آغاز شاسی بلند سازی ایتالیایی‌ها از کجا شروع شد؟

دوشنبه 9 اردیبهشت 98 ساعت 15:21
آغاز شاسی بلند سازی ایتالیایی‌ها از کجا شروع شد؟

کشور ایتالیا را می‌توان یکی از کشورهایی دانست که در یک سری موارد شهره خاص و عام است؛ به عنوان مثال خودروهای اسپرت و سوپراسپرت از جمله فراری را می‌توان یکی از این موارد دانست یا حتی پنیر پارمسان هم از جمله مواردی است که بهترین نمونه آن در ایتالیا یافت می‌شود اما نظرتان در خصوص یک کراس اوور ایتالیایی چیست؟

خودروسازان گوناگون ایتالیایی مانند آلفارومئو و لامبورگینی هم اکنون کراس اوور هایی زیبا و جذاب با نام‌های استلویو و اوروس ساخته‌اند اما آغاز کراس اوورسازی ایتالیایی‌ها از جای دیگری شروع شد. ایتالیا با طراحی خودروهای کراس اوور کمی بیگانه بوده اما لافورزا نخستین تلاش این کشور برای تولید اولین کراس اوور با رگه‌های لوکس است که با هدف ارائه قابلیت‌های آفرود همانند محصولات رنج‌روور فعالیت خود را شروع کرد. در این نوشتار قصد داریم به بررسی و معرفی این کراس اوور خاص ایتالیایی بپردازیم.

پیشینه

RAYTON-FISSORE MAGNUM در حقیقت نام یک آفرودر ایتالیایی لوکس است که در تیراژ محدود بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۳ به تولید رسید؛ خودرویی که نسخه ۸ سیلندر آن در آمریکا با نام LAFORZA شناخته می‌شود. این خودرو اوایل عمرش را برای خدمت به مقاصد نظامی و پلیس گذراند. ولی پس از آن، TOM TJAARDA، که طراحی خودروهایی نظیر فراری ۳۶۵GT، استون مارتین لاگوندا کوپه، فورد فیستا و فیات ۱۲۴ اسپایدر را در پرونده کاری خود داشت، تغییراتی بر روی لافورزا به منظور ایجاد کراس اووری لوکس و در خور یک خودروی ایتالیایی ایجاد کرد. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ رونمایی شد، کراس اووری که با کمی تغییرات از شاسی ایوکیو VM90 استفاده می‌کرد همچنین در خیلی از موارد از جمله دیفرانسیل، سیستم تعلیق و ترمزها از نمونه‌های قرار گرفته شده بر روی محصولات برند ایوکیو در لافورزا استفاده شد.

مشخصات فنی

مگنام یا لافورزا با دو نوع قلب تپنده بنزینی و یک نوع دیزلی عرضه شد. در نوع ۲.۴ لیتری بنزینی حداکثر توان ایجاد شده توسط مگنام عددی در حدود ۱۰۸ اسب بخار است ولی نمونه ۲ لیتری بنزینی تجهیز شده به سوپرشارژر هم برای این خودرو در نظر گرفته شد که از فیات لانچیا به عاریت گرفته شده بود و می‌توانست ۱۳۵ اسب‌بخار توان را ایجاد کند. قدرتمندترین نمونه از نسخه اروپایی این کراس اوور ایتالیایی با نام MAGNUM VIP شناخته می‌شود و از پیشرانه ۶ سیلندری که از آلفارومئو به عاریت گرفته شده بهره می‌برد. این موتور حداکثر توان قابل توجه ۱۵۸ اسب‌بخار را ایجاد می‌کند. نسخه امریکایی مگنام با نام لافورزا در سال ۱۹۸۸ الی ۱۹۸۹ به امریکا راه یافت و از جمله مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده در آن را می‌توان به بهره‌گیری از موتور ۵ لیتری فورد اشاره کرد که ۲۲۵ اسب‌بخار توان را به چهارچرخ خودرو منتقل می‌کند. همچنین امکان نصب سیستم سوپرشارژر هم به صورت آپشنال بر روی این خودرو وجود دارد که موجب ایجاد یک کراس اوور ۳۰۰ اسب بخاری می‌شود. علاوه بر استفاده از موتور فورد، در این نسخه از جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعت این برند هم برای لافورزا استفاده شد که با تجهیز شدن به سیستم SELECT TRAC حرکت بر روی تمام سطوح از جمله برف، یخ، سنگ و... امکان‌پذیر می‌شود.

رقابت خواسته یا ناخواسته

با توجه به تغییراتی که TOM TJAARDA بر روی مگنام اعمال کرد، این کراس اوور که در نسخه‌های ۴، ۶ و ۸ سیلندر عرضه می‌شد با بهره‌گیری از قابلیت‌های آفرود و ظاهری لوکس در کابین، وارد رقابتی با رنج‌روور شد. این کراس اوور با بهره‌مندی از موتورهای مختلف و مصرف سوخت کمتر که به ویژه نظر مشتریان اروپایی را به سمت خود جلب می‌کرد توانست به فروش نسبتاً مناسبی در اروپا دست یابد. اگر هم اکنون بخواهید به دنبال کراس اووری لوکس بگردید به‌سرعت نام بسیاری از مدل‌ها و برندها مانند پورشه کائن و ماکان، محصولات رنج‌روور، کدیلاک اسکلید، مرسدس بنز جی کلاس و بسیاری از برندهای دیگر به ذهنتان خطور می‌کند ولی در سال ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹، زمانی که لافورزا پا به ایالت متحده گذاشت کراس اوورهای لوکس زیادی در بازار وجود نداشت و این خودرو سعی در جلب نظر بازار آن دوران داشت. اگر داخل پورشه کائن نشسته باشید این حس به شما منتقل می‌شود که داخل یک پورشه ۹۱۱ کراس اوور نشسته‌اید و با قرارگیری داخل کابین لافورزا هم دقیقاً همین حس به شما منتقل می‌شود گویی داخل یک فراری کراس اوور قرار دارید. در بخش طراحی داخلی، با ورود به کابین این خودرو، عریض و گسترده بودن فضا به ویژه برای سرنشینان ردیف عقب کاملاً جلب‌توجه می‌کند و از این لحاظ می‌توان لافورزا را علاوه بر مقاصد آفرود، خودرویی کاملاً مناسب برای خانواده هم دانست. علاوه بر برخورداری از کابینی گسترده یکی از نقاط قوت لافورزا در بهره گیری از کابین بسیار باکیفیت است بدین صورت که بیشتر قسمت‌های کابین از چرم ایتالیایی مرغوب و نرم تشکیل‌شده است و از این حیث می‌توان این بخش را یکی از برتری‌های لافورزا نسبت به محصولات رنج‌روور دانست، چیزی که از یک خودرو ایتالیایی انتظار می‌رود.

پایان قصه

لافورزا توانست با تولید کراس اووری لوکس در زمان خود، جای خالی حضور چنین خودرویی در بازار را پر کند و می‌توان آن را تجربه‌ای جالب دانست که توانست تا حدودی با رقبایش دست‌وپنجه نرم کند. پایان قصه لافورزا از زمانی آغاز شد که یکی از کارمندان این شرکت اقدام به قتل همسرش کرد و از آن دوران به بعد این شرکت با ورشکستگی و مشکلات مالی مقابله کرد. درنهایت در سال ۲۰۰۳ این شرکت به‌طور کامل با نزدیک به ۲۰ سال سابقه بین‌المللی و ۱۴ سال سابقه حضور در ایالت متحده از صفحه روزگار محو شد!

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar