بررسی وانت رنو تندر ۹۰

بروزرسانی در: سه شنبه 12 اردیبهشت 02 ساعت 13:40
بررسی وانت رنو تندر 90

تندر ۹۰ پیکاپ، نسخه وانت رنو تندر ۹۰ محبوب است که در یک بازه زمانی کوتاه مدت در ایران توسط ایران خودرو مونتاژ شد. این خودروی وانت به دلیل کیفیت بالایی که نمونه سدانش داشت بسیار مورد استقبال قرار گرفت و توانست در همین مدت کم به فروش بالایی دست یابد. اکنون نیز در بازار، خودروهای کار و تجاری سبک یا همان وانت‌ها تنوع چندانی ندارند اما تندر ۹۰ پیکاپ جزو معدود گزینه‌های با کیفیت این رده است.

تندر ۹۰ یا همان لوگان خودرویی بسیار باکیفیت و کم استهلاک بود که در بازارهای جهانی همچنین ایران توانست طرفداران بسیاری پیدا کند گرچه انتقادات زیادی به طراحی آن می‌شد. تندر ۹۰ از نظر دوام و همچنین فضای کابین انتخابی مناسب برای خریداران بود. تندر ۹۰ توسط داچیا که زیر برند گروه رنو – نیسان است تولید شد و در تیپ‌ها و نسخه‌های مختلفی به فروش می‌رسید. یکی از نسخه‌های لوگان یا همان تندر ۹۰ نسخه وانت یا پیکاپ آن بود که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد. 

تندر ۹۰ پیکاپ سال ۲۰۰۹ توسط داچیا فیس لیفت و روانه بازار شد. سرانجام تولید این خودروی کار و تجاری محبوب در سال ۲۰۱۲ متوقف و خط تولید آن به رنو داکر سپرده شد. چند سالی از رونمایی این خودرو گذشته بود که زمزمه‌های ورود آن به بازار خودروی کشور شنیده شد و بالاخره پس از چند سال این خودرو در سال ۱۳۹۳ به بازار ایران رسید.

تندر پیکاپ از نظر ظاهری در نمای جلو کاملا مشابه با تندر ۹۰ معمولی بوده و تنها رنگ سپر به صورت مشکی درآمده است. چراغ‌های جلو همان طراحی چهارضلعی ساده را داشته و جلوپنجره خودرو نیز با اندازه‌ای نسبتا بزرگ و کشیده به صورت تمام مشکی متصل به چراغ های اصلی طراحی شده است. با توجه به اینکه تندر ۹۰ پیکاپ یک خودروی اقتصادی و در کلاس کار و تجاری است خبری از چراغ‌های مه‌شکن جلو در این خودرو نیست.

در نمای جانبی تندر ۹۰ پیکاپ به جای ردیف دوم صندلی‌ها و صندوق عقب یک فضای بار نسبتا جادار را شاهد هستیم. یک زه پلاستیکی نسبتا بزرگ بالای رکاب خودرو قرار گرفته و با توجه به اینکه این خودرو یک پیکاپ کار و تجاری اقتصادی است در آن خبری از رینگ‌های آلومینیومی نبوده و در این وانت شاهد رینگ‌های فولادی با قالپاق هستیم. پشت صندلی‌های جلو یک فضای کارآمد در حدود ۳۰۰ لیتر وجود دارد که از نمای ظاهری یک لچکی به شیشه های جانبی خودرو افزوده شده و همین مورد یکی از جنبه‌های مثبت این خودرو خصوصا در رقابت با خودروهای هم کلاس دیگرش است. 

در نمای عقب تندر ۹۰ پیکاپ شاهد طراحی متفاوتی نسبت به تندر ۹۰ سدان هستیم. سپر عقب مانند سپر جلو به صورت تمام مشکی طراحی شده که میزبان دو شبرنگ کوچک و محل نصب پلاک است. چراغ‌های اصلی این قسمت مانند دیگر خودروهای پیکاپ به صورت عمودی با ظاهری ساده اما قابل قبول طراحی شده که جلوه خوبی به نمای خودرو بخشیده است. همچنین درب محفظه بار هم ساده و با کمترین خطوط طراحی شده است.

با ورود به کابین تندر ۹۰ پیکاپ خبری از تجهیزات و طراحی روز دنیا نیست. البته جای تعجب هم وجود ندارد چرا که این خودرو علاوه بر اینکه خودرویی اقتصادی بوده، مخصوص کار و حمل بارهای شهری است و نباید انتظار چندانی از آن داشت. طراحی داشبورد کاملا مشابه با برادر سدان خود یعنی تندر ۹۰ معمولی بوده و در آن بیش از اندازه از پلاستیک خشک استفاده شده است. زیر دریچه‌های تهویه مطبوع نیز یک قاب کرومی تعبیه شده که درون آن سیستم پخش خودرو، کلیدهای معروف باز و بست کردن شیشه و فلاشر و سپس تنظیمات دستی سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند.

غربیلک فرمان نیز به صورت سه شاخه و کاملا ساده اما خوش دست طراحی شده و صفحه کیلومتر شمار خودرو نیز کاملا آنالوگ است و تنها یک کامپیوتر سفری کوچک میان عقربه‌های آن قرار گرفته تا برخی اطلاعات مورد نیاز خودرو را به راننده نمایش دهد. همانطور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم پشت صندلی‌ها یک فضای نسبتا مناسب به حجم ۳۰۰ لیتر قرار گرفته که یک نکته بسیار خوب برای این خودرو محسوب می‌شود. وجود این فضا باعث شده تا علاوه بر قرار دادن برخی اشیا و لوازم، صندلی‌ها نیز قابلیت تنظیم زاویه و جلو عقب رفتن را داشته باشند. این نکته در اکثر رقبای این خودرو خصوصا در بازار ایران وجود ندارد. ضمن اینکه فضای کابین و صندلی‌های تندر پیکاپ نیز نسبت به رقبای خود بیشتر بوده و همچنین متریال به کار رفته در کابین این خودرو نیز کیفیت بسیار بالایی دارند.

از نظر فنی تندر ۹۰ پیکاپ به پیشرانه معروف K4M رنو مجهز شده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین این خودرو به یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی مجهز شده که قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی تندر وانت حدود ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و شتاب آن ۱۰.۱ ثانیه اعلام شده اما متاسفانه ظرفیت بار این خودرو طبق اعلام ایران خودرو کمتر از یک تن و در حدود ۸۰۰ کیلوگرم است.

خودروی تندر پیکاپ در بخش امکانات رفاهی و ایمنی با توجه به اینکه خودرویی در دسته خودروهای کار و تجاری بوده و از طرف دیگر خودرویی اقتصادی است امکانات چندانی ندارد. از معدود امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می‌توان به مواردی همچون کیسه‌های هوا، ترمز ضد قفل، ایموبیلایزر، فرمان هیدرولیک، کولر، پشت سری‌های قابل تنظیم، قابلیت تنظیم نور چراغ‌های جلو و قفل مرکزی اشاره کرد. در کنار امکانات ایمنی، تندر پیکاپ استحکام بالایی نیز دارد که از این جهت ایمنی خوبی برای سرنشینان خود فراهم می‌کند.

 

مزایا تندر ۹۰ پیکاپ

فضای آزاد پشت صندلی‌ها

کابین جادار

سواری و هندلینگ قابل قبول

استهلاک پایین

 

معایب تندر ۹۰ پیکاپ: 

طراحی ساده

امکانات کم

بازار دست دوم کم رونق

قیمت بالای لوازم یدکی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar