معایب دوو ماتیز

بروزرسانی در: جمعه 29 فروردین 99 ساعت 21:14
معایب دوو ماتیز

دوو ماتیز یکی از ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای موجود در کشورمان محسوب می‌شود که با توجه به شرایط آشفته حال حاضر بازار داخلی، به گزینه‌ای برای برخی از مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. به همین منظور در این مطلب قصد داریم به بررسی معایب دوو ماتیز پرداخته و مشکلات این خودروی کوچک را با نگاهی دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

دوو ماتیز یک محصول شناخته شده و جذاب از شرکت کره‌ای دوو است که از اواخر دهه نود میلادی وارد بازارهای جهانی شد. این خودرو در ایران توسط کرمان موتور و در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ الی ۱۳۸۳ به تولید می‌رسید. دوو ماتیز محصولی جلوتر از زمان خود بود که در ابتدا توسط مصرف‌کنندگان مورد تمسخر قرار گرفت، اما به تدریج لیاقت خود را ثابت نموده و حتی پایه‌گذار تولید خودروهای مختلفی شد. تولید دوو ماتیز در ایران پس از ورشکست شدن شرکت دوو و خرید آن توسط جنرال موتورز متوقف شده و بازار در انحصار نمونه مشابه چینی یعنی ام وی ام ۱۱۰ قرار گرفت.
دوو ماتیز در زمان تولید با خودروهای کوچک شهری بازار نظیر پراید و رنو پی کی رقابت می‌کرد. کیفیت ساخت قابل قبول، مصرف سوخت کمتر و فضای جادار کابین از جمله مزایایی بودند که این خودرو کوچک کره‌ای را در برابر رقبای وطنی برتر جلوه داده و باعث می‌شدند تا معایب دوو ماتیز کوچک شمرده شود. با این حال خروج زودهنگام دوو ماتیز از خط تولید بازار را در انحصار رقبای وطنی اش قرار داد و اندکی بعد نیز ام وی ام ۱۱۰ با تکیه بر خوش‌نامی دوو ماتیز توانست سهمی را در بازار داخلی به خود اختصاص دهد.
عرضه دوو ماتیز و موفقیت آن در بازار سبب شد تا برای مدتی سگمنت هاچ‌بک‌های کوچک شهری به محبوبیت برسد و خودروسازان اقدام به عرضه محصولات مختلفی در این سبک کنند. امتیاز دوو ماتیز توسط جنرال موتورز خریداری شد و بعدها شورولت اسپارک براساس آن طراحی و ساخته شد. چینی‌ها نیز چری QQ یا ام وی ام ۱۱۰ را براساس آن تولید کردند. سایر خودروسازان نیز پس از آن اقدام به عرضه محصولاتی نظیر هیوندای i10 و میتسوبیشی میراژ در این کلاس خودرویی کردند.
ماتیز در حال حاضر یکی از ارزان‌قیمت ترین خودروهای بازار است و با توجه به شرایط پیش آمده به گزینه خرید برخی از مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. به همین منظور در این مطلب از سایت Z4CAR قصد داریم به بررسی «معایب دوو ماتیز» پرداخته و مشکلات این خودروی کوچک را با نگاهی دقیق مورد بررسی قرار دهیم. اگر مایل به شناخت بیشتر ماتیز هستید، در ادامه با ما همراه شوید.

قدرت محدود پیشرانه

پیشرانه دوو ماتیز

ماتیز یک هاچ‌بک کوچک شهری است، بنابراین انتظار نمی‌رود تا دوو یک پیشرانه قدرتمند را برای آن در نظر گرفته باشد. موتور این خودرو تنها ۰.۸ لیتر حجم داشته و سه سیلندر دارد. ۵۲ اسب‌بخار قدرت و ۶۹ نیوتن‌متر ارقام خروجی این پیشرانه هستند که برای وزن ۸۳۵ کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می‌رسند اما هنگامی که خودرو قصد عبور از سربالایی‌ها را دارد یا آن‌که با چهار سرنشین در خیابان‌ها حرکت می‌کند، ضعف قوای فنی ماتیز به خوبی مشهود است.
به طور کلی می‌توان گفت که ماتیز برای عبور و مرور در خیابان‌های صاف و مسطح شهری ساخته شده و به هیچ عنوان نباید از آن برای معابر پر پیچ و خم استفاده کرد. قوای فنی ضعیف که یکی از نخستین معایب دوو ماتیز به شمار می‌آید، موجب شده تا بسیاری خرید پراید و رنو پی کی را به این خودرو ترجیح دهند، هر چند که دو خودرو یاد شده نیز چندان قدرتمند برآورد نمی‌شوند.

سیستم تهویه ضعیف

فضای کابین دوو ماتیز

یکی دیگر از معایب دوو ماتیز که به طور مستقیم از ضعف قوای فنی آن نشات می‌گیرد، ناتوانی سیستم تهویه در خنک کردن کابین است. این مساله با توجه به تابستان‌های گرم ایران، یکی از مشخصه‌های مهم در تصمیم‌گیری‌های مصرف‌کنندگان ایرانی است و توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند.
متاسفانه کمپرسور کولر دوو ماتیز بسیار ضعیف است و از سوی دیگر موتور کم‌حجم و کوچک این خودرو نیز قادر به پاسخگویی نیاز سیستم تهویه نیست. در نتیجه اگر مالک دوو ماتیز هستید بهتر است تا به دنبال راهکارهای بهتری برای خلاص شدن از گرمای شدید تابستان باشید، چرا که کولر این خودرو قادر به خنک کردن شما نخواهد بود.

سیستم تعلیق نه چندان مطلوب

تعلیق دوو ماتیز

سیستم تعلیق دوو ماتیز با توجه به سبک خودرو چندان پیشرفته نیست و تایرهای خودرو نیز جزو کوچک‌ترین تایرهای موجود در بازار هستند. بنابراین توصیه می‌شود تا هنگام رانندگی با دوو ماتیز از تغییر مسیرهای ناگهانی اجتناب ورزید، چرا که نه سیستم تعلیق و نه تایرها توانایی انجام مانورهای سخت را ندارند و از سوی دیگر وزن اندک بدنه نیز کمکی به تعادل آن نمی‌کند.
از سوی دیگر سیستم تعلیق دوو ماتیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع بازوهای دنباله‌ای استفاده می‌کند. دوو سعی داشته تا سیستم تعلیق جلو و عقب خودرو را مستقل از یکدیگر طراحی کند اما با توجه به اینکه ماتیز خودرویی اقتصادی است، در عقب از ارزان‌ترین مدل سیستم تعلیق مستقل استفاده شده است. به همین دلیل سواری دوو ماتیز در عقب بسیار خشک بوده و سرنشینان را آزار خواهد داد.

دسترسی دشوار به قطعات و خدمات

وضعیت خدمات دوو ماتیز

یکی از مهم‌ترین معایب دوو ماتیز که در مورد سایر خودروهای دوو نظیر اسپرو و سیلو نیز صدق می‌کند، دشواری دسترسی به قطعات یدکی و خدمات فنی این خودرو است. بیش از یک دهه است که دوو ماتیز دیگر به تولید نمی‌رسد و با توجه به قطع همکاری‌های دوو با ایران به علاوه آشفتگی اوضاع شرکت کره‌ای، تامین قطعات یدکی برای محصولی نظیر ماتیز بسیار مشکل خواهد بود.
مشکل در تامین لوازم دوو ماتیز تنها به قطعات فنی محدود نمی‌شود و حتی لوازم ظاهری این خودرو نیز به سختی قابل دسترسی هستند. به همین سبب مشاهده یک دوو ماتیز با ظاهری رنگ باخته و بدنه‌ای آسیب دیده چندان دور از انتظار نیست.

کلام آخر

دوو ماتیز زمانی یکی از خودروهای جالب بازار بود که مشتریان بسیاری برای خرید آن در جنب‌و‌جوش بودند، اما در حال حاضر کمتر مصرف‌کننده‌ای آمادگی مواجهه با دردسرهای نگهداری یک خودرو سالخورده کره‌ای را دارد. رقبای پر تیراژ دوو ماتیز نظیر محصولات خانواده پراید و ام وی ام ۱۱۰ در دوران غیبت این خودرو به خوبی بازار را اشباع کرده‌اند و از سوی دیگر تقاضای جهانی برای خرید هاچ‌بک‌های کوچک شهری نیز رو به افول است.
در نتیجه می‌توان گفت شرایط کنونی بازار به گونه‌ای است که تقاضای چندانی برای دوو ماتیز وجود ندارد و در صورت خرید، برای فروش آن به دردسر برخورد خواهید کرد؛ از این رو خرید دوو ماتیز به مصرف‌کنندگان ایرانی در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود. در پایان اگر نظری در رابطه با دوو ماتیز یا مطالب درج شده در این مقاله دارید، می‌توانید نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبین سایت Z4CAR به اشتراک بگذارید.

نویسنده: سعید رنجبر

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

63 دیدگاه ها برای "معایب دوو ماتیز"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
رضا فیضی
مهمان
سلام دوستان من تازه یه ماتیز خریدم موتورشم خاموش بود تصمیم گرفتم خودم تعمیرش کنم وقتی شروع به کار کردن کردم و وموتور باز کردم اینقدر از طراحی خوب و کیفیت قطعات که مصرف کردم لذت بردم که تصمیم گرفتم یه دونه دیگه هم برای پسرم که دانشجو هست بخرم واینم عرض کنم خدمتتون من تعمیرکار نبودم اما علاقه مند بودم یادبگیرم به قول معروف دست به آچار بودم برای اینکه به صورت علمی بتونم کار کنم با یه سرچ توی اینترنت تونستم یه فایل PDF راهنمای تعمیرات ماتیز پیدا کنم بسیارکار آمد بود و حالا هرچی سوار این ماشین… بیشتر
ماتیز سوار
مهمان
سلام دوستان، ۷ ساله ماتیز زیر پامه تا حالا مشکل جدی نداشته، ماتیز یه ماشینی هست که واقعا باید مراعاتش کرد ازش نگه داری کرد طبق تجربه دارم میگم واسه آقایونی که میخوان دم به دقیقه تند برن یا مسافت زیاد باهاش برن نه مناسب نیست اما برای خانوما دختر خانوما مثل خودم خیلی خیلی خوبه اصلا یه ماشین دخترونست. کابینش واقعا جا داره کولرش حرف نداره، قطعاتش پیدا میشه یکم خب طبیعتا گرونه اما هر دقیقه که لازم نیست قطعه براش بگیرید، کلاچش اصولا سفته اما عادت میکنید، واسه من خوب بوده تقریبا هر روز هم باهاش بیرون میرم… بیشتر
حمیدرضا ابراهیمی
مهمان
سلام خدمت تمامی دوستان عزیز بنده یک سال پیش یک ماتیز سال ۸۱ خریدم . این ماشین معنای واقعی سرطان رو برای شما تداعی میکنه. هر مدلش چه سالمش چه داغونش مفت نمی ارزه . در نهایت با ضرر بسیار زیاد این خودرو را فروختم. پیش از این هر کسی میگفت ماشین بد بازار و و ماشینی که قطعش کمه رو نخر باور نمیکردم. این ماشین رو به هیچ عنوان نخرید . ایرادات برقی داره که فقط متخصصان دوو می تونند رفعش کنند. موتورش به نسبت حجمش خوبه ولی تعمیراتش واقعا فاجعه هست. توجه داشته باشید که سالمشم بخرید باز… بیشتر
فراهانی مجید
مهمان
لطفا در سایتهایی چنین معتبر از کارشناسان مربوطه استفاده کنید تا خوانندگان را به اشتباه نیندازند_بله ماتیز در سربالایی بدلیل ضریب دنده کند حرکت میکند اما بسیار قدرتمند حرکت میکند در سخترین شیبها شما ماتیزی ننمیبینید که بمونه اما خب سنگین حرکت میکنه همین ضریب دنده سبب شده در جاده رانندگی لذت بخش با سرعت بالا داشته باشید همچنین وزن ماتیز فقط ۷کیلو کمتر از پرایده ولوازم یدکی اون از تاجیکستان که این خودرو بروی خط تولید داره به وفور وارد میشه انچنان که به هیچ وجه مشکل کمبود قطعات یا یافت نشدن آن وجود ندارد اما نا گفته نماند… بیشتر
تاج
مهمان

سلام دوستان من نزدیک ۴ سال هست که ماتیز دارم و باهاش خیلی شهر ها را رفتم یعنی این ماشین رنگش ارزش دارد به پراید که نمیشه بیشتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باهاش بری ولی ماتیز توی جاده من تا ۱۷۰ کیلومتر سرعت باهاش رفتم بدون هیچ مشکلی تعادلی که ماتیز داره هرف نداره چونک دماغه ماشین توری طراحی شده که باد ماشین را روبه پائین می چسباند بخاطر همین خیلی تعادل دارد و کولر ماتیز هم خیلی خوب جواب داده من که خیلی ازش رازی هستم خدا برکتش بد ماشین خیلی خوبی هست وسلام

مهدی
مهمان

ماتیز داخل شهر و در کلاس خودش شیک ترین خودرو بود و از ام وی ام کپی و پراید خیلی شیک تر و باکیفیت تر بود حیف که صفرش نیست وگرنه یکی میخریدم

محمدرضا
مهمان

سلام دوستان من میخوام یک وسیله نقلیه خوب وبی دردسر بخرم لطفا راهنماییم کنید،نیو پیکی خوبه یا ماتیز مدل۸۰ و۸۱

محمدرضا
مهمان

سلام دوستان من میخوام یک وسیله خوب بخرم لطفا راهنماییم کنید، نیو پیکی خوبه یا ماتیز مدل ۸۰ یا ۸۱

حمیدرضا
مهمان

کی مثل من مقاله رو رد می کنه یه راست میاد سراغ کامنتا؟ لایک کنین پیدا کنین همو

کامران
مهمان

ماتیز یک خودروی فوق العاده هست و سگش شرف داره به پراید و پژو
بسیار جادار
کم استطلاک
کم مصرف
قطعات به وفور هست ولی قیمتش بالاست

nazanin
مهمان

من میخوام بخرم نمیدونم برای تعمیر و وسایل ب مشکل برنخورم

عاشق دوو
مهمان

شک نکن
بسیار قطعات باکیفیتی داره
دست به آچارباشی مشکلی نداره برات عزیزم

سعید
مهمان

سلام صدی چند دقیقا میسوزونه؟

ماتیز دوست
مهمان

۳ونیم