این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟

یکشنبه 28 مهر 98 ساعت 14:32
این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟

رئیس کل بانک مرکزی با ذکر این که برخی‌ها به بانک مرکزی فشار می‌آورند که قیمت ارز را بالا ببرد طی انتقاداتی تند از خودروسازان هم گفت: این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟

عبدالناصر همتی در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تقدیر از کمک فعالان اقتصادی در وضعیت امروز کشور اظهار کرد: هدف آمریکا و دشمن در یک سال و نیم اخیر فروپاشی اقتصاد ایران از راه نابودی پول ملی و مختل کردن تجارت خارجی ایران بوده که خوشبختانه شکست خورده و امروز در شرایط ثبات و آرامش نسبی هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به بعضی انتقادات به سیستم بانکی کشور گفت: نکته حائز اهمیت آن است که من طی مدت فعالیتم تمام سعی‌ام را به کار بسته‌ام تا ضعف‌ها و کمبودها را جبران کنیم ولی بعضی از تصمیمات در اختیار من نیست و بانک مرکزی دولت و یا نظام نیست که بتواند همه مشکلات را حل و فصل کند اما طی این مدت اصرار ما بر این بوده که ارز صادرات به چرخه اقتصادی بازگردد و محدودیتی برای چگونگی بازگشت ارز اعمال نکردیم.

همتی ادامه داد: زمانی ما به درآمد ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلاری صادرات نفت رو به رو بودیم اما امروز چنین وضعیتی وجود ندارد و لذا بازگشت سریع ارز کمک ویژه‌ای به تخصیص ارز مورد نیاز کشور برای واردات خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها به اوج خود رسیده اما همچنان توطئه دشمنان تمام نشده است گفت: تحریم‌ها با تمام قوا ادامه دارد و ذره‌ای از فشار بر کشور برداشته نشده است و حتی تحریم چندباره بانک مرکزی تحت عناوین گوناگون هم در جریان است و دشمنان تصور می‌کنند که با تحریم بانک مرکزی تحت عناوین گوناگون از جمله تروریسم می‌توانند برای ما مشکل ایجاد کنند. در حالیکه ما توانسته‌ایم با تدبیر بخشی از این فشارها را از میان برداریم.

تخصیص ۲۰ میلیارد دلار ارز برای واردات از ابتدای امسال

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آخرین آمار ارز تخصیصی برای واردات کالا در سال جاری گفت: از ابتدای امسال تا امروز بانک مرکزی بیش از ۲۰ میلیارد دلار را برای تأمین ارز کالاهای وارداتی که بخش عمده‌ آن مواد اولیه و مواد واسطه‌ای بوده است تخصیص داده‌ایم و در وضعیتی که صادرات نفت به شدت کاهش داشته است این یک موفقیت بزرگ است.

همتی در جواب به بعضی انتقادات در خصوص رشد اقتصادی منفی کشور گفت: واقعیت آن است که رشد اقتصادی غیرنفتی ما مثبت شده است و ما با رسیدن به این موفقیت نباید تجربیات تلخ گذشته را تکرار کرده و از پتانسیل بزرگ بخش خصوصی غافل شویم.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به کویت و دیدار با روسای بانک مرکزی هشت کشور همسایه و عربی، اذعان آنها به موفقیت ایران و همکاری آنها با کشورمان را یک موفقیت بزرگ برشمرد.

فشار بعضی‌ها به بانک مرکزی برای افزایش نرخ ارز

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با انتقاد از بعضی اظهارنظرها و فشارهایی که به بانک مرکزی وارد می‌شود گفت: متاسفانه برخی‌ها به بانک مرکزی فشار می‌آورند که اجازه دهید نرخ ارز بالا برود و این در وضعیتی است که بانک مرکزی مسئول ۸۳ میلیون ایرانی است که اقتصاد و زندگی آنها با نرخ ارز مرتبط است و ما عقیده داریم اگر چنین اتفاقی بیفتد طبقات پایین جامعه که روز به روز فشار بیشتری را متحمل می‌شوند وضعیت وخیم‌تری خواهند داشت و بانک مرکزی در قبال آنها وظیفه دارد.

