باک بنزینی که افتخار آفرید !

بروزرسانی در: پنج شنبه 12 اردیبهشت 98 ساعت 15:13
باک بنزینی که افتخار آفرید !

شایعه‌ای در شهر پخش شد که بنزین گران می‌شود، بخشی از مردم به سمت پمپ بنزین‌‎ها روانه شدند تا باک خودروی خود را از بنزین هزار تومانی پر کنند. حتی آنهایی که تازه بنزین زده بودند هم به صف کسانی ملحق شدند که باک‌های خالی داشتند. حتی ۵ لیتر بنزین هزار تومانی هم برای خیلی‌ از مردم ارزشمند بود.

این اولین باری نبود که ما ایرانی‌ها از ترس گران شدن وارد یک صف شدیم و تا جایی که توان داشتیم خریدیم. روایت تلخی است اما باید قبول داشت، بسیاری از ما نگران آینده خود هستیم و فکر می‌کنیم اگر نخریم، کلاه بزرگی به سرمان رفته است. پر کردن یک باک بنزین هزار تومانی مساوی به آرامش است و حسی به انسان می دهد که خدا رو شکر، سرم کلاه نرفت. این رفتار ما باعث می‌شود، کسانی که قصد دارند کالایی را به جامعه بدهند یا روی دست‌شان مانده است با یک شایعه گرانی، به راحتی بفروشند و سود ببرند.

پوشک را یادتان است؟ گران شد و خبر گران شدن بیشتر آن هم دست به دست شد. کسانی که بچه داشتند به تمام داروخانه‌های شهر سر زدند تا پوشک بخرند و دپو کنند.

این حرص ما برای خرید کردن در زمانه گرانی تنها و تنها به ضرر ماست. آنها که می‌فروشند سود می‌کنند و جیب ما خالی می‌شود. فروشنده‌ای که جنس گران می‌فروشد و می‌بیند که مردم می‌خرند، دیگر فکر پایین آمدن قیمت‌ها را در سر ندارد و سود زیاد زیر دندانش مزه می‌کند.

نگاهی به خودروسازها بکنیم؛ پرایدی که حدود ۷ سال پیش ۷ میلیون تومان بود، ۵۰ میلیون می‌فروشند و مردم هم می‌خرند. آیا از آنها می‌شود انتظار داشت از سودی به این بزرگی چشم ببندند؟ تقریباً همه از قیمت‌ها شاکی هستیم و صدای اعتراض ما گوش فلک را کر کرده است اما می‌خریم چون نگران آینده هستیم. خوب در این شرایط چه باید کرد؟

در مرحله اول، مسئولان کشور باید شرایطی را بوجود آورند که مردم احساس آرامش داشته باشند و از آینده خود مطمئن شوند. متأسفانه مردم این روزها از فردای خود اطمینان ندارند چه برسد به ماه یا سال! آینده مه‌آلود، باعث می‌شود همه تنها جلوی پای خود را ببینند و کاری به ده‌ها کیلومتر آن طرف تر نداشته باشند. مرحله دوم، خود مردم هستند که باید عطش خریدشان را کم کنند و زندگی کردن در زمانه گرانی را یاد بگیرند. خیلی از کالاهایی که گران است شاید چندان مورد نیاز ما نباشد، آنها را نخریم. برخی کالاها اساسی است و گاهی مردم مجبور به خرید هستند اما برخی خریدها واقعاً ضروری نیست و مشکلی در زندگی ما ایجاد بوجود نمی آورد. از این اشتیاق خرید کردن دست بکشیم تا … حداقل خودمان باری از دوش‌مان برداریم.»

عصر ایران 

قیمت بنزین در سال ۹۸

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar