بدعهدی عجیب سایپا در تحویل خودروهای پیش فروش شده

بروزرسانی در: سه شنبه 12 شهریور 98 ساعت 13:26
بدعهدی عجیب سایپا در تحویل خودروهای پیش فروش شده

ثبت‌نام کنندگان نسبت به بدتعهدی شرکت خودروسازی سایپا گله دارند. این درحالی است که رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو هم می‌گوید: تحویل خودروها به موقع نیست ولی بازه زمانی تحویل خودروها به شهرستان‌ها نسبت به سال پیش کمتر شده است.

بدعهدی شرکت خودروسازی سایپا همچنان به داستان دنباله‌داری بدل شده است. در این وضعیت اقتصادی بعضی مردم سرمایه‌هایشان را به کالا تبدیل کرده‌اند. بعضی دیگر هم پول‌های پس‌انداز خود را صرف خرید خودرو کردند؛ این در حالی که بخشی سرمایه‌های مردم از سال پیش تاکنون در دست خودروسازان معطل باقی مانده است.

هر روز هم که می‌گذرد هزینه تولید برای خودروسازان بیشتر می‌شود و با این حال، با فروش ویژه‌های جدید این خودروسازان، حجم تعهدات آن‌ها مکرراً در حال تغییر است. در عین حال چندی پیش بود که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در یکی از برنامه‌های زنده تلویزیونی حاضر شد و از سه برابر شدن تولید خودرو در اسفند ماه سال پیش نسبت به آبان ماه این سال خبر داد.

او در ادامه سخنانش گفت: «برخی مواقع خودرو متناسب نداریم که ناچاریم با مشتری مصالحه کنیم و زمانی‌که امکان تولید خودرو وجود نداشته باشد با جایگزین کردن نوع خودرو رضایت مشتری را جلب کنیم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش سایپا اعلام کرد که امکان تولید محصولات رنو، برلیانس و آریو وجود ندارد. سراتو هم عملاً وارد لیست سیاه خودروسازان سایپایی شد و اکنون تکلیف کسانی که از سال‌های پیش در طرح فروش خودروسازان شرکت کرده‌اند، چندان مشخص نیست که چه خواهد شد.

تولید سایپا چه میزان کاهش داشته است؟

آن طور که آمارهای پنج ماه نخست ۱۳۹۸ نشان می‌دهد ۳۲۰ هزار و ۳۳۹ دستگاه در پنج ماهه امسال از طرف خودروسازان تولید شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال پیش ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین آخرین داده‌های خودروسازان هم حکایت از آن دارد که در مرداد ماه امسال ۶۰ هزار و ۷۴۷ خودرو در کشور تولید شده که تغییرات تولید خودرویی‌ها نسبت به تیر ماه کاهش ۶/۷ درصدی را نشان می‌دهد.

میزان تولید سایپا هم در پنج ماهه نخست امسال کاهش ۴/۱۱ درصدی داشته است.

مردم در خصوص خودرو سایپایی‌ها چه می‌گویند

سردرگمی متقاضیان گروه خودروسازی سایپا ادامه دارد؛ به نظر می‌رسد زمان مشخصی هم برای تحویل خودروهای مردم از طرف شرکت‌ها و نمایندگی‌ها تعریف نمی‌شود. در این وضعیت مردم برای دسترسی به دریافت حقوق‌ خود از گروه‌های خودروسازی چه باید کنند؟

بتازگی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته است: طبق گزارش سازمان تعزیرات حکومتی ۱۷هزار شاکی به خاطر دریافت نکردن خودرو ،شکایت خود را ثبت کرده‌اند.

در همین حال یکی از ثبت نام‌کنندگان خودرو می‌گوید: «سال پیش یک خودرو ۱۳۲ثبت نام کردم؛ سایپایی‌ها وعده دادند که در مرداد ماه خودرو را که تنها سرمایه‌ام بوده تحویل می‌دهند این در حالی است که در بهمن ماه تکمیل وجه کردیم. مجدداً وعده دادند که ۱۲۰ روز پس از تکمیل وجه خودروی ثبت نامی را تحویل می‌دهند ولی تا الان هیچ خبری از تحویل خودرو نیست.»

او می‌افزاید: «برای تحویل خودرو از نمایندگی مورد نظر پیگیری لازم را انجام دادیم ولی آنها هم مداما می‌گویند صبر کن. جای سؤال دارد سایپا از لحاظ قانونی مکلف شد تا زمانی که خودروهای معوق را به مردم ندهند خودروی دیگری را پیش فروش نکنند؛ این در حالی است که این گروه باز هم خلاف قانون عمل می‌کند. عقیده داریم کسانی که مثل ما هستند باید از این شرکت جریمه بابت تأخیر در تحویل بگیرند؛ چون که ما شش ماه است که تمام سرمایه‌مان در گروه سایپا معطل است و در آخر هم معلوم نیست که آیا این خودروها به دستمان خواهد رسید یا خیر؟»

همچنین یکی دیگر از شهروندان در پیامی نوشته است: «بنده هم مهرماه سال ۹۷یک حواله تیبا ثبت‌نام کردم و دعوتنامه این خودرو برای خرداد ۹۸ بود؛ زمان تکمیل وجه نمایندگی سایپا اعلام کرد که ۶۰ روزه خودرو را تحویل خواهند داد ولی متاسفانه ۷۰ روز از این وعده گذشته و هنوز نتوانسته به قول خود وفا کنند. همچنین کارشناسان نمایندگی هم پاسخ درستی را در خصوص دلیل تأخیر نمی‌دهند.»

چرا سایپا تیبا را تحویل نمی‌دهد؟

در عین حال یکی از کاربران دیگر در مورد عدم تحویل به موقع سایپایی‌ها می‌گوید: «خودروی مورد نظر را در اسفند ماه تکمیل وجه کردیم و سایپا هم در طرح فروش اعتباری دعوت نامه داده‌. قرار بود ۱۰۵ روزه خودروی ثبت نام شده را تحویل دهند ولی اکنون ۱۶۵ روز از موعد قرار آنها گذشته است.»

از طرف دیگر یکی از شهروندان تهرانی هم در مورد ثبت نام تیبا صندوق‌دار نوشته است: «شهریور ماه سال پیش تیبا صندوق‌دار ثبت نام کردم دعوت‌نامه باید اسفند ماه می‌آمد. خودرویی زیر پایمان را فروختیم تا تکمیل وجه کنیم. به ما وعده دادند ۶۰ روزه خودرو را تحویل می‌دهند ولی امروز ۱۲۰ روز گذشته و هیچ خبری از تحویل این خودرو ساخت داخل نیست.»

نمایندگی‌ها چه می‌گویند؟

در همین حال یکی از نمایندگی‌های سایپا در خصوص دلیل تأخیر تحویل خودرو می‌گوید: کمبود قطعه موجب شده که خودروهای تولید شده ناقص به انبارها هدایت شوند. همین عامل موجب شد کسانی که در شرکت خودروسازی سایپا خودرو ثبت نام کرده‌اند نتوانند به وعده خود عمل کنند. تقاضایمان از مردم این است که برای تحویل خودرو عجله نکنند!

او در مورد شرایط تولید تیبا اظهار می‌کند: خودروهای تیبا به اندازه متقاضیان و ثبت نام‌کنندگان تولید شده ولی بعضی از آنها ناقص هستند. اکنون تکمیل خودروهایی مانند تیبا قدری زمان‌بَر است. همین عامل موجب شده که در تحویل به موقع تیبا با بعضی بدعهدی‌ها رو به رو شویم.

تیبای صندوق‌دار با تأخیر تحویل داده می‌شود

یک نمایندگی دیگر در خیابان ستارخان تهران هم در مورد چرایی عدم تحویل تیباهای صندوق‌دار می‌گوید: تأخیر در تحویل خودروهای سایپا موضوع عجیب و غریبی نیست. عدم تحویل به موقع خودرو از طرف گروه‌های خودروسازی عادی است.

او اظهار می‌کند: البته در تولید تیبای معمولی مشکلی وجود ندارد اما در تحویل تیبای صندوق‌دار با بعضی چالش‌ها رو به رو هستیم که امیدواریم زودتر برطرف شود. بنابراین کسانی که تیبای صندوق‌دار ثبت نام کرده‌اند این خودرو را با تأخیر طولانی تحویل خواهند گرفت.

خودروها به موقع به دست خریداران شهرستان‌ها می‌رسد؟

از طرف دیگر رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو هم در مورد اینکه چرا خودروسازان خودروی خود را به موقع تحویل نمی‌دهند؟ می‌گوید: از زمانی که تغییر و تحول در بخش‌های مدیریتی رخ داده گام مثبتی در راستای تحویل به موقع خودروها شکل گرفته است. در این بازه زمانی عرضه خودرو روی غلتک افتاده و خودروسازان تا به امروز هم توانسته‌اند تا حدودی به تعهداتشان عمل کنند.

سعید موتمنی می‌افزاید: هم اکنون کسانی که طی سه ماه اخیر خودرو ثبت نام کرده‌اند بعد از دو ماه خودروهایشان را تحویل می‌گیرند و خودروهای ناقص در انبارها هم در حال تکمیل است.

او در مورد شرایط تحویل خودروسازان به شهرستان‌ها اظهار می‌کند: هم اکنون فرقی نمی‌کند خودروسازان خودروهای خود را هم به شهرستان‌ها هم عرضه می‌کنند. تحویل خودروها به موقع نیست ولی بازه زمانی تحویل خودروها نسبت به سال پیش کمتر شده است.

اما با وجود چنین شرایطی باید دید سایپا می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند؟

تجارت نیوز

افزایش تورم خودرو در بهار ۹۸

واکنش سایپا به پراید ۵ میلیونی

فروش ۱۲۰۰ میلیارد تومان اموال مازاد سایپا

خودروهایی که ارتقاء کیفیت نداده‌اند باید از چرخه تولید خارج شوند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

9 دیدگاه ها برای "بدعهدی عجیب سایپا در تحویل خودروهای پیش فروش شده"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
اتوخدمت
مهمان

۹۸/۷تکمیل وجه کردم قراربودماشینو۳۰روزه تحویل بدن ولی تاالان ۲اسفند هست هیچ خبری نیست .سایپازمستان گذشت حداقل براعید ماشینوبده لطفاهرکسی میدونه پیگیری بکنه اینم شماره پذیرشم۸۳۰۱۰۳۰

ایرانی بیچاره
مهمان

خدا لعنت کنه مجموعه شرکت سایپا رو. دروغگویی و بی وجدانی رو از حد گذروندن.جناب وزیر صنعت نمیبینی دارن چطور ظلم میکنن یا نمیخوایی ببینی.دستگاه قضا عاجزانه میخوایم ورود کنید و حق مارو از این زالوها بگیرید.

مستر شیرون
مهمان

همون بهتر که بدعهدی میکنه و دیرتر تحویل میده
میدونید چرا؟؟؟؟
چونکه دیرتر سوار ارابه های مرگ سایپا میشید و بیشتر عمر میکنید
پس عجله نکنید
هرچه دیرتر بیاد بیشتر توی این دنیا میمونید

رامین چراغی
مهمان

من ۴/۴ ثبت نام اینترنتی کردم
این طرح فروش فوری ۶۰روزه بود که باید ۵/۱ باید تحویل میدادن که خبری نیس ؟ماشینمون سایپا ۱۳۱ ,اگه کسی کاری میتونه انجام بده به ماهم کمک کنه

Iman
مهمان

والا ما تیبا دو ثبت نام کردیم قرار بود اسفند دعوتنامه بدن اردیبعشت دادن گفتن ۲۳ تیر تحویل میدن ولی هنوز خبری نی

ابراهیم
مهمان

قرار بود دو ماهه ساینای ما را تحویل بدند هنوز خبری نیست.
پولمون را هم پس نمیدن! تو بازار ارزون تر هم هست

رهسپار
مهمان
❌#غارت ،چپاول،خلف وعده شرکت سایپا لطفا دوستان در تمام کانالها ارسال فرمایید شاید گوش شنوایی پیدا شد به ظلم شرکت سایپا پایان دهد اینجانب کاظم رهسپار در شهریور۹۷ برای یک تیبا صندوق دار برای استفاده شخصی ثبت نام نمودم ودر این ثبت نام قمار گونه با اختلاف ثانیه باعث شد نوبت بنده اردیبهشت۹۸باشد بطوریکه قیمت برای اینجانب از ۲۹ ملیون به ۴۳ملیون افزایش داده شد !!باز هم در اردیبهشت تکمیل وجه وکل مبلغ۴۳ملیون پرداخت وطبق این سند قرار شد یکماهه تحویل شود اما متاسفانه با گذشت سه ماه از ان نه ماشین تحویل شده ونه اصلا به مرحله فاکتور رسیده… بیشتر
محمد از لرستان
مهمان

سلام من ۱۴ شهریور ۹۷تیبا۲ ثبت نام کردم تحویلش برا اسفند ۹۷ بود ۱۴ اردیبهشت تکمیل وجه کردم گفتن ۲ ماهه میدیم الان ۴ ماهه ندادن هیچ کسی هم بهمون جواب درست نمیده نه کارشناساشون نه نمایندگی.خدا شاهده نمیتونم ماشین دیگه ای بخرم با موتور تصادف کردم نزدیک بود بچه ام بمیره.یکی صدای ماروبرسونه

محسن
مهمان

تو فروش فوری تحویل ۳۰ روزه ،در تاریخ ۲۴/۲/۹۸ ساینا نوشتم، ولی هنوز ندادنش.