همتی در ادامه سخنانش سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را سیاست دولت دانست و افزود: من موافق ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستم اما این سیاست دولت است و آنها هم دلایل قانع‌کننده‌ای برای این تصمیم ارائه می‌دهند.

وی گفت: من عقیده دارم استقلال بانک مرکزی به معنی استقلال رأی و کارشناسی است و حتماً در بحث کارشناسی با آنچه که موافقش نباشم مخالفت خواهم کرد ولی مخالفت تا جایی است که به مخالفت با قانون منجر نشود.

خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: به عنوان مثال من در موضوع تأمین نقدینگی برای خودروسازان مخالف بودم ولی سال پیش برای نشان دادن حسن نیت خود مقرر کردیم ۴ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و بیش از ۸۴۰ میلیون یورو به صورت آل سی خارجی به خودروسازان داده شود تا پس از یک سال این مبلغ یا به طور ارزی یا به طور ریالی پس داده شود.

همتی با انتقاد از خودروسازان گفت: ولی در قبال این تصمیم بانک مرکزی، خودروسازان اعلام کردند ما حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز در سال آینده نیستیم. این مبلغ که یک سال در بانک کونلون چین برای آنها تخصیص داده شده بود دست نخورده باقی ماند تا اینکه صرف موارد دیگری شد.

وی اضافه کرد: جالب اینجاست که خودروسازانی که قیمت‌هایشان را هر روز بالا می‌برند حاضر نبودند ریسک تغییر نرخ ارز را قبول کنند اما سؤال اصلی این است که این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ خودروسازان ۴۰ سال است به ما می‌گویند در وضعیت حساسی هستند اما این وضعیت چه زمانی قرار است اصلاح شود؟

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به بعضی اظهارنظرها مبنی بر مخالفت بانک مرکزی با فرآیند انتقال ارز گفت: برخی‌ها می‌گویند که ما در خارج از کشور منابع ارزی داشتیم و می‌خواهیم از این منابع استفاده کنیم؛ ما در ابتدا اعلام کردیم حاضریم این منابع ارزی را با نرخ ۵ درصد بالاتر از نرخ نیما خریداری کنیم اما آنها حاضر به انجام این کار نشدند و بعدتر عنوان کردند که می‌خواهیم از این منابع برای واردات استفاده کنیم؛ ما اعلام کردیم هیچ مخالفتی با این موضوع نداریم به شرط آنکه ثبت سفارش انجام و منشاء این پول مشخص شود اما آنها اعلام کردند که حاضر نیستند که منشاء این پول را بگویند چون که واقعیت آن است که منشاء این پول صرافی‌های دوبی و تهران هستند و موافقت با این امر یعنی افزایش فشار به تقاضا و جهش نرخ ارز.

منافع ۸۳ میلیون ایرانی را برای درخواست یک نفر یا یک گروه به خطر نخواهیم انداخت

همتی با ذکر اینکه باید با مردم و خودمان روراست باشیم در پاسخ به بعضی انتقادات نسبت به عملکرد بانک مرکزی در سرکوب تقاضا گفت: ما به هیچ وجه تقاضای واقعی را سرکوب نکرده‌ایم چون که از اول امسال ۳۲ میلیارد دلار ثبت سفارش شده و تا به امروز  ۲۰ میلیارد دلار برای کالای اولیه و واسطه‌ای تأمین ارز انجام شده است.

وی یادآوری کرد: ما سعی کرده‌ایم تقاضای سفته بازی را سرکوب کنیم و زمانی که ۴۰ میلیارد دلار درآمدهای ارزی کشور کاهش یافته چنین تصمیمی بهترین اتفاق است و هر کس تصور می‌کند که ما در مورد این موضوع اشتباه می‌کنیم حاضرم در دفتر کارم صحبت‌های آنها را بشنوم اما این را بدانید که منافع ۸۳ میلیون ایرانی را برای درخواست یک نفر یا یک گروه به خطر نخواهیم انداخت چون که تغییر نرخ ارز می‌تواند زندگی ۸۳ میلیون ایرانی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با اشاره به شرایط بانک‌های کشور گفت: متاسفانه بانک‌های کشور ناترازی فراوانی دارند اما ما در حال مدیریت آرام اوضاع هستیم چون که معتقدیم هر جهش در متغیرهای پولی می‌تواند سرآغازی برای شروع سفته‌بازی‌ها شود.

همتی با اشاره به میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات طی بازه زمانی ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۸ گفت: در این فاصله زمانی صادرکنندگان ۲۵ میلیارد یورو ارز را به کشور بازگردانده‌اند و این یعنی ۷۱ درصد ارز صادراتی به کشور بازگشته و این یک موفقیت بزرگ برای صادرکنندگان و بانک مرکزی است.

تقاضای روزانه ارز در سامانه نیما ۱ میلیارد دلار از عرضه کمتر است

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در واکنش به انتقادات مطرح شده نسبت به میزان عرضه و تقاضای ارز در کشور تصریح کرد: میزان تقاضای روزانه یک میلیارد دلار کمتر از عرضه ارز در سامانه نیما است و این خبر مثبتی است و ما هیچ دخالتی در تعیین نرخ ارز نداریم و تنها به دنبال ساماندهی و تعدیل عرضه و تقاضا هستیم و امروز شاهد هستیم که صف تخصیص ارز به کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی ده برابر کالاهای نیمایی است.

وی با اشاره دوباره به وضعیت بانک‌های کشور و نقدینگی و تورم گفت: هم اکنون نقدینگی ۲ هزار هزار میلیارد تومان است که رقم بسیار بالایی است اما این در وضعیتی است که طی ۵۹ سال پیش میانگین رشد نقدینگی سالانه بیش از ۲۴ درصد بوده است و این یعنی سیستم اقتصادی کشور به این رتبه نقدینگی عادت کرده است.

همتی گفت: در چنین وضعیتی ما با یک دوگانگی رو به رو هستیم چون که از یک طرف بسیاری از واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی رو به رو هستند و از یک طرف با مشکل افزایش نقدینگی در کشور رو به رو هستیم و بر همین اساس طرح گام را پیشنهاد کرده‌ایم که بر این اساس بانک‌ها به مشتری‌های شناخته شده خود اعتبار ۶ ماهه می‌دهند و این اعتبار قابلیت عرضه و فروش در بازار بورس را دارد و ما تصور می‌کنیم با این طرح می‌توانیم بدون ایجاد نقدینگی غیرمولد، مشکلات نقدینگی در واحدهای تولیدی را حل و فصل کنیم.

نرخ سود بانکی ۲ درصد آرزوی بانک مرکزی است

وی در ادامه با ذکر اینکه کاهش نرخ سود بانکی به میزان دو درصد آرزوی بانک مرکزی است گفت: در وضعیتی که نرخ تورم ۳۰ درصد است چنین چیزی متصور نیست به خاطر تورمی که بخشی از آن ناشی از ساختار بودجه‌ای و ساختار اقتصادی است نمی‌توان چنین انتظاری را داشت اما ما به دنبال کاهش نرخ سود بانکی در بازه بلند مدت هستیم و تصور می‌کنیم می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم ولی قطعاً اصلاح سیستم بانکی نیازمند زمان زیادی است و نباید شتاب‌زده عمل کرد.

بدهی خارجی ایران ۹ میلیارد دلار، ترکیه ۴۶۰ میلیارد دلار

رئیس کل بانک مرکزی در پایان با اشاره به امیدواری نسبت به آینده کشور و پتانسیل بالای ایران، میزان بدهی خارجی کشور را ۹ میلیارد دلار اعلام کرد که در مقایسه با بدهی خارجی ۴۶۰ میلیارد دلاری ترکیه ناچیز است.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar