تویوتا یاریس هاچ بک هیبریدی ویژه بازار اروپا به ایران می‌آید + نقدوبررسی کامل

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
تویوتا یاریس هاچ بک هیبریدی ویژه بازار اروپا به ایران می‌آید + نقدوبررسی کامل

تویوتا یاریس از جمله مدل‌های محبوب این کمپانی ژاپنی در ایران محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر، مدل‌های سدان و هاچ بک آن همواره جزو پرفروش‌ترین خودروهایی بوده‌اند که توسط ایرتویا در ایران فروخته می‌شوند.

این مدل به عنوان یک خودروی کوچک و کامپکت شهری شناخته شده و تا امروز بیشتر نسخه‌های ویژه بازار خاورمیانه آن وارد بازار ایران می‌شدند. اکنون شایعاتی وجود دارند که ایرتویا می‌خواهد نسخه ویژه بازار اروپای این هاچ بک جذاب را وارد ایران کند.

با باز شدن سیستم ثبت سفارش، ایرتویا مجوز لازم برای واردات این خودرو به ایران را توانسته اخذ کند و طی ماه‌های آتی، شاهد تردد این هاچ بک ژاپنی در خیابان‌های کشورمان خواهیم بود. گفته می‌شود ایرتویا مدل هیبریدی این خودرو را فعلاً برای بازار ایران در نظر گرفته است که از یک پیشرانه متشکل از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۷۵ اسب بخاری بنزینی و یک موتور الکتریکی بهره می‌برد. روی هم رفته این پیشرانه ۹۹ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو شهر معادل ۳.۳ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.

هنوز قیمتی که این خودرو در ایران به فروش خواهد رسید مشخص نیست و ایرتویا هنوز موضع خود را در این مورد اعلام نکره است.با توجه به تک نرخی شدن دلار و تعرفه ۵ درصدی خودروهای هیبریدی با حجم موتور زیر ۱۵۰۰ سی سی پیش بینی میشود ایرتویا ، این هاچبک کوچک را به قیمتی بین ۱۲۰تا ۱۵۰ میلیون تومان وارد بازار کند. این خودرو هم اکنون در بازار آمریکا قیمت پایه ای معادل ۱۵ هزار و ۶۳۵ دلار دارد و گران‌ترین تریم آن را به قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ دلار می‌توانید خریداری کنید. به محض مشخص شدن قیمت نهایی این خودرو، در وب سایت زوم فورکار حتماً این موضع را به اطلاع شما خواهیم رساند.

در این بخش، به منظور آشنایی هرچه بیشتر شما با این هاچ بک هیبریدی جدید بازار ایران، نقد و بررسی کامل و جامعی از آن را برای شما آماده کرده‌ایم. در ادامه مطلب، لطفاً با ما همراه باشید.

تجربه رانندگی با آن چگونه است؟

پرفورمنس تویوتا یاریس: ۲ از ۵

مدل پایه این خودرو با موتور ۱ لیتری سه سیلندر بسیار کند است و در مسیرهای سربالایی عملکرد خیلی خوبی از خود نشان نمی‌دهد.

با هزینه‌ای نه چندان زیاد تویوتا یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر هم برای این خودرو عرضه کرده که موتوری انعطاف پذیرتر است و قدرت بیشتری دارد. زمانی هم که این موتور را تحت فشار قرار می‌دهید، کم نمی‌آورد.

مدل هیبریدی، که یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی دارد هم از نظر قدرت تقریباً مشابه مدل بنزینی بوده و مصرف سوخت کمتری دارد. البته باید این نکته را هم ذکر کنیم که هیچ یک از نسخه‌های مذکور در مقابل رقبایی از فولکس واگن، سئات و فورد حرفی برای گفتن ندارند.

راحتی سواری تویوتا یاریس: ۳ از ۵

به منظور مقابله با وزن اضافی مدل هیبریدی، تویوتا سیستم تعلیق آن را در مقایسه با دو نسخه دیگر سفت‌تر کرده است. شاید به نظر برسد که این موضوع سبب کاهش کیفیت سواری آن خواهد شد، ولی در واقع، به لطف تغییراتی در طراحی سیستم تعلیق، مدل هیبریدی راحت‌ترین نسخه یاریس است.

یاریس هیبریدی روی جاده‌های دست انداز دار عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و در عین حال، حرکات بدنه را بهتر از دو مدل دیگر کنترل می‌کند. تجربه رانندگی با تویوتا یاریس نشان می‌دهد که مدل‌های مجهز به رینگ ۱۵ اینچ در مقایسه با مدل‌های دارای رینگ ۱۶، سواری راحت‌تری دارند.

هندلینگ تویوتا یاریس: ۲ از ۵

تمامی خودروهای کوچک در مقایسه با خودرویی مانند سئات ایبیزا مشکل بزرگی دارند. از آن جایی که این خودروی اسپانیایی هندلینگ بسیار خوبی ارائه می‌کند دیگر خودروهای این سگمنت توانایی رقابت با آن در این بخش را ندارند.

یاریس هم از این قاعده مستثنی نیست. تویوتا بدنه خودرو را به منظور ارائه عملکردی بهتر سر پیچ‌ها سفت‌تر کرده، ولی سیستم فرمان سبک آن موجب شده تا راننده کنترل خوبی روی سیستم فرمان نتواند داشته باشد. یاریس سر پیچ‌ها هیچ علاقه‌ای از خود برای پیچیدن نشان نمی‌دهد و در این بخش هم در برابر مدل‌هایی مانند فورد فیستا و ایبیزا حرفی برای گفتن ندارد.

نسخه‌های هیبریدی به تایرهای باریک‌تری به صورت استاندارد مجهز شده‌اند، دلیل آن سنگین‌تر بودن این خودرو در مقایسه با دو مدل بنزینی ۴ سیلندر و دیزلی ۳ سیلندر است. این دو مدل در سرعت‌های بالا در سر پیچ‌ها، پایداری کم‌تری دارند. با این حال، رانندگی با یاریس آسان است و خودرو در سر پیچ‌های تند هندلینگ بهتری دارد و همین موضوع پارک کردن آن را داخل شهر بسیار راحت‌تر کرده است.

راحتی کابین تویوتا یاریس: ۲ از ۵

گیربکس اتومات CVT مدل هیبریدی به خوبی با موتور ۱.۵ لیتری بنزینی آن هماهنگ است و زمانی که گاز می‌دهید خودرو به خوبی شتاب می‌گیرد. آن دسته از افرادی که بیشتر داخل شهر رانندگی می‌کنند، در مسافت‌های کوتاه می‌توانند از رانندگی بی سروصدای الکتریکی خودروی خود لذت ببرند.

با دو مدل مجهز به موتور ۱ و ۱.۵ لیتری اگر زیاد خودرو را تحت فشار قرار دهید، صدای موتور به میزان زیادی وارد کابین می‌شود و به طور کلی، لرزش کابین در مدل سه سیلندر بیشتر است. صدای قابل توجه باد و جاده داخل هر سه مدل یکی دیگر از معایب اصلی تویوتا یاریس می‌باشد.

طراحی کابین آن چگونه است؟

موقعیت رانندگی تویوتا یاریس: ۳ از ۵

تمامی مدل‌های یاریس به یک صندلی راننده مجهز شده‌اند که قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد، از سویی دیگر فرمان را هم می‌توان به سمت بالا و پایین تنظیم کرد؛ راننده‌های قدبلندتر البته ممکن است مشکلاتی با موقعیت رانندگی آن داشته باشند و بازه‌ای که فرمان و صندلی قابل تنظیم است برای آن‌ها کافی نباشد. موقعیت بلند صندلی خودرو همچنین ممکن است سبب شود تا زانوی برخی از راننده با کف فرمان هنگام ورود و خروج از خودرو برخورد کند.

صندلی‌ها به خوبی راننده و سرنشین را در بر می‌گیرند و حتی در سفرهای طولانی، اثری از خستگی دیده نمی‌شود، اگر چه یاریس پشتی قابل تنظیمی هم دارد که البته در مقایسه با سیستم دیگر مدل‌ها مانند رنو کلیو و فولکس واگن پولو دقت کمتری دارد.

پدال‌ها به خوبی با فرمان تنظیم شده‌اند و کنترل‌های سیستم تهویه و رادیو راحت هستند و در دسترس راننده قرار گرفته‌اند.

میدان دید تویوتا یاریس: ۳ از ۵

طراحی یاریس به گونه‌ای است که از یک پنجره جلوی صاف، پنجره‌های کناری بزرگ و یک پنجره عقب مناسب بهره می‌برد و دیدن بیرون از داخل کابین این خودرو راحت است. هیچ یک از ستون‌های خودرو به قدری کلفت نیست که جلوی دید شما را به هنگام پارک کردن خودرو یا هنگام عبور از تقاطع بخواهد بگیرد. با این حال، تمامی مدل‌های پایه این خودرو به صورت استاندارد به دوربین دید عقب مجهز شده‌اند.

سنسورهای پارک جلو روی برخی از مدل‌های این خودرو به صورت استاندارد عرضه شده‌اند، ولی آینه وسط مات شونده فقط روی گران‌ترین نسخه آن موجود هستند.

سیستم اطلاعات سرگرمی تویوتا یاریس: ۲ از ۵

نسخه‌های Icon به بالا به یک صفحه نمایش ۴.۲ اینچی TFT که جای صفحه کیلومتر نصب شده و یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچ سیستم اطلاعات سرگرمی که موجب کاهش تعداد دکمه‌های روی داشبورد شده مجهز هستند. استفاده از صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی راحت است و منوهای ساده و آیکون‌های واضحی دارد. هر چند، زمان پاسخ گویی این سیستم کمی کند است و منوها گاها پیچیده هستند و گرافیک آن خیلی واضح نیست. متاسفانه، در یاریس خبری از اندروید اتو یا اپل کارپلی نیست.

یاریس از بلوتوث و پخش بی سیم موسیقی پشتیبانی می‌کند ویک پورت USB و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی را روی فرمان خود دارد. تمامی مدل‌ها به یک رادیو DAB مجهز شده‌اند و آپشن نویگیشن ماهواره‌ای هم برای آن موجود است. با این حال، سیستم‌های اطلاعات سرگرمی سئات ایبیزا و اشکودا فابیا بسیار بهتر بوده و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است.

کیفیت ساخت تویوتا یاریس: ۲ از ۵

داخل کابین، روی داشبورد، فرمان و همچنین پنل درب‌های یاریس از پلاستیک نرم استفاده شده و لی با این حال، پلاستیک سخت هم در جای جای داشبورد دیده می‌شود.

کابین برخی تریم های این خودرو حس و حال نشستن داخل یک خودروی ارزان قیمت را به آدم می‌دهند و دسته دنده هم سفت و بی کیفیت است. یاریس در این بخش هم در مقایسه با رقبای اصلی خود عملکرد خوبی نشان نمی‌دهد.

بسیاری از تریم های این خودرو از ترکیب رنگ‌های خسته کننده استفاده می‌کنند، ولی در تریم Bi-Tone رنگ داشبورد با رنگ بدنه هماهنگی دارد و این موضوع آن را جذاب‌تر کرده است.

آیا کابین جاداری برای بار و سرنشین دارد؟

فضای جلوی تویوتا یاریس: ۳ از ۵

آن دسته از سرنشین‌هایی که در قسمت جلوی این خودرو می‌نشینند وضعیت بسیار بهتری در سفرهای طولانی خواهند داشت. فضای پا و سر در صندلی جلو برای افراد قد بلند بسیار خوب است و درب‌ها به خوبی باز می‌شوند و سوار شدن و خارج شدن از صندلی جلو بسیار راحت است.

جیب درب‌ها عمیق ولی باریک هستند، یک جای مخصوص برای بطری آب و دو جالیوانی بزرگ هم در مرکز داشبورد وجود دارد.

جعبه داشبورد اندازه نسبتاً بزرگی دارد و یک جای مخصوص رسیدهای پارکینگ یا دیگر کاغذها و کارت‌ها روی دستگیره درب‌ها تعبیه شده است.

فضای عقب تویوتا یاریس: ۳ از ۵

یاریس در این بخش عملکرد خیلی خوبی ندارد، زیرا یک فضای عقب معمولی در مقایسه با برخی سوپرمینی های رقیب خود ارائه می‌کند.

در حالی که سه کودک بدون مشکل زیادی می‌توانند در ردیف صندلی عقب بنشینند، دو سرنشین بالغ در پشت یاریس زمانی که می‌نشینند، زانوهایشان دقیقاً روی پشتی صندلی‌های جلو قرار می‌گیرد. اگر چه این نکته را هم باید بگوییم که فضای سر برای سرنشین‌های عقب وضعیت بهتری دارد. سه سرنشین بالغ اگر بخواهند در ردیف عقب یاریس بنشینند، قطعاً مشکلات زیادی با هم پیدا خواهند کرد.

پشت صندلی‌های عقب فضای بار آن چنانی وجود ندارد و فقط یک جالیوانی کوچک و جیب‌هایی بسیار کوچک روی درب‌های دو طرف ارائه شده‌اند.

انعطاف پذیری صندلی‌های تویوتا یاریس: ۳ از ۵

تمامی مدل‌های تویوتا یاریس از صندلی‌های عقب با قابلیت تاشوندگی ۶۰/۴۰ بهره می‌برند. برخلاف رقبایی مانند هوندا جاز، کفی صندلی‌های عقب یاریس تا نمی‌شوند.

خواباندن پشتی صندلی‌ها کار خیلی راحتی است، ولی زمانی که این کار را می‌کنید به دلیل این که صندلی‌ها کاملاً خوابانده نشده‌اند، بخشی از فضای کابین هدر می‌رود.

فضای بار تویوتا یاریس: ۳ از ۵

ظرفیت بار واقعی یاریس بالاتر از میانگین این کلاس است و فضای بار در صورتی که صندلی‌های ردیف عقب خوابیده باشند، بسیار بزرگ است. این فضا در مقایسه با فولکس پولو بزرگ‌تر ولی کوچک‌تر از اشکودا فابیا است.

همانند تقریباً اکثر خودروهای کوچک، یاریس یک طاقچه عقب نسبتاً بزرگ دارد که روی آن می‌توانید وسیله‌های خود را قرار دهید.

مدل‌های هیبریدی به دلیل استفاده از پک باتری در کف صندوق، فضای صندوق کوچک‌تری دارند. تمامی مدل‌ها در صندوق به برخی امکانات مانند قلاب یا محفظه‌هایی خاص در کف خودرو مجهز هستند.

هزینه‌های نگهداری آن چگونه است؟

هزینه‌های نگهداری تویوتا یاریس: ۴ از ۵

بدون در نظر گرفتن مدل هیبریدی، یاریس خیلی خودرو کم مصرفی نیست. موتور ۱.۵ لیتری این خودرو بیش از ۱۰۰ گرم کربن دی اکسید در هر کیلومتر تولید می‌کند و از این نظر، در کلاس خود خیلی عملکرد خوبی ندارد.

با این حال، یاریس هیبریدی یکی از ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار است که و آلایندگی کمتری هم دارد. این خودرو همچنین یک میانگین مصرف داخل شهر بسیار خوب در تست‌های ما داشته، ولی عملکرد نه چندان عالی آن در جاده بدین معنی است که مصرف ترکیبی خودرو خیلی خوب نیست.

هزینه‌های نگهداری آن نسبتاً اندک است و به لطف تجهیزات ایمنی بسیاری که روی آن نصب شده، هزینه‌های بیمه آن هم خیلی بالا نیست. همه این موارد روی هم رفته یاریس را به خودرویی ارزان در مقایسه با رقبا تبدیل می‌کند.

تجهیزات تویوتا یاریس: ۳ از ۵

به صورت استاندارد، یاریس خودروی بسیار مجهزی است؛ پکیج Safety Sense تویوتا که اکنون در تمامی مدل‌های این خودرو استاندارد شده، مواردی مانند سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم هشدار خروج از لاین و سیستم نوربالای اتومات را به خودرو اضافه می‌کند. از تجهیزات دیگر این خودرو می‌توان به سنسور باران، صندلی‌های جلو برقی، بلوتوث و یک سیستم صوتی با شش بلندگو اشاره کرد. مدل‌های هیبریدی به تجهیزات بیشتری مانند تهویه مطبوع اتومات و چراغ‌های جلو پروژکتور مجهز هستند.

نسخه‌های Icon این خودرو مواردی مانند رینگ‌های آلیاژی ۱۵ اینچ، کروز کنترل، تهویه مطبوع و یک صفحه نمایش ۴.۲ اینچ TFT را به خودرو اضافه می‌کنند. این مدل‌ها همچنین به سیستم مولتی مدیا با دو صفحه نمایش تویوتا تاچ و همچنین دوربین دید عقب مجهز هستند. درتریم Icon Tech مواردی مانند نویگیشن ماهواره‌ای و سنسورهای پارک جلو هم به خود اضافه می‌شوند.

تریم Design به مواردی مانند رینگ‌های آلیاژی ۱۶ اینچی، جلوپنجره متفاوت، تزئینات مشکی روی بدنه، شیشه ایمنی عقب و یک اسپویلر عقب مجهز شده‌اند. شیشه‌های عقب برقی، چراغ‌های روز روشن LED و چراغ‌های عقب LED از دیگر مواردی هستند که در این تریم ارائه شده‌اند.

گران‌ترین تریم این خودرو به نام Excel، از مواردی مانند رینگ‌های آلیاژی ۱۶ اینچ، یک اسپویلر عقب و تزئینات کرومی روی کناره‌ها بهره می‌برد. از دیگر موارد این تریم می‌توان به چراغ‌های جلو و عقب LED، چراغ‌های جلوی اتومات، تهویه مطبوع و روکش چرم و آلکانتارا اشاره کرد. در دو تریم دیزاین و اکسل یک سقف پانوراما هم به عنوان آپشن ارائه شده است.

قابلیت اطمینان تویوتا یاریس: ۵ از ۵

تویوتا در نظرسنجی ۳۲ خودروساز ما از نظر میزان اعتبار و قابلیت اطمینان توانست رتبه سوم را به دست بیاورد و در کلاس خودروهای کوچک، یاریس بعد از هوندا جاز رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

تویوتا برای این خودرو یک گارانتی ۵ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتری ارائه می‌کند که بسیار بهتر از رقبای یاریس می‌باشد. تمامی موتورهای این خودرو تست‌ها و آزمایش‌های سختی را پشت سر گذاشته و هیچ کدام مشکل مکانیکی خاصی نداشته‌اند.

ایمنی تویوتا یاریس: ۳ از ۵

پکیج Safety Sense تویوتا روی تمامی مدل‌های این خودرو به صورت استاندارد ارائه شده و مواردی مانند تکنولوژی ترمز اضطراری شهری، هشدار خروج از خط و نوربالای اتومات را به خودرو اضافه می‌کند. درتریم Icon تکنولوژی تشخیص علایم جاده هم به خودرو اضافه می‌شود.

تویوتا یاریس به هفت ایربگ مجهز شده تا از آسیب رسیدن به راننده و سرنشین‌ها هنگام وقوع تصادف جلوگیری کند و سیستم‌های پیشرفته کنترل پایداری و ترمز از وقوع تصادف در وهله اول جلوگیری می‌کند. یاریس در تست تصادف یورو انکپ موفق شده ۵ ستاره کامل ایمنی را دریافت کند.

قفل مرکزی و یک ایموبلایزر موتور از مواردی هستند که سارقان را از دزدیدن این خودرو نا امید کرده و یکی از بهترین پکیج‌های ایمنی در این کلاس خودرویی را تکمیل می‌کنند.

نتیجه گیری

امتیاز کلی: ۳ از ۵

اگر چه یاریس خودرویی با تجهیزات و آپشن های زیاد است و یک مدل هیبریدی هم دارد، ولی به قدری خوب نیست که در کلاس خودروهای کوچک بتواند بدرخشد.

مزایا

  • تجهیزات استاندارد زیاد
  • سواری راحت
  • آپشن پیشرانه هیبریدی

معایب

  • موتورهای ضعیف
  • هندلینگ نه چندان خوب
  • سر و صدای زیاد داخل کابین

آیا حاضرید برای این هاچ بک کوچک تویوتا، مبلغی تا ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت کنید؟ نظرات خود در این مورد را با کامنت های خود با ما در میان بگذارید.

منبع نقدوبررسی: وب‌سایت WhatCar

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

11 دیدگاه ها برای "تویوتا یاریس هاچ بک هیبریدی ویژه بازار اروپا به ایران می‌آید + نقدوبررسی کامل"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
farbod
عضو سایت

نوچ به هیچ وجه
اصلاً ارزش قیمتی نداره
با یه موتور ضعیف

سامان
مهمان

اصلا نمی ارزه

آرش
مهمان

سلام، من با این پول انتخاب بهتری میکنم قطعا، نهایت۱۰۰$بیارزه.

Amir o
مهمان

خخخخخ این دیگه آخره بدبختیه ک این داغونو ب۱۵۰ب ملت بدن….زیاد بیرزه۸۰

بنیامین
مهمان

فقط قیافش قشنگه همین.طراحی داخل کابین افتظاح
اینو باس جایگزین پراید کنن ۵۰م برا این زیاده

mohamad
مهمان

۱۵ هزار دلار با قیمت دلازر ۴۲۰۰ مسشه زیر ۷۰ میلیون به اضافه ۵ درصد تعرفه گمرکی و ارزش افزوره و …. مگه نباید درو و بر ۱۰۰ میلیون دربیاد ؟! پس چرا گفاید ۱۷۰ میلیون

علویجه
مهمان

شیشه عقب دستی؟؟؟؟؟محشره

میلاد
مهمان

کاش همون۱۷۰تومن بدن
با این اوضاع دلار انتظار ۲۰۰به بالا هم میره.مونده ملت همیشه درصحنه واسه پیش ثبتنام هم صف بکشن

AmirReaper
مهمان

راستش ۱۷۰ خیلیه واسه این ماشین
اگه هیبریدی بودنش رو کنار بذاریم فرق آنچنانی با میتسوبیشی میراژ نداره و تقریبا ۶۰ میلیون هم اختلاف قیمت دارن.
من باشم میراژ میخرم:|

میلاد
مهمان

با این پول میشه جولیتا یا میتسوبیشی لنسر با پرفورمنس عالی خرید.
اصلا ارزش خرید نداره .