آیا جریان خاصی پشت پیش فروش‌ خودرو است؟

بروزرسانی در: دوشنبه 16 دی 98 ساعت 15:10
آیا جریان خاصی پشت پیش فروش‌ خودرو است؟

یکی از نمایندگان مجلس در خصوص وضعیت قیمت خودرو و پیش‌فروش‌ها گفت: تهیه خودرو برای مردم در پیش‌فروش‌ها سخت شده و به نظر می‌رسد که جریان خاصی پشت این قضیه وجود دارد.

عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص وضعیت پیش‌ فروش خودروها اظهار کرد: به طور کلی حوزه خودرو در کشور حال و روز خوشی ندارد و مردم هم اذیت می‌شوند. نقد بسیار جدی هم به پیش ‌فروش خودروسازان در خصوص این که امکان مردم برای خرید خودرو خیلی سخت شده مطرح است. این قضیه هم به خاطر این است که فاصله قیمت بین کارخانه و بازار وجود دارد در نتیجه موجب ایجاد رانت شده است. به عقیده من این رانت‌ها با هماهنگی نمایندگی‌ها به وجود می‌آید و تهیه خودرو داخلی بسیار سخت شده است. خودروهای وارداتی هم که دیگر به کشور وارد نمی‌شود و بحث آن قضیه هم کاملاً جداست.

وی در خصوص راه‌حل رهایی از این مشکلات ادامه داد: به عقیده من باید برنامه‌ریزی در این زمینه انجام و مشکلات حل شود. اگر این روند بخواهد ادامه پیدا کند در بحث خودرو خیلی مشکل داریم و مردم گله‌های زیادی دارند. لازم به ذکر است که بارها این موارد را به وزیر صمت گفتیم ضمن این که خودروسازان هم به همراه وزیر به جلسات کمیسیون آمدند اما پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نشد. راه‌حل هم این است که در کنار افزایش آمار تولید، باید در بحث عرضه و تقاضا تعادل حفظ شود. زمانی که تقاضای زیادی باشد ولی در مقابل عرضه خوبی نداشته باشیم شاهد چنین مشکلاتی هم خواهیم بود.

رضیان اشاره کرد: احساس می‌کنم که در خصوص پیش‌فروش‌ها جریانی به طور حساب‌ شده وجود دارد و مردم امکان تهیه خودروها حتی به همان میزانی که پیش‌فروش می‌شود را ندارند. تعداد پیش‌فروش‌ها توسط خودروسازان مشخص نمی‌شود و آن‌ها میزان تولید روزانه خود را اعلام می‌کنند. روزانه هر خودروسازی بین ۱۸۰۰ الی ۲۰۰۰ خودرو تولید می‌کند که اگر همین رقم به صورت درستی عرضه شود مردم دچار مشکل زیادی نخواهند شد.

وی در رابطه با اوضاع قیمت خودرو تا پایان سال گفت: به نظر می‌رسد که قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما مجلس و وزیر نظارت به خصوصی در این قضیه نداشتند. در خصوص واردات خودرو و رفع ممنوعیت آن هم به میزان تأمین منابع ارزی بستگی دارد. در نتیجه قیمت وارداتی‌ها هم با این شرایط بالا می‌رود.

گسترش نیوز

شرایط فروش خودروسازان

پیش فروش ایران خودرو

پیش فروش سایپا

خودرو گران خواهد شد یا خیر؟

حباب بازار خودرو بزرگ‌تر می‌شود

قیمت خودروها ریزش پیدا خواهد کرد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar