معرفی جیپ واگنیر S برقی

جمعه 11 خرداد 03 ساعت 15:06
معرفی جیپ واگنیر S برقی

واگنیر S با قیمت ۷۲ هزار دلار و دو موتور الکتریکی، ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بردی بیش از ۴۸۰ کیلومتر دارد.

جیپ چند سالی است که شاسی‌بلند الکتریکی کوچکی بنام اونجر را در اروپا عرضه می‌کند و حالا اولین خودروی الکتریکی خود را برای بازار آمریکا معرفی کرده است. این خودرو شاسی‌بلند بزرگ و لوکس واگنییر S است که قبلاً پیش‌نمایش آن را دیده بودیم. واگنییر S دومین خودرو روی پلت‌فرم STLA-Large استلانتیس پس از دوج چارجر جدید محسوب می‌شود. این شاسی‌بلند بزرگ از یک پکیج باطری ۱۰۰.۵ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند که بردی بیش از ۴۸۰ کیلومتر را فراهم خواهد کرد. واگنییر S همچنین از قابلیت شارژ بسیار سریعی هم برخوردار است که می‌تواند ظرف ۲۳ دقیقه باطری‌ها را از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ کند.

واگنییر S ظاهری کاملاً متفاوت از واگنییر بنزینی جعبه‌ای شکل دارد و با طول ۴,۸۸۷ میلی‌متر، بسیار از همتای بنزینی ۵,۴۵۳ میلی‌متری خود کوچک‌تر است. درواقع، شاسی‌بلند الکتریکی جیپ حتی از گرند چروکی پنج‌نفره هم کمی کوتاه‌تر است. این ماشین با فرم فشردهٔ اتاق و شیب زیاد ستون D که تا حدودی رنجروور ولار را به یاد می‌آورد، از فرم جعبه‌ای تمام محصولات قبلی جیپ کاملاً فاصله گرفته است. این طراحی همچنین ضریب درگ ۰.۲۹ Cd را به همراه داشته که از همۀ خودروهای قبلی جیپ کمتر است.

در جلوی خودرو امضای اصلی جیپ یعنی جلوپنجرهٔ هفت شیاری همچنان باقی مانده است اما ازآنجایی‌که واگنییر S نیاز چندانی به خنک‌کنندگی ندارد، این جلوپنجره به عنصری تزئینی تبدیل شده است. همچنین حالا در این جلوپنجره نورپردازی هم کار شده است. در داخل خودرو هم مثل گرند چروکی و واگنییر بنزینی، شاهد تکنولوژی‌های فراوانی هستیم. به گفتهٔ جیپ، در اینجا مجموعاً ۴۵ اینچ نمایشگر وجود دارد که شامل صفحه آمپر دیجیتالی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی اصلی، نمایشگر کنترل سیستم تهویه و نمایشگر سرنشین جلو می‌شود. نسخه‌ای که در حال حاضر معرفی شده است، لانچ ادیشن نام دارد که از سیستم صوتی مکینتاش با ۱۹ بلندگو هم بهره می‌برد.

واگنییر S لانچ ادیشن به‌صورت استاندارد به قوای محرکهٔ دو موتور چهارچرخ محرک مجهز است که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به لطف این نیرو، شاسی‌بلند بزرگ آمریکایی‌ها ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که حتی از گرند چروکی ترک‌هاوک ۷۰۷ اسب بخاری هم سریع‌تر است. البته در واگنییر S به‌منظور کاهش مصرف انرژی، موتور جلو امکان خاموش شدن دارد. این خودرو از حالت‌های رانندگی برفی و ماسه‌ای بهره می‌برد اما خبری از سیستم تعلیق بادی که در گرند چروکی و واگنییر بنزینی ارائه می‌شود نیست.

عجیب اینکه جیپ هیچ حرفی در مورد توانایی‌های آفرود واگنییر S نزده و هیچ اطلاعاتی در مورد زوایای ورود و خروج و سایر مشخصات آفرودی منتشر نکرده است اما سازندهٔ آمریکا هم‌زمان با این شاسی‌بلند الکتریکی، نسخهٔ کانسپتی بنام واگنییر S تریل‌هاوک را هم معرفی کرده است که از ۵ سانتی‌متر ارتفاع بیشتر از زمین و لاستیک‌های ۳۱.۵ اینچی آل‌ترین بهره می‌برد که زوایای ورود و خروج بهتر و چسبندگی بیشتری را فراهم می‌کند. در این کانسپت، شاهد قلاب‌های بکسل قرمزرنگ روی سپرها هستیم و دماغه‌ای که طراحی متفاوتی دارد نیز برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی هنگام آفرود، با روکش پلاستیکی ضد خش پوشیده شده است.

واگنییر S تریل‌هاوک علاوه بر حالات رانندگی برفی، ماسه‌ای، اقتصادی، اتوماتیک و اسپرت، از حالت صخره هم بهره می‌برد که برای خزیدن با سرعت پایین طراحی شده است. برای این نسخه همچنین قفل الکترونیکی محور عقب هم در نظر گرفته شده است. این کانسپت در داخل نیز با غربیلک فرمان هشت‌ضلعی جدید و یک پانل قرمزرنگ روی کنسول مرکزی برای انتخاب حالت‌های رانندگی و قفل دیفرانسیل، نمای متفاوتی با واگنییر S معمولی دارد. هرچند تریل‌هاوک یک کانسپت است اما کاملاً آمادهٔ تولید به نظر می‌رسد و احتمالاً در آیندهٔ نزدیک به خانوادهٔ واگنییر S اضافه خواهد شد.

واگنییر S در نسخهٔ لانچ ادیشن ۷۲ هزار دلار قیمت دارد اما به‌احتمال‌زیاد جیپ در آینده نسخه‌های ارزان‌تری را هم ارائه خواهد کرد. این خودرو حتی می‌تواند به پیشرانهٔ بنزینی هم مجهز شود زیرا پلت‌فرم STLA-Large برای تجهیز به هردو نوع قوای محرکه طراحی شده است. درهرحال، واگنییر S لانچ ادیشن پاییز امسال راهی نمایندگی‌های فروش در ایالات‌متحده خواهد شد.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar