانه، عنوان کرد: در حوزه نفت، گاز و انرژی به طور مستقیم با دولت همکاری داریم، علاوه بر آن در دیگر حوزه‌ها به طور غیر مستقیم با دولت در ارتباط هستیم، درواقع تولیدات ما تنها در داخل مصرف می‌شود، در حالی که ظرفیت صادرات را داریم اما به  خاطر ارتباطات خوبی که شکل نگرفته و دشواری‌ها در نقل و انتقال دلار، امکان صادرات فراهم نشده است.

مدیرعامل کارخانه فرافن توس بیان کرد: در حوزه خودرو ما برای دولت به صورت مستقیم کار نمی‌کنیم، بلکه با قطعه‌سازانی مراوده داریم که آن‌ها به طور مستقیم با خودروسازان ارتباط دارند. اکثر کسانی که ما با آن‌ها همکاری داریم وابسته به ایران‌خودرو و دریافتی‌های آن هستند، در حالی که وصول مطالبات ایران ‌خودرو از ۴ سال پیش تاکنون، از ۳ ماه به ۴ ماه و ۵ ماه رسیده، ضمن اینکه ایران خودرو خیلی از افزایش قیمت‌های مواد اولیه را قبول نکرده و صنعتگران مجبور شدند سود خود را کاهش داده یا بدون سود کار کنند.

وی با اشاره به شدت رقابت بین قطعه‌سازان، تصریح کرد : عامل بقای شرکت ما در میان دیگر قطعه‌سازان، تنوع تولیدات و در نتیجه تنوع مشتریان است، در حالی که خیلی از شرکت‌هایی که به یک صنعت خاص وابستگی داشتند اکنون تعطیل هستند، همچنین آموزش مستمر نیروی کار و روان‌شناسی کار در تداوم کسب وکار ما بسیار مؤثر بوده، به این صورت که با همکاری روانشناس متخصص هفته‌ای ۴ بار جلسات مشاوره برای کارکنان برگزار می‌شود که به دنبال تحقق ایجاد کار تیمی و سازگاری با محیط هستیم .

توانایی به روز کردن تجهیزات خود را به دلیل تحریم‌ها نداریم

قاسمی در مورد تأمین تجهیزات پیش‌رفته و به روز، یادآوری کرد: ما مشکلاتی در تأمین قطعات دستگاه‌ها داریم و از طرفی دستگاه کامل موجود نیست، بنابراین از آنجایی که نمی‌توانیم تجهیزات خود را به خاطر تحریم‌های موجود به روز کنیم، مجبور هستیم با همان دستگاه‌های موجودی خود کار را به اتمام برسانیم که افزایش زمان کار و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده محصول را در پی دارد، به طور مثال تولید برخی از قالب‌های پیچیده برای ما با تجهیزات موجود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد، در حالی که تولید همان قطعه با تجهیزات پیشرفته‌تر که هم اکنون موجود نیست، ۵ میلیون تومان هزینه دارد.

مدیرعامل کارخانه فرافن توس با اشاره به میزان مراودات و همکاری این کارخانه با مراکز علمی، گفت: همکاری‌هایی با مراکز علمی وجود دارد. به طور مثال ما تأمین‌کننده بعضی از قطعات آزمایشگاهی دانشگاه فردوسی هستیم که امکان ساخت یا واردات آن برایشان مقدور نیست .در واقع دراکثر موارد، ما تأمین‌کننده نیازهای مراکز علمی هستیم اما تاکنون پروژه مستقیمی از طرف شرکت ما به مراکز علمی برای بررسی در زمینه فناوری داده نشده، در حالی که به دنبال ایجاد چنین ارتباط متقابلی هستیم .

برای برخی مقامات تهیه گزارش از مراکز دولتی اهمیت بیشتری دارد تا رسیدگی به مشکلات

وی در مورد میزان تسهیلات دولتی برای قطعه‌سازان، عنوان کرد: کمک‌ها و وام‌ها از سوی استاندار یا سازمان صنایع معمولاً بسیار محدود است و در اختیار همه افراد قرار نمی‌گیرد، همچنین برای بعضی از مقامات دولتی تهیه گزارش از مراکز تولیدی اهمیت بیشتری دارد تا رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان. به طور مثال پس از طی روندهای اداری پیچیده و شرکت در جلسات، ۶۰۰ میلیون تومان وام به ما تعلق گرفت ولی در واقع وامی دریافت نشد چون این وام برای بدهی‌های بنده در نظر گرفته شد، بنابراین بانک سود کرد ولی مبلغی به دست بنده برای بهبود تجهیزات و ارتقاء کیفی نیروها نرسید.

قاسمی در مورد شرایط فعلی قطعه‌سازان، یادآوری کرد : سال پیش ۶۰ درصد کارخانه‌های شهرک صنعتی مشهد تعطیل یا نیمه‌فعال بودند، در حالی که امسال وضعیت کمی تغییر کرده چون تا سال پیش خودروسازان به خاطر قیمت تمام شده پایین‌تر به تولیدات چینی رجوع می‌کردند ولی هم اکنون که امکان واردات کمتر کالا از چین وجود دارد، خودروسازان مجبور هستند به تولیدات داخلی رجوع کنند.

مدیرعامل کارخانه فرافن توس با اشاره به میزان افزایش قیمت قطعات خودرو در قیاس با افزایش قیمت خودرو، تصریح کرد: افزایش قیمت قطعات حداکثر در اندازه پرسنلی افزایش داشته یعنی اگر اداره کار، هزینه پرسنلی را ۱۵ تا ۳۵ درصد  افزایش داده، ما هم توانستیم حداکثر همین  درصد را اعمال کنیم اما نتوانستیم هزینه‌های جانبی و مواد اولیه که افزایش فراوانی داشته‌اند را اعمال نماییم، در حالی که هزینه‌های واقعی ما نزدیک به ۶۰ درصد افزایش داشته و ما حداقل  پیشنهاد ۳۵ درصد افزایش قیمت را داده‌ایم  که  کارفرما قبول نکرده است .

وی در مورد میزان وابستگی به واردات مواد اولیه، اضافه کرد: در قطعات فلزی تقریباً وابستگی به خارج وجود ندارد و بیشتر متکی بر فولاد مبارکه هستیم، افزایش قیمت فولاد مبارکه نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده که آن را با ارزش دلار و  تعرفه بین‌المللی حساب می‌کنند چون فولاد ایران در دست چند شرکت بزرگ است که می‌توانند اعمال  قدرت کنند، تنها ۳۰ درصد از مواد اولیه  پلاستیکی داخلی است و ۷۰ درصد به صورت غیر مستقیم از هلند، عربستان، روسیه و ترکیه تأمین می‌شود که قیمت آن‌ها هم اکنون به شدت افزایش یافته است .

قاسمی با تأکید بر اینکه دولت باید از افراد متخصص بهره گیرد، بیان کرد: اداره صنایع و دولت کمتر از مشاوره‌های افراد متخصص بهره برده‌اند، در حالی که اتاق بازرگانی نهاد بسیار قوی‌ بوده که قابلیت دادن مشاوره‌های بسیار خوب به دولت را دارد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar