لیزینگ خودرو: شرایط و مراحل خرید خودرو قسطی

بروزرسانی در: یکشنبه 19 دی 00 ساعت 20:44
لیزینگ خودرو: شرایط و مراحل خرید خودرو قسطی

در چند سال اخیر با توجه به افزایش قیمت­‌ها، خرید اقساطی خودرو، بسیار پررنگ‌­تر از گذشته شده‌است. در صورتی‌که قصد خرید خودرو دارید، ولی بودجه کافی برای خرید آن را ندارید، خرید اقساطی یا لیزینگی، گزینه‌هایی هستند که می‌­توانید در نظر بگیرید. اما لیزینگ خودرو چیست و چه شرایطی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد خودروی لیزینگی بیشتر بدانید و آگاهان‌ه‌تر به مراکز لیزینگ مراجعه کنید.

لیزینگ خودرو: اجاره به شرط مالکیت

حتما کلمه لیزینگ چه در مورد کالاهای مصرفی و چه در مورد خودرو به گوشتان خورده است. لیزینگ در لغت به معنای قراردادی است که طبق آن کالایی که در مالکیت شخص دیگری است را می‌­توانید اجاره کنید. طبق این قرارداد، حق مالکیت از آن اجاره‌­دهنده و حق استفاده برای اجاره‌کننده طی بازه زمانی خاصی، لحاظ می­‌شود.

در کشور ما لیزینگ به قراردادی گفته می­‌شود که طی آن و پس از پرداخت کامل اقساط، مالکیت به شخص اجاره­‌کننده داده می‌­شود؛ یعنی اجاره به شرط مالکیت. در واقع در ایران لیزینگ خودرو به این صورت است که سند خودرو در رهن شرکت لیزینگ است و پس از پرداخت کامل اقساط سند به شما تحویل داده‌می­‌شود. شرکت‌­های لیزینگ به نوعی کمک می­‌کنند تا امکانات آینده را در زمان حال داشته باشید.

در قرارداد لیزینگ باید مبلغ دقیق قرارداد، تعداد اقساط و نحوه محاسبه اصل و فرع باقی‌مانده مبلغ ذکر گردد.

شرکت ­های لیزینگ خودرو

شرکت‌­های مختلفی برای لیزینگ خودرو در ایران وجود دارند که به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • شرکت‌­هایی که زیرمجموعه شرکت‌­های خودروسازی مانند: ایران خودرو، سایپا و … هستند.
  • شرکت­‌هایی که از طریق بانک‌­هایی مانند: ملت، پاسارگاد، پارسیان و … اقدام به لیزینگ خودرو می‌­کنند.
  • شرکت‌­های خصوصی و مستقل

مشکلاتی مانند کلاهبرداری، که در سال­‌های گذشته در زمینه­‌ی لیزینگ خودرو به وجود آمده‌است. بسیاری از خریداران با مراجعه به مراکزی تحت عنوان لیزینگ خودرو، اقدام به خرید ماشین  کرده‌اند و از این مسئله زیان دیده­‌اند. برای همین منظور، بانک مرکزی شرکت‌­های معتبر لیزینگ را معرفی کرده‌است. هم اکنون ۲۸ مرکز لیزینگ فعال در ایران وجود دارند. البته همگی آن­ها در تهران هستند و برخی از آن­ها شعبه شهرستان هم دارند. برای اطمینان و جلوگیری از بروز ضرر مالی، به مراکز معرفی شده از سوی بانک مرکزی جهت خرید خودرو لیزینگ مراجعه کنید.

با لیزینگ خودرو، ماشین دار شوید

با لیزینگ خودرو، ماشین دار شوید

نکات مهم در خرید خودروی لیزینگی

حتما زمان خرید خودرو به نکاتی باید توجه کنید تا در آیند متضرر نشوید. برخی از این نکات را برایتان شرح می‌دهیم:

  •  درباره شرکت لیزینگ تحقیق کنید؛ ترجیحاً از مراکز معرفی شده توسط بانک مرکزی اقدام به خرید خودروی لیزینگی کنید.
  • حتماً قرارداد را کامل و بادقت بخوانید. به شروطی که فروشنده در قرارداد ذکر کرده‌است توجه کنید و با یک فرد آگاه درباره آن مشورت کنید.
  • معمولاً سود تسهیلات شرکت­‌های لیزینگ از سود بانکی کمی بیشتر است. اگر شرکت لیزینگ سود پایینی به شما پیشنهاد داد یا در ابتدا مبلغ پایینی از شما درخواست کرد، شک کنید. بسیاری از این شرکت‌­ها که با چنین اقداماتی، کلاه‌برداری کرده و متواری شده‌­اند. پس کاملا گوش به زنگ باشید.

شرایط لیزینگ خودرو

وقتی برای خرید خودروی لیزینگی به شرکت‌­ مربوطه مراجعه می­‌کنید، فهرستی به شما می‌­دهند. این فهرست شامل قیمت خودروها، شرایط خرید و اقساط آن است.

پس از انتخاب خودرو و مذاکره در رابطه با قرارداد و تعیین پرداخت اقساط، معمولا نیمی از هزینه خودرو در بتدا باید پرداخت شود. باقی‌مانده مبلغ در قالب وام یا تسهیلات دیگر به شما اعطا می‌شود. شما موظف به پرداخت اقساط وام یا تسهیلات در زمان مقرر هستید. پس از پرداخت کامل اقساط، شرکت سند خودرو را به نام شما می‌زند.

 

دوره بازپرداخت وام در شرکت­‌های مختلف متفاوت و از چند ماه تا چند ساله است.

نکته: هر چه مدت زمان بازپرداخت طولانی‌­تر باشد، مبلغ قسمت ماهانه پایین‌­تر است ولی از طرف دیگر، مبلغ پرداخت شده نهایی بالاتر است.

خرید خودروی لیزینگی به صورت قسطی است و معمولاً سودی که این شرکت­‌ها در نظر می­‌گیرند، کمی بیشتر از سود بانکی است. قیمت تمام‌­شده خودروی لیزینگی نسبت به بازار بالاتر است.

پس از دریافت خودرو و پرداخت نیمی از هزینه خودرو، خودتان باید هزینه بیمه بدنه خودرو  و دیگر بیمه‌­ها را پرداخت کنید. درصورتی‌که شرکت این کار را انجام دهد، مبلغ بیمه را روی اقساط شما محاسبه می­‌کند.

نکته: خودروی لیزینگی را نمی‌­توانید بفروشید، چون هنوز در رهن شرکت لیزینگ است.

دریافت سند خودروی لیزینگی

سندزدن خودروی اقساطی به دو صورت انجام می‌­شود:

  1. دریافت چک و سفته معادل قیمت خودرو و معرفی ضامن : در این صورت شرکت لیزینگ، سند خودرو را همان ابتدا به نام شما می‌زند.
  2. اجاره به شرط تملیک: یعنی شما خودرو را تا مدتی که اقساط آن را کامل پرداخت کنید، اجاره می‌­کنید. پس از بازپرداخت کامل اقساط، می‌توانید سند را به نام خود کنید.

خودروی لیزینگی بخریم یا نخریم

بسیاری از افراد، ممکن است توانایی خرید نقدی خودرو را نداشته باشند و یا تمایل به خرید نقدی نداشته باشند. خرید لیزینگی خودرو یکی از راه‌های مالکیت خودرو به صورت اقساطی است. با در نظر گرفتن نکاتی که گفته شد، می‌­توانید اقدام به خرید خودروی لیزینگی کنید. ولی خرید خودروی لیزینگی چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایای خودروی لیزینگی

خرید خودرو لیزینگی اگر چه کمی از خرید نقدی گران‌تر است؛ اما مزایایی نیز دارد که به شرح برخی از این موارد می‌پردازیم:

  • خودروی قسطی در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به خرید از طریق ثبت نام به دست شما می‌­رسد.
  • شرکت‌­های لیزینگ برای مدت زمان بازپرداخت وام و نحوه بازپرداخت آن گزینه­‌های بیشتری دارند که قابل مذاکره است.
  • نیاز به نقدینگی بالا در زمان خرید خودرو نیست و می­‌توانید به تدریج هزینه خودرو را بپردازید و در طول مدت پرداخت از خودرو استفاده کنید.
خودرو لیزینگی و شرایط آن

خودرو لیزینگی و شرایط آن

معایب خرید خودرو قسطی

درست است که برخی بدون خرید خودرو لیزینگی و اقساطی نمی‌توانند، صاحب اتومبیل شوند. اما خرید اقساطی معایبی هم دارد که به شرح زیر است:

  • در خرید خودروی لیزینگی هزینه­‌هایی مانند ارسال و بیمه بدنه خودرو به عهده مشتری است.
  • قیمت نهایی تمام شده برای خودروهای لیزینگی بیشتر است.
  • سند زدن خودرو پس از بازپرداخت کامل اقساط می­‌تواند با ریسک همراه باشد.

در صورت توقیف خودروی اقساطی چه باید کرد؟

خودروی لیزینگی مانند هر خودروی دیگری ممکن است، توقیف و به پارکینگ فرستاده شود. در این‌گونه مواقع باید ابتدا بدانید دلیل توقیف خودرو چه بوده و چه مرکزی دستور توقیف خودرو را داده است. برای اطلاع از این مسئله می‌­توانید با مراجعه به محلی که پرونده در آن تشکیل شده مراجعه کنید و از بخش شماره­‌گذاری استعلام بگیرید. همراه داشتن کارت خودور و برگ سبز الزامی است. رایج‌ترین دلیل توقیف خودرو لیزینگی، عدم پرداخت اقساط است. برای رفع توقیف، اقساط عقب­‌افتاده را پرداخت می‌­کنید و خودروی شما از حالت توقیف بیرون می­‌آید. برای ترخیص خودرو از پارکینگ هم داشتن کارت خودرو، برگ سبز، قبض پارکینگ و نامه ترخیص الزامی است.

لیزینگ خودرو، یکی از راه‌هایی است که منجر می‌شود شما صاحب خودرو شوید. اما همیشه مراقب باشید و به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید که مورد سواستفاده شرکت‌ها قرار نگیرید. برای خرید خوردو به روش اقساطی از قبل حتما تحقیقات لازم را انجام دهید بعد اقدام به خرید کنید.

برگرفته از:  مجله بیمه ( https://bimeh.com/mag )

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar