تویوتا کمری مدل ۲۰۰۵-۲۰۰۶

بروزرسانی در: شنبه 14 بهمن 02 ساعت 02:08
تویوتا کمری مدل 2005-2006

بررسی تویوتا کمری مدل ۲۰۰۵-۲۰۰۶

پنجمین نسل از تویوتا کمری با کد اتاق XV30 بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ تولید شد و با مدل ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ به بازارهای جهانی عرضه گردید که در بازارهای جهانی بسیار محبوب بود و به طور مثال طی سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ جزء سومین خودروی پرفروش آمریکا بود. این نسل از تویوتا کمری در سال ۲۰۰۴ یک فیس‌لیفت را تجربه کرد که در بازارهای مختلف با چهره‌های متفاوتی عرضه شد و مدلهای موجود در ایران نسخه‌های فیس لیفت در مدلهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ هستند که در تیپهای مختلف گرند، GLI و XLI در بازار موجود هستند. تیپ گرند نسخه فول آپشن و ۶ سیلندر کمری به حساب می آید و تیپهای GLI و XLI به ترتیب نسخه های ۴ سیلندر نیمه فول و پایه کمری به حساب می آیند و در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک در بازار ایران موجود هستند. تویوتا کمری گرند ۶ سیلندر در بدو ورود به ایران عرصه را تاحدودی بر رقیب دیرینه خود یعنی نیسان ماکسیما تنگ کرد و علی‌رغم قدرت کمتر نسبت به رقبای ۶ سیلندر خود، خریداران زیادی در آن سالها به سمت کمری جذب شدند. نکته جالب توجه اینجاست که تیپ گرند (Grande) صرفا برای نسخه‌های ۶ سیلندر و فول آپشن کمری کاربرد دارد اما در ایران به اشتباه نسخه های ۴ سیلندر کمری هم گرند می‌نامند!

تویوتا کمری ۲۰۰۵-۲۰۰۶ در بخش نمای ظاهری حرف خاصی برای گفتن ندارد و حتی از واژه کسل کننده نیز برای ظاهر آن میتوان استفاده کرد؛ البته که طراحی این خودرو به اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی برمیگردد اما خودروهایی نظیر نیسان ماکسیما به مراتب طراحی عامه‌پسندتری خصوصا در نمای عقب نسبت به تویوتا کمری دارند. وقتی به کابین کمری نیز وارد میشویم اوضاع تفاوت خاصی نمیکند و یک طراحی کلاسیک‌مانند را شاهد هستیم که البته نسبت به سال طراحی نمیشود نسبت به آن خرده گرفت.

در بخش امکانات رفاهی نیز تویوتا کمری حتی در نسخه گرند که نسخه فول موجود در ایران است حرف چندانی در برابر رقبای کره‌ای خود نظیر هیوندای آزرا ندارد اما نسبت به رقیب ژاپنی خود یعنی ماکسیما حتی آپشنی نظیر سانروف را بیشتر دارد. از جمله آپشن‌های تیپ گرند میتوان به مواردی نظیر ۲ ایربگ سرنشین جلو و ایربگهای جانبی، تهویه اتوماتیک تک کاناله، سی دی چنجر ۶ تایی به همراه کاست خوان، خروجی برق مستقیم ۱۲ ولت با توان ۱۲۰ وات، کامپیوتر سفر، کروز کنترل، کلیدهای کنترل کامپیوتر سفر روی فرمان، شیشه بالابرهای چهار کاناله برقی به همراه  قفل کودک، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم برقی ۶ جهته، قفل مرکزی با قابلیت باز و بست الکترونیکی درون کابین، آینه های جانبی برقی، سانروف برقی و تنظیم ارتفاع چراغ های جلو اشاره کرد. تیپ Gli که نسخه نیمه فول کمری محسوب میشود مواردی نظیر ایربگهای جانبی و تهویه مطبوع اتوماتیک را ندارد و نسخه XLi هم به غیر از موارد پایه، تقریبا هیچ چیزی ندارد!

نکته قابل توجه در رابطه با تویوتا کمری که اکثر مالکان آن بر آن اتفاق نظر دارند این است که بعد از گذشت حدود ۱۶-۱۷ سال از تولید آن هنوز هم ادوات داخلی کیفیت خود را حفظ کرده اند و سر و صدای کابین نیز چندان به گوش نمیرسد که این موضوع در خودروهای رقیب کره‌ای حتی با سال ساخت جدیدتر کمتر دیده میشود!

بحث طراحی خارجی و داخلی و همینطور کمبود آپشنها را که کنار بگذاریم به بخش خوب ماجرا میرسیم که آن هم حس و حال خوب و سواری نرم و راحت رانندگی با تویوتا‌کمری خصوصا نسخه گرند V6 است و به طور کلی کسانی که به سراغ این خودرو می‌آیند نه به دنبال ظاهر خاص هستند نه امکانات رفاهی اضافه بر سازمان و بیشتر یک هدف را دنبال میکنند و آن هم کیفیت ساخت است! تویوتا کمری با گذشت بیش از ۲ دهه از معرفی آن در بحث کیفیت سواری و راحتی صندلیها همچنان حرفهای زیادی در برابر خیلی از خودروهای رده قیمتی خودش دارد و کمتر کسی پیدا میشود که از نرمی سواری و راحتی رانندگی با این سدان پرفروش ژاپنی ایراد بگیرد.

تویوتا کمری ۲۰۰۵-۲۰۰۶ با دو پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر و ۶ سیلندر ۳ لیتری به بازار ایران عرضه شده است که نسخه ضعیف تر ۲.۴ لیتری دارای ۱۶ سوپاپ است و قادر به تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۸ نیوتن متر گشتاور است که نیروی خود را از طریق گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکند و در کل از پس جثه ۱۴۰۰ کیلوگرمی کمری بر می آید و شتاب صفر تا صدی حدودا ۱۰ ثانیه‌ای دارد؛ اما قسمت جذاب‌تر ماجرا نسخه ۶ سیلندر کمری است! پیشرانه ۳ لیتری کمری گرند، ۲۴ سوپاپ است که ۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۴ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ دنده‌دستی به چرخهای جلو منتقل می‌کند و علاوه بر تعویض دنده‌های نرم، شتاب فوق‌العاده ای نیز دارد و طبق اعلام کارخانه در حدود ۷.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. تویوتا کمری‌های وارد شده به ایران مونتاژ استرالیا و مختص بازار خاور‌میانه هستند و به فناوری VVT-i یا همان سیستم هوشمند زمان بندی متغیر سوپاپ ها مجهز نیستند و در نسخه‌های بین المللی که به این فناوری مجهز هستند اسب بخار کمری گرند از ۱۹۴ اسب بخار به ۲۱۰ اسب بخار و گشتاور از ۲۸۴ نیوتن متر به ۳۰۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرده است.

طول، عرض و ارتفاع تویوتا کمری ۲۰۰۵-۲۰۰۶ به ترتیب حدودا ۴.۸ متر، ۱.۸ متر و ۱.۵ متر است و فاصله محوری آن ۲.۷۲ متر می باشد. تویوتا کمری ۲۰۰۵-۲۰۰۶ یکی از جادارترین خودروهای این سگمنت می‌باشد و اگر خانواده‌ای پرجمعیت هستید و یا اهل مسافرت هستید، کمری در کناری سواری نرم و راحتش به خوبی نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. صندوق تویوتا کمری نیز بسیار جادار است و حدود ۴۷۵ لیتر گنجایش دارد که نسبت به ماکسیما با ۴۰۰ لیتر گنجایش یا بنز C کلاس ۲۰۰۵-۲۰۰۷ با حدود ۳۴۵ لیتر گنجایش بسیار عالی ارزیابی می‌شود.

تویوتا کمری همانطور که اشاره شد در نسخه‌های ۴ سیلندر نیازهای شما را برآورده خواهد کرد و در شتابگیری ها و سبقت گیری ها نا امیدتان نمیکند ولی اگر میخواهید یک خودروی همه چیز تمام داشته باشید که تحت سخت ترین شرایط نیز لبخند رضایت را بر لبانتان بنشاند و شتابگیری فوق العاده‌ای را با آن تجربه کنید به سراغ نسخه‌های ۶ سیلندر گرند بروید که البته گران‌تر است و مصرف سوخت نسبتا بیشتری هم نسبت به نسخه‌ ۴ سیلندر دارد اما لذت رانندگی بیشتر و پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی آن ارزش بیشتر هزینه کردن و چند لیتر مصرف سوخت بیشتر را دارد! اگرچه تویوتا کمری در نسخه‌های اتوماتیک، ۴ دنده است ولی گشتاور نزدیک ۳۰۰ نیوتن متری در نسخه گرند در هر سرعت و دور موتوری به بهترین شکل پاسخگوی نیاز شماست و همچنین تعویض دند‌ه‌های نرمی را چه در نسخه‌های ۴ سیلندر و چه ۶ سیلندر شاهد هستیم.

امنيت تویوتا کمری مدل ۲۰۰۵-۲۰۰۶

تویوتا کمری در سال 2005 در نسخه‌های فول آپشن که علاوه بر ایربگ سرنشینان جلو دارای ایربگ جانبی نیز بودند امتیاز نسبتا خوبی را در تست موسسه ایمنی بزرگراههای آمریکا یعنی iihs کسب کرد اما در نسخه های فاقد ایربگ جانبی در تست تصادف از بغل نتایج بسیار ضعیفی را ثبت کرده است و به همین دلیل پیشنهاد میکنیم اگر قصد خرید کمری دارید با توجه به سال ساخت آن اولا از داشتن ایربگهایش اطمینان حاصل کنید و ثانیا نسخه‌هایی را خریداری کنید که علاوه بر ایربگها جلو، دارای ایربگهای جانبی نیز باشند تا حداکثر امنیت را برای خود و سرنشیان فراهم کنید.

ارزش خريد تویوتا کمری مدل ۲۰۰۵-۲۰۰۶

درست است که کمری خودرویی با کیفیت، سواری نرم و استهلاک نسبتا پایین است و نیازهای یک خانواده را به خوبی برآورده میکند اما هرچه باشد نزدیک به دو دهه از سال ساخت آن میگذرد و نسبت به رقبای هم رده خود با سال ساخت یکسان قیمت بیشتری دارد و علاوه برآن بازار خرید و فروش جالبی هم ندارد و قیمت قطعات آن نیز نسبتا گران است و باتوجه به همه این فاکتورها علی‌رغم میل باطنی نگارنده این نقد و بررسی نمیتوان ارزش خرید بالایی برای این ژاپنی سن و سال دار متصور بود. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که مالکان تویوتا کمری خصوصا در نسخه گرند به دلیل سواری دلنشین و کابین راحت و جادار و شتاب مناسب و تعویض دنده‌های نرمش به سختی میتوانند از آن دل بکنند و با این بودجه تقریبا هیچ خودرویی با این کیفیت سواری را نمیتوانند جایگزین آن کنند و به همین دلیل خودروهایی که برای فروش گذاشته می‌شود عمدتا خرج‌های ریز و درشتی دارند و به همین خاطر هنگام خرید این خودرو حتما از یک کارشناس خبره کمک بگیرید و آن نسخه‌هایی هم که سالم و بی‌دردسر هم هستند قیمتهایی بالاتر از عرف دارند.

10
0 5.5

رقبای تویوتا کمری مدل ۲۰۰۵-۲۰۰۶

ار رقبای کمری 4 سیلندر Xli ,و Gli مدل 2005-2006 میتوان به هیوندای سوناتا 2007-2008 و حتی بنز C200 مدلهای 2006-2007 اشاره کرد که اگر بحث سواری نرم و کابین جادار و دوام بالاتر و استهلاک پایین‌تر برایتان اهمیت دارد کمری 4 سیلندر 2005-2006 نسبت به دو رقیب دیگر نیازهای شما را بهتر برآورده خواهد کرد ولی بازار خرید و فروش مناسبی ندارد. 

از رقبای کمری گرند 6 سیلندر 2005-2006 میتوان به ماکسیما، هیوندای آزرا V6، سوناتا V6، کیا اپتیما V6 و یا حتی بنزهای 6 سیلندر مدلهای 2005 تا 2007 اشاره کرد که تمامی رقبای آن با سال ساخت جدیدتر و بعضا قیمت ارزان‌تر نسبت به کمری گرند قابل خریداری هستند.به طور مثال کمری گرند 2006 هم قیمت ماکسیما مدل 1389 است که از لحاظ مدل، ماکسیما حدود 4 سال مدل بالاتر است.

در بین رقبای کمری تکلیف بنز که معلوم است، اگر جیب پرپول برای هزینه های احتمالی هنگفت آن دارید به سراغ بنز بروید که از لحاظ هندلینگ، لذت رانندگی و کیفیت ساخت حالتان را خوب میکند.؛ اگر خودرویی مدل بالاتر و آپشنهای بیشتر و کارکرد کمتر و حتی قیمت مناسب‌تر نسبت به کمری برایتان جزء موارد اولویت دار است کیا اپتیما در مدلهای 2009-2010 انتخاب مناسبی می باشد. اگر بحث آپشن چندان برایتان اهمیت ندارد و خودرویی با قدرت موتور قو‌ی‌تر از کمری احتیاج دارید و همینطور بازار خرید و فروش مناسب و همینطور سال ساخت جدیدتر برایتان از موارد مهم است نیسان ماکسیما را انتخاب کنید ولی اگر هم بحث آپشن و هم بازار خرید و فروش و هم لذت رانندگی و هم قدرت موتور بیشتر از کمری برایتان مهم است و خشکی سواری و کیفیت ساخت چندان برایتان اهمیت ندارد به سراغ هیوندای آزرا 2009-2008 بروید که البته در یک سگمنت بالاتر نسبت به رقبای خود است و همینطور لوکس‌تر نیز می‌باشد و در نهایت اگر خودرویی با کیفیت ساخت بالا، سواری نرم و مسافرتی و هندلینگ بهتر از ماکسیما! مد نظر دارید تویوتا کمری گرند 6 سیلندر میتواند یکی از انتخاب‌های مناسب باشد البته اگر بتوانید با ظاهر نسبتا قدیمی و بازار خرید و فروش ضعیفش کنار بیایید!


مشخصات فنی تویوتا کمری مدل ۲۰۰۵-۲۰۰۶

نام لاتین خودرو Camry Grand
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی D
کشور سازنده ژاپن
سال طراحی 2001
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایرتویا
حجم موتور 2995 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک
تعداد سیلندر 6
نوع سیلندر خورجینی
تعداد سوپاپ 24
قدرت 190 اسب بخار در 5800 دور بر دقيقه
گشتاور 267 نيوتن متر در 4400 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 225 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 9.1 ثانيه
ضريب تراکم 10.5
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب تعلیق مستقل مولتی لینک
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4805 میلیمتر
عرض 1795 میلیمتر
ارتفاع 1470 میلیمتر
فاصله محوری 2720 میلیمتر
وزن 1495 کیلوگرم
فاصله زیر خودرو تا زمین 137 میلیمتر
حجم صندوق 472 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 205/65R15
رینگ و لاستیک عقب 205/65R15
مصرف سوخت شهری 15.7 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 11 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 8.3 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 70 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی 4 ستاره ایمنی از یورو انکپ
سیستم تهویه مطبوع الکترونیکی اتوماتیک
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا 4 بلندگو - ورودی MP3 و CD
غربیلک فرمان 4 شاخه دارای روکش چرمی-کلید های کنترل مولتی مدیا روی فرمان
سیستم صندلی های جلو تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین - روکش چرمی صندلی ها
سیستم صندلی های عقب قابلیت تا شدن و تنظیم پشتی - دارای سیستم اتصال آسان صندلی کودک ISOFIX
سیستم روشنایی جلو چراغ های جلو هالوژنی دارای رفلکتور - دارای مه شکن جلو
سیستم روشنایی عقب مه شکن
سیستمهای کمکی راننده کروزکنترل
سیستم آینه ها تنظیم برقی با گرمکن
سیستم شیشه ها شیشه های جلو و عقب برقی - دارای گرمکن شیشه عقب
سیستهای سقف سانروف در مدل های GLi و گرند
کیسه های هوا 6 عدد - راننده، سرنشین، جانبی جلو و پرده ای
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم ضد سرقت ایموبلایزر - دارای قفل مرکزی با ریموت
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم فرمان و هدایت پذیری هیدرولیکی
سیستم های ترمز و پایداری سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

عکس تویوتا کمری مدل ۲۰۰۵-۲۰۰۶

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar