کاربردی شدن ۴ قطعه نانویی در خودروهای داخلی

یکشنبه 28 اردیبهشت 99 ساعت 11:27
کاربردی شدن 4 قطعه نانویی در خودروهای داخلی

یکی از شرکت‌های قطعه ساز با اضافه کردن ۴ محصول نانویی موجب بهبود بعضی قطعات مورد استفاده در خودروهای داخلی شد و از این محصولات در خودروهایی چون دنا، پارس و ۴۰۵ استفاده شده است.

محمد نورمحمدی، مدیر بخش تحقیق و توسعه یکی از شرکت‌های فعال در حوزه قطعه‌سازی با بیان اینکه چهار محصول نانویی را در لیست محصولات خود قرار داده‌ایم، گفت: این محصولات شامل "درزگیر بدنه فوم شونده رابری با رئولوژی اصلاح شده"، "عایق بوتیلی صداگیر بدنه با استحکام کششی و چسبندگی بهبود یافته"، "درزگیر بدنه رابری با رئولوژی اصلاح شده و چسب تقویت کننده بدنه با جریان پذیری بهبودیافته" و "محصولات نانو " می‌شود.

وی تولید این چهار محصول نانویی را در راستای ارتقای کیفیت محصولات خودرویی دانست و ادامه داد: در محصولاتی که روی بدنه خودرو پمپاژ می‌شود هر قدر خواص رئولوژی یکنواخت‌تر باشد کیفیت محصول نهایی بهبود می‌یابد و ما با افزودن نانوذرات به درزگیرها موفق به بهبود خواص رئولوژی این محصولات شدیم. استفاده از نانوذرات موجب یکنواخت‌تر شدن خواص محصول هم می‌شود.

نورمحمدی در خصوص کاربردهای این محصولات نانویی در صنعت خودروسازی یادآور شد: گروه‌های خودروساز داخلی مانند ایران خودرو، سایپا، پارس‌خودرو، مدیران خودرو و کرمان‌خودرو از جمله مشتریان این محصولات نانو هستند به صورتی که در بسیاری از تولیدات این شرکت‌ها نظیر دنا، پارس، ۴۰۵ و رهام محصولات نانوی این شرکت استفاده شده است.

به گفته وی بررسی‌ها نشان می‌دهد که چسب تقویت‌کننده بدنه با جریان‌پذیری بهبود یافته، بهبود قابل توجهی در آزمون‌های چسبندگی و جریان‌پذیری حرارتی از خود نشان می‌دهد. به گونه‌ای که با افزودن نانومواد نه تنها استحکام چسبندگی به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد بلکه میزان شره در دو جهت افقی و عمودی به صفر می‌رسد. این دو ویژگی شرایط ایده‌آلی را برای مصرف و ماندگاری این محصول ایجاد می‌کنند؛ به طوری که با اطمینان بالایی می‌توان گفت که قطعه پس از اعمال در محل هدف ثابت مانده و قسمت‌های ضعیف را می‌تواند به خوبی تقویت کند.

به گزارش ستاد نانو درزگیر بدنه رابری با رئولوژی اصلاح شده این محققان طوری طراحی شده تا پس از پخت حالت الاستیک، انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت حرارتی مناسب و همچنین قدرت بالایی در میرایی ارتعاش داشته باشد. همچنین، این محصول چسبندگی بسیار خوبی به سطوح فلزی چرب و گالوانیزه دارد.

عایق بیوتیل صداگیر بدنه دارای ویژگی‌های جالب توجهی نظیر مقاومت بالا به رطوبت، مقاومت بالا به خوردگی، چسبندگی بالا به سطوح گوناگون، مقاومت حرارتی بالا، قابلیت اعمال آسان، وزن مناسب، عاری بودن از سرب، قیر و سایر مواد آلاینده، انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت تولید در ابعاد و اشکال مختلف است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar