این خودروها بسیار راحت به سرقت می‌روند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
این خودروها بسیار راحت به سرقت می‌روند

اجرای آزمایشی استفاده از سامانه ردیاب اتومبیل از ابتدای خرداد در ۱۵ استان شروع می‌شود.

محمود ساوری در مورد آخرین شرایط سامانه ردیاب خودرو اظهار کرد: تقریباً یک سال پیش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با همکاری و هماهنگی دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله دادستانی‌کل کشور، رؤسای پلیس‌های ویژه ناجا شامل پلیس آگاهی و پلیس پیشگیری طرحی تحت عنوان نصب ردیاب اتومبیل برای کشف علمی اتومبیل‌های مسروقه مورد پیگیری قرار گرفت.

این مقام مسئول در معاونت اجتماعی قوه قضاییه با بیان اینکه این پروژه از ابتدای خرداد ماه سال جاری در ۱۵ استان ایران اجرا می‌شود افزود: انتظار می‌رود با اجرای این پروژه شاهد کاهش قابل آمار و ارقام مرتبط با سرقت اتومبیل باشیم. با اجرای این برنامه، حتی اگر اتومبیلی هم به‌سرقت برود در کم‌ترین زمان ممکن نسبت به کشف علمی آن اقدام می‌شود.

ساوری گفت: اتومبیل مسروقه به‌عنوان ابزار مادر در تکوین سایر جرائم، نقش بسیار ویژه‌ای دارد چون از اتومبیل‌های مسروقه برای حمل‌ونقل مواد مخدر، سرقت‌های مسلحانه، زورگیری‌ها و همینطور کلاهبرداری‌ها استفاده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود با اجرای این پروژه و کشف علمی اتومبیل مسروقه از این ابزار مادر در تکوین سایر جرائم استفاده نشود.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که طرح نصب ردیاب اتومبیل یک برنامه کاملاً اختیاری است و نصب ردیاب فقط یک ارتباط دوسویه میان مالک و خودرو بوده و فاقد هرنوع متعلقات دیگر مانند سرورها و مسئله‌هایی از این دست است.

ساوری ادامه داد: سرقت اتومبیل در کشور ما جزو جرایمی است که متأسفانه به‌کرّات در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد ولی امیدواریم با اجرای این پروژه عملیات مجرمانه را برای مجرمین و مرتکبین سخت و از این طریق نسبت به شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان سرقت‌های اتومبیل اقدام کنیم.

این مقام مسئول در دستگاه قضایی گفت: شناسایی و دستگیری سارقان به‌طور طبیعی باعث می‌شود بخش قابل توجهی از سارقین اتومبیل از چرخه عملیات مجرمانه سرقت اتومبیل خارج شوند ولی دو یا سه نکته در بحث برنامه نصب ردیاب بسیار مؤثر است؛ اول اینکه با توجه به هماهنگی و همکاری که قرار است میان مقام انتظامی و مقام قضایی صورت بگیرد، از مردم و مالباختگان که اتومبیل‌های مسروقه‌شان مجهز به این ردیاب‌هاست تقاضا داریم از اقدام خودسرانه و شخصی برای دستگیری سارق جلوگیری کنند. دوم اینکه مقامات انتظامی و قضایی در یک هماهنگی مؤثر در پاسخگویی به کسانی که به‌عنوان مالباخته مراجعه می‌کنند در اندک‌ترین زمان ممکن نسبت به شناسایی و دستگیری سارق و کشف اتومبیل اقدام خواهند کرد. سوم اینکه مزایای اجرای این پروژه باید برای افکار عمومی تبیین شود ولی نیاز به اطلاع‌رسانی‌های عمومی برای استقبال از اجرای این برنامه داریم.

وی اضافه کرد: این هشدار و انذار به سارقان هم داده می‌شود که با اجرای طرح مذکور، خطر دستگیری‌شان بالا می‌رود و مجازات‌هایی که برای اینها در نظر گرفته شده بسیار زیاد است و از طرفی نیز منافع ناشی از جرم سرقت هم برای‌شان به‌شدت کاهش می‌یابد.

ساوری در جواب به سؤال دیگری در مورد هزینه نصب این سامانه برای مردم گفت: بر پایه دستورالعمل ابلاغی به استان‌های پانزده‌گانه، در مرحله نخست چند شرکت مورد تأیید معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قرار گرفته که فروش ردیاب‌ها به دست این شرکت‌ها انجام می‌شود و سایر شرکت‌ها هم می‌توانند تقاضاهای مشابه خود را برای رقابت در اجرای این پروژه به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بدهند تا آنها هم امکان رقابت در اجرای این پروژه داشته باشند.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: این پروژه یک پروژه انحصاری نیست و همه شرکت‌ها و افرادی که مایل به مشارکت در اجرای این پروژه هستند می‌توانند تقاضای خود را بدهند. قیمتی که برای این کالا گذاشته شده، ۱۵۰ هزار تومان است و شرکت‌های تعیین‌شده حق ندارند بیش از مبلغ یادشده را از مردم دریافت کنند.

ساوری بیان کرد: اثر عمیق این برنامه به‌لحاظ روانی برای پیشگیری از جرم سرقت اتومبیل بسیار بالاست. هم اکنون در سطح کشور ۲۱ الی ۲۲ میلیون اتومبیل وجود دارد که سه میلیون اتومبیل به علت پایین بودن ضریب ایمنی در معرض خطر سرقت قرار دارند. این سه میلیون اتومبیل عمدتاً مربوط به ۵ برند خودرو شامل پراید، پژو، سمند، نیسان و پیکان است که عمدتاً هم سال تولید آنها مربوط به سال ۸۸ و پایین‌تر از آن است.

این مقام مسئول در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم افزود: اولویت ما در اجرای این پروژه، نصب ردیاب به‌روی اتومبیل‌های مذکور است؛ ضمن اینکه نصب ردیاب روی سایر اتومبیل‌ها هم بنا به تقاضای صاحبان بلامانع است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه اتومبیل مجهز به ردیاب شوند.

وی تاکید کرد: سارق یا سارقان نمی‌دانند کدام اتومبیل‌ها به این سامانه مجهز هستند چون نزدیک به ۲۰ نقطه از هر اتومبیل قابلیت نصب این سامانه را دارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "این خودروها بسیار راحت به سرقت می‌روند"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Ali
مهمان

یارو با یه تیکه فلز کمتر از یه دقیقه هم در ماشینتو وا میکنه هم کاپوتشو اصلا هم کار سختی نیست…….فقط بهتون پیشنهاد میکنم که سیستم صوتی گرون قیمت نبندین یکی از دلایل اصلی سرقت ماشین همینه

Ali
مهمان

طرف ماشین خارجیو با اونوهمه امکانات پیشرفته میدزده عین آب خوردن……..ماشین ایرانیو که بماند

farbod
مهمان

امیدوارم که فقط قصد سرکیسه کردن مردم رو نداشته باشن
و در مواقع دزدیده شدن ماشین پلیس سریعا اقدام کنه چون پراید منو بعد از هفده ساعت پیدا کردن هیچی نداشت جز یه بدنه لخت. حتا کف پوش و باک و درب صندوق رو هم باز کرده بودن

پروا
مهمان

ببین همه اینا حرف هست، حتی مزدا ۳ یا سانتافه رو هم میدزدن، ادم باید شانس بیاره دزد حرفه ای بهش نزنه، فقط قفل پدال قدیمی که قفل کتابی می خوره می تونه تا حد خیلی زیادی ماشین رو حفظ کنه یا بیمه سرقت یه کم ناراحتی ادم رو کاهش میده، امیدوارم خسارت هات جبران بشه. واقعا دزدی که از پراید و پیکان و تیبا دزدی میکنه خیلی بی انصاف هست.

امیر
مهمان

همون قفل کتابی که میگی کلید کامپیوتری میخوری تو کمتر از ۱۰ ثانیه باز میکنن کیلیپش هم هست میتونی بری ببینی