ام وی ام ۵۳۰

بروزرسانی در: پنج شنبه 12 بهمن 02 ساعت 21:05
ام وی ام 530

بررسی ام وی ام ۵۳۰

ام وی ام ۵۳۰ در سال ۲۰۰۶ روانه بازار چین شد و تا سال ۲۰۰۸ نیز روی خط تولید شرکت چری قرار داشت. این خودرو در اواخر دهه ۸۰ و توسط مدیران خودرو به بازار ایران آمد، ولی نتوانست چندان مورد توجه قرار بگیرد و بعدها با ام وی ام ۵۵۰ جایگزین شد. ام وی ام ۵۳۰ در سگمنت سدان‌های جمع و جور جای می‌گیرد و در برخی بازارها به چری A5 نیز معروف است. پیشرانه قدرتمند ۲ لیتری از جمله مزیت‌های قابل توجه این خودرو به حساب می‌آمد، اما طراحی نه چندان جذاب در کنار کیفیت نسبتا پایین، باعث شدند تا ام وی ام ۵۳۰ نتواند در بازار کشورمان نامی برای خود دست و پا کند.

این خودرو در سال ۲۰۰۶ روانه بازار چین شده است و طبیعتا طراحی آن به چند سال قبل از این زمان برمی‌گردد. شاید طراحی ام وی ام ۵۳۰ برای خودرویی که حدود ۱۶ سال پیش به بازار عرضه شده است مناسب به‌نظر برسد، اما طراحی ساده و محافظه کارانه این خودرو در مقایسه با خودروهای روز بازار حرفی برای گفتن ندارد. به نظر نمی‌رسد که طراحان چری برای ساخت ام وی ام ۵۳۰ کار سختی پیش روی خود داشته‌اند و با یک نگاه اجمالی به فرم چراغ‌های جلو و عقب می‌توان به سادگی و قدیمی بودن طراحی این خودرو پی برد. اوضاع کابین خودرو نیز دسته کمی از بیرون آن ندارد و در سرتاسر فضای داخلی استفاده از پلاستیک خشک قابل مشاهده است که البته از یک سدان اقتصادی چینی بیش از این هم نمی‌توان انتظار داشت.
ام وی ام ۵۳۰ به یک پیشرانه ۲ لیتری مجهز شده است که می‌تواند ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. یک گیربکس ۵ دنده دستی نیز نیرو این پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو حدود ۱۳ ثانیه اعلام شده است که برای یک سدان خانوادگی قابل قبول است، اما با توجه به وجود پیشرانه‌ای با چنین قدرتی انتظار شتاب بهتری را داشتیم. مصرف ترکیبی ام وی ام ۵۳۰ نیز حدودا ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که در مقایسه با سدان‌های هم‌رده مصرف سوخت بهینه‌ای به نظر می‌رسد.
ام وی ام ۵۳۰ از جمله پیشگامان خودروهای چینی در ایران است و چینی‌ها در زمان عرضه این خودرو هنوز به ذائقه آپشن‌پسند مشتریان ایرانی پی نبرده بودند، بنابراین بجز مواردی همچون روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور عقب، سانروف، آینه‌های برقی و سیستم تهویه هوای اتوماتیک نمی‌توان آپشن‌های شاخص دیگری را در این خودرو مشاهده کرد.
ام وی ام ۵۳۰ با توجه به نوع طراحی قطعا خودرویی نیست که بتواند قشر جوان را به سوی خود جلب کند و با توجه به وفور خودرهای پر زرق‌وبرق در بازار این پیرمرد چینی نمی‌تواند امیدی به جذب مشتری داشته باشد. اگر بخواهیم مزایای این خودرو را ذکر کنیم باید از پیشرانه قدرتمند و مصرف سوخت بهینه نام ببریم، اما معایبی همچون دسترسی سخت به قطعات یدکی، بازار دست دوم ضعیف و کیفیت نه چندان مناسب برای این خودرو قابل ذکر هستند.

امنيت ام وی ام ۵۳۰

براساس اطلاعات موجود، ام وی ام 530 یا چری فورا یا چری A5 توانسته 3 ستاره ایمنی را از موسسه C-NCAP چین دریافت کند که نشان می‌دهد ایمنی این خودرو چندان هم راضی کننده نیست، اما در مقایسه با سدان‌های ناامن وطنی یک پله بالاتر قرار می‌گیرد. از جمله تجهیزات ایمنی ام وی ام 530  می‌توان به 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS و سیستم EBD  اشاره کرد.

ارزش خريد ام وی ام ۵۳۰

ام وی ام 530 در سال 1394 توقف تولید شد و هم اکنون فقط نسخه‌های کارکرده آن در بازار قابل خریداری است که البته مشتری چندانی نیز ندارد و خریداران در این بازه قیمتی ترجیح می‌دهند به سراغ برخی گزینه‌های صفر کیلومتر یا کم کارکرد وطنی بروند تا مشکلی از لحاظ فروش مجدد یا دسترسی به قطعات یدکی نداشته باشند. با این تفاسیر باید ارزش خرید پایینی را برای ام وی ام 530 در نظر بگیریم. در رده قیمتی این خودرو می‌توانید نمونه کم کارکرد یک هاچبک قابل اطمینان و کم مصرف به نام پژو 206 تیپ 2 را خریداری کنید.

10
0 3.5

رقبای ام وی ام ۵۳۰

سمند LX و پژو 405 از جمله خودروهایی هستند که در رده قیمتی ام وی ام 530 می‌توانید در بازار ایران خریداری کنید. رقبای ایرانی طبیعتا از لحاظ کیفیت چنگی به دل نمی‌زنند، اما دسترسی ساده به قطعات یدکی و بازار خرید و فروش پررونق مزایای قابل توجه آن‌ها است. در این رنج قیمتی پیشنهاد ما این است که به دلیل مزایایی همچون سواری و هندلینگ مناسب در کنار فضای جادار کابین و صندوق عقب به سراغ سمند LX بروید.


مشخصات فنی ام وی ام ۵۳۰

نام لاتین خودرو Chery A5
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی C - سدان جمع و جور
کشور سازنده چین
سال طراحی 2006
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده مدیران خودرو
حجم موتور 1971 سی سی
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 دنده دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 139 اسب بخار در 5750 دور بر دقيقه
گشتاور 182 نيوتن متر در 4500 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 185 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 12.5 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4552 میلیمتر
عرض 1750 میلیمتر
ارتفاع 1483 میلیمتر
فاصله محوری 2600 میلیمتر
وزن 1290 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو 195/55R15
رینگ و لاستیک عقب 195/55R15
مصرف سوخت ترکیبی 6.8 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 52 لیتر
پیمایش 765 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی 3 ستاره ایمنی از CNCAP
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا سیستم پخش MP3 با پورت USB و مجهز به 6 بلندگو
غربیلک فرمان روکش چرمی، کنترل سیستم صوتی روی فرمان
سیستم صندلی های جلو روکش چرمی، تنظیمات 4 حالته دستی
سیستم روشنایی جلو مه‌شکن جلو
سیستم روشنایی عقب مه‌شکن عقب
سیستمهای کمکی راننده سنسور پارک عقب
سیستم آینه ها تنظیم برقی آینه‌های جانبی
سیستم شیشه ها شیشه بالابر برقی جلو و عقب
سیستهای سقف سانروف
سایر موارد کامپیوتر سفری
کیسه های هوا 2 عدد (راننده+سرنشین جلو)
سیستم های امنیتی و حفاظتی ایموبلایزر، قفل مرکزی
ترمزهای جلو: دیسکی
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم های ترمز و پایداری ABS+EBD

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "ام وی ام ۵۳۰"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حامد
مهمان

فقط تخریب فقط تخریب وتعصب چرا نمی تونیم قبول کنیم که خودرو های چینی چند برابر بهتر از خود رو های ایرانی هستند از هر نظر

رضا
مهمان

نگارنده کاملامغرضنانه درباره این خودرو نوشته اند ام وی ام ۵۳۰ بهترینماشین ازنظر بازه قیمتی است بنده بعداز ۷ سال یک بار لنت جلو عوض کردم و حدود ۱۰ سال هست که که لنت عقب عوض نشده است هیچ یک از قطعات موتوری بغیر از لوازم مصرفی لاستیک و باطری هواکش و فیلتر عوض نشده است

فرزاد
مهمان
نگارنده این متن به جز تخریب این ماشین پرقدرت و با کیفیت نسبت به خودروهای داخلی از قبیل پژو۴۰۵ و سمند را به کلی فراموش کرده و فقط آنرا تخریب نموده است من هم سمند سفارشی مدل ۸۹ دارم هم آن وی ام ۵۳۰ مدل ۹۳ از نظر کیفیت و آپشن موجود در این دو خودرو اصلا قابل مقایسه نیست با هر دو خودرو در یک زمان به مشهد سفر داشتم به همراه دو خانواده در میانه راه راننده سمند از شدت خستگی مجبور به توقف دو ساعته شد ولی راننده آن وی ام اصلا احساس خستگی از رانندگی نمی‌کرد… بیشتر