هیچ عوارضی برای ورود به طرح زوج و فرد اخذ نشده است

پنج شنبه 29 آذر 97 ساعت 15:17
هیچ عوارضی برای ورود به طرح زوج و فرد اخذ نشده است

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرد که هیچ عوارضی برای ورود به طرح زوج و فرد اخذ نشده است و عوارض دریافتی فقط برای ورود غیر مجاز خودروها به محدوده طرح ترافیک است.

سردار محمد رضا مهماندار در حاشیه رزمایش طرح زمستانی پایتخت که پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در بوستان ولایت، برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص پیشنهاد مطرح شده در مورد افزایش عوارض طرح ترافیک به محدوده طرح زوج و فرد، اظهار کرد: فلسفه اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد کاهش آلودگی هوا بود و کاهش آلودگی هوا هم یعنی ممنوعیت ورود خودروها به این محدوده است. پس اگر بخواهیم بخشی از ورود به این محدوده را عوارضی کنیم، این اقدام با هدف اصلی ترافیک زوج و فرد منافات دارد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با ذکر این که عوارضی کردن یک محدودیت کار درستی نیست، گفت: وقتی محدودیتی برای رفت و آمد اعمال می‌شود کار درستی نیست که ما با پرداخت عوارض وارد این محدوده شویم،‌ بلکه باید ممنوعیت رفت و آمد وجود داشته باشد و فقط خودروهای امدادی، انتظامی و خودروهای ساکنان آن منطقه امکان ورود به آن محدوده را پیدا کنند.

 وی ادامه داد: محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد یک محدودیت ترافیکی است و نمی‌توان محدودیت را پولی کرد،‌ بلکه باید با جریمه و اعمال قانون مانع از ورود غیر قانونی به این محدوده شده تا هدف اصلی طرح اجرایی شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در جواب به سوالی در خصوص عوارض طرح ترافیک زوج و فرد در کنار دریافت جریمه، اظهار کرد: امسال برای نخستین بار و در محدوده طرح ترافیک مقرر شد تا خودروهایی که به شکل غیر مجاز وارد محدوده طرح ترافیک شوند، علاوه بر جریمه عوارض را هم پرداخت کنند.

وی افزود: تاکید می‌کنم که این پرداخت عوارض فقط مربوط به محدوده طرح ترافیک است و در محدوده زوج و فرد اجرا نمی‌شود.

مهماندار در ادامه و در بخش دیگری از صحبت‌های خود، در خصوص برداشته شدن نرده‌ها در چهار راه ولیعصر (عج) تهران هم، گفت: فعلاً برنامه‌ای برای برداشتن این نرده‌ها نداریم. بنده سفری که در هفته پیش به مسکو داشتم، اتفاقات این موضوع را بررسی کردم و دیدم که در شریان‌ها و تقاطع اصلی این شهر هم به هیچ وجه شهروندان از عرض خیابان عبور نمی‌کنند،‌ بلکه در فواصل ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر با زیرگذرهایی با رمپ‌ها و امکانات توانایابان ساخته شده است و هنگام عبور از خیابان از این زیرگذرگاه‌ها استفاده می‌شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به سطح دسترسی خیابان‌ها، اظهار کرد: در خیابان‌های فرعی و محلی اولویت رفت و آمد با عابران پیاده است، ولی در خیابان‌های شریانی و اصلی عبور عابر پیاده از عرض خیابان فقط از طریق زیرگذرها و پل‌ها انجام بگیرد و تجربه هم این را نشان داده است که اگر عابران پیاده و خودرو را با یکدیگر ترکیب کنیم، حجم ترافیک افزایش یافته و همین امر موجب طولانی شدن توقف خودروها در معابر و افزایش آلودگی هوا هم خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص رفت و آمد خودروها با چراغ آل ای دی، در خطوط ویژه هم، یادآوری کرد: هیچ خودرویی به جز موارد محدود استثناء اجازه رفت و آمد با چراغ آل ای دی را در خطوط ویژه را ندارد و به هیچ عنوان صرف داشتن چراغ آل ای دی یا لایتر مجوز رفت و آمد در خطوط ویژه نیست و اتفاقاً ما به مامورانمان ابلاغ کرده‌ایم که در صورت مشاهده چنین خودروهایی که بدون دریافت مجوز از پلیس چراغ آل ای دی نصب کرده‌اند ضمن توقیف خودرو تجهیزات این خودروها را هم توقیف کنند. کما این که در طرح "طاهر" که چندی پیش به اجرا در آمد چند مورد از خودروهای توقیفی از این نوع خودروها بود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص خودروهای دارای مجوز رفت و آمد و دریافت آل ای دی هم، گفت: هیچ سازمانی بدون مجوز از پلیس راهور حق استفاده از چراغ‌های آل ای دی را ندارد. فقط خودروهای امدادی و انتظامی که چراغ گردان روی سقفشان نصب شده است مجاز به رفت و آمد در خطوط ویژه هستند و علاوه بر این خودروهای شخصی هم باید مجوز خود را از پلیس دریافت کرده و پس از اخذ شماره پلاک و مشخصات و نیز پرداخت خلافی این چراغ به این خودروها داده می‌شود که البته شمار آنها بسیار کم است و فقط به بعضی از مقامات با شرایط خاص داده می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar