برنامه رنو برای کاهش ۲ میلیارد یورویی هزینه‌ها

بروزرسانی در: شنبه 26 بهمن 98 ساعت 20:07
برنامه رنو برای کاهش 2 میلیارد یورویی هزینه‌ها

روز جمعه شرکت رنو اعلام کرد که بعد از نخستین ضرر و زیان مالی طی ۱۰ سال اخیر، قصد دارد تا سه سال آینده ۲ میلیارد یورو در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و به سلامت از بحران ایجاد شده کارلوس گون عبور کند.

لوکا ده مئو، از مدیران سابق فولکس وان قرار است در آینده‌ای نزدیک فعالیت خود را در قالب مدیرعامل رنو شروع کند. پیش بینی می‌شود تحت رهبری وی رنو بتواند بحران‌های چند وقت اخیر خود را به خوبی پشت سر بگذارد.

مانند بسیاری از رقبای خود در صنعت خودرو از جمله شریک اصلی‌اش نیسان، شرکت رنو با کاهش تقاضا در بازارهایی مانند چین روبرو شده و انتظار دارد امسال نیز با همین روند از جمله در اروپا دست و پنجه نرم کند. نیسان این هفته نخستین بار طی ۱۰ سال اخیر ضرر و زیان مالی تجربه کرده و پیش بینی خود برای سود عملیاتی آینده را کاهش داده است.

به دلیل اوضاع مالی نه چندان خوب و وضعیت بد بازار، رنو سود عملیاتی بین ۳ تا ۴ درصد را برای سال ۲۰۲۰ هدف گذاری کرده که کم‌تر از ۴.۸ درصد سال ۲۰۱۹ می‌باشد. این کشور همچنین سود سهام خود را برای سال ۲۰۱۹ تقریباً ۷۰ درصد کم‌تر از سال قبل تعیین کرده است.

در حالی که رنو با هزینه‌های سرمایه گذاری زیادی برا تولید خودروهای الکتریکی روبروست و از سویی دیگر با بحران ویروس کرونا در چین مشکلاتی در زنجیره تأمین قطعات دارد، برخی سال مالی خوبی را در ۲۰۲۰ برای آن پیش بینی نمی‌کنند.

کلوتیلد دلبوس، مدیر اجرایی رنو در جلسه هیئت مدیره رنو گفته: «امسال برای گروه رنو و اتحاد رنو نیسان سال بسیار سختی بود. درست در موقعی که صنعت و بازار خودرو با مشکلات مختلفی روبرو بود، به دلیل درگیری‌های مختلف داخل شرکت ما ضرر و زیان بسیاری را تجربه کردیم.»

دلبوس گفته رنو برای کاهش هزینه‌ها نمی‌تواند تا ماه ژوئن و روی کار آمدن ده مئو منتظر بماند و از نظر وی، هر تلاشی برای کاهش هزینه‌های شرکت قطعاً تصمیم درستی خواهد بود.

اهداف بلند مدت شرکت برای کاهش هزینه‌ها در ماه مه قرار است اعلام شوند. در همان زمان رنو همچنین قصد دارد برنامه‌های مشترک جدید خود با نیسان را نیز معرفی کند.

دلبوس همچنین اشاره کرده که سرمایه در گردش شرکت رنو برخلاف پیش بینی همه تحلیل گران در سال ۲۰۲۰ و بعد از کاهش هزینه‌های مختلف مثبت خواهد بود.

در شرایطی که طی روزهای اخیر ارزش سهام رنو کاهش یافته بود، ولی در ساعت ۱۲ به وقت گرینویچ روز جمعه شاهد ۱.۸ درصد افزایش ارزش سهام این شرکت بود. موضوعی که برخلاف کاهش درآمد خالص ۱۵۳ میلیون دلاری شرکت نشان می‌دهد همچنان می‌توان به آینده رنو امیدوار بود.

در این کاهش درآمد خالص شرکت بدون شک پروژه‌های جوینت ونچر آن‌ها در چین تأثیر داشته است. همچنین نیسان نیز که ۴۳ درصد سهام آن در اختیار رنو است در به وجود آمدن این وضع بی تقصیر نبوده است.

کارلوس گون که به عنوان مدیرعامل رنو و نیسان فعالیت می‌کرد، اواخر سال ۲۰۱۸ در ژاپن به اتهامات مالی دستگیر شد ولی نهایتاً توانست در ماه دسامبر به لبنان فرار کند.

وی همواره تمام اتهامات خود را رد کرده و با گرفتن انگشت اتهام به همکاران سابق خود در رنو و نیسان، گفته که این اتحاد بدون وی محکوم به شکست خواهد بود.

ده مئو که قبلاً مدیرعامل سئات بوده قرار است از تابستان جایگزین دلبوس شود. دلبوس مدیر مالی رنو بوده و به صورت موقت و بعد از کناره گیری تیری بولور در سمت مدیرعامل رنو فعالیت می‌کند.

رنو پیش بینی می‌کند صنعت خودروی جهانی با کاهش فروش در سال ۲۰۲۰ مواجه خواهد بود. آن‌ها کاهش فروش خود را در اروپا و روسیه حدوداً ۳ درصد تخمین می‌زنند. بدون شک کاهش فروش در آرژانتین و ترکیه در سال ۲۰۱۹ و همچنین خروج از بازار ایران بر این وضع تأثیر گذار خواهند بود.

گروه رنو یک کارخانه در شهر ووهان، مرکز اصلی گسترش ویروس کرونا دارد و اکنون مدت‌هاست که در تعطیلی به سر می‌برد.

فروش گروه رنو در سال ۲۰۱۹ با کاهش ۳.۳ درصدی به ۵۵.۵۳ میلیارد یورو کاهش یافته بود و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ اوضاع برای شرکت نیز بدتر شود.

autoblog

منبع: Z4Car

قیمت محصولات رنو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar