هایما M5، محصول جدید ایران خودرو را بیشتر بشناسید + تصاویر

بروزرسانی در: سه شنبه 22 مرداد 98 ساعت 15:38
هایما M5، محصول جدید ایران خودرو را بیشتر بشناسید + تصاویر

ایران ‌خودرو چند سالی است که کمپانی هایما چین را به‌عنوان یکی از شرکای تجاری خود انتخاب کرده و تاکنون از محصولات شرکت یاد شده، دو شاسی بلند  S7 و S5 را روی خط تولید خود برده است.

پس از موفقیت نسبی محصولات هایما در بازار خودرو کشور، ایران‌ خودرو تصمیم گرفت تا سطح همکاری‌های خود با این خودروساز چینی را گسترش دهد و ازاین‌رو، از اوایل سال پیش، زمزمه‌هایی مبنی بر عرضه هایما M5 در بازار کشور به گوش می‌رسد. M5 یک سدان کامپکت است که با نام هایما فامیلی هم شناخته ‌شده و نسل فعلی آن از سال ۲۰۱۴ روی خط تولید هایما قرار دارد. اخیراً تصاویری از آزمون‌های جاده‌ای هایما M5 در مناطق جنوبی کشورمان منتشرشده که نشان می‌دهد ایران ‌خودرو برنامه عرضه این خودرو را به طور جدی دنبال می‌کند. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو، نگاهی اجمالی به ویژگی‌های این خودرو انداخته‌ایم. با ما همراه باشید...

طراحی

هایما M5 در نمای جلو به لطف ابعاد بزرگ چراغ‌ها و جلوپنجره، چهرهای گیرا و لوکس دارد. نمای جانبی این خودرو، ساده و به‌دوراز اغراق و درعین‌حال، کاملاً منطقی و هماهنگ طراحی‌شده و درنهایت، نمای عقب خودرو با المان‌هایی مانند چراغ‌های با زاویه تیز، قطعه کرومی بین چراغ‌ها و سپر حجیم، حسی از لوکس گرایی و خشونت را توأماً به بیننده منتقل می‌کند. در درون کابین M5 ، رودری ها، صفحه نشان‌دهنده‌ها و غربیلک فرمان، زیبا و به‌روز طراحی‌شده‌اند ولی طرح لیور دنده و قسمت میانی داشبورد ( که سیستم مالتی مدیا و کلیدهای لمسی سیستم تهویه مطبوع در آن به‌صورت یکپارچه طراحی‌شده‌اند ) کمی نامتعارف و قدیمی به نظر می‌رسد. البته لازم به ذکر است که هایما در سال ۲۰۱۸ این خودرو را فیس لیفت و با نام هایما F5 راهی بازار کرده است. F5 به ویژه در درون کابین کاملاً دگرگون‌شده و نمایی کاملاً متفاوت و بهروز نسبت به M5 دارد. البته نمونه‌هایی که برای آزمون اولیه در کشورمان حضور دارند از نمونه‌های اولیه و پیش از فیس لیفت هستند ولی این احتمال هم وجود دارد که ایران ‌خودرو پس از اتمام آزمون‌های فنی روی این نمونه‌ها، نسخه فیس لیفت را روی خط تولید خود ببرد.

مشخصات فنی

هایما M5 در بازار چین با یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود که این موتور با حداکثر قدرت ۱۲۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۱ نیوتن‌متر، به یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک متصل شده و ضمن مصرف ۷.۱ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت را به این سدان چینی می‌بخشد. البته هنوز به‌صورت دقیق معلوم نیست که M5 با چه مشخصات فنی در بازار کشور ما عرضه خواهد شد ولی بعضی شنیده‌های غیررسمی حاکی از آن است که ایران‌ خودرو قصد دارد این خودرو را با موتوری یکسان با هایما S5 ( 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت ۱۶۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۲۳ نیوتن‌متر ) و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک روی خط تولید خود ببرد.

جمع‌بندی و جایگاه در آینده بازار

اگرچه این روزها حدس و گمان در ارتباط باقیمت یک خودرو در آینده، کاری بسیار دشوار است ولی قطعاً می‌توان گفت که هایما M5 باقیمتی کمتر از برادر قدبلندش یعنی S7 در بازار کشور ما عرضه خواهد شد و این بدان معناست که با توجه به وضعیت فعلی، بایستی قیمتی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان را در بازار آزاد برای این خودرو در نظر داشته باشیم که در این صورت می‌توان مهم‌ترین رقبای آن را چری آریزو۵ توربو، MG 360 توربو و هیوندای اکسنت در نظر گرفت که رقبای قدر و محبوبی هستند و ایران‌خودرو درصورتی‌که بخواهد پیروز از میدان نبرد با خودروسازان بخش خصوصی خارج شود؛ بایستی هایما M5 را با مجموعه‌ای از مشخصات رفاهی و آپشن های قابل‌قبول را در کنار قیمت رقابتی عرضه کند.

امکانات رفاهی و ایمنی

طبیعتاً ایران ‌خودرو هنوز لیست آپشن های هایما M5 را برای بازار ایران اعلام نکرده است ولی با توجه به سابقه عرضه سایر محصولات هایما در بازار کشور و نمونه‌های اولیه‌ای که برای آزمون در کشورمان حضور دارند؛ می‌توان انتظار داشت تا M5 با آپشن هایی مانند سیستم مالتی مدیا مجهز به مانیتور لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک، کیلس استارتر، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف، کروز کنترل، روکش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، حس‌گر نور، حس‌گر باران، پاور ویندوز، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دیلایت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ( ESP )، سیستم کنترل کشش ( TCS )، ۶ عدد ایربگ و... در بازار کشورمان عرضه شود.

عصر خودرو

جک T8، پیکاپ جدید کرمان موتور

معرفی ۱۰ خودروی ناشناخته بازار ایران

گزارش شرایط صنعت خودروسازی ایران پس از ۵۰ سال

دانگ فنگ AX3 و AX4 در محوطه ایران خودرو + تصاویر

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "هایما M5، محصول جدید ایران خودرو را بیشتر بشناسید + تصاویر"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد امین
مهمان

باز جای لطف داره موتور tu5 روش نمیزاره