ادامه همکاری خودروسازان فرانسوی با ایران منوط به تسهیل همکاری‌های بانکی است

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
ادامه همکاری خودروسازان فرانسوی با ایران منوط به تسهیل همکاری‌های بانکی است

ماندن فرانسوی‌ها در صنعت خودرو کشور در حالی از طرف امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه مورد تصریح قرار گرفته و وی اعلام کرده اتحادیه اروپا، فعالیت کمپانی‌های خارجی در ایران حتی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها را تضمین خواهد کرد که کارشناسان صنعت اتومبیل اعتقاد دارند باید وضعیت برای همکاری بیشتر بانک‌های خارجی با صنعت خودرو ایران هم فراهم باشد.

در حالی کمپانی‌های فرانسوی به ویژه پژو سیتروئن و رنو مصمم به حفظ و تعمیق روابط اقتصادی در ایران هستند و در نظر دارند، با اقدام‌های یک جانبه آمریکا مقابله خواهند کرد که ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا درجریان جلسه سران این اتحادیه در صوفیه اعلام کرده که «ما تصمیم گرفتیم به بانک سرمایه‌گذاری اروپا این امکان را بدهیم تا به تسهیل سرمایه‌گذاری کمپانی‌های اروپایی در ایران کمک کند. کمیسیون اروپا هم همکاری خود با ایران را ادامه خواهد داد».
در همین حال کارشناسان این قسمت اعتقاد دارند، اگر چه با این وضعیت به نظر می‌رسد که صنعت خودرو از تحریم‌ها در امان بماند ولی تقابل فرانسوی‌ها از نکات اصلی به شمار می‌رود.
امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو » با اشاره به پیشگامی فرانسوی‌ها در صنعت خودرو ایران اظهار کرد: به علت سابقه طولانی همکاری صنعت خودرو فرانسه با ایران، دولت فرانسه از کمپانی‌های فعال در این مورد که در ایران فعالیت می‌کنند، حمایت کرده است.
وی افزود: با این نحوه پیش بینی می‌شود که با وجود چنین سابقه بلند مدت، صنعت خودرو با مشکلی رو به رو نشود این در حالی است که توتال خروج خود را از ایران همزمان با خروج آمریکا از برجام اعلام کرده، بدین سبب با وجود چنین وضعیتی نمی‌توان حکمی کلی در این زمینه صادر کرد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شاید امریکایی‌ها فشار چندانی به صنعت خودرو و خروج فرانسه از ایران وارد نکنند ولی به طور قطع در سایر صنایع از جمله نفت شاهد تغییراتی خواهیم بود.
امینی یادآور شد: در حال حاضر اروپایی‌ها از باقی ماندن کمپانی‌های خود در  صنایع فعال ایران به ویژه اتومبیل حمایت کرده‌اند ولی این که این تقابل چگونه باشد و تا چه اندازه به آن‌ها فشار وارد شده و موضع آن‌ها در قبال این رفتار چگونه باشد، هنوز معلوم نیست و دارای ابهاماتی است ولی به طور کلی به نظر می‌رسد با توجه به سابقه همکاری با صنعت خودرو ایران و فرانسه، مشکلی در صنعت خودرو به وجود نیاید.
وی با تصریح بر این که در حال حاضر وضعیت بهتر از زمان‌های پیش است، تاکید کرد: در سال‌های پیش وشرایط همکاری‌ها معلوم نبود ولی در حال حاضر صنعت خودرو به این مساله آگاه است که امریکا از برجام خارج شده و با مجموعه‌ای به نام اتحادیه اروپا مواجه است ولی این که تا چه اندازه کمپانی‌های خصوصی با ایران همکاری داشته باشند، هنوز معلوم نیست.
این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: هم اکنون کمپانی‌های خارجی که با ایران همکاری دارند شامل دو بخش کمپانی‌های خصوصی و همینطور بانک‌های خارجی هستند و این شرایط در حالی است که ارتباطات بانکی در صنعت خودرو از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده وتا به حال هم دیده نشده که بانکی با ایران وارد همکاری شده باشد.
امینی ادامه داد: قول و قرارهایی که میان کمپانی‌های فرانسوی به خصوص رنو و پژو سیتروئن با دولت فرانسه انجام شده در حمایت این کشور از صنعت خودرو ایران تاثیرگذار است ضمن آن که مذاکرات انجام شده میان رئیس جمهور فرانسه در ملاقات با آمریکا هم در باقی ماندن شرکای فرانسوی در ایران تاثیرگذار خواهد بود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar