دودی که هنوز از کنده مزدا تری‌های قدیمی بلند میشود

یکشنبه 29 تیر 99 ساعت 15:07
دودی كه هنوز از كنده مزدا تری‌های قدیمی بلند میشود

مزدا تری قدیمی (۲۰۱۰-۲۰۱۳) از آن دست خودروهایی‌ است که به نظر می‌رسید هیچ‌گاه تمام شدنی نخواهند بود و مانند پژو ۲۰۶ همیشه به همان اندازه اول جذاب می‌ماند. 

مزدا تری که یکی از محبوب‌ترین محصولات جهانی مزداست، در کنار معایبش محاسنی دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد و از این خودرو دل کند. البته این معایب باتوجه به شرایط جامعه، نوع استفاده و نوع جاده‌هایی که خودرو از آن تردد می‌کند، در کشورهای مختلف می‌تواند کاملاً متفاوت باشد.

قیمت بالای خودروهای داخلی و خارجی معادلات بسیاری را در مورد خرید خودرو به هم ریخته است. در این میان هستند عده‌ای که در آرزوی خرید خودروی خارجی بودند و با این شرایط و کمبود بودجه‌شان، اعتماد به خرید اتومبیل‌های خارجی‌های قدیمی و دست‌دوم را به خرید خودروهای صفر داخلی و چینی ترجیح می‌دهند. 

با این حال، در این نوع خرید باید معایبی که احتمالاً با افزایش سن خودرو بیشتر هم شده‌اند را به طور کامل و دقیق بررسی کرد. در میان خارجی‌های دست‌دوم، معمولاً مزدا تری در میان گزینه‌های انتخابی خواهد بود. 

سه مشکل رایج مزدا تری

خرابی‌های فنی گاها کمتر از ایرادهایی که پیش پاافتاده‌ هستند، باعث ناراحتی می‌شوند! مثلاً صدای ریزی از یک گوشه خودرو به گوش می‌رسد و هر چه می‌گردید علت آن را پیدا نمی‌کنید. بعضی از مشکلات چه از لحاظ فنی و چه از انواع پیش پا افتاده راه حل‌های چندان پیچیده‌ای ندارند و تنها باید رفع آن‌ها را به کاردان سپرد. به www.divar.ir مراجعه کردیم و با جمع‌بندی نظرات کاربران مزدا تری، در ادامه به بیان سه مشکلی که در بین خودروهایشان رایج به نظر می‌رسید و راه حل‌های آن‌ها می‌پردازیم.

۱- در ایران سارقان حرفه‌‌ای، بزرگ‌ترین عیب مزدا تری را به رخ همگان کشیدند. انتشار آمار بالای سرقت و ویدئوهایی از سرقت این خودرو تنها در ۱۴ ثانیه، نشان از نقص سیستم‌های امنیتی مزدا تری در نسل اول دارد. به همراه این ایمنی ضعیف، کم بودن و گرانی لوازم جانبی، چراغ‌های مزدا تری را نیز هدف دیگری برای سارقان قرار داد. این موارد باعث شد بسیاری از مالکان مزدا تری ترغیب شوند تا سیستم امنیتی خودروی خود را با تجهیزات حفاظتی جانبی تقویت کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با این مشکل، سیستم قفل ایموبلایزر است. این سیستم با استفاده از یک سیستم قفل نرم‌افزاری که بر روی ECU انژکتور نصب می‌شود، مانع از روشن شدن خودرو توسط کلیدی، غیر از کلید اصلی خودرو می‌شود.

۲- سر و صدای قسمت عقب خودرو. اگر در خودرویتان صدای نگران کننده‌ای از عقب خودرو به گوش می‌رسد، به احتمال خیلی زیاد به دلیل نصب نامناسب چراغ ترمز عقب ماشین است. این مشکل در واقع در سومین چراغ ترمز نصب شده درمرکز بالای شیشه عقب خودروست. این صدا خصوصاً هنگام عبور از جاده‌های ناهموار یا رد شدن با سرعت بالا از روی دست‌انداز، بیشتر خواهد بود. راه حل این مشکل بسیار ساده است؛ تعویض سومین چراغ ترمز!

۳- تا به حال در باز و بسته کردن در صندوق عقب به مشکل خورده‌اید؟ این یکی دیگر از مشکلات کوچک اما آزار دهنده است. دکمه باز و بسته کردن صندوق از جنس پلاستیک مرغوبی نیست و پس از مدتی دچار پارگی می‌شود، معمولاً در این شرایط عملکرد این دکمه ممکن است با ورود آب به داخل آن یا موارد دیگری دچار مشکل شود. در نتیجه برای رفع این مشکل معمولاً نیازی نیست سراغ جک‌های صندوق عقب یا قفل آن بروید. این مشکل معمولاً از دکمه آسیب دیده آن است!

در کنار مشکلات سطحی بالا که قابل رفع هستند، مزدا ۳ معایبی دارد که ممکن است برای برخی تعیین کننده باشد. این خودرو سواری خشک و کوبنده‌ای دارد، ارتفاع کف آن تا زمین کم و فضای سرنشینان عقب تنگ است. ولیکن همه این موارد با توجه به اسپرت بودن این خودرو کاملاً توجیه پذیر است. بنابراین قبل از اینکه به سراغ خرید این خودرو بروید، به آن به چشم یک خودروی اسپرت نگاه کنید تا موارد بالا شما را آزار ندهد.

مزدا تری، قدیمی‌اش هم ارزش خریدن دارید

شاید از نگاه بسیاری این دیدگاه متعصبانه باشد. چرا که به هر حال مزدا تری یک خودروی قدیمی است و در مقایسه با خودروهای امروزی، تجهیزات و آپشن‌های ناچیزی دارد. اما هندلینگ عالی و عملکرد گیربکس چهار سرعته آن چه در حالت دستی و چه اتومات، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. قیمت مزدا تری در بازار بسته به موارد مختلفی که در خرید دست دوم دخیل هستند، متغیر است. در محدوده قیمتی این خودروی ژاپنی، تنها می‌توان سراغ مدل‌هایی صفر از خودروهای داخلی و چینی رفت. شاید زرق و برق این خودروها شما را وسوسه کند، اما حتماً یک‌بار در مزدا تری بنشینید، کیفیت متریال و ساخت را بعد از چند سال ببینید و سواری با آن را تجربه کنید و بعد تصمیم بگیرید! 

در بازار دست‌دوم‌های خارجی، می‌توان مگان را در رقابت با آن قرار داد. مقایسه این دو خودرو بحث جداگانه‌ای می‌طلبد، اما هر کدام از خودروها مزیت‌ها و عیبب‌های مخصوص به خود را دارند و هر دوگزینه‌هایی مناسبی برای خرید هستند. شاید بهتر باشد جوان‌ترها سراغ مزدا تری بروند و افراد مسن‌تر مگان را انتخاب کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar