مزایای پژو پارس TU5

بروزرسانی در: چهارشنبه 20 فروردین 99 ساعت 21:17
مزایای پژو پارس TU5

از میان تمامی سدان‌های میان‌رده شرکت ایران خودرو، پژو پارس TU5 جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین‌های بازار داخلی محسوب می‌شود. به همین دلیل در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای پژو پارس TU5 بپردازیم و شما مخاطبین گرامی را با ویژگی‌های این سدان ایرانیزه آشنا کنیم؛ لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

پژو پارس TU5 پرفروش‌ترین محصول خانواده بزرگ پارس است که از زمان حضورش تاکنون موفق به جلب نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی شده است. پژو پارس از سال ۱۳۷۹ توسط ایران خودرو به بازار ایران عرضه شد و نسخه فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ به شمار می‌رود که امکانات و تجهیزات بیشتری را در خود جای داده است. این خودرو از آن سال تاکنون به تولید می‌رسد و به عنوان محصولی پرفروش در مجموعه ایران خودرو شناخته می‌شود.
پژو پارس معمولی از همان پیشرانه پژو ۴۰۵ یعنی موتور ۱.۸ لیتری XU7 استفاده می‌کند. این پیشرانه بر اساس فناوری قدیمی ساخته شده و مصرف سوخت بالایی دارد. در سال ۱۳۹۰ برای جلب نظر مشتریانی که نسبت به قیمت بنزین و مصرف سوخت خودرو حساس شده بودند، ایران خودرو پژو پارس TU5 یا پژو پارس LX را به بازار ارائه کرد که از پیشرانه ۱.۶ لیتری شانزده سوپاپ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بهره می‌برد. این مدل در مقایسه با پژو پارس سال از مصرف سوخت و استهلاک کمتری برخوردار است که چنین مواردی در کنار دیگر مزایای پژو پارس TU5، آن را به خودرویی محبوب در بازار تبدیل کرد.
مزایای پژو پارس TU5 باعث شد تا فروش این سدان بیش‌ازپیش در بازار کشور افزایش یافته و این خودرو بهتر از آنچه هست نمایش داده شود. این مورد موجب شد تا حباب قیمت پژو پارس TU5 در بازار بسیار بزرگ شود و دلالان توجه زیادی به این خودرو داشته باشند. با توجه به شرایط این روزهای بازار که خودرو را تبدیل به کالای سرمایه‌ای کرده است، پژو پارس TU5 گزینه‌ای مناسب برای خرید یک سدان خانوادگی و همچنین حفظ سرمایه محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید سایت Z4CAR به بررسی «مزایای پژو پارس TU5» پرداخته‌ایم و قصد داریم شما مخاطبین عزیز را بیش‌ازپیش با ویژگی‌های این سدان محبوب آشنا کنیم.

فراوانی قطعات یدکی

قطعات پارس LX

حدود دو دهه از آغاز به کار پژو پارس در ایران خودرو می‌گذرد و همچنان این خودرو روی خط تولید آبی‌پوشان جاده مخصوص قرار دارد. از سوی دیگر بسیاری از قطعات فنی پارس با پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ مشترک هستند و شرایط مطلوبی را از لحاظ دسترسی به خدمات فنی برای مصرف‌کنندگان فراهم کرده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت که اولین مورد در لیست مزایای پژو پارس TU5، به در دسترس بودن خدمات فنی و قطعات یدکی این خودرو اختصاص می‌یابد.
خودروسازان ایرانی عادت به تولید طولانی مدت محصولات خود دارند و این مسئله در عین تمامی ایراداتی که دارد، باعث در دسترس بودن قطعات یدکی و آشنایی مکانیک‌ها با نحوه تعمیر و بازسازی این خودروها می‌شود که ریسک خرید خودرو داخلی را برای اقشار متوسط جامعه به حداقل می‌رساند.

فضای جادار کابین

کابین پارس LX

خرید خودرویی با کابین جادار و صندوق‌عقب مناسب همواره یکی از دغدغه‌های خانوارهای ایرانی بوده و هست. خودروسازان ایرانی نیز برای جلب توجه چنین مصرف کنندگانی، تمرکز فراوانی بر روی طراحی و تولید سدان‌های ارزان‌قیمت و جادار دارند. پارس نیز یکی از همین خودروها است که در طی دو دهه حضورش در بازار همواره به عنوان یک سدان خانوادگی مورد توجه خریداران قرار داشت.
فضای جادار کابین و صندوق عقب یکی از مهم‌ترین مزایای پژو پارس TU5 محسوب می‌شود که برای خریداران نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. پلتفرم جادار پژو ۴۰۵ فضایی گسترده را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و علاوه بر آن صندوق عقب این خودرو ۴۷۰ لیتر فضا دارد که در مسافرت‌های خانوادگی کاملا راضی کننده ظاهر می‌شود.

بازار دست‌دوم پررونق

بازار دست‌دوم پارس LX

پژو پارس یکی از محصولات محبوب بازار است و علاوه‌بر این سهم بالایی از تولید ایران خودرو را نیز به خود اختصاص داده است. خانواده پژو پارس به همراه خانواده پژو ۲۰۶ پرفروش‌ترین خودروهای ایران خودرو را تشکیل می‌دهند؛ به همین دلیل می‌توان با هر سطح بودجه‌ای در بازار نسخه‌ای از پژو پارس یا پژو ۲۰۶ را در میان آگهی‌ها یافت. از سوی دیگر اگر مالک یک دستگاه پارس از هر مدل و هر نسخه باشید، به راحتی قادر خواهید بود تا خودرو خود را در بازار به فروش برسانید.
به دلایل فوق می‌توان بازار دست‌دوم پررونق را یکی از مزایای پژو پارس LX برشمرد. البته این نسخه نسبت به پژو پارس سال کمیاب‌تر است و حباب قیمتی بیشتری دارد. از سوی دیگر به علت فاصله زیاد نرخ بازار و کارخانه در خصوص پژو پارس TU5، خرید این خودرو برای مشتری به عنوان راهی برای حفظ سرمایه محسوب می‌شود. درواقع اگر مشتری موفق به خرید مستقیم این خودرو از شرکت ایران خودرو شود، می‌تواند با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت مصوبه توسط کارخانه، این خودرو را در بازار به فروش برساند!

عملکرد سیستم تعلیق

تعلیق پارس LX

سواری نرم و دل‌نشین یکی از اصول ساخت سدان‌های خانوادگی است و اکثر این خودروها طوری ساخته می‌شوند که سرنشین در سواری‌های بلندمدت هم آزرده نشود. این مورد در خصوص پارس LX نیز رعایت شده و سواری راحت آن در مقایسه با خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ صندوقدار و رانا کاملا بارز است. البته پارس در مقایسه با محصولات خانواده سمند سواری خشک‌تری را ارائه می‌دهد و سمند از این نظر راحت‌تر ظاهر می‌شود.
سیستم تعلیق تمامی مدل‌های پژو پارس در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع فنر پیچشی است که در کنار یکدیگر سواری نرمی را برای پارس تدارک دیده‌اند. خودرو در عبور از دست‌اندازها عملکرد مطلوبی دارد و اتاق کمتر دچار تکان‌های شدید می‌شود؛ بنابراین می‌توان عملکرد خوب سیستم تعلیق را نیز یکی دیگر از مزایای پژو پارس TU5‌ بدانیم.

مصرف سوخت اقتصادی

موتور پژو پارس

یکی از معایب پژو پارس در نظر مصرف‌کننده ایرانی استفاده از پیشرانه مشابه با پژو ۴۰۵ است. این موتور در عین تعمیرپذیری آسان و فراوانی قطعات و لوازم یدکی، بر اساس فناوری دهه هشتاد میلادی ساخته‌شده است و راندمان جالب توجهی ندارد. این معضل با سهمیه‌بندی بنزین و افزایش مصرف سوخت در دوران دولت نهم و دهم شکل تازه‌ای یافت و مصرف سوخت بالا به عنوان مشکلی حاد برای پژو پارس مطرح شد.
ایران خودرو برای رفع این مشکل تصمیم گرفت تا ترکیبی جدید از محصولات پژو بسازد و به همین دلیل از موتور قدرتمند و شانزده سوپاپه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ برای قدرت‌بخشی به پژو پارس LX استفاده کرد. این پیشرانه گشتاور کمتری نسبت به موتور XU7‌ تولید می‌کند و به همین دلیل تأثیر منفی بر شتاب پارس گذاشته است، اما در مقابل از خرابی کمتر، مصرف سوخت بهینه و صدای کمتری برخوردار است. به همین دلیل می‌توان مصرف سوخت اقتصادی را یکی از مزایای پژو پارس TU5 برشمرد. این مزیت سهم بزرگی در ایجاد محبوبیت برای پژو پارس TU5 داشته و اکنون نیز اهمیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

کلام آخر

در آخر باید گفت که پژو پارس TU5 نیز همچون سمند سورن، رانا و دنا یک سدان ایرانیزه است که حاصل زحمات مهندسین ایرانی و پلتفرم تاریخ مصرف گذشته کمپانی پژو است. چنین خودروهایی با وجود تمامی مزایای خود معایب متعددی نیز دارند و به نوعی خودروهایی تحمیلی در رنج قیمتی خود محسوب می‌شوند که مصرف کننده ایرانی از میان معدود گزینه‌های موجود، به نوعی مجبور به انتخاب آن‌ها خواهد بود.
به منظور آشنایی هرچه بیشتر شما با پژو پارس TU5، در مقاله‌ای تحت عنوان معایب پژو پارس TU5 تمامی مشکلات و معایب این سدان محبوب را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر نظری درباره موارد مطرح شده در این مقاله دارید، لطفا نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان Z4CAR به اشتراک بگذارید.

نویسنده: سعید رنجبر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

9 دیدگاه ها برای "مزایای پژو پارس TU5"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
باربد
مهمان

سلام .چندتا ایراد داره بااینکه سالیان سال تولید میکنند ولی هنوز نتوانستند ایراد ماشین بگیرند اول از همه رینگ که قبل اند بود حالا دیگه نیست .کنسولش پایین .نمایش باز بودن درها واقعا کاری داره .برقی کردن گاز که عیب بزرگی برای ماشین.آینه ها یه موقع جمع میشه یه موقع نه‌در باک هم همین طور مثلاً ماشین صفر.موقع درجا صدای ماشین نمی یاد ولی هنگامی که گاز میدی صدای موتور داخل کابین میاد

z4car
مدیر

سلام باربد جان
ممنون از اینکه تجربه خودتون رو در اختیار ما و همراهان Z4Car گذاشتید.
بدرود

حمید
مهمان

خیلی ماشین عالین ماشین ایرانی یعنی عزرایییل مجوریم

بهنام
مهمان

مقاله ای خوبی بود ممنون

مهدی محمدی
مهمان

بنظر شما موتور ۲۰۶ روی پارس جواب میده آخه چ کاریه آخه

حمید
مهمان

یکی دیگه از مزیتاش که شاید خیلی ساده باشه ولی خیلی خیلی کاربردیه و خیلی از ماشینای پر فروش ایرانی ندارن زاویه ی دید بالا موقع رانندگیه که خطر تصادف رو میاره پایین
هم قاب ستونای جلو خیلی پهن نیست که سر پیچ دیدو بگیره هم آینه بغلا خوب پوشش میدن جاده رو هم از پشت بیشترین دید رو داری اگر آینه وسطی رو هم واید بندازی که عالی میشه

Amir
مهمان

آینه بغل تیبا رو دیدی؟
خیلی خوب پوشش میده
ولی این دهنمو سرویس کرده تو تیبا دید تو آینه خیلی بهتر بود.

حسن
مهمان

ماشین ایرانی لگن ترین ماشین دنیاست…..بدون شک..چرا چون همش دزدن …..خدا لعنتتون کننه…امین ..

Kërxin
مهمان

همه‌ ماشینا خوبن