باور نکردنی: گروه پژو-سیتروئن دیگر در ایران فعالیت نخواهد کرد!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
باور نکردنی: گروه پژو-سیتروئن دیگر در ایران فعالیت نخواهد کرد!

در پی اعلام خروج آمریکا از برجام، کمپانی فرانسوی پژو - سیتروئن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از ایران خارج می‌شود.

خبرگزاری فرانسه چند ساعت پیش از تصمیم کمپانی خودروسازی پژو سیتروئن برای تدارک خروج از ایران خبر داد. بر پایه این گزارش کمپانی خودروساز فرانسوی که حجم فعالیت‌هایش در ایران خیلی گسترده است، شب گذشته اعلام کرد برای مواجه نشدن با تبعات ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا به زودی از ایران خارج می‌شود.

کمپانی پژو سیتروئن در بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه منتشر شد، تاکید کرده که فرایند تعلیق فعالیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مشترک خود در ایران را شروع کرده و برای احترام به قانون تحریم‌های آمریکا بر ضد تهران تا ششم اوت / پانزدهم مرداد ماه سال جاری ایران را ترک می‌کند.

ایران تاکنون از لحاظ حجم معاملات بالاتر از چین، بریتانیا، ایتالیا و آلمان اولین بازار خارجی برای کمپانی پژو سیتروئن محسوب می‌شد. این کمپانی سال قبل حدود ۴۴۵ هزار دستگاه خودرو در کشور به فروش رسانده بود.

با این حال دومین کمپانی مطرح خودروسازی اروپا اعلام کرده است که اهمیت بازار ایران برایش از نظر مالی آنچنان پر اهمیت نیست. به گفته مسئولان این کمپانی، آنچه در اثر فعالیت در ایران حاصل می‌شود تنها کمتر از یک درصد از گردش مالی کمپانی را تشکیل می‌دهد.

از طرف دیگر کمپانی پژو سیتروئن یاد آوری کرده که با حمایت دولت فرانسه در تلاش است تا موافقت مقامات آمریکایی برای سوا شدن کمپانی از مجازات‌های واشنگتن در صورت ادامه فعالیت در ایران را اخذ کند.

پژو سیتروئن از کمپانی‌هایی است که بلافاصله پس از توافق هسته‌ای ایران و پنج قدرت جهانی و به تبع آن اعلام رفع محدودیت‌ها برای همکاری تجاری با تهران برای بازگشت به بازار ایران اعلام آمادگی کرد.

شرکت صنعتی ایران خودرو، طرف اصلی قرارداد با کمپانی فرانسوی، در آن زمان بعد از امضاء قرارداد همکاری با پژو سیتروئن اعلام کرده بود که این کمپانی حاضر است به علت قطع همکاری در سال ۲۰۱۲ (زمان گسترش تحریم‌های بین‌المللی) نزدیک به ۴۳۰ میلیون یورو غرامت به ایران پرداخت کند.

همکاری دوباره دو کمپانی در حالی که طرف فرانسوی پیش از آن با وسیع‌تر شدن تحریم‌ها ایران را ترک کرد انتقاد خیلی از تحلیلگران در داخل ایران را برانگیخت. بازتاب این انتقادها حتی بعد از امضاء قرارداد و تا سطح مدیران ارشد گروه ایران خودرو هم گسترش پیدا کرد؛ تا آنجا که هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو بعد از امضای این قرارداد جنجالی در جلسه با مدیران شرکت صنعتی فرانسوی در تهران، از «رفتار» مسئولان این کمپانی به علت «ترک فوری» ایران پس از شروع تحریم‌ها، انتقاد کرد.

پژو سیتروئن بعد از توتال دومین کمپانی بزرگ فرانسوی است که به رغم تصریح اتحادیه اروپا و دولت فرانسه بر حفظ برجام و اتخاذ تدابیر حمایتی برای مقابل با تحریم‌های آمریکا بر ضد تهران، خبر از پایان قریب‌الوقوع همکاری با ایران می‌دهد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

11 دیدگاه ها برای "باور نکردنی: گروه پژو-سیتروئن دیگر در ایران فعالیت نخواهد کرد!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
svs
مهمان

کامل نیست توضیحات
الان چی سر c3 یا ۲۰۰۸ میاد؟

محمد
مهمان
با سلام به همه دوستان جه خوب که گورشو گم کرد از ایران . مسئولان چطور میتونن فروش سایتهای مونتاژ سایپا رو به قیمت مفت به این فرانسویها توجیه کنن؟!! در ازای سرمایه گذاری توتال ؟ اونم که انجام نداد . چطور با اینکه فهمیدن پژو سیتروئن بر خلاف قراردادش اصلا قصد آوردن تکنولوژی به ایران رو نداره و فقط میخاد دفتر فنی فروش تو ایران راه بندازه به این قرارداد ترکمنچای ادامه دادن؟!! با دست پس میزنن با پا پیش ؟!! فرانسویا انگار یادشون رفته همین قرارداد باعث جلو گیری از ورشکسته شدن کارخونه پژو سیتروئن شد!؟ تا کی… بیشتر
Ali
مهمان

بدبخت شدن کسایی که خریدن

محمد
مهمان

به جای اینکه با فرانسوهای نامرد قرارداد بستن با ژاپنیها و آلمانها قرارداد می بستن هم بهتر بود هم لااقل به این فرانسویها اینقدر باج نمیدادیم

حسین
مهمان

به نظرتون تکلیف دانگ فنگ چین که شریک پژو سیتروئن هست چی میشه .اچ ۳۰ کراس به نمونه از این شرکته.

رضا
مهمان

فرانسوی های پست فطرت یکی به نعل میکوبن یکی به میخ.ایران خودرو هم که پدر سوخته تر از اونا.منتظر مدلهای ایرانیزه شده مدلهای جدید پژو سیتروئن باشید.مثل بلایی که سر ۲۰۶ و…. آوردن

مهمان
مهمان

سلام
دستشون درد نکنه مگه اینا بیان از پس ایران خودرو و سایپا که خون مردم ایران رو توشیشیه کردن میخورن بربیان

یک ایرانی
مهمان

خب حق دارن بیچاره ها این پژو و سیترن خیلی شرتتای قدرتمندی نیستن تو دنیا و با این قوانین گمرک و تعرفه ها چاره ای واسشون نمیمکنه از این به بعد فقط پراید سمند دنا رانا و ۴۰۵میبینیم تنها شرکت درست حسابی هم ولمون کرد.

حسن
مهمان

عیبی نداره با قبرس قراداد میبندیم.چون خر سواری شامل تحریم نمیشه

سید
مهمان

مابایدخر اصلی و بزرگ یعنی ترامپ رو سوار بشیم

نیما علامه
مهمان

حالا دارندگان پژو۲۰۰۸ بیان قیمتای نجومی بذارن
دیگه یه پیچشم پیدا نمیشه
کسایی که دارن بدبخت میشن