دلیل استفاده از بیمه بدنه خودرو

شنبه 24 اردیبهشت 01 ساعت 11:06
دلیل استفاده از بیمه بدنه خودرو
قبل از هرچیزی باید به این موضوع بپردازیم که بیمه بدنه در چه زمانی برای خودروی شما نیاز می شود؟ هنگامی که خودروی شما در تصادف آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارد، برای دریافت خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه اگر بیمه بدنه مناسبی برای خودرو خود داشته باشید، در بیشتر اوقات شرکت بیمه تعمیرات را پوشش می دهد.

چنانچه بیمه‌گر موافقت کند که خسارت وارده به خودروی شما را پوشش دهد، از شما می‌خواهد که از یک «مکانیک تأیید شده» یا به عبارتی تعمیرکار تحت نظر و نظارت آنها استفاده کنید. شرکت های بیمه در بیشتر مواقع ترجیح می دهند که شما به سراغ تعمیرکار یا مکانیک تایید شده ی آنها برای بیمه بدنه اتومبیل خود بروید؛ زیرا خدماتی که آنها ارائه می دهند هم ارزان تر و هم مورد اطمینان تر است.

 

اما گاهی هم نمی شود که نمی شود؛ چرا که  استفاده از قطعات توصیه شده توسط تعمیرکار مورد تایید شرکت بیمه خودرو شما به جای مزایا، معایبی دارد.

 

از معایب آن این است که تعمیرگاه هایی که بیمه گر بیمه بدنه ی  شما توصیه می کند با شرکت بیمه ارتباط دارند. این تعمیرگاه ها همکاری نزدیکی با بیمه گذاران خودرو دارند و تمام تلاش خود را برای صرفه جویی در هزینه های بیمه­ گر در هنگام تعمیر خودروی شما انجام خواهند داد. در واقع بدلیل وجود این نوع روابط ممکن است تعمیرکار هنگام تعمیر خودروی شما از بهترین مواد و ابزار استفاده نکند.

از معدود معایب دیگر استفاده از بیمه بدنه ی خودرو می توان به این مورد اشاره کرد که  اگر یک وسیله نقلیه منحصر به فرد یا یک ماشین کلاسیک دارید، ممکن است بخواهید وسیله نقلیه خود را به شرکت مکانیکی  ببرید که برای وسیله نقلیه خاص خود به آن اعتماد دارید. شرکت های بیمه ممکن است سعی کنند از پوشش تعمیرات یک خودروی کلاسیک یا منحصر به فرد سر باز زنند، اما طبق قانون، آنها باید خودرو را تحویل بگیرند. اگر شما باعث خرابی اتومبیل نشده اید، نباید مجبور باشید خسارات به وجود آمده ی ناشی از یک راننده سهل انگار دیگر را بپردازید.

 

 

مزایای استفاده از بیمه بدنه خودرو

صرفه جویی در زمان و جلوگیری از بوروکراسی های پیش روی روند بیمه بدنه اتومبیل

شرکت های بیمه در حال حاضر رابطه قوی با فروشگاه های بدنه مورد علاقه خود دارند. وقتی ماشین خود را به آنجا می برید، بدنه فروشی می تواند مستقیماً با شرکت بیمه ارتباط برقرارکند تا مطمئن شود که برآورد خسارت دقیق است و همه چیزهایی که نیاز دارید را پوشش می دهد. شرکت بیمه همچنین می‌تواند مستقیماً به بدنه ‌فروشی هزینه پرداخت کند، که ممکن است تاخیر در زمان پردازش و تحویل خودرو  را به حداقل برساند و شما را به عنوان فرد میانی حذف کند.

ارسال خودروی خود به فروشگاه بدنه مورد علاقه­ی شرکت بیمه­گر معمولاً کل فرآیند را ساده تر و کارآمدتر می کند. شما ماشینتان را به بدنه‌ فروشی می‌برید تا خسارات شامل پوشش بیمه بدنه بررسی شود، آن‌ها هزینه ی تخمینی را به شرکت بیمه می‌فرستند،  طی یک فرایندی پردازش می شود، و وقتی ماشینتان آماده شد، ماشینتان را تحویل می‌گیرید.

 

البته شما این اختیار را دارید که وسیله نقلیه خود را به فروشگاه مورد نظر خود ببرید. با این حال، مواردی وجود دارد که باید هنگام انجام این کار در نظر بگیرید. اگر به یک فروشگاه بدنه خارج ازمحدوده­ی بیمه گر مراجعه کنید، شرکت بیمه احتمالاً چکی را برای شما ارسال می کند تا هزینه ها را پوشش دهد که در این صورت شما مسئول تحویل آن به تعمیرکار خواهید بود.

اگر مبلغ نادرست باشد یا مکانیک آسیب های جدید و اضافی ای را کشف کند که جزو خدمات پوشش اضافی بیمه بدنه باشد، شما ممکن است مجبور شوید چک را برگردانید و منتظر بمانید تا چک دیگری را برای مبلغ جدید بفرستند، یا به دنبال ادعای مبلغ اضافی دچار بحث و جدل با شرکت بیمه شوید. در این رفت و برگشت ماشین شما در تعمیرگاه می ماند  در حالی که شما منتظر هستید تا شرکت بیمه همه چیز را مرتب کند.

 

گارانتی مادام العمر

هر مکانیک یا بدنه فروشی در مجموعه­ی شرکت بیمه خودرو، باید کار خود را تضمین کند. ضمانت‌های مادام‌العمر استاندارد تعمیرگاه‌های توصیه‌شده توسط بیمه­گر است.

 

فروشگاه بدنه داخل مجموعه ی شرکت بیمه­گر

اگر به یک فروشگاه بدنه توصیه شده مراجعه کنید، این فروشگاه در مجموعه ی بیمه‌گر خواهد بود که می‌تواند در سراسر کشور گسترش یابد. بنابراین اگر در شهر یا استان دیگری هستید و تعمیرات خودروی شما با شکست مواجه ‌شد، بیمه‌گر می‌تواند شما را به فروشگاه بدنه دیگری در مجموعه ی مرتبط با شرکت بیمه که نزدیک است راهنمایی کند.

 

 

آیا بیمه بدنه برای خسارت جانی است یا مالی؟

در ابتدای این بحث باید بدانیم اصلا خساراتی که مالکین خودرو را به محض خرید یک اتومبیل تهدید می کند چند نوع است.

۱- نوعی که به مالکین خودرو آسیب وارد می شود (خسارات جانی).

۲- خساراتی که به خودروی مالکین وارد می شود(خسارات مالی).

نوع اول یعنی خطری که جان مالکین خودرو را در پی حوادث متفاوت تهدید می کند مربوط به بیمه ی شخص ثالث است که ما در اینجا به آن نمی پردازیم اما نوع دوم دقیقا همان موضوع مورد علاقه در بحث ماست، یعنی خسارات شامل پوشش بیمه بدنه که ناشی از آسیب به خودرو است و به نوعی خسارت مالی محسوب می شود.

 

صدمات تحت پوشش بیمه بدنه نیز دو نوع است:

۱- صدمات تحت پوشش بیمه بدنه اصلی خودرو

۲- صدمات تحت پوشش بیمه بدنه اضافی یا فرعی بیمه بدنه اتومبیل

 

پوشش های بیمه بدنه اصلی شامل چه مواردی می شود؟

۱- خسارت مربوط به برخورد با ماشین دیگر هنگام تصادف یا برخورد ماشین به هر چیزی مثل تیر برق ، دیوار، جدول و ....

۲- سقوط یا واژگونی خودرو حتی اگر مالک خودرو در این امر مقصر باشد.

۳- آتش‌سوزی، برخورد صاعقه، انفجار نیز شامل بیمه بدنه است حتی اگر فرد در این امر مقصر باشد.

۴- سرقت خودرو: هنگامی که خودروی شما سرقت شود بیمه بدنه هزینه ی آن را تقبل می کند اما به این امر توجه کنید که پوشش سرقت خودرو دو حالت دارد. در این نوع بیمه سرقت کلی ماشین مد نظر است و یا حتی اگرفرایند دزدی شروع شده باشد و دزد بیچاره ناکام مانده باشد؛ولی خسارت هایی در اثر اصرار بر دزدی به ماشین وارد کرده باشد باز همان خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه است که شرکت بیمه­گر آن را تقبل می کند؛ اما وسایل جانبی خودرو تحت پوشش بیمه بدنه خودرو قرار نمی‌گیرند. این عامل در دسته‌بندی جز آسیب ها و خطرات فرعی در نظر گرفته می شود  که در این هنگام، بیمه گذار به صورت اختیاری می‌تواند در صورت تمایل قطعات و لوازم جانبی خودروی خود را تا سقف معینی بیمه کند .

۵- آسیب‌های وارد شده بر خودرو به هنگام انتقال برای نجات نیز جزو خدمات بیمه بدنه می باشد.

این موارد جزو پوشش های اصلی بیمه بدنه خودرو است اما اگر می خواهید خودرو خود را از بلایای دیگرو غیر منتظره در امان دارید حتما باید بیمه بدنه ی اضافی را به آن اضافه کنید.

 

 

پوشش های اضافی بیمه بدنه اتومبیل شامل چه مواردی است؟

مواردی غیر از پوشش های اصلی بیمه بدنه ماشین را شامل می شود و رانندگان خودرو به صورت اختیاری و در صورت تمایل می توانند آن ها را برگزینند. موارد زیر جزو پوشش های اضافی بیمه بدنه ی خودرو می باشد:

- بلایای طبیعی : آسیب ها و  خسارت‎‌های ناشی از سیل و زلزله و لغزش و رانش زمین، بهمن یا ریزش کوه و سایر بلایای طبیعی که به خودروی بیمه شده وارد می‌شود نیز با داشتن بیمه بدنه  قابل جبران می‌باشد.

- لوازم جانبی خودرو(شامل: رینگ، لاستیک، سیستم صوتی یا تصویری و. ..) تا سقف معینی نیز می تواند جز خدمات بیمه بدنه اضافی باشد.

- پوشش شکست شیشه: شیشه ی شکسته شده ی اتومبیل منحصراً و بدون برخورد اشیا بیرونی و خارجی با آن شامل  پوشش این نوع بیمه می باشد به عنوان مثال: شکسته شدن شیشه در اثر گرم و سرد شدن هوا که در بیشتر خودروهای داخلی ایران من جمله پژو و پراید و سمند اتفاق می افتد.پاشیده شدن مواد شیمیایی  یا رنگ : در اثر ریختن روغن ترمز و یا پاشیده شدن رنگ و مواد شیمیایی دیگر رنگ بدنه خودرو ممکن است دچار تغییر یا آسیب شود که این نوع بیمه آن را تقبل می کند.

- پوشش بیمه بدنه اضافی زمانی که شما خودروی خود را به دلیل آسیب در تعمیرگاه قرار داده اید یا در هر حال خودروی شما برای مدتی قابل استفاده نباشد، هزینه رفت و آمد شما را تامین می کند که به عبارتی به آن پوشش ایاب و ذهاب نیز گفته می شود.

- هزینه ی استهلاک خودرو، پوشش کشیده شدن میخ یا کلید، هزینه ی کاهش قیمت خودرو با توجه به نوسانات بازار نیز با وجود شرایط مختلفی و متنوع که شرکت های بیمه­گر قوانین آن را وضع می کنند، جزو خدمات پوشش های اضافی بیمه بدنه ی اتومبیل است.

 

بیمه بدنه خودرو چه خسارت‌هایی را پوشش نمی دهد؟

اما بعضی موارد نیز وجود دارند که نه در بین پوشش­های اصلی  بیمه بدنه وجود دارند و نه در پوشش های اضافی بیمه بدنه خودرو آن ها را خواهید دید، این موارد همان گزینه هایی هستند که جزو پوشش بیمه بدنه محسوب نمی شوند:

 

- اغتشاش، انقلاب، جنگ، شورش ،اعتصاب، تهاجم و ….

- خسارت ها و آسیب هایی  که خود بیمه‌گذار یا هرکسی که وسیله نقلیه به او سپرده شده به ماشین وارد کند.

- زلزله، سیل، آتش فشان را نیز اگر بیمه بدنه اضافی آن را پوشش ندهد جزو گزینه ها محسوب می کنیم.

- خسارت های ناشی از توقیف و مصادره خودرو توسط ماموران نیروی انتظامی.

- هنگامی که قطع به یقین ثابت شود که راننده حالت متعادل نداشته و از مشروبات الکلی یا سایر روانگردان ها استفاده نموده.

- هنگامی که راننده وسیله نقلیه هنگام حادثه یا تصادف گواهینامه نداشته یا از تاریخ انفضای گواهینامه‌‌اش گذشته باشد.

- آسیب ها و خسارت هایی که در جریان مسابقات اتومبیل‌رانی، شرط بندی و آموزش رانندگی روی می‌دهد.

- خساراتی که که به علت حمل مواد اشتغال زا  و مواد منفجره به جز (مواد لازم برای سوخت وسیله نقلیه) رخ دهد.

- خسارت هایی که بر اثر بارگیری اضافی(مسافر یا اجناس) نیز اتفاقی رخ دهد بیمه بدنه آن را تقبل نمی کند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar