نگاهی به سدان های چینی مدیران خودرو

بروزرسانی در: یکشنبه 20 آبان 97 ساعت 12:17
نگاهی به سدان های چینی مدیران خودرو

گروه مدیران خودرو در راستای ایجاد اشتغال و رونق بخشیدن به چرخه صنعت خودرو ایران، توانست اهداف خود را به خوبی دنبال کند و همگام با رشد صنعت چین، مدرن‌ترین و به روزترین محصولات این خودروساز چینی را به ایران عرضه کند.

بالغ بر ۱۵ سال از حضور برندهای چینی در بازار ایران می‌گذرد، اگر یادتان باشد گروه مدیران خودرو نخستین تولید کننده و عرضه کننده محصولات چینی به کشور بود که در آن زمان با حجم عظیمی از انتقادات مواجه شد. چون خیلی‌ها عقیده داشتند که چینی‌ها توانایی رقابت با خودروسازان مطرح جهانی را ندارند و سرمایه‌گذاری در این خصوص بی‌فایده است ولی گروه مدیران خودرو در راستای ایجاد اشتغال و رونق بخشیدن به چرخه صنعت خودرو کشور، توانست اهداف خود را به خوبی دنبال کند و همگام با رشد صنعت چین، مدرن‌ترین و به روزترین محصولات این خودروساز چینی را به ایران عرضه کند. کیفیت بالای محصولات و وضعیت تسهیلاتی متنوع از عوامل موفقیت محصولات ام وی‌ام و چری در بازار ایران بوده که در کنار آن ارائه خدمات پس از فروش استاندارد و مطمئن از طرف نمایندگی‌های گسترده این گروه در سراسر کشور، ارزش افزوده بالایی را برای دارندگان خودروهای این برند در ایران به وجود آورده است.

تاریخچه کمپانی چری

سال ۱۹۹۱ کمپانی چری در شهر ووهو استان آنهوی چین تأسیس شد و فعالیت خود را به طور رسمی از سال ۲۰۰۳ میلادی شروع کرد. این گروه خودروسازی در ابتدا علاوه‌بر تولید محصولات خود، همکاری‌هایی با کمپانی‌های مطرح خودروسازی از جمله جگوار و لندروور در خصوص مونتاژ داشت، ولی بعد از گذشت مدت زمانی اندک، مسیر تعالی و پیشرفت را به سرعت طی کرد. کمپانی چری از سال ۲۰۱۴ با معرفی خودروهای کانسپت آلفا و بتا که به تولید مدل‌های تیگو ۵ و آریزو ۵ انجامید، سبک و خط‌مشی جدیدی را به وجود آورد.

از طرف دیگر ارائه یک خودرو کانسپت جنجالی با نام TX در نمایشگاه خودرو ژنو که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویدادهای خودرویی با حضور بزرگان این عرصه برگزار می‌شود، هم توانست شگفتی بزرگی ایجاد کند و این خودرو به‌عنوان بهترین کانسپت معرفی شود. این کانسپت با توجه به استقبال بالا در دستور کار تیم مهندسی و طراحی بین‌المللی چری که از بین با تجربه‌ترین مهندسان بین‌المللی با ملیت‌های مختلف انتخاب شده بودند قرار گرفت، تا به تولید نهایی برسد. در اصل این اقدام استراتژی چری برای نشان دادن توان مهندسی و طراحی بین‌المللی خود بود و در آخر این خودرو مفهومی با نام تیگو ۷ طراحی و تولید شد.

انحصار در بازار سدان‌های توانمند

گروه مدیران خودرو باتوجه به نیازسنجی بازار در سال ۱۳۹۵ اقدام به عرضه چری آریزو ۵ به بازار ایران کرد. این خودرو در زمان معرفی و رونمایی باتوجه به بهره‌مندی از زبان طراحی جدید چری و همچنین دارا بودن امکانات رفاهی فراوان، مورد توجه خیلی از علاقه‌مندان به خودروهای سدان سایزمتوسط شهری قرار گرفت. آریزو ۵ را می‌توان یکی از محصولات موفق این برند دانست که بعد از عرضه موفق تیگو ۵، توانست در مدت کمی آمار فروش بالایی را از خود به جا بگذارد. همین موضوع موجب شد مدیران ارشد این گروه تصمیم بگیرند نسخه توربو این سدان جذاب را راهی بازار کرده تا سهم بیشتری از بازار سدان‌های تند و تیز را از آن خود کنند.

اکنون پس از موفقیت این محصول، بار دیگر گروه مدیران خودرو در راستای احترام به حقوق متقاضیان خود، اقدام به عرضه جدیدترین محصول این برند یعنی آریزو ۶ کرده و قرار است به زودی و همزمان با شروع عرضه جهانی این محصول، شاهد تولید و عرضه آن به بازار کشور باشیم.

نگاهی به ویژگی‌های طراحی آریزو ۵ توربو

چری آریزو ۵ توربو از لحاظ طراحی ظاهری با نسخه اتمسفریک که قبل از آن به بازار ایران راه پیدا کرد، تفاوتی ندارد. در نمای جلو شاهد چهره‌ای خشن و اسپرت هستیم که به خاطر به کارگیری زبان طراحی جدید کمپانی چری، از جذابیت‌های بصری قابل توجهی برخوردار است. به عنوان مثال جلوپنجره مشبک شش ضلعی که نواری کرومی از بین آن عبور کرده، شباهت خیلی زیادی با رقبای کره‌ای دارد و همین موضوع موجب شده است آریزو ۵ نسبت به رقبای خود یک سر و گردن بالاتر باشد.

از نکات مثبت در طراحی نمای جلو چری آریزو ۵، باید به خطوط حجم دهنده روی کاپوت اشاره کرد که همراه با خط باریک بالای سپر، جایگاه چراغ‌های اصلی را تقویت و حس یک خودرو اسپرت و مدرن را به بیننده القا می‌کنند. خطوط روی کاپوت، امتداد جذابی با ستون‌های A دارند و حجم بدنه آریزو ۵ را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. در نمای جانبی هم بیشترین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند، رینگ‌های اسپرت آلومینیومی است که با طراحی خاص و منحصربه فردی که دارد، چهره‌ای زیبا پدید آورده است. همینطور خطوط برجسته روی بدنه، به خوبی توانسته طرحی تهاجمی و پویا را ایجاد کند که این موضوع اغلب در خودروهای چینی به سختی دیده می‌شود. در نمای عقب هم شاهد چهره‌ای قابل قبول و زیبا هستیم که به خوبی از المان‌های مدرن و به روز طراحی پیروی کرده است. درنهایت چراغ‌های کشیده و بزرگ در راستای ابرویی کرومی جای گرفته‌اند که به خاطر هماهنگی چشم نوازی که دارند، ظاهر زیبایی را به نمایش در آورده‌اند.

آریزو ۶، تجلی یک رؤیا

یکی از جدیدترین محصولات این برند که در نمایشگاه خودرو پکن امسال توجه بسیاری را به خود جلب کرد، چری آریزو GX یا همان آریزو ۶ است. این خودرو بیانگر مفاهیم جدیدی از چری است که نشان می‌دهد جهانی شدن و رقابت با بزرگان این عرصه از اهداف اصلی مدیران این برند چینی است. آریزو ۶، خودروی بخش تحقیق و توسعه بین‌المللی چری بوده که با بهره گیری از تیم سرشناس و بین‌المللی خود که شامل افراد کار بلد و باتجربه در صنعت خودرو جهان می‌شود، محصولاتی مدرن، استاندارد و البته پیشرفته را راهی بازار می‌کند.

آریزو ۶ سدانی است که بر پایه پلت فرم آریزو ۵ ساخته شده و فاصله محوری برابری با این خودرو دارد ولی در بحث ابعاد بدنه شاهد افزایش چشمگیر اندازه کلی بدنه این سدان هستیم که موجب شده است این خودرو با ابهت‌تر و خشن‌تر به نظر برسد. با گذشت زمان و عرضه محصولات جدیدتر گروه چری، می‌توان به این نتیجه رسید که این خودروساز چینی بیش از رقبای هموطن خود توانسته است به یک زبان طراحی اصولی دست یابد و با توسعه آن محصولات مدرن و جدیدی را طراحی و تولید کند.

طراحی مدرن و گیرا

در نمای جلو طرحی تهاجمی و خشنی می‌بینیم که در دل خود رگه‌هایی از اصالت به خاطر شباهت‌هایی که با آریزو ۵ دارد، دیده می‌شود. جلو پنجره مشبک این خودرو هم در واقع نمونه توسعه یافته آریزو ۵ بوده که ظاهری اسپرت و جذاب را برای آن پدید آورده است.

همچنین چراغ‌های پیشانی بزرگ و کشیده که طرفین جلو پنجره را احاطه کرده‌اند، شباهت‌هایی با آریزو ۵ دارند و همین مساله زیبایی آن را دو چندان کرده است. نمای جانبی آریزو ۶ هم بی شباهت به آریزو ۵ نیست و می‌توان با اندکی دقت رگه‌هایی از این سدان موفق را در آن مشاهده کرد.

خطوط تند و تیزی که از انتهایی‌ترین بخش خودرو کشیده شده و به گلگیر جلو منتهی می‌شوند، هماهنگی قابل توجهی با روحیه و ذات اسپرت این سدان ایجاد کرده است. همچنین رینگ‌های اسپرت آلومینیومی درنظر گرفته شده برای آن، ظاهری مدرن و جوان پسند به آن بخشیده است ولی نمای عقب جایی است که بیشترین تغییرات نسبت به آریزو ۵ اعمل شده است. با این حال باید گفت چراغ‌های این خودرو در نگاه نخست تداعی کننده آریزو ۵ بوده که به لطف بازنگری در طراحی و فناوری، به طور سه بعدی درآمده است.

همچنین نوار کرومی که از بین چراغ‌ها عبور کرده و نظیر پل ارتباطی هردو آن‌ها را به یکدیگر متصل کرده است، یکی از اصلی‌ترین المان‌ها در نمای عقب بوده که مدرن بودن آریزو ۶ را گوشزد می‌کند.

طیف وسیعی از امکانات رفاهی

کابین آریزو ۶ به لطف زبان طراحی جدید چری، فضایی مدرن و ایمن شده و بستری مناسب برای ارائه امکانات رفاهی بسیاری برای آسایش، رفاه و ایمنی سرنشینان به وجود آمده است. بهره‌مندی از متریال با کیفیت ایجاد شده، هارمونی و هماهنگی قابل توجهی با یکدیگر دارد که همین مساله یادآور محصولات اروپایی برای سرنشینان است. به عقیده خیلی از کارشناسان، فعالیت تیم طراحی چری در برندهای معتبر اروپایی موجب شده است برخی جزئیات از برندهای معتبر مانند فولکس واگن، آئودی و جگوار لندروور در چری آریزو ۶ مشاهده شود که همین مساله حس خوشایندی را به سرنشینان منتقل خواهد کرد. غربیلک فرمان که مجهز به دکمه‌های کنترل کننده سیستم صوتی و کروزکنترل است، شباهت بسیاری با محصولات اروپایی داشته که همین مساله به جذابیت‌های کابین افزوده است. تودوزی چرمی درنظر گرفته شده برای این سدان مجلل هم به خاطر بهره‌مندی از دوخت متضاد و لوزی شکل، دارای ظاهری شکیل و زیبا بوده که تداعی‌کننده روحیه لوکس آریزو ۶ به سرنشینان است.

ازجمله امکانات رفاهی آریزو ۶ می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ فرمان کمکی برقی، ۶ عدد کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، ترمز پارک الکتریکی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، حالت رانندگی اسپرت و عادی، دریچه هوا برای سرنشینان عقب، سیستم تهویه دستی برقی و لمسی، تریم داخلی چرمی، سنسور باد لاستیک، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‌ای، کروزکنترل، آینه‌های جانبی تاشو الکتریکی با گرمکن، نورپردازی کابین، صندلی راننده ۶ حالته دستی، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور، سامانه رهیاب ماهواره‌ای، دی‌لایت، نمایشگر ۹ اینچی با حافظه داخلی، بلوتوث و اتصال مستقیم به تلفن‌های هوشمند، ۴ بلندگو و ۲ تیوتر و یک ساب ووفر، نمایشگر پشت آمپر دیجیتال و آنالوگ و...

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar