مرور تاریخچه خودروهای آلمانی در ایران

بروزرسانی در: سه شنبه 5 آذر 98 ساعت 19:12
مرور تاریخچه خودروهای آلمانی در ایران

برندهای آلمانی سال‌هاست در ایران اعتبار قابل ‌توجهی دارند و هر یک به طوری توانسته‌اند در بین ایرانیان طرفداران زیادی داشته باشند. این برندها باوجود محدودیت شدید واردات، در دهه شصت هم با بعضی محصولات ب ام و و بنز به ‌طور کمرنگ در بازار خودروهای صفرکیلومتر حاضر بودند.

با این‌ وجود در ابتدای دهه هفتاد، با باز شدن مرزها به روی واردات خودرو و هجوم بی‌سابقه برندهایی مثل فولکس‌واگن، مرسدس بنز، ب ام و و اپل بازار خودرو ایران بسیار داغ شد. در بین نمونه‌های واردشده، بعضی خاص‌تر و گران‌تر بودند و به جواهرات معابر ایران در آن دهه بدل شدند، به صورتی آوازه آن‌ها تاکنون در بین علاقه‌مندان زنده مانده است!

ب ام و سری ۸

مرور تاریخچه خودروهای آلمانی در ایران

نسل اول سری ۶ در دهه پنجاه شمسی به‌طور رسمی به ایران وارد شد، اگرچه واردات آن چندان گسترده نبود. در دهه هشتاد و نود شمسی هم نسل‌های دوم و سوم این خودرو در تیراژ قابل‌توجهی به کشورمان وارد شدند؛ ولی دراین ‌بین سری ۸ که نقش جانشین سری ۶ را در دهه نود میلادی ایفا کرد، فرصت زیادی برای حضور در ایران نداشت. این خودرو بسیار گران ‌قیمت موتورهای ۸ و ۱۲ سیلندری داشت که حتی باوجود باز شدن مرزها به روی واردات خودرو در دهه هفتاد، احتمال حضور آن را در ایران ناچیز می‌ساخت. خوشبختانه دو دستگاه سری ۸ به‌طور شخصی به ایران آمدند که دراین ‌بین یک نمونه قرمزرنگ بسیار مطرح شد. این ب ام و و ۸۵۰ از آن زمان تاکنون در نمایشگاه‌ها و برنامه‌های گوناگونی شرکت داشته است.

پورشه ۹۴۴ توربو

مرور تاریخچه خودروهای آلمانی در ایران

پورشه ۹۲۴ در دوران پیش از انقلاب در تیراژی که به شمار انگشتان یکدست هم نمی‌رسید به ایران آمد؛ ولی فرزند مستقیم آن یعنی مدل ۹۴۴ در دهه شصت شمسی معرفی شد و بدین ترتیب امکان ورود آن به کشورمان تقریباً غیرممکن بود تا آن‌که سروکله یک نمونه قرمزرنگ در اوایل دهه هفتاد با پلاک ایرانی در معابر تهران پیدا شد. این خودرو که ظاهراً توسط پناهندگان کویتی به ایران آورده شده بود، از بهترین گونه‌های ۹۴۴ یعنی نمونه توربو بود. برای مدتی این خودرو در تهران به‌شدت شهرت یافت و حتی در حاشیه مسابقات اتومبیلرانی هم حضور پیدا کرد تا آن‌که از اوایل دهه هشتاد وضعیت آن کمی افول کرد و برای مدتی از صحنه دور بود. این خودرو اخیراً به‌طور حرفه‌ای بازسازی‌ شده و به‌روزهای اوجش بازگشته است.

فولکس‌واگن کورادو

مدل شیراکو به‌عنوان کوپه دوست‌ داشتنی و البته اقتصادی فولکس‌واگن، در دهه پنجاه در تیراژی نه‌چندان زیاد به ایران آمد. در دوران پس از جنگ تحمیلی هم ظاهراً تنها یک مدل از نسل جدیدتر شیراکو توانست وارد کشورمان شود؛ ولی جانشین شیراکو یعنی مدل کورادو، فرصت بیشتری برای قدرت‌نمایی در معابر کشورمان داشت. شمار کمی کورادو به ایران وارد شد که دراین‌بین چند نمونه از سری سوپرشارژردار G60 و البته دو دستگاه از مدل ۶ سیلندر VR6 بودند. در دهه هفتاد شمسی، این فولکس‌واگن‌ها توانستند توجهات بسیاری را به خود جلب کنند و رقیبی جدی برای کوپه‌های خاص ژاپنی باشند. موارد خاصی مثل باله عقب متحرک و شتابگیری بالا، کورادو را یکی از جذاب‌ترین خودروهای صفرکیلومتر بازار ایران در ابتدا دهه هفتاد شمسی کرده بود. هنوز هم شماری از این کورادوها وضعیت قابل قبولی دارند و حتی گه‌گداری در گردهمایی‌ها حاضر می‌شوند.

مرسدس بنز C126

مرور تاریخچه خودروهای آلمانی در ایران

اس کلاس کوپه در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی محصولی محبوب در ایران بود و ثروتمندان زیادی بر آن سوار می‌شدند. همچنین جانشینان آن یعنی SLC (دهه پنجاه شمسی) و CL (دهه هشتاد و نود شمسی) هم شهرت زیادی کسب کردند؛ ولی دراین ‌بین یک نسل اس کلاس کوپه یعنی C126 هم‌زمان با دوران چنگ تحمیلی معرفی شد و خودبه‌خود فرصت چندانی برای ورود به کشورمان نداشت. با این ‌حال تعداد انگشت ‌شماری از این خودرو زیبا و باابهت توانست در ابتدای دهه هفتاد شمسی با مجوزهای خاص به ایران وارد شود که تعدادی از آن‌ها هنوز هم سالم و سلامت در معابر کشور رفت و آمد دارند. در کنار این خودرو باید به جانشین آن یعنی C140 هم اشاره کرد که ظاهراً فقط یک نمونه از آن وارد ایران شده و البته برادر کوچک‌ترش یعنی نمونه‌های کوپه و روباز W124 که تعداد کمی از آن‌ها توانست وارد کشورمان شود.

ب ام و Z3

زمانی که ب ام و و مدل Z3 را معرفی کرد، واردات خودرو به ایران قطع‌ شده بود و بنابراین امکان ورود رسمی این خودرو دوست ‌داشتنی به ایران مهیا نبود. با این حال در آن زمان به لطف صدور مجوزهای خاص (همانند ورزشکاری) و البته تلاش‌های نمایندگی وقت ب ام و و برای حضوری پررنگ در نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران، موجب شد تا تعداد بسیار کمی از این مدل وارد ایران شود. نخستین حضور رسمی Z3 در ایران در نمایشگاه بین‌المللی سال ۱۳۷۸ رخ داد. در آن سال سه دستگاه از این خودرو در غرفه نمایندگی وقت ب ام و و قرار داده‌شده بودند که یکی کوپه سری M، یکی روباز ساده و دیگری روباز سری M بود. از این سه خودرو استقبال بی‌نظیری به عمل آمد و درنهایت به‌جز این سه نمونه، چند نمونه به رنگ‌های آبی و زرد هم وارد شدند که یکی از آن‌ها برای مدتی در اختیار یکی از بانوان قهرمان مسابقات اتومبیلرانی کشور بود.

مرسدس بنز SLK

مرور تاریخچه خودروهای آلمانی در ایران

یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نسل‌های مدل SL مرسدس بنز، سری R129 است که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. در زمان معرفی این مدل، قیمت بالا و پیشرانه‌های قوی و خاص آن از واردات گسترده آن در اوایل دهه هفتاد جلوگیری کرد. بااین‌حال تعداد انگشت‌شماری از این خودرو در آن زمان به ایران وارد شدند که یک نمونه یشمی، یک نمونه مشکی و البته یک نمونه سفیدرنگ ازجمله آن‌ها بودند. در آن زمان نمونه مشکی‌رنگ متعلق به یکی از قهرمانان بنام اتومبیلرانی ایران بود و برای مدتی به‌عنوان خودرو مارشال در مسابقات سرعت پیست آزادی حضور داشت و به لطف آپشن گران‌قیمت هاردتاپ، شاید از خاص‌ترین خودروهای نو حاضر در کشورمان بود. این خودرو هنوز هم خوشبختانه در شرایط خوبی به سر می‌برد و اخیراً تصاویری از آن منتشرشده است.

اوپل کالیبرا

مرور تاریخچه خودروهای آلمانی در ایران

اوپل در کشورمان در دهه پنجاه هم توانسته بود با مدل جذاب GT دل علاقه‌مندان خودروهای اسپرت را برباید؛ ولی در دهه هفتاد، نمایندگی وقت این برند یعنی شرکت ملبا، بیشتر تمرکزش را روی محصولاتی مثل کورسا، آسترا و وکترا گذاشته بود. دراین‌بین شمار بسیار کمی از نمونه‌های خاص و اسپرت این چند مدل هم به ایران آمد؛ ولی شاید یکی از خاص‌ترین محصولات آلمانی واردشده به ایران در آن زمان، مدل کالیبرا باشد. این کوپه فوق مدرن با طراحی آیرودینامیک و مشخصت فنی خوبش، در آن زمان توجهات زیادی را در اروپا به خود جلب کرده بود. در ایران هم کالیبرا مورد توجه قرار گرفت و دو دستگاه از آن را قهرمانان اتومبیلرانی کشور خریداری کردند. دراین‌بین یک نمونه یشمی‌رنگ از نوع توربو دو دیفرانسیل، هنوز هم از خاص‌ترین اوپل‌های واردشده به ایران در طول تاریخ است!

پورشه ۹۲۸

مرور تاریخچه خودروهای آلمانی در ایران

این‌که دقیقاً چه تعداد ۹۲۸ وارد ایران شده‌اند، به‌طور رسمی و دقیق معلوم نیست. بااین‌حال شمار این خودروها احتمالاً به ۲ نمونه محدود می‌شود. نخستین نمونه در سال ۱۳۵۷ و دقیقاً کمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توسط پهلوی دوم خریداری‌ شده، به کشور آمد که این روزها در مجموعه موزه خودروهای تاریخی قابل ‌مشاهده است. به‌جز این ۹۲۸ مشکی، باید به یک نمونه مدل‌ بالا از سری S4 اشاره کرد که در اواسط دهه هفتاد شمسی، توسط مالک وقت نمایندگی ب ا م و به‌طور شخصی به ایران آمد. این خودرو برای مدتی با پلاک دوبی در معابر تهران رفت و آمد داشت و دریکی از نمایشگاه‌های خودروهای کلاسیک در کنار چند پورشه کلاسیک حاضر شد و توجهات زیادی را به خود جلب کرد. احتمالاً این پورشه خاص‌ترین محصول این برند آلمانی است که در دهه هفتاد به ایران وارد شد.

عصر خودرو

 

معرفی ۱۰ خودروی ناشناخته بازار ایران

معرفی ۴ خودروی قدیمی مناسب برای خرید

خودروهای لاکچری فوتبالیست‌های ایران و جهان را بشناسید

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar