نقد و بررسی ام وی ام ۵۳۰

بروزرسانی در: یکشنبه 17 مرداد 00 ساعت 21:17
نقد و بررسی ام وی ام 530

چینی ها از اواخر دهه هشتاد کم کم پایشان را به بازار ایران باز کردند. اولین خودروهای چینی که وارد بازار ایران شدند، چندان موفق نبودند و دلایل مختلفی در این امر دخیل بود. امروز به بررسی تخصصی MVM 530 می پردازیم. یکی از خودروهایی که به همراه MVM X33 و MVM 315 می توان گفت سه تا از نمایندگان خودروسازان چینی در بازار ایران بودند که در هر سه کلاس محبوب خودروهای بازار ایران وجود داشتند. MVM 530 یک سدان با ویژگی های مثبت و منفی که به طور کامل قرار است آن را بررسی کنیم. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

بررسی ام وی ام 530

ام وی ام ۵۳۰ خیلی شبیه به خودروهای دهه نودی است. یک طراحی که هیچ ظرافتی در آن به کار نرفته است، تا حدودی مکعبی است و البته ابعاد خودرو ابعاد بزرگی است و می توان گفت که در حد و اندازه سدان های متوسط ایرانی مثل سمند، پژو پارس و پژو ۴۰۵ قرار می گیرد. بدنه خودرو طراحی بسیار ساده ای دارد. بدون شکستگی، بدون هیچ انحنایی، با سادگی تمام و به سبک دهه نود است. اما واقعیت این است که رقبای این خودرو در ایران نیز از همین سبک طراحی پیروی می کنند و به همین دلیل نمی توان از آن ایراد خاصی گرفت. طراحی چراغ های جلو خیلی شاداب است و چراغ های بزرگی برای آن در نظر گرفته شده است. درهای خودرو بزرگ اند و طول خودرو حدود ۴.۶ متر است که طول زیادی است. طراحی این خودرو با معیارهای روز هیچ همخوانی ای ندارد اما از آنجایی که رقبای آن نیز مانند خودش هستند نمی توان از آن ایراد خاصی گرفت.

داخل کابین

نمای داخلی ام وی ام 530

داخل کابین MVM 530 نکات جالبی دیده می شود. اولین نکته این است که طراحی داخلی MVM 530 نسبت به رقبای ایرانی-فرانسوی خودش بهتر است و این خبر خوبی است. از لحاظ کیفیتی MVM 530 سطح بالایی ندارد اما راضی کننده است و خیلی کیفیت پایین و آزار دهنده ای ندارد. کابین MVM 530 فوق العاده جادار است و صندلی های خیلی نرمی نیز دارد و باعث می شود که تجربه سواری خوبی داخل MVM داشته باشیم. MVM نسبت به سالی که در بازار بوده است آپشن های مناسبی دارد و تا حدودی کارمان را راحت می کند. دو کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی ۴ شیشه و سانروف از آپشن های این خودرو هستند.

فنی و موتور

پیشرانه  ام وی ام 530

در قسمت موتور، MVM 530 مجهز به یک موتور ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ است که ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۶ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این قدرت و گشتاور با یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ های جلو می رسند. از لحاظ اعداد و ارقام به نظر می رسد با یک خودروی پرشتاب، با کشش بالا و مصرف بالا طرف باشیم اما باید گفت که خیلی هم اینطور نیست و در قسمت تست رانندگی بیشتر به آن می پردازیم.

تست رانندگی

 ام وی ام 530

اولین نکته ای که داخل MVM دیده می شود این است که جایگاه راننده خیلی خوب است، هم از لحاظ فضای زیادی که دارد و هم از لحاظ راحتی صندلی و جای گیری کلیدهایی که راننده به آن ها نیاز دارد. شروع حرکت با MVM 530 خوب است به این دلیل که گشتاور خودرو زیاد است و در دور موتور نسبتا پایینی نیز این گشتاور تحویل داده می شود لذا با دور موتور پایین گاز را تخته کنید و خودرو شتاب گیری نسبتا مناسبی دارد اما نکته خیلی مهم در مورد همین خودروی چینی و چینی های دیگر این است که بسیاری از این خودروها شتاب متناسب با قدرتی که تولید می کنند ندارند یعنی انتظار داریم MVM 530 با توجه به ۱۳۹ اسب بخاری بودن، در حد و اندازه یک زانتیا ۲۰۰۰ سی سی شتاب داشته باشد که اصلا اینطور نیست و حدود ۲ ثانیه از زانتیا کندتر است. دلیل آن این است که خودروهای چینی سری اول معمولا در قسمت گیربکس و تنظیمات ECU مشکل دارند و به دلیل بهینه سازی هایی که روی ECU آن ها انجام شده است، شتاب اولیه خوبی ندارند. پس در حال حاضر این خودرو شتاب مناسبی در حد و اندازه قدرت خودش ندارد اما با تغییراتی در قسمت گیربکس و ECU می توان به شتاب خیلی خوبی دست پیدا کرد که شاید به زیر ۱۰ ثانیه نیز برسد. نکته بعدی در مورد MVM 530 فرمان نرم آن است که باعث می شود در دور زدن ها و رانندگی های شهری خیلی راحت باشید اما مشکل بسیار رایجی که در این خودرو وجود دارد، کوبش سیستم تعلیق آن است که هیچ راه حلی ندارد جز اینکه مانند بعضی از مالکین اقدام به نصب کمک فنرهای ماکسیمایی بکنید تا این مشکل حل شود. خودرو صندلی های نرمی دارد اما سیستم تعلیق آن اصلا نرم نیست و برای یک خودروی خانوادگی ضعف بزرگی محسوب می شود. ابعاد خودرو بزرگ است اما میدان دید خوبی بر روی اطراف داریم و به طور کلی رانندگی با MVM 530 داخل شهر خوب است و اما مهم ترین مزیت این خودرو این است که با یک موتور ۲ لیتری، مصرف سوخت میانگین ۷ الی ۸ لیتر در هر صد کیلومتر دارد که عدد فوق العاده خوبی برای این حجم موتور و این ابعاد خودرو است. فراموش نکنید که با خودرویی طرف هستیم که حدود ۱۳۵۰ کیلوگرم جرم دارد.

بازار دست دوم و قطعات

نمای عقب  ام وی ام 530

می رسیم به بزرگ ترین مشکل این خودرو. MVM 530 به واسطه قیمت مناسبی که دارد، می توان نسخه های مدل بالاتر آن را با قیمت های خوبی خرید اما مشکل آن این است که این خودرو افت قیمت خیلی زیادی دارد، خرید و فروش آن به سختی انجام می شود و قطعات آن نیز در بازار مخصوصا در شهرستان ها موجود نیست بنابراین این اطمینان را حاصل کنید که خودرویی بخرید که چند سالی از آن گذشته است، افت قیمت کرده است و بعد اینکه اگر در شهرستان هستید برای تامین قطعات این خودرو به مشکل برخواهید خورد. می توان گفت که بزرگ ترین مشکل این خودروی چینی همین مورد قطعات و بازار دست دوم است.

ایمنی

یکی از نکات خیلی خوب MVM 530 نسبت به رقبای ایرانی، بحث ایمنی است. MVM 530 دو کیسه هوا و سیستم ABS و EBD دارد و از لحاظ ایمنی در تصادف می تواند خیلی بهتر از خودروهای ایرانی عمل کند و اینجا برگ برنده دست MVM است.

نتیجه گیری

امروز با خودرویی طرف بودیم که علیرغم موتور حجیم، شتاب خیلی خوبی نداشت اما مصرف سوخت خوبی داشت. سواری آن سواری نسبتا خوبی است که البته با تغییری که گفتیم، خیلی بهتر نیز می شود، خودرویی که قیمت مناسبی دارد و اگر با کمبود قطعات و بازار دست دوم ضعیف آن مشکلی نداشته باشید، حتما می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

19 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی ام وی ام ۵۳۰"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ناشناس
مهمان
سلام من شش ماهی هست این ماشین رو خریدم قبلش تیبا داشتم ، الان ک پشت این ماشینم وقتی میخوام پشت پراید و تیبا بشینم اصلا عادت ندارم فقط به نرمی و راحتی این ماشین ۵۳۰ عادت کردم ، باید بشینی پشتش و تجربه اش کنی تا متوجه بشی چی میگم ، از راحتی رانندگی و قدرت موتورش و حجم موتوری ک داره هیچچچچ فشاری رو ماشین نمیاره البته اگه کاتاف نزنی دیگه ، در کفی جاده ها باهاش ۱۷۰ تا رفتم اخ نمیگه البته با کولر روشن فقط در یک کلام تو رنج قیمتی ۳۵۰ تا ۴۵۰ بهترین ماشینی… بیشتر
ناشناس
مهمان

البته الان با گذشت زمان و عصر تکنولوژی و بزرگتر شدن شهر ها و استان ها باعث شده نمایندگی ها بیشتر شوند و قطعات این خودرو ها هم نیز به راحتی گیر بیایند یا با سفارش در اینترنت بعد از سه چهار روز به دستمون برسند

علی
مهمان

سلام چرا مثل ***روغ می گید که ماشین اشغالی های ایران رو بخرن ام وی ام ۵۳۰ عالی هست زانتیا مثل خر میمونه پیشش اکثرا دارن می خرن یه سری گرفتن تو فامیلاشون دیدن همه دارن می خرن

مسیح
مهمان

درود به شرف شما که اینقدر بی طرف قضاوت کردین این ماشین رو.چون من قبلاً داشتمش والان چندساله ۴۰۵خریدم وخیلی پشیمونم.انشالا بازم میخرمش البته اگه میدونستم پول بیشتری بدم مثلما ماشینهای بهتری هم هست ولی نصبت به این پول واقعا ماشینه خوبیه.خدا پدرومادرت رو بیامرزه که بی طرف با ماشینهایه در رنج قیمتی خودش مقایسه کردین و دقیقا درست نوشتین تمام مطالب رو

z4car
مدیر

سلام و وقت بخیر
ممنون از همراهی شما

ارش
مهمان

ماشین معرکه ای هستش. مقایسه ام وی ام ۵۳۰ فقط با خودرو هم کلاس خودش یعنی مگان ۲۰۰۰ درست هستش و اصلا کار درستی نیست که با خودروهای کلاس پایینی مثل سمند و پرشیا مقایسه بشه.

علی
مهمان

سلام. من سال ۹۰ یکیشو خریدم تا همین هفته گذشته که دیگه فروختمس. آقا این ماشین معرکه است یه بار تعمیرگاه نرفت. پس از یازده سال ستایش مثل روز اول. حتی من تنظیم موتور هم نکردم. عالی بود عالی۰

Ben
مهمان

ماشین کم مصرفیه..کولر دوبل داره موتو ۲۰۰۰ داره سانروف..کیفیت بدنه بالا..اما خب رنگ کمی ضعیفه مراقبت میخواد …
از پژو پارس خیلی سر تره..پژو داشتم بیچارم کرد همیشه مکانیکی بودم سر سیلندر واشر میزد..بعد موتور tu5 گرفتم..اون دیگه مشکل واشر نداشت اما مشکلات دیگه داشت از بدنه کاغذیش نگم برات.به جا پژو ۵۳۰ بگیرید خیالتون جمعه..

فرزاد
مهمان
با توجه به قیمتش و مقایسه با خودروهای جدید داخلی که همگی از قطعات درجه ۳ چینی استفاده میکنند عالی است همه قطعات آن هم در بازار موجود است البته قطعات موتوری چون بیشتر خودروهای مدیران خودرو از همین مدل موتور استفاده میکنند از ایکس ۲۲ تا ایکس ۳۳ تا بقیه به جز ۱۱۰ بقیه دقیقا موتور یکی هست قطعات معمولی هم تو بازار فراواندهستذولی قدری گرانتر البته هزینه تعمیر هم طبیعتاً زیاد است در عوض میزان استهلاک نسبت به پراید و سمند و خانواده پژو بسیار کمتر هست از ترمز فابریک گرفته تا تسمه تایم و بقیه اقلام مصرفی… بیشتر
سعید
مهمان

سلام ایا هنگام پاره شدت تسمه تایم ۵۳۰ هم سوپاپ کج میکنه

جهاد
مهمان

بله

سید حسین نقی زاده
مهمان

بله

حسن
مهمان

البته الان در شهرستان هم تمام قطعات ام وی ام گیر میاد و مثل چند سال پیش نیست که قطعه کم گیر بیاد.