پژو پارس LX TU5 یا سمند LX EF7

چهارشنبه 1 بهمن 99 ساعت 08:11
پژو پارس LX TU5 یا سمند LX EF7

سمند و پژو پارس خودرو هایی اند که بیش از ۱۵سال در بازار ایران با موتور های مختلف و موتور های متنوع وجود دارند. امروزه اگر شما بخواهید یک خودرو خانوادگی بخرید با دو گزینه رو به رو هستید که عبارت اند از : پژو پارس و سمند. بهترین موتور پژو پارس، موتور TU5 است و در حال حاضر جدید ترین نسخه سمند، سمند EF7 است. امروز در این مقاله Z4CAR  می خواهیم به مقایسه پژو پارس LX با سمند LX EF7 بپردازیم و ببینیم کدام یک ارزش خرید بیشتری دارند و سرمایه خود را برای خرید کدام یک استفاده کنیم. تا انتها این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین خودروی خانوادگی میان رده را انتخاب کنیم.

طراحی ظاهری

هر دو این خودرو بر روی پلتفرم و شاسی پژو ۴۰۵ ساخته شده اند پس از لحاظ ابعاد در یک دسته قرار می گیرند و تفاوت خاصی بین آن ها دیده نمی شود. طراحی پژو پارس بر اساس ۴۰۵ انجام شده و به نوعی می توان گفت آپدیتی برای پژو ۴۰۵ بوده اما طراحی سمند را نمی توان در نگاه اول متوجه شد که همان ۴۰۵ بوده وبه ظاهر اندکی بزرگ تر است. طراحی سمند جوان پسندانه تر و خانوادگی تر هست. نمی توان گفت کدام زیبا تر است اما این گونه برداشت می شود که طراحی پژو پارس کمی بهتر از سمند است و در نهایت شاید با اختلاف خیلی کمی پژو پارس از دید طراحی زیباتر از سمند باشد.

samand ef7

 

pars tu5

درون کابین

بخش درون کابین با سمند شروع می کنیم. درون کابین سمند همواره بهتر از بقیه رقبا بوده و در اوایل دهه هشتاد  وقتی که سمند تریم داخلی کرم رنگ داشت هیچ کدام از محصولات ایران خودرو این ویژگی را نداشتند. این طراحی داخلی و رنگ بندی در آن زمان  نسبتا زیبا و نو محسوب می شد. طرح چوبی که روی سمند وجود دارد حس خوبی به راننده و سرنشینان  منتقل می کند. درون کابین بسیار جا دار است و همان چیزی است که ما از یک خودرو خانوادگی انتظار داریم. صندلی ها نسبتا نرم و راحت هستند و سرنشینان احساس خوبی در سفر های بلند مدت خواهند داشت. چند سالی هست پشت آمپر سمند ها عوض شده و وسط آن یک کامپیوتر سفری کوچک که موارد مورد نیاز راننده را در اختیار وی قرار خواهد داد. سیستم هوشمند سمند ها چند سالی هست که حذف شده و جای خود را به یک فضای خالی داده که احتمالا شما می توانید تلفن همراه خود را بگذارید. به طور کلی کابین سمند کابینی جادار و صندلی های نرم و طراحی نسبتا خوب دارد. این "نسبتا" را بدین دلیل می گوییم که این طراحی و تریم داخلی را از سال ۸۰ در این خودرو مشاهده کردیم که فقط تریم چوب آن و یک سری تغییرات در کنسول وسط آن عوض شده است. شاید بهتر بود که ایران خودرو فکری برای طراحی سمند کرده و آن را اپدیت می کرد با این وجود در حال حاضر هم طراحی سمند مورد پسند هست( در سمند های جدید تریم داشبورد کرم رنگ سورن استفاده شده است).

درون کابین پژو پارس که می نشینیم اولین چیزی که توجه ما را جلب می کند داشبورد جدید پژو پارس یا همان داشبورد معروف سوناتایی هست. این اقدام یکی از بهترین اقدامات ایران خودرو بود که داشبورد قدیمی خود را کنار بگذارد و با یک داشبورد جدید رو به رو شود. داشبورد جدید پژو پارس بسیار زیباست و حس خوبی در نگاه اول به بیننده القا می کند. طراحی ترکیبی از طرح چوب کرم رنگ و پلاستیک خاکستری است طراحی از لحاظ زیبایی قابل توجه است اما به نظر می رسد که کیفیت متریال پژو پارس نسبت به سمند ضعیف تر است و در حرکت هم سر و صدای بیش تری دارد که در بخش تجربه رانندگی بیش تر به آن می پردازیم. پشت آمپر پژو پارس هم تغییر کرده و بسیاری از نکات مورد نیاز راننده را پشت آمپر به آن نشان می دهد. روی فرمان پژو پارس هم کنترل های مربوط به سیستم پخش وجود دارد که در سمند دیده نمی شود. بنابراین کابین پژو پارس طراحی جدید تر و آپشن های بیش تری نسبت به سمند دارد اما از لحاظ کیفیت یک پله پایین تر است.

فنی و موتور 

بر روی سمند EF7 موتور ۱۷۰۰ سی سیِ ۱۱۵ اسب بخاری  به همراه ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور قرار دارد. موتور EF7 موتوری است  که استاندارد های اروپایی را پاس کرده و می توان روی آن حساب کرد. از لحاظ عدد و رقم موتور EF7 بهتر است منتها کمی مصرف سوخت بیش تری نسبت به پژو پارس دارد. لکن بحث خرابی های زیاد موتور EF7 پیش می آید که اگر اهل نگه داری مناسب نباشید احتمالا با موتور EF7 به مشکل بر خواهید خورد. موتور EF7 شدیدا نسبت به روغن حساس است و باید مراقبت های زیادی داشته باشد.

در طرف دیگر بر روی پژو پارس LX موتور محبوب TU5 قرار گرفته. موتور ۱.۶ لیتری با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور که از لحاظ عدد و رقم از سمند کمتر است و در توانایی فنی آن نیز تاثیر می گذارد منتها مصرف سوخت، استهلاک، سر و صدا و هزینه نگه داری کمتری نیاز دارد. به طور کلی در قسمت فنی می توان امتیاز را به پژو پارس LX داد چرا که تجربه رانندگی و نگه داری کم دردسر تری را برای خریدار به ارمغان می آورد.

تجربه رانندگی

پشت فرمان سمند که می نشینیم اولین چیزی که در ذوق می زند ستون A بزرگ آن است که باعث می شود در دید راننده به اندازه یک ماشین دید نداشته باشد که مجبور می شود از جای خود جابجا شود تا نقطه کور خود را پوشش دهد و مانع را ببیند. شتاب اولیه و ثانویه سمند بسیار خوب است و خودرو بیش تر گشتاوری کار می کند به عبارت دیگر گشتاور این خودرو نقطه عطف اصلی آن نسبت به پارس تی یو ۵ است. دنده یک، دو و سه شتاب خیلی خوبی دارند و البته در دور های بالا صدای موتور زیاد به درون کابین می آید که این تنها نکته ضعفی است که برای سمند EF7 باید ذکر کرد اما از لحاظ شتاب و کشش بسیار خوب است و می توان گفت از رقیب خود برتری دارد.

 پشت فرمان پژو پارس TU5 که می نشینیم اولین نکته این است که صدای آن هم در حال حرکت و هم در حال سکون از EF7 کمتر است. دنده یک به نسبت EF7 ضعیف تر است اما دنده های دو، سه و چهار آن نسبتا خوب عمل می کند. کمتر بودن گشتاور TU5 سبب می شود که در سر بالایی ها پژو پارس TU5 از سمند EF7 عقب بماند اما پژو پارس TU5 توانایی تیونینگ و تقویت  بسیار بالایی دارد و شما می توانید با اندکی هزینه این کمبود گشتاور را جبران کنید. به طور کلی سواری هر دو خودرو خوب و نرمی دارند. شتاب هر دو مناسب است منتها از لحاظ گشتاور و کشش سمند EF7 کمی بهتر است اما از لحاظ صدا و مصرف سوخت کمتر پژو پارس TU5 از رقیب خود پیشی می گیرد.

نتیجه گیری 

هر دو خودرو، خودرو هایی مناسب برای خانواده هستند. کابین جادار و صندلی های نرمی دارند. در نهایت اگر می خواهید خودرویی با طراحی بروزتر، موتور کم دردسر و توانایی تیونینگ هم داشته باشد. پژو پارس TU5 پیشنهاد تیم ما به شما عزیزان است اما اگر بر روی مراقبت از خودرو خود حساس هستید، سواری نرم تری می خواهید و گشتاور و نیرو برای شما مهم است سمند EF7 گزینه بهتری است.

نویسنده: دانیال جهاندار

عکاس : آریا محسنی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

26 دیدگاه ها برای "پژو پارس LX TU5 یا سمند LX EF7"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
هادی
مهمان
با توجه به استفاده شخصی خودرو پژو پارس TU5 و SLX TU5 با ایسیو بوش به مدت هشت سال باید بگم موتور TU5 روی پارس و SLX استهلاک بسیار زیادی داره چون گیربکس و موتور مچ نیست تو ترافیک صفحه دیسک داغ می‌کنه و باید صفحه دیسک رو زود زود عوض کرد حتی اگه صفحه دیسک والئو سبز اصل فرانسه هم استفاده کنی بازم زود صفحه دیسک میسوزونه موتور TU5 سلطان آب کم کردن هست مدام آب کم می‌کنه از چند نفر هم پرسیدم اونا هم TU5 داشتن و گفتن TU5 شدیدا آب کم می‌کنه بله موتور TU5 موتور خوبیه… بیشتر
M
مهمان
سلام به خدمت دوستان گلم من نه سوار سمند شدم نه پزو پارس tu5 پراید سوارم حالا شاید یه عده از دوستان بیان الان بگن از ماشین سردرنمیاری مسخره کنن و… اینا حالا کاری ندارم مهمم نیس ولی یادمه یک رو ما از مراغه به سمت مهران بودیم حداقل ۱۰ س راهه فاصله این دوتا شهر اینو میخوام بگم یه پارس داشتیم مال پسر عمه ام بود ماشین خیلی از کار افتاده ای هم نبود تقریبا تمیز و سرحال بود تو مدل خودش ولی لامصب هرکاری کردیم همه کار می‌کرد جز راه رفتن خدایی پدرمون دراومد هر ماشینی ک میومد… بیشتر
یه مکانیک
مهمان
من خودم مکانیک و باطری سازم چون ماشین ها رو قبل و بعد تعمیر تست میکنم اومدم این نظر رو بنویسم استهلاک پارس tu5 واقعا زیاده اما در کنار xu7 کم میاره و ef7 را در واقع بعد از این ها باید قرار داد شتاب و سرعت ۱۰۰ درصد ef7 بهتره چون موتوری با حجم بالاتر و در نتیجه گشتاور بیشتر و همچنین مصرف سوخت نه چندان بیشتر اینکه میگن سمند سنگینه و فلانه رو بذارید کنار وزن سمند ۳۰ ۴۰ کیلو بیشتر پارسه که اینم در نظر بگیرید که موتورش سنگین تره الان دیگه ۹۰ درصد مکانیکا تعمیرات ef… بیشتر
شلدونک
مهمان
بنده هردوتای این ماشینارو داشتم ۳ ساله سمند ال ایکس داشتم و یه ۵_۶تا هم پرشیا داشتم.نظرمو بدون تعصب میدم شاید مفید باشه براتون: ۱_ببینید پرشیا از لحاظ کلاس و ظاهر و پرستیژ کاملا از سمند بالاتره، سمند قیافه زمخت وخسته کننده و پیرمردی داره.اصلا مناسب جوون نیست و برای بالای ۵۰ سال خوبه اینو دیگه باید بدون تعصب همه قبول کنن.از یه بچه ۵ ساله هم بپرسی سمند خوشگله یا پارس جوابتو میده. ۲_مورد بعدی لذت و کیفیت سواری هست که بنظرم تو جاده سمند یکم لذت رانندگیش بهتر هست بخاطر سنگینی و طرح بزرگ داشبوردش ۳_از لحاظ فنی… بیشتر
ef7
مهمان

همین پارسی که میگین آشغاله شده ۶۷۰ میلیون همین سمندی که میگین شاتون میزنه بدرد نمیخوره شده ۶۰۰ میلیون…

فرهاد فرنودی
مهمان

با سپاس از نویسنده محترم، مطالب مفید، جامع و کامل بود. تاکنون پراید، ال نود و جک اس ۵ اتومات داشته ام، چند روزیه بین سمند و پژو پارس مردد بودم. اکنون تصمیم گرفتم پارس تیو فایو بخرم.

amin
مهمان

داداش دوس داشتی تست تصادفاشم ببین بنویس تا الکی نگی tu5 بهتره

محمود
مهمان

به نظرم اگر کسی با رسیدگی و توجه به موتور سمند مشکل نداشته باشه ، خیلی به روز تر و راحت تر و ایمن تر از پارسه و قوی تر

محمد
مهمان

ef7 عالیه مخصوصاً دوگانه کارخانه
تا الان دوتا tu5عوض کردم ماشین اشغالی هستش
پیشنهاد می کنم که ef7دوگانه بخرید

مهدی
مهمان

سلام بنده نظرم ef7 است من قبل اینکه سوار این ماشین بشم مثل خیلیا میگفتم لش و ظاهر خوبی نداره از جور حرفای منفی راجبش تا وقتی خریدمش پشت فرمونش نشستم تو همون دور اول همه اینا یادم رفت ۱۴۰ تا میرفتم نه صدایی نه لرزشی عاشق این میشی وقتی سوارش بشی الان ۲۰۶ دارم اشغال به تمام معنا میخوام دوباره ef7 بگیرم خدا بخواد امیدوارم که نظرم موثر باشه تو تصمیم گیریاتون