حقوق شاگرد مکانیک در تهران (و سایر شهرها در سال ۱۴۰۲)

چهارشنبه 15 شهریور 02 ساعت 15:22
حقوق شاگرد مکانیک در تهران (و سایر شهرها در سال 1402)

حقوق شاگرد مکانیک در سال ۱۴۰۲ دغدغه‌ی افرادی است که به شغل مکانیکی علاقه‌مند بوده اما تجربه کافی جهت راه اندازی مکانیکی را ندارند. بدون شک مکانیکی یک شغل پر درآمد و آینده دار است، اما وارد شدن به این حرفه مهارت زیادی را می‌طلبد. از همین رو بسیاری از افرادی که می‌خواهند به یک مکانیک خودرو تبدیل شوند، تصمیم می‌گیرند ابتدا مدت زمانی را زیر نظر یک تعمیرکار باتجربه به عنوان شاگرد مکانیک فعالیت کنند. این بهترین مسیر برای رسیدن به مهارت‌های لازم است. اما قطعا برای این عده اطلاع از حقوق شاگرد مکانیک در تهران و سایر شهرستان‌ها اهمیت زیادی دارد. در واقع این افراد می‌خواهند با یک حساب کتاب ساده میزان درآمد خود در این بازه زمانی نسبتا کوتاه را برآورد کنند.

میزان حقوق شاگرد مکانیک

با توجه به افزایش تقاضا و بالا رفتن نرخ تعمیرات، واضح است درآمد مکانیکی بسیار هیجان انگیز و حتی وسوسه کننده باشد. اما این موضوع تنها برای صاحبین مکانیکی صدق می‌کند، چرا که درآمد شاگرد مکانیک بسیار کمتر خواهد بود.
لازم به ذکر است تمام افرادی که به عنوان شاگرد یا کارآموز مکانیک در حال فعالیت هستند، قرار نیست تا دوران بازنشستگی هم شاگرد باشند. این افراد می‌توانند پس از یادگیری مهارت‌های مختلف مثل تعمیر انواع خرابی خودرو، نحوه ارتباط با مشتری، قیمت گذاری و بسیاری از موارد دیگر مکانیکی خود را راه اندازی کنند. البته این کار سرمایه مناسبی می‌خواهد که شاید همین درآمد دوران شاگردی بتواند کمک زیادی به تامین سرمایه کند.

میزان حقوق شاگرد مکانیک در سال ۱۴۰۲

جهت اطلاع از دستمزد شاگرد مکانیک کافی است خوب به تصویر زیر نگاه کنید. ما این اطلاعات را از یکی از سایت‌های آگهی مشهور جمع آوری کرده‌ایم. همانطور که مشاهده می‌کنید، حقوق یک شاگرد مکانیک، دقیقا مشابه تمام مشاغل دنیا، می‌تواند اعداد و ارقام کاملا متفاوتی باشد.
برای مثال یک تعمیرگاه در تهران حقوق پیشنهادی خود را در بازه ۶ تا ۹ میلیون به صورت ماهیانه قرار داده است. در حالی که یک تعمیرگاه، اتفاقا در همان حوالی، حقوقی بالغ بر ۱۲ میلیون برای همین سمت شغلی در نظر گرفته. این موضوع کاملا طبیعی است، چرا که حقوق شاگرد مکانیکی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

عوامل موثر بر حقوق شاگرد مکانیک

در بالا حقوق شاگرد مکانیک در تهران در سه تعمیرگاه مختلف را مورد بررسی قرار دادیم. اما این سه مورد تنها یک مشت نمونه از خروار بود. اگرچه به احتمال زیاد حقوق پیشنهادی بسیاری از مراکز و تعمیرگاه‌ها حول همین اعداد می‌چرخد، اما باز هم ممکن است حقوق یک شاگرد تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر کند. برای مثال شاید یک تعمیرگاه کوچک هیچ دستمزی به شاگرد خود نپردازد و ادعا کند در ازای کار برای کارگاه، شاگرد هم دارد از تخصص مکانیک استفاده می‌کند. اما یک تعمیرگاه ماشین‌های خارجی درآمد بیشتری برای شاگرد خود در نظر بگیرد.

به طور کلی حقوق شاگرد مکانیکی تحت تاثیر فاکتورهای زیر است:

  • میزان مهارت شاگرد
  • شهر محل کار
  • منطقه محل کار
  • نوع تعمیرگاه (مغازه، تعمیرگاه بزرگ، تعمیر ماشین ایرانی، تعمیر ماشین خارجی...)
  • ساعات کاری
  • ...

نحوه محاسبه حقوق شاگرد مکانیک

حالا که بحث دستمزد یا حقوق شاگرد یک مغازه یا تعمیرگاه مکانیکی داغ شده است، اجازه دهید کمی هم شما را از نحوه محاسبه این حقوق مطلع کنیم. البته هیچ فرمول خاصی برای محاسبه دقیق شاگردان مکانیکی وجود ندارد. اما با توجه به معیارهای بالا می‌توان این موضوع را تخمین زد. برای مثال هرچه مهارت شاگرد بیشتر باشد، بدون تردید درآمد وی نیز افزایش خواهد یافت. از طرفی شهر و منطقه نیز در دستمزد شاگرد تاثیرگذار است. واضح است شاگردی که در تهران یا شهرهای پر جمعیت فعالیت می‌کند، نسبت به شاگردی که در شهرهای کوچکتر مشغول به کار است، درآمد بیشتری خواهد داشت. البته نوع تعمیرگاه و ساعات کاری نیز در این موضوع بی تاثیر نیستند.

حقوق شاگرد مکانیک در تهران

چنانچه جهت اطلاع از حقوق شاگرد مکانیک در سال ۱۴۰۲ کمی پرس و جو کرده باشید، احتمالا متوجه می‌شوید که میانگین دستمزد شاگرد مکانیک در شهر تهران نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است. این موضوع به دلیل بیشتر بودن تقاضا برای تعمیر خودرو می‌باشد. از آنجا که شهر تهران خودرهای بیشتری دارد، بنابراین مکانیکی‌ها نیز مشتریان بیشتری داشته و سرشان شلوغ‌تر است. پس درآمد شاگرد مکانیک در شهری مثل تهران باید بیشتر از سایر شهرها باشد. به طور کلی می‌توان گفت درآمد یک شاگرد تعمیرگاه مکانیکی در پایتخت چیزی حدود ۳ تا ۱۵ میلیون است.

مزایا و معایب شاگردی مکانیک

اگر آینده شغل مکانیکی نظر شما را جلب کرده تا چند سالی را با حقوق شاگرد مکانیک سپری کنید و سپس یک تعمیرگاه برای خودتان باز کنید، بد نیست با مزایا و مشکلاتی که در دوران شاگردی باید با آنها دست و پنجه نرم کنید، آشنا شوید. شغل مکانیکی خوب است، شاگردی در آن هم آینده نسبتا خوبی دارد، اما به هر حال شاگردی کردن با به قول خودمانی اوستا بودن خیلی فرق دارد.

اجازه دهید ابتدا مزایای شغل شاگردی مکانیک را با هم بررسی کنیم:

  • یادگیری بیشتر و بیشتر انواع تعمیرات در یک تعمیرگاه واقعی
  • کسب درآمد در حین یادگیری
  • عدم دغدغه فکری درباره اجاره مغازه، پول آب، برق، گاز و...
  • آشنایی با مشتریان و یادگیری نحوه ارتباط با آنها
  • ...

هیچ چیز بی عیب و نقص نیست، پس زمان آن رسیده تا به معایب شاگردی مکانیکی هم بپردازیم:

  • کثیف شدن و روغنی شدن لباس، دست و ...
  • کار در سرما و گرما
  • حقوق نسبتا پایین نسبت به تعمیرکار حرفه ای
  • در اختیار بودن

جدا از این مسائل باید بدانید جهت شروع کار به عنوان شاگرد در یک مکانیکی حتما باید مهارت‌های مناسبی داشته باشید. این طور نیست که یک تعمیرکار بخواهد فردی را از صفر تا صد آموزش دهد. در واقع شما باید اصول کلی مکانیکی را بلد باشید، در زمان شاگردی تنها باید به تمرین و تمرین بپردازید، نه این که تازه با قطعات یا نحوه تعمیر جزئی‌ترین خرابی‌ها آشنا شوید. اگر می‌خواهید مکانیک خودرو را یاد بگیرید، بهترین پیشنهاد شرکت در دوره آموزش مکانیک خودرو است.

بهترین روش یادگیری مکانیک خودرو با آموزشگاه فنی حرفه‌ای

اگر حقوق شاگرد مکانیک در سال ۱۴۰۲ برایتان جذاب بود، پس احتمالا به این حرفه علاقه مند هستید. در واقع شما تمایل دارید که با شاگردی در یک مکانیکی مهارت خود را ارتقا دهید تا بعدها کسب‌وکار خود را هم آغاز نمایید.
اما همانطور که بررسی شد، دستمزد شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال اگر حقوق شاگرد مکانیک در تهران با شهرهای کوچکتر متفاوت باشد، دستمزد شاگردی با مهارت بالا با شاگردی با مهارت پایین‌تر هم متفاوت خواهد بود. البته اگر مهارت زیادی در مکانیکی نداشته باشید، ممکن است اصلا جایی شما را استخدام نکنند.
از همین رو پیشنهاد می‌شود با شرکت در دوره‌های آموزش مکانیک ایران ILO به صورت حرفه‌ای با این شغل آشنا شوید تا ضمن افزایش شانس استخدام، درآمد بیشتری در دوران شاگردی داشته باشید. آموزشگاه ایران ILO با ارائه مدرک فنی حرفه ای پس از اتمام دوره، کمک زیادی به پیشرفت کارآموزان خواهد کرد. حتما در این دوره‌ها شرکت کنید تا آینده خود را تضمین کرده باشید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar