دلیل حذف برخی قطعات و آپشن‌ها از خودروهای داخلی!

یکشنبه 28 مهر 98 ساعت 12:46
دلیل حذف برخی قطعات و آپشن‌ها از خودروهای داخلی!

پس از خبر حذف برخی قطعات و آپشن‌ها از برخی خودروهای صفر کیلومتر داخلی، فعالان صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی می‌گویند که کسری منابع مالی قطعه‌سازان و افزایش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، تأمین بعضی قطعات را با مشکل مواجه کرده است.

چندی است که موضوع حذف بعضی از قطعات در خودروهای صفر کیلومتر داخلی از جمله کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و شماری دیگری از قطعات، خبرساز شده است.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در این رابطه گفت: دو عامل موجب شده که بعضی قطعات در خودروهای صفر کیلومتر حذف شوند. هم اکنون نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان وجود دارد که معادل همین رقم از سال گذشته تاکنون زیان خودروسازان هم بوده است. زمانی که پول قطعه‌سازان پرداخت نمی‌شود، آن‌ها هم تمایلی به ارائه قطعه به خودروسازان ندارند.

وی یادآوری کرد: امروز این مشکلات عاملی شده تا بعضی از قطعات در خودروهای صفر کیلومتر حذف شوند. درست است که فعلاً  این قطعات تاثیری در ایمنی خودرو ندارند ولی ممکن است شمار این قطعات در آینده اضافه شود تا جایی که تولید خودرو را با مشکل مواجه کند.

همچنین محمدرضا نجفی‌ منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی هم اظهار کرد:  آنچه که صحت دارد این است که پول قطعه‌ساز به موقع پرداخت نمی‌شود و قطعه‌ساز در هزینه‌ها با مشکل مواجه است که ما هم مرتباً این موضوع را پیگیری می‌کنیم ولی اینکه قطعه‌سازان تأمین شماری قطعات را به خاطر مسائل مالی قطع کنند، تأیید نمی‌کنیم.

وی افزود: به دلیلی مشکلات مالی دیگر توان قطعه‌سازی وجود نخواهد داشت و کل کار تعطیل خواهد شد نه اینکه به خاطر مشکلات مالی شماری قطعات تولید و تأمین نشوند. اگر پول قطعه‌ساز پرداخت شود، تأمین تمام قطعات انجام خواهد شد ولی در غیر این صورت همانطور که پیش از این نیز هشدارها در این زمینه داده شده، تولید متوقف شده و صنعت قطعه‌سازی و صنعت خودروسازی را نابود می‌کند.

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی هم در این زمینه عقیده دارد: شماری از قطعات آپشن هستند و خودروهای مجهز به این آپشن‌ها قیمت بالاتری دارند که بسته به نظر و بودجه مشتری است ولی اینکه مشتری خودروی آپشن‌دار بخواهد ولی خودروساز و قطعه‌ساز به خاطر تحریم‌ها، کسری قطعات و مشکلات کسری نقدینگی نتوانند این نیاز را پاسخ دهند، موضوعی جداست.

وی ادامه داد: ممکن است حذف بعضی قطعات آپشنال مشکل خاصی پیش نیاورد. در برخی خودروها ممکن است به طور مثال کروز کنترل به خاطر مشکلات کمبود نقدینگی نتواند توسط خودروساز تأمین شود و او هم مجبور است این آپشن را حذف کند، ولی برای خودروی دیگر موجود باشد و خودرو به آن مجهز شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تصریح کرد: اما اینکه کسری قطعات به خاطر کسری نقدینگی وجود دارد، یک واقعیت غیرقابل انکار است و ما موضوع را تأیید می‌کنیم. هم اکنون تأمین قطعات به دو دلیل با مشکل مواجه است. علاوه بر کسری نقدینگی، مشکلات ناشی از اصلاح قیمت‌ قطعات هم تاثیرگذار بوده است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar