احتمال عبور تیراژ روزانه خودروسازان از مرز ۵ هزار دستگاه

دوشنبه 7 بهمن 98 ساعت 14:55
احتمال عبور تیراژ روزانه خودروسازان از مرز 5 هزار دستگاه

نشست انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با حضور جمعی از اعضای انجمن و اصحاب رسانه

موضوع پرداخت ۵ هزارمیلیاردتومان تسهیلات شورای پول و اعتبار به خودروسازان نهایی شده است و اکنون بانک‌های عامل در حال تقسیم کار برای پرداخت این مبالغ هستند. طبق آن‌چه مدیران خودروسازی اعلام کرده‌اند، تمام مبلغ این تسهیلات تا اواخر بهمن ماه در اختیار قطعه‌سازان قرار خواهد گرفت.

روز پیش نشست انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با حضور جمعی از اعضای انجمن و اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست شاپور سامعی، نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ضمن اشاره به این‌که پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان برای تزریق به بخش قطعه‌ سازی در مراحل نهایی قرار گرفته است، از برنامه هر یک از خودروسازان برای افزایش تولید روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه در سال آینده خبر داد؛ موضوعی که می‌تواند بخش مهمی از التهابات بازار فروش خودرو را برطرف کند.

در این راستا، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو هم از تلاش انجمن برای عرضه مواداولیه به قیمت تمام ‌شده به خودروسازان و قطعه‌سازان دارای اهلیت و کاهش حداقل ۱۰میلیون‌تومانی محصولات هر دو گروه خودروساز گفت.

مرتضی مرتضوی، رئیس انجمن قطعه‌ سازان

تحریم‌های آمریکا بر علیه صنعت خودرو کشور بی‌ اثر شد

نوک پیکان تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا علیه ایران، به سمت صنعت خودرو نشانه رفته بود؛ در این وضعیت، نه‌ تنها تولیدات خودروسازان و قطعه‌سازان کاهش نیافت، بلکه امروز شاهد افزایش آن هم هستیم.

البته عده‌ای پس از خروج پژو از ایران گمان می‌کردند صنعت خودرو زمین خواهد خورد،  اما قطعه‌سازان و خودروسازان به‌عنوان جهادگران اقتصادی با تحریم‌ها مقابله کرده‌اند و امروز توانستیم به‌رغم دسیسه‌های بی‌وقفه ایالات متحده آمریکا و متحدان آن، تولید خودرو را افزایش دهیم. پس از خروج پژو از ایران، افزایش تولید ایجاد و پلت‌فرم پژو۳۰۱ را هم از طرف تولیدکنندگان داخلی ارائه کرده‌ایم.

در چنین وضعیتی، خودروسازان با خودروهای ناقص کف کارخانه‌ هم رو به رو بودند. اما اکنون خودروهای کف یکی از خودروسازان به صفر رسیده است و دیگری هم به‌زودی صفر خواهد شد.

شاپور سامعی، رئیس انجمن قطعه‌ سازان

افزایش تولید قطعه‌ سازان با تزریق تسهیلات

موضوع پرداخت ۵ هزارمیلیاردتومان تسهیلات شورای پول و اعتبار به خودروسازان نهایی شده است و اکنون بانک‌های عامل در حال تقسیم کار برای پرداخت این مبالغ هستند. طبق آن‌چه مدیران خودروسازی اعلام کرده‌اند، تمام مبلغ این تسهیلات تا اواخر بهمن ماه در اختیار قطعه‌سازان قرار خواهد گرفت.

اگرچه ۵ هزارمیلیاردتومان تسهیلات در برابر ۲۰هزار میلیاردتومان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان رقم چندان بزرگی نیست، اما حرکت رو به‌ جلویی خواهد بود و کمک اساسی خواهد کرد. چراکه تزریق  این تسهیلات به قطعه‌سازان به‌طور حتم کار را برای پایان سال راحت‌تر خواهد کرد و موجودی انبار قطعه‌سازان برای سال آینده را هم در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت تولید خودروسازان اکنون به ۲هزار تا ۲هزار و ۵۰۰دستگاه در روز رسیده است و این تعداد قرار است در سال آینده به ۲هزار و ۶۰۰ دستگاه در روز برسد.

بر این اساس، تولیدات حال‌حاضر خودروسازان نسبت به سال قبل دو برابر شده است. این رقم در برابر سال اخیر جهش خوبی داشته، در وضعیتی که تحریم‌ها بیشترین فشار را به این صنعت وارد کرده است.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌ سازان

امکان کاهش ۱۰میلیون‌ تومانی قیمت خودرو در آینده

برآوردهای کارشناسی این انجمن نشان داده است به‌طور میانگین قیمت کارخانه‌ای هر خودرو داخلی می‌تواند تا ۱۰میلیون تومان کاهش یابد. راهکار این کاهش، تعدیل قیمت مواد اولیه‌ای است که منشأ داخلی دارد و این پیشنهاد با وزیر صنعت، معدن وتجارت و مدیران ایران خودرو و سایپا مطرح شده است.

تاکید انجمن بر این است که مواد اولیه به قیمت تمام‌شده به خودروسازان و قطعه‌سازان اهلیت‌دار عرضه شود. این‌که مواد اولیه را با نرخ دلار به سازندگان داخلی می‌فروشند، بزرگ‌ترین صدمه را به صنعت خودرو و قطعه‌سازی وارد کرده است و نباید اقتصاد کشور به دلار وابسته باشد. چون که قیمت تمام‌شده مواد اولیه در کشور بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است، اما به قطعه‌سازان و خودروسازان این محصولات به قیمت جهانی عرضه می‌شود.

با کمک همین قیمت‌های بالاست که شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه در بورس بر اساس صورت‌های مالی منتشرشده، گاه تا ۵۰درصد فروش‌شان را به‌عنوان سود اعلام می‌کنند.

فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه‌ سازان

ضرورت برداشت جریمه‌های بانکی برای ادامه تولید

ورود صنایع دفاع به صنعت قطعه‌سازی به خصوص در تولید و تأمین قطعات «های‌ تک» از آن جهت قابل‌توجه است که بخش خصوصی فناوری‌های لازم برای تولید قطعات «های‌تک» را دارا نیست و همکاری صنایع دفاع در این زمینه بسیار قابل‌توجه بوده و توانسته است بهبود کیفیت را برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی رقم بزند. بنابراین ‌تداوم این همکاری می‌تواند در تولید مدل‌های جدید خودرویی مؤثر باشد.

در این بین، یکی از مشکلات قطعه‌سازان تسهیلات بانکی است؛ اگرچه امسال هیات‌دولت با همکاری مجلس و قوه قضائیه و با حذف سود مرکب، گامی درراستای کاهش این مشکل برداشته است، اما با اعمال تحریم‌ها، مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان افزایش یافت و در بسیاری موارد از پرداخت اقساط بانکی خود بازماندند.

همچنین قراردادهای قطعه‌سازان با بانک‌ها با جریمه همراه شد و در برخی موارد ۳۰۰ تا ۴۰۰درصد اصل وام به بدهی آن‌ها اضافه شد که تعطیلی آن‌ها را به دنبال داشت. خواسته انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو برداشته‌شدن جریمه‌ها و سودها از وام‌ها است و انتظار می‌رود بانک مرکزی و دادستانی در این زمینه ورود کنند.

محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان

داخلی‌سازی ۸۵درصدی قطعات خودرو

دو خودروساز در جهت داخلی‌سازی گام‌های جدی برداشته‌اند و در شش‌ماهه اول و دوم سال شاهد تغییرات بزرگی در سیستم تولید خودرو به لحاظ استفاده از قطعات داخلی هستیم. در زمینه ساخت داخل هم توانسته‌ایم چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرده و قطعات خودرو را به سمت داخلی‌سازی پیش ببریم، به طوری که در حال حاضر بالغ بر ۸۵درصد از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می‌شود.

هم اکنون چالش ۶ماهه نخست امسال قطعه‌سازان یعنی برداشته‌شدن اضافه‌کارها و تعدیل نیرو برطرف شده و نیروها به تدریج در حال بازگشت به کار هستند. اما زیان انباشته خودروسازان روزبه‌روز بیشتر شده است. در داخل هم برای تولید قطعات با چالشی به نام فولاد مبارکه، مس باهنر و آلومینیوم اراک رو به رو هستیم که نرخ‌های خود را در یک ماه گذشته تا ۱۵درصد افزایش داده‌اند.

یعنی درحالی‌که خودروسازان در پی داخلی‌سازی هستند، قیمت تمام‌شده ناشی از نوسانات نرخ بعضی نهاده‌های تولید که اتفاقاً از داخل نیز تأمین می‌شود، مشکل‌ساز شده است.

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar