مراحل سه گانه‌ خصوصی‌سازی خودروسازان

شنبه 6 مهر 98 ساعت 03:04
مراحل سه گانه‌ خصوصی‌سازی خودروسازان

پس از مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مبنی بر واگذاری سهام خودروسازان، وزارت صمت دست به کار شد و مراحل سه گانه‌ای برای خصوصی‌سازی دو گروه ایران خودرو و سایپا ابلاغ کرد.

طبق ابلاغیه وزارت صمت، در مرحله نخست واگذاری اموال مازاد و غیر‌تولیدی دو خودروساز مطرح ایران پیش ‌بینی شده، این در وضعیتی است که در مرحله دوم شرکت‌های وابسته واگذار خواهند شد و در مرحله پایانی هم واگذاری باقی‌مانده سهام دولتی در ایران ‌خودرو و سایپا  باید محقق شود. به این ترتیب خودروسازان در نخستین مرحله ( در حال حاضر در جریان است) واگذاری اموال مازاد و غیرتولیدی را طبق برنامه ریزی وزارت صمت آغاز کردند به طوری که در این راستا طی یکی دو ماه اخیر فروش صدها ملک تجاری و مسکونی و همینطور فروش سهام را در دستور کار قرار داده‌اند.به گفته رضا رحمانی وزیر صمت، خودروسازان باید از فروش اموال خود هر یک هزار میلیارد تومان تأمین نقدینگی کنند. در این بین اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت خصوصی‌سازی کامل دو گروه خودروساز را تا پایان سال ۹۹ وعده داده ولی برای اجرای سه مرحله‌ای واگذاری سهام، زمان مشخصی تعیین نکرده است. همان طور که گفته شد، خودروسازان هم اکنون فروش اموال غیرتولیدی را در دستور کار دارند حال آنکه در این مرحله با مشکلاتی دست به گریبان هستند. به صورتی که بعضی منابع غیررسمی عنوان می‌کنند بعضی از اموال غیرتولیدی خودروسازان که مزایده گذاشته شده به فروش نرفته و تولید‌کنندگان را در این خصوص به زحمت انداخته است. ولی در خصوص دلایل به فروش نرفتن این اموال یکی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو عنوان می‌کند که بعضی از املاک یا واحدهای غیرتولیدی به‌طور غیرواقعی قیمت‌گذاری شده که همین موضوع مانعی در فروش آنها ایجاد کرده است. این دست اندرکار صنعت خودرو همچنین تاکید می‌کند که خودروسازان پیشنهاد واگذاری اموال یاد شده را به قطعه سازان داده‌اند تا بتوانند بخشی از بدهی خود را با فعالان قطعه صاف کنند این در وضعیتی است که ظاهراً قطعه سازان از این پیشنهاد چندان استقبال نکرده‌اند. هم اکنون خودروسازان به شدت با کمبود نقدینگی رو به رو هستند، به صورتی که پیشنهاد تهاتر اموال غیرتولیدی خود در قبال بدهی قطعه سازان را داده‌اند که فعالان قطعه چندان رغبتی به این خواسته از خود نشان نداده‌اند.

در هر صورت آنچه معلوم است خودروسازان در خوان اول واگذاری سهام مانده‌اند حال آنکه به نظر می‌رسد فرصت کمی برای واگذاری باقی اموال تولیدی و شرکت‌ها باقی مانده است.

از طرف دیگر بعضی فعالان صنعت خودرو عنوان می‌کنند که فروش اموال غیرتولیدی طی یکی دو ماه اخیر نقدینگی مناسبی را به خودروسازان تزریق کرده که همین عامل منجر به پرداخت بخشی از بدهی قطعه سازان و همچنین تأمین قطعه در خطوط تولید شده است. در همین زمینه می‌توان به سرعت تکمیل خودروهای ناقص در گروه‌های خودروساز اشاره کرد.از سال پیش ۲۰۰ هزار محصول ناقص به خاطر عدم تأمین قطعه در پارکینگ خودروسازان جای گرفته بود این در وضعیتی است که دو خودروساز عنوان کرده‌اند در یک ماه اخیر این میزان به نصف رسیده است. به این ترتیب این سؤال مطرح بود که با توجه به مشکلات نقدینگی خودروسازان و عدم دریافت تسهیلات بانکی، تکمیل خودروهای ناقص و تأمین قطعه از طرف قطعه‌سازان چگونه اتفاق افتاده که در این خصوص بعضی از فعالان صنعت خودرو عنوان می‌کنند که فروش اموال غیرتولیدی منجر به تأمین نقدینگی در گروه‌های خودروساز شده است. در هر صورت آنچه معلوم است، روال خصوصی‌سازی دو خودروساز با سرعت کمی در جریان است این در حالی است که به رغم جدال دو ماه پیش بر سر خریدار سهام خودروسازان این روزها سکوت جایگزین اظهار نظرهای آتشین در این زمینه شده و خریداران پیدا و پنهان سهام خودروسازان فعلاً سکوت پیشه کرده‌اند.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar