موتور EFP ایران خودرو، قوی ترین پیشرانه تولیدی در ایران

بروزرسانی در: پنج شنبه 26 مرداد 02 ساعت 02:38
موتور EFP ایران خودرو، قوی ترین پیشرانه تولیدی در ایران

نسل جدید پیشرانه محبوب خانواده EF با نام EFP به زودی طی مراسمی رونمایی و به تولید انبوه می‌رسد و به عنوان قدرتمندترین قوای محرکه ای که در حال حاضر در صنعت خودرو ایران تولید می‌شود، قرار است برای اولین بار بر روی دناپلاس توربو جدید که امکانات ایمنی و رفاهی بیش‌تری نسبت به نسخه پیشین دارد نصب شود.

عادل پیرمحمدی قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه های ایران خودرو در خصوص پیشرانه جدید EFP اظهار کرد: این موتور روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو هم‌زمان با تارای سال در دهه مبارک فجر امسال آغاز می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: پیشرانه EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در زمینه قوای محرکه، تولید محصولاتی رقابت‌پذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دست‌یابی به استانداردهای آلایندگی بالاتر از جمله یورو شش بوده که خوش‌بختانه گروه صنعتی ایران خودرو با توسعه خانواده پیشرانه EFP به این اهداف دست یافته است.

پیرمحمدی با اشاره به وجود اشتراک نامی که بین پیشرانه EFP و پیشرانه نسل قبلی EF7 تصریح کرد: هیچ اشتراکی در بحث قطعات میان این دو پیشرانه وجود ندارد و اکثر قطعات EF7P کاملا از لحاظ طراحی با پیشرانه EF7 قدیمی متفاوت است.

قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران خودرو در ادامه اظهار کرد: با وجود این تفاوت، پیشرانه EFP به نحوی طراحی شده که سرسیلندر و بلوک سیلندر آن روی خط تولید EF7 امکان تولید داشته باشد.

پیرمحمدی با بیان این‌که در نخستین گام، نسخه توربوشارژ پیشرانه EFP روی خط تولید می‌رود، خاطرنشان کرد: قرار است این قوای محرکه روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید با امکانات رفاهی و ایمنی بیش‌تر نصب شود.

وی در ادامه گفت: بهینه سازی های صورت گرفته روی این پیشرانه موجب افزایش توان و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF7 توربو قدیمی شده است.

پیرمحمدی در خصوص تفاوت های موتورهای EFP با موتور EF7 قدیمی گفت: قطعات اصلی این قوای محرکه شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کننده و ... آن کاملا متفاوت بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است.
وی تصریح کرد: پیشرانه EFP توربو دارای سیستم پیشرفته زمان‌بندی متغیر سوپاپ ها CVVT بوده و طراحی و تولید آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین صنعت خودرو کشور آن هم در زمان تحریم ها محسوب می شود.

پیرمحمدی عنوان کرد: موتور EFP در حال حاضر قدرتمندترین قوای محرکه‌ای بوده که روی خودروهای تولید داخل نصب شده و محصولات ایران خودرو با بهره گیری از این پیشرانه به روز، پربازده و قدرتمند راه ساده‌تری را برای ورود به بازارهای صادراتی و همچنین رقابت با خودروهای وارداتی هم رده خواهند داشت.

به گفته وی، پس از نصب پیشرانه EFP روی خودرو دنا پلاس توربو جدید، ایران خودرو قصد دارد تا این پیشرانه قدرتمند و به روز را روی کراس اوور ری‌را نیز که سال آینده تولید انبوه آن آغاز می شود نصب کند.

گفتنی است، پیشرانه EFP توربوشارژ دارای چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ و قادر به تولید قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن نیز ۲۴۰ نیوتن متر اعلام شده است. پیشرانه EF7 توربو قدیمی قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۵ نیوتن متر را تولید می کند. بدین ترتیب موتور EF7 پلاس توربو حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار قدرت بالاتر و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیش‌تری تولید می کند و همه این دستاوردها در شرایطی حاصل شده که مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش و دوام پیشرانه نیز افزایش یافته است.

ایکوپرس

بیشتر بخوانید : 

دنا جوانان با پیشرانه EFP

آشنایی با موتور M15GSI 

موتور جدید TU5 P ایران خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "موتور EFP ایران خودرو، قوی ترین پیشرانه تولیدی در ایران"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
David
مهمان

این همه از موتور حرف زده میشه یه خورده هم از گیرباکس صحبت و بحث کنید موتور بسازید خدای موتور باشه وقتی یه گیر باکس روش مچ نشه به چه دردی میخوره ؟ موتور ef7 خیلی قویتر از موتور xu7 هست ولی گیرباکسشو میان ۴۰۵ نصب میکنن که هیچ سنخیتی با هم ندارن، و هرگز قدرت و گشتاورو نمیتونه انتقال بده.

امیر علی
مهمان
با عرض سلام ، در همه خودرو سازی های دنیا مبلغ قابل توجهی از پول فروش محصولات را به بخش تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند و به همین دلیل هر سال محصولات جدید و بهتر را به بازار عرضه میکنند، اما در ایران خودرو که شرکت دولتی هست اینگونه نبوده ! متاسفانه از سال ۸۸ که ایران خودرو از موتور ef7 استفاده کرد تا کنون هیچ ارتقایی در این موتور ایجاد نکرده و روند رشد و توسعه نیروی محرکه در این شرکت همچون لاک پشت بوده هست ، هر چند که در شرکت سایپا در همین اندازه کم هم رشد… بیشتر
...
مهمان

در تراکتور سازی هم همین مشکل داریم در یک جا موندیم رشد نمیکنیم