رونمایی از لوتوس اویجا به عنوان اولین ابرخودروی تمام الکتریکی شرکت + تصاویر

چهارشنبه 26 تیر 98 ساعت 18:11
رونمایی از لوتوس اویجا به عنوان اولین ابرخودروی تمام الکتریکی شرکت + تصاویر

خودروی جدید لوتوس اویجا که داخل شرکت با نام تیپ ۱۳۰ شناخته می‌شود محصولی است که از خیلی جهات، برای این کمپانی بریتانیایی تازه و نو می‌باشد. اول از همه، این خودرو اولین مدل تمام الکتریکی ساخت لوتوس است. البته قبل شرکت لوتوس شاسی‌های خودروی تسلا رودستر را ساخته بود. این همچنین نخستین ابرخودروی شرکت محسوب می‌شود که با ۱۹۷۳ اسب بخار قدرت خود، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شاید مهم‌تر از همه این که، لوتوس اویجا اولین خودروی جدید شرکت بعد از Evora می‌باشد و اولین مدلی محسوب می‌شود که تحت مالکیت جیلی چین ساخته شده است.

از سوی دیگر این اولین ابرخودروی الکتریکی دنیا نیست و این افتخار به ریماک و پنین فارینا باتیستا خواهد رسید، علاوه بر این که نسل بعدی تسلا رودستر را می‌توان یکی دیگر از مدعی‌های این بخش معرفی کرد. طراحی این خودرو واقعاً فوق العاده می‌باشد. در آن برخی المان‌های محصولات لوتوس را به وضوح می‌توان دید، ولی جهت کلی طراحی ظاهری خودرو در مقایسه با دیگر خودروهای این شرکت تفاوت‌های زیادی نیز دارد. طراحی کناره‌های خودرو بسیار زیبا و در عین حال پیچیده بوده و چراغ‌های فوق العاده زیبای عقب در کنار دیفیوزر عقب بسیار بزرگ ظاهر عقب را فوق العاده جذاب کرده است.

در طراحی بخش جلو به نظر ما می‌توان بسیار بحث کرد. چراغ‌های جلوی عمودی شبیه به ترکیبی از چراغ‌های فراری F8 تریبوتو و لامبورگینی گالاردوی قدیمی است. اگر به دقت به چراغ‌ها نگاه کنید متوجه خواهید شد که آن‌ها در واقع شکل تکامل یافته چراغ‌های Evora هستند. ولی اگر با محصولات لوتوس آشنا نباشید در نگاه اول این چراغ‌ها کاملاً مناسب یک ابرخودرو می‌باشند.

لوتوس اویجا

در طراحی بدنه از برخی المان‌های هوشمندانه استفاده شده است. به لطف آیرودینامیک فعال خودرو به یک سیستم کاهش درگ به سبک خودروهای فرمول یک مجهز شده و اسپویلر عقب نیز قابلیت باز و بسته شدن دارد. خودرو آینه بغل ندارد و جای آن را دوربین‌های کوچکی روی گلگیرهای جلو و یک دوربین در عقب خودرو گرفته‌اند.

معماری آلومینیومی که قبلاً روی الیز و اگزیج دیده بودیم و همچنین معماری خاص Evora حذف شده و جای خود را به یک معماری مونوکوک یک تکه فیبر کربنی داده‌اند. لوتوس روی یک وزن خالص حدوداً ۱۶۷۸ کیلوگرمی تمرکز کرده و این اتاق فوق العاده سبک ۱۲۸ کیلوگرمی قطعاً به این موضوع کمک خواهد کرد. باتری پشت صندلی‌ها قرار گرفته و نیروی مورد نیاز چهار موتور الکتریکی را تأمین می‌کند که روی هر چرخ نصب شده و سیستم مبدل گشتاور بسیار خوبی را تشکیل داده‌اند. خودرو زیر ۳ ثانیه می‌تواند به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن بالای ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

لوتوس اویجا

پک باتری ۷۰ کیلووات ساعتی بوده و با یک بار شارژ، ظرفیت پیمایشی معادل با ۴۰۰ کیلومتر را خواهد داشت. با ظرفیت شارژ ۳۵۰ کیلوواتی ۸۰ درصد ظرفیت باتری را ظرف ۱۲ دقیقه می‌توان شارژ کل و شارژ کامل باتری تنها ۱۸ دقیقه زمان خواهد برد. زمانی که شارژرهای ۸۰۰ کیلوواتی موجود شوند، باتری قادر به استفاده از آن‌ها خواهد بود.

هندلینگ خودرو به لطف کمک فنرهایی ویژه بسیار بهینه شده است. جالب این که لوتوس اویجا روی هر اکسل خود به سه کمک فنر مجهز می‌باشد. دو کمک فنر در گوشه‌ها نصب شده و چرخ‌ها را کنترل می‌کنند، کمک فنر سوم نیز روی مرکز اکسل نصب شده و به نوعی عملکردی شبیه به سیستم موج گیر خودروهای دیگر دارد. برای آشنایی با این مورد باید منتظر اطلاعات بیشتری از سوی لوتوس باشیم.

لوتوس اویجا

طراحی کابین آن به گونه‌ای است که گویی مستقیماً از یک خودروی کانسپت قرض گرفته شده و مواردی مانند فرمان، کنسول مرکزی شناور و دکمه‌های جذاب این ویژگی طراحی کابین را بیش از همه بولد می‌کنند. برخی از المان‌های طراحی کابین به نظر ما از لامبورگینی الهام گرفته شده، ولی کاملاً خاص به نظر می‌رسند.

لوتوس گفته فقط ۱۳۰ دستگاه از این خودرو می‌خواهد بسازد. نکته دیگر این که، لوتوس اویجا خارج از کارخانه اصلی شرکت ساخته خواهد شد. هنوز معلوم نیست در تأمین قطعات لوتوس از کدام شرکت می‌خواهد کمک بگیرد. هم اکنون شرکت‌های دیگری مانند ولوو، لینک ‌اند کو و پول استار تحت مالکیت شرکت جیلی قرار دارند و هر یک می‌توانند به لوتوس در زمینه ساخت این ابرخودرو کمک کنند. جیلی و زیرمجموعه‌اش به سختی روی الکتریکی سازی محصولات خود کار می‌کنند و به نظر اویجا می‌تواند نقطه شروع خوبی برای شرکت باشد.

لوتوس اویجا

قیمت این خودرو طبق اعلام لوتوس ۲.۱ میلیون دلار است. تولید آن از سال آینده شروع می‌شود و با پیش پرداخت ۳۰۰ هزار دلاری هم اکنون می‌توانید آن را بخرید.

autoblog

منبع: Z4Car

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar