دولت ناچار به ممنوعیت واردات خودرو شد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
دولت ناچار به ممنوعیت واردات خودرو شد

یک کارشناس صنعت خودرو ممنوعیت فعلی واردات خودرو را ریشه در استراتژی‌های مرتبط با تجارت و بازار خودرو ندانست و گفت: دلیل این تصمیم در وضعیت بحرانی به شرایط اقتصادی ایران باز می‌گردد به صورتی که دولت ناچار شد، به غیر از خودرو واردات بیش از هزار قلم به کشور را ممنوع کند تا بتواند مدیریت بهتری در ارز داشته باشد.

حسن کریمس سنجری با تصریح بر این که این تصمیم ریشه در خودروسازی ندارد بر این پایه نمی‌توان بحث کارشناسی در این خصوص ارائه کرد، افزود: با توجه به چنین وضعیتی نمی‌توان اقدام دولت را در این باب تصمیم درست و یا غلطی اعلام کرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: هم اکنون دولت با هدف مدیریت در بازار ارز، کالاهایی که در حال حاضر ورود آن‌ها ضرورتی ندارد را از لیست واردات حذف کرده تا بتواند فعالیت‌های ارزی و تقاضا برای ارز را تا اندازه‌ای کنترل کند.

کریمی سنجری با ذکر این که اگر دولت بتواند وضعیت فعلی را به شکل بهتری مدیریت و کنترل کند، وضعیت واردات خودرو به حالت عادی باز می‌گردد، تاکید کرد: تا زمانی که تنش فعلی بازار ارز و واردات به مسیر فعلی خود ادامه دهد و نرخ ارز بر روی قیمت معلومی ثابت نشود، بحث ممانعت از واردات دوباره ادامه خواهد داشت.

وی مساله بالا رفتن قیمت ارز و نوسانات قیمتی آن را دو مساله جداگانه اعلام و اظهار کرد: نبود امکان کنترل بازار و همینطور نوسان قیمتی ارز به تجار و تولیدکنندگان ضربه می زند براین پایه یکی از راهکارهای دولت برای کنترل این بازار، ممنوعیت واردات شماری از کالاها است که خودرو هم در این لیست قرار دارد.

کریمی سنجری با اشاره به تجربه دولت در خصوص محدودیت واردات در دوره‌ای از زمان گفت: در دوره‌ای از زمان تنش بازار خودرو به شکل دیگری بود و با شرایط فعلی متفاوت بود. هم اکنون بحث دولت تفاوت نرخ ارز نیست بحث تقاضای غیرعادی برای خرید ارز است، بدین سبب دولت در پی محدود کردن تقاضای ارز است ولی در دوره‌ای از زمان، طبقه بندی نرخ ارز وجود داشت و دولت علتی نمی‌دید که برای واردات خودروهای لوکس که فقط ۵ درصد جامعه را شامل می‌شود، ارز با قیمت یارانه‌ای تخصیص دهد در حالی که کالاهای پایه‌ای و همینطور دارو در اولویت تخصیص ارز هستند.

این کارشناس صنعت خودرو با تصریح بر این که در حال حاضربحث تنش اقتصادی مطرح است و دولت در نظر دارد هیچ ارزی به واردات اختصاص ندهد، گفت: در چنین وضعیتی دولت نمی‌تواند تقاضاهای دیگر ارز که ریشه آن معلوم نیست را کنترل کند بدین سبب تقاضاهایی که در دست دولت است محدود می‌شود.

وی ریشه این تصمیمات را اقتصادی دانست و افزود: این اقدام، تصمیمی استراتژیک در حوزه تجارت خودرو نبود بلکه تصمیمی بحرانی در حوزه اقتصاد است. بدون تردید وضعیت به وجود آمده، وضعیت مورد تاییدی نیست در واقع به علت این که دولت در چند سال گذشته شرایط را با هدف کسب تصمیم‌های درست تحت کنترل قرار داده و موفق نبوده، بدین سبب تصمیمات غلط پی در پی موجب ادامه این چرخه شده است.

کریمی سنجری خاطرنشان کرد: از یک سال پیش تا به حال نتوانسته‌ایم در حوزه اقتصاد تصمیم درستی کسب کنیم و در حال حاضر هم با ممنوع کردن واردات در پی انحصاری کردن بازار و تحت تأثیر قرار دادن کسب و کار واردکنندگان هستیم که چندان ضرورت نداشت. به طور قطع ممنوعیت واردات خودرو یک تصمیم آزاردهنده درست است که راهی جز دریافت آن به علت اشتباهات پیشین و وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه، در وضعیت فعلی وجود نداشت.

منبع: عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar