حباب بازار خودرو بزرگ‌تر می‌شود

شنبه 14 دی 98 ساعت 17:21
حباب بازار خودرو بزرگ‌تر می‌شود

اگر سری به بازار این روزهای خودروهای داخلی و وارداتی حتی نه با قصد خرید زده و یا خواسته و ناخواسته با قیمت‌های جدید این خودروها درسایت‌های خودرویی فضای مجازی رو به رو شدید، تعجب نکنید، قیمت این روزهای بازار خودرو همانی است که دیده یا شنیده‌اید.

کاهش عرضه و عوامل روانی وضعیتی را برای بازار بی‌رمق و بدون مشتری خودرو رقم زده که قیمت بازار بعضی خودروهای پرتیراژ داخلی با گذشت ۴ماه (شهریورتا ابتدای دی‌ماه ۹۸) از ۱۰تا بیش از ۳۰میلیون تومان افزایش یافته است. این افزایش قیمت در حالی است که شاید تا ۴ماه پیش تصور قیمت نزدیک به ۵۵ میلیون تومانی پراید ۱۱۱ یا قیمت ۶۶میلیون تومانی تیبا۲ و تکیه ‌زدن پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معمولی بر قیمت حدود ۹۲میلیون تومانی با وجود تثبیت قیمت ارز و آمارهای نویدبخش رشد تولید و عرضه اعلام شده توسط گروه‌های خودروسازی، چندان واقعی به‌نظر نمی‌رسید ولی هر چه هست این قیمت‌ها واقعیت این روزهای بازار خودروهای وطنی است که به گفته فعالان صنفی متهم اصلی گرانی چند صدمیلیون تومانی خودروهای خارجی در بازار هم محسوب می‌شود.

با وجود اقدامات و وعده‌های ستاد تنظیم بازار و گروه‌های خودروسازی برای کاهش فاصله قیمت مصوب و حاشیه بازار خودروهای پرتیراژ داخلی، عوامل روانی، کاهش شدید تولید و عرضه و تعهدات انباشته خودروسازان برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان، وضعیتی را ایجاد کرده که تب گرانی خودرو در بازار بی‌مشتری همچنان در حال افزایش است. توقف شماره‌گذاری خودروهای ثبت‌نامی مشتریان به خاطر بدهی خودروسازان از دیگر عواملی است که کاهش عرضه و افزایش قیمت این خودروها در بازار را در پی داشته ولی به گفته فعالان صنفی این مشکل اکنون رفع شده است. علاوه بر رشد چند ده‌میلیون تومانی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی طی ۴ماه اخیر، گرانی این خودروها به همراه ممنوعیت واردات و عرضه ازجمله عواملی است که باعث شده تا قیمت خودروهای خارجی هم رشد چندصد میلیون تومانی را در بازار تجربه کند. هرچند طی۲ هفته گذشته قیمت خودرو در بازار تثبیت شده ولی شکاف قیمت مصوب و بازار خودرو به طوری است که به خاطر بالاماندن قیمت‌ها، عملاً مشتری در بازار خودرو وجود ندارد و به‌اصطلاح نمایشگاه‌داران خودرو«بازار خودرو قفل کرده است»

افزایش شکاف قیمت کارخانه و بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با ذکر اینکه قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی طی ۲ هفته اخیر تقریباً ثابت مانده و بازارآرام است، گفت: اکنون نوسان چندانی در قیمت خودروهای داخلی نداریم ولی افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو نسبت به ماه‌های اخیر به‌ مراتب بیشتر شده است به طوری که اختلاف قیمت خودروهای زیر ۱۰۰میلیون تومان که در شهریور‌ماه به ۳تا ۱۳میلیون تومان رسیده بود اکنون به ۱۴تا ۴۴ میلیون تومان رسیده است. سعید مؤتمنی افزود: در ابتدای شهریورماه قیمت حاشیه بازار پراید ۱۳۱به ۳۹.۵ تا ۴۰میلیون تومان رسیده بود که نسبت به قیمت ۳۷میلیون و ۷۰۰هزارتومانی کارخانه نزدیک به ۵/۲ تا ۳میلیون تومان اختلاف داشت ولی اکنون قیمت بازار این خودرو به ۴۹.۵تا ۵۰ میلیون تومان و اختلاف قیمت کارخانه و بازار آن به ۱۴میلیون تومان رسیده است. قیمت پراید ۱۱۱در شهریورماه امسال ۴۴میلیون تومان و قیمت مصوب آن ۳۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود که اکنون به ۵۴میلیون و۸۰۰هزار تومان رسیده یا قیمت دنا ۱۰۲میلیون تومان بود که اکنون به ۱۲۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان افزایش یافته است. او با اشاره به توقف شماره‌گذاری خودروهای داخلی طی چند هفته اخیر به خاطر بدهی خودروسازان، افزود: شماره‌گذاری این خودروها از یکشنبه هفته گذشته (۸دی ماه) مجدداً آغاز شده اما قیمت کنونی بیشتر خودروهای داخلی تثبیت شده و همان قیمت۲ هفته اخیر است. فقط بعضی خودروها مثل وانت‌ پراید یا دوگانه‌سوزها به خاطر رشد تقاضای ناشی از سهمیه ‌بندی بنزین افزایش قیمت داشته است.

بازار چشم انتظار رشد عرضه

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با ذکر اینکه به‌نظر می‌رسد طی چند روز آینده شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی باشیم، گفت: براساس تازه‌ترین آمارهای رسمی خودروسازان، تیراژ تولید خودروهای سواری در آذر نسبت به آبان‌ماه امسال نزدیک به ۳۴ درصد رشد داشته است و درصورت رشد عرضه در بازاری که اشباع‌ شده و تقاضایی برای خرید ندارد، قیمت‌ها ریزش خواهد کرد. همچنین به گفته مؤتمنی مشتریانی که موفق به ثبت‌نام برای خرید فوری خودرو می‌شوند نیز معمولاً این خودروها را طی ۱۸ تا۲۰روز تحویل می‌گیرند و روند تحویل خودروهای معوق بهتر شده، خودروسازان از تولید ۳ شیفت خبر می‌دهند و درصورت رشد عرضه، قیمت‌ها می‌شکند. او تأکید کرد: تنها با رشد عرضه خودرو است که اختلاف کارخانه و بازار و حباب قیمت خودرو کوچک‌تر می‌شود. واقعیت آن است که اختلاف ۴۴میلیون تومانی کنونی کارخانه و بازار بعضی خودروهای کمتر از ۱۰۰میلیون تومان داخلی غیرقابل تصور و ناشی از کاهش شدید عرضه است. اگر عرضه افزایش یابد، قیمت‌ها می‌تواند به شهریور‌ماه امسال برسد ولی وقتی عرضه کم می‌شود، عوامل روانی موجب تعیین سلیقه‌ای قیمت خودرو در بازار می‌شود.

تحمیل قیمت‌های کاذب به بازار

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با ذکر اینکه اکنون خودرو به اندازه نیاز در بازار وجود دارد، اعلام کرد: عوامل روانی و انتظارات تورمی باعث افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو شده است. وقتی ورودی یک خودرو به بازار بسته شده و این خودرو مثلاً یک‌ ماه تحویل نمی‌شود، بعضی به خاطر اطمینان از عرضه ‌نشدن خودرو توسط گروه خودروساز از این فرصت استفاده کرده و با خرید خودروهای موجود در بازار، قیمت‌های کاذبی را به بازار تحمیل می‌کنند. مؤتمنی افزود: اگر خودروسازان، عرضه خودرو را متناسب با آمارهای ادعاشده رشد تولید افزایش دهند، نه‌تنها هیچ نگرانی برای رشد نسبی تقاضای خورو در بازار شب عید و افزایش احتمالی قیمت‌ها وجود ندارد بلکه قیمت‌های بازار منطقی‌تر می‌شود. او افزود: افزایش قیمت خودروهای داخلی و ارز بر گرانی خودروهای خارجی هم تأثیر‌گذار بوده است؛ چون که در شهریور‌ماه قیمت پراید ۱۳۱ نزدیک به ۴۱میلیون و سانتافه ۷۳۰میلیون تومان بود ولی اکنون که قیمت پراید به ۵۰ میلیون تومان رسیده عوامل روانی باعث شده تا قیمت سانتافه هم به ۹۰۰تا ۹۵۰میلیون تومان افزایش یابد.

تشدید شکاف قیمتی

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو: افزایش قیمت خودروهای داخلی و ارز بر گرانی خودروهای خارجی هم تأثیر‌گذار بوده است؛ چون که در شهریور‌ماه قیمت پراید۱۳۱نزدیک به ۴۱میلیون و سانتافه ۷۳۰میلیون تومان بود ولی اکنون که قیمت پراید به۵۰میلیون تومان رسیده، عوامل روانی باعث شده تا قیمت سانتافه هم به ۹۰۰تا ۹۵۰میلیون تومان افزایش یابد

نبض بازار

در ابتدای شهریورماه قیمت حاشیه بازار پراید ۱۳۱به ۵/۳۹ تا ۴۰میلیون تومان رسیده بود که نسبت به قیمت ۳۷میلیون و ۷۰۰هزارتومانی کارخانه نزدیک به ۵/۲ تا ۳میلیون تومان اختلاف داشت اما اکنون قیمت بازار این خودرو به ۴۹.۵تا ۵۰میلیون تومان و اختلاف قیمت کارخانه و بازار آن به ۱۴میلیون تومان رسیده است. قیمت پراید ۱۱۱در شهریورماه امسال ۴۴میلیون تومان و قیمت مصوب آن ۳۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود که اکنون به ۵۴میلیون و۸۰۰هزار تومان رسیده است.

همشهری

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar