بدتر شدن بحران کمبود تراشه با جنگ اوکراین

شنبه 21 اسفند 00 ساعت 14:11
بدتر شدن بحران کمبود تراشه با جنگ اوکراین
دو تأمین کننده اصلی گاز نئون مخصوص ساخت تراشه خودرو که نیمی از نیاز جهانی را تأمین می کنند در اوکراین قرار دارند و به خاطر شروع جنگ از تولید باز مانده اند.

توقف تولید این دو تولیدکننده نئون مخصوص برش لیزری تراشه، علاوه بر تشدید معضل کمبود تراشه در سال ۲۰۲۲ برقیمت آن هم خواهد افزود.

حدود ۴۵ تا ۵۴ درصد از نئون مناسب برای برش لیزری نیمه هادی ها که برای تولید تراشه استفاده می شوند توسط دو کارخانه انگاس و کرایون در اوکراین تولید می شوند. محاسبات شرکت تحقیقاتی تک ست نشان می دهد که مصرف نئون جهانی برای ساخت تراشه در سال ۲۰۲۱ به ۵۴۰ تُن مربع رسیده بود.

بعد از شدت گرفتن حملات روسیه در اوکراین، عملیات این دو شرکت اوکراینی متوقف شده است. این وقفه در تولید، روی تولید جهانی تراشه اثر مستقیم دارد آن هم در زمانی که به دلیل دو سال کرونا، و افزایش روزافزون تلفن های هوشمند و گسترش لوازم کامپیوتری و الکترونیکی به یکی از معضلات پیچیده جهانی تبدیل شده بود.

به گفته آنجلو زینو از تحلیل گران CFRA در حال حاضر برآورد دقیقی از میزان گاز نئون موجود در انبارهای دنیا وجود ندارد اما اگر درگیری ها در اوکراین ادامه پیدا کند معضل تولید تراشه شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. او می گوید: «اگر تا ماه آوریل انبارهای جهانی خالی شوند محدودیت ها و معضلات در تأمین قطعات و تولید تراشه ها عمق و شدت بیشتری می گیرد.»

به گفته ی نیوکلای اودژی قائم مقام بازرگانی اینگاس پیش از حمله به اوکراین ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار متر مکعب گاز نئون برای مشتریان خود در ایوان، کره، چین، آلمان و ایالات متحده تولید می شد. ۷۵ درصد از این تولیدات صرف صنعت تراشه سازی می شد. اینگاس در ماریوپل اوکراین قرار دارد و در حال حاضر در محاصره نیروهای روسی است.

به گفته ی لاریسا بندارنکو مدیر توسعه کسب و کار کرایون ظرفیت تولید این کارخانه ماهانه ۱۰ تا ۱۵ هزار متر مکعب است و کارخانه آن در اودسا قرار دارد و از ۲۴ فوریه تولید آن متوقف شده است. وی می گوید تا وضع به حالت عادی بازنگردد، این شرکت قادر به تولید سفارش ۱۳ هزار متر مکعبی خود برای ماه مارس نخواهد بود. و این شرکت تا سه ماه هم بیشتر دوام نخواهد آورد. ضمن آن که اگر آسیبی هم به تجهیزات برسد، معضل بزرگتری خواهد بود. تأمین مواد خام برای خالص سازی نئون هم از معضلات دیگر این کارخانه است.

وزیر اقتصاد تایوان گفته است که شرکت تراشه سازی تایوان بزرگترین تولید کننده تراشه در جهان از پیش خود را برای تأمین نئون برای انبارها آماده کرده است. اما لیتا شون-ری مدیر شرکت تحقیقاتی و مشاوره ای تک ست می گوید تراشه سازان کوچکتر چنین آمادگی ای ندارند. او می گوید: «بزرگترین تراشه سازان مثل اینتل، سامسونگ و تی اس ام سی قدرت خرید بالاتری دارند و به همین دلیل دسترسی به انبارها هم برایشان مقدورتر است و برای همین برای مدت طولانی تر آمادگی پیدا کرده اند. با این حال به تدریج دسترسی به نئون در آینده نزدیک دشوارتر می شود.»

نئون محصول فرعی صنعت فولاد روسیه است. این ماده در جراحی لیزری چشم هم کاربرد دارد و چین هم آن را تولید می کند اما قیمت چین به طور دائم در حال افزایش است.

بوندارنکو می گوید از دسامبر سال ۲۰۲۱ تا به حال قیمت گاز نئون ۵ برابر شده است. در چین هر متر مکعب گاز نئون از ۴۰۰ یوآن در اکتبر سال گذشته به ۱۶۰۰ یوآن در اواخر ماه فوریه رسید.

در سال ۲۰۱۴ در زمانی که روسیه کریمه را به روسیه ملحق کرد نیز قیمت گاز نئون ۶ برابر شد.

به گفته ی ریچارد بارنت قائم مقام بازاریابی شرکت ساپلای فریم امکان تولید نئون در کشورهای دیگر وجود دارد اما راه اندازی آن ۹ ماه و افزایش ظرفیت آن به ۲ سال زمان نیاز دارد. اما به گفته ی انجلو زینو از CFRA اگر مشکل نئون موقتی باشد، هیچ کمپانی ای علاقه به سرمایه گذاری در این زمینه ندارد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar