دلیل جایگزینی پراید به جای ساندرو

دوشنبه 21 آبان 97 ساعت 14:48
دلیل جایگزینی پراید به جای ساندرو

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، گفت: با توجه به افزایش ۲ تا ۳ برابری نرخ ارز و همچنین عرضه محصولات این گروه با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده سرمایه در گردش این شرکت خودروسازی دچار چالش جدی شده است.

محمدرضا سروش امروز در مراسم گشایش بزرگ‌ترین نمایشگاه بین المللی قطعات خودروی خاورمیانه در تهران در خصوص جایگزینی خودروهای پراید و تیبا به جای ساندرو و پارس‌تندر، گفت: به خاطر خروج کمپانی رنو از ایران یکسری تعهدات مازاد مانده است که باید این تعهدات به نحوی پاسخ داده شود.

مدیرعامل سایپا افزود: گزینه‌های گوناگونی برای متقاضیان پیش بینی شده که بخشی با پوشش خودروهای موجود که قابل ارائه است، پیشنهاد شده و با توجه به محدودیتی که خارج از اراده شرکت بوده و برای کشور ایجاد شده باید به نحوی به تعهدات مازاد بر موجودی CKD پاسخ داده شود و قضیه حل و فصل گردد وی اظهار داشت:‌ بنابراین پیشنهادات گوناگونی را به متقاضیان داده‌ایم تا بر اساس شرایط و براساس علاقه‌مندی متقاضیان این قضیه اتمام و به نتیجه برسد.

سروش بیان داشت: این مساله به خاطر خلف وعده و تخلف کمپانی رنو در قرارداد ایجاد شد و از این جهت ضمن عذرخواهی از مردم عزیز درصدد جایگزین کردن راه‌هایی برای پاسخگویی به درخواست‌های متقاضیان هستیم.

پیش فروش‌ها براساس توان تولید داخلی است

مدیرعامل سایپا در جواب به این پرسش که علیرغم اینکه گروه سایپا به بعضی از تعهدات خود عمل کرده باز هم اقدام به پیش فروش کرده است و چگونه این پیش فروش‌ها را پاسخگو خواهید بود گفت: پیش فروش‌های اخیر عمدتاً بر اساس محصولاتی است که قابل ارائه به متقاضیان باشد و امکان تولید آن در کشور وجود داشته باشد.

وی در جواب به این پرسش که با توجه به اینکه ۳۰ درصد قطعات خودرو خارجی است چه برنامه‌ای برای تأمین تقاضای متقاضیان دارید، گفت: این رقم متفاوت است ولی دو خودروی خانواده پراید و تیبا درصد ساخت داخلی بیشتر است و نیاز ما به قطعات خارجی هم کمتر است.

۳۰ هزار خودرو در کف مانده است

مدیرعامل سایپا همچنین در جواب به این پرسش که گفته می‌شود ۴۰ هزار خودرو در حال حاضر در کف مانده و قطعات آن تأمین نشده است، گفت: این شمار کمتر از ۳۰ هزار دستگاه است.

سروش اظهار داشت: به هر حال در محیط حقوقی ما تغییراتی ایجاد شده و ما باید خودمان را تطبیق دهیم البته این تغییرات در شیوه تأمین و قیمت تأمین مؤثر است ولی با این وجود همکاران ما متعهد هستند تا با تمام تلاش به تعهداتی که به متقاضیان داده‌ایم در حدی وسع پاسخگو باشند.

وی همچنین در خصوص خودروی کوئیک و اینکه آیا قطعات این خودرو وابسته به واردات است، گفت: هیچ گروه خودروسازی پیدا نمی‌شود که ۱۰۰ درصد قطعات مورد نیازش را در داخل کشور تهیه کند به همین خاطر همکاران ما در شرکت سایپا با کارخانه‌های خارجی تعامل می‌کنند.

وی بیان داشت: پلت فرم کوییک داخلی است ولی بعضی قطعات آن وارداتی است پس اگر استنباط شده که همه قطعات این خودرو داخلی است استنباط درستی نیست.

مدیرعامل سایپا در ادامه در خصوص پیش فروش‌ها اظهار داشت: پیش فروش‌ها عمدتاً بر اساس مراجع ذیصلاح دولتی انجام شده و محصولاتی که توان عرضه آن را داریم به متقاضیان ارائه کرده‌ایم.

سروش، گفت: متغیر اصلی در اقتصاد ما نرخ ارز است وقتی نرخ ارز تغییر می‌کند نرخ دیگر محصولات از آن تأثیر می‌گیرند پس محصولی که تولید می‌کنیم تحت تأثیر نرخ ارز قیمت آن هم تغییر می‌کند.

سرمایه در گردش سایپا دچار چالش جدی شده است

وی اظهار داشت: قیمت‌های تمام شده محصولات ما اغلب بالاتر از قیمت فروش محصولات است و با این وضعیت گروه سایپا از جهت سرمایه در گردش و با توجه به اینکه نرخ ارز بین ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته و همچنین با توجه به اینکه نرخ فروش کمتر از نرخ تمام شده محصولات است، سرمایه در گردش شرکت دچار چالش جدی شده است.

مدیرعامل سایپا افزود: وقتی سرمایه در گردش در مجموعه شرکت‌ها و گروه ما کاهش می‌یابد طبیعتاً در فعالیت‌های جاری ما در حوزه تولید اثر دارد و این مساله در حوزه تأمین برای قطعه‌سازان نیز تأثیرگذار است.

سروش در جواب به این پرسش که افزایش قیمت خودرو چقدر خواهد بود، گفت: قیمت تمام شده بیشتر از قیمت فروش است و این در یک نگاه اقتصادی غیرمتعارف است و بدین ترتیب سرمایه در گردش ما به مرور زمان تنزل می‌یابد و ممکن است به وضعیت بدی برسیم.

وی اظهار داشت: مراجع تصمیم گیری روی قیمت بررسی انجام داده‌اند و پیشنهاداتی ارائه کردند و ما منتظر نتیجه هستیم.

درخواست برای قیمت گذاری سریعتر خودرو

مدیرعامل سایپا اظهار داشت: قیمت گذاری خودرو بر خلاف وضعیت واقعی اقتصادی از کنترل خودروسازان خارج است و چون تأخیر ایجاد شده از این بابت خسارت به صنعت خودرو وارد شده توصیه و درخواست این است که در اولین فرصت به مبحث قیمت رسیدگی عادلانه شود و زودتر در خصوص این موضوع تصمیم گیری شود.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودروی تهران امروز در نمایشگاه بین المللی تهران گشایش یافت و تا ۲۴ آبان ماه برپا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، از مجموعه شرکت کنندگان در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودروی تهران ۵۱۰ شرکت داخلی و ۱۹۰ شرکت خارجی از ۱۱ کشور فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، ایتالیا، لهستان، مالزی و رومانی حضور دارند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar