راه خودروساز شدن ایران چگونه است؟

سه شنبه 1 مرداد 98 ساعت 11:40
راه خودروساز شدن ایران چگونه است؟

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مورد داخلی‌سازی قطعات گفت: این امکان وجود دارد که بتوانیم تا ۹۰ درصد در داخلی‌سازی قطعات پیشروی کنیم.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در رابطه با شرایط داخلی‌سازی قطعات خودرو اظهار کرد: ما تقریباً تا دو الی ۳ ماه پیش به ۶۵ درصد داخلی‌سازی در قطعات خودرو رسیده بودیم و ۳۵ درصد از آن هم به صورت وارداتی بود. پس از آن نمایشگاه قطعه در شهر آفتاب و همچنین برگزاری نمایشگاه در شرکت‌های ساپکو و سازه‌گستر در مورد داخلی سازی برگزار شد. علاوه بر این مورد در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی هم نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل برپا شد و در نتیجه قراردادهایی در این زمینه بسته شد. اگر همین روند ادامه پیدا کند می‌توانیم تا ۹۰ درصد در زمینه داخلی‌سازی قطعات خودرو پیشرفت کنیم.

۲ شرط برای داخلی‌سازی

وی ادامه داد: دو شرط برای داخلی‌سازی باید وجود داشته باشد که یکی از آن‌ها به این مربوط می‌شود که کمک مادی انجام شود. مورد دوم هم این است که اگر داخلی‌سازی انجام گرفت و در صورتی که مشکلات تحریم‌ها در آینده برطرف شد مجدداً سراغ واردات چنین قطعاتی نرویم. در حقیقت ضمانتی باید وجود داشته باشد که پس از تحریم‌ها به سمت محصولات صادراتی سوق داده نشویم. تا آنجایی که می‌توانیم باید داخلی‌سازی کنیم و آن بخشی هم که مقرون به صرفه برای ساخت نیست باید از دیگر کشورها وارد کنیم. هرچه درصد داخلی‌سازی بالاتر و میزان واردات کمتر باشد کسی به فکر تحریم‌ها نمی‌افتد.

چرا خودروها کف پارکینگ خودروسازان ماند؟

نجفی‌منش در رابطه با شرایط خودروهای کف پارکینگ خودروسازان گفت: تقریباً بین ۱۶۰ الی ۱۸۰ هزار خودرو کف پارکینگ خودروسازان قرار دارد که البته این آمار به صورت روزانه تغییر پیدا می‌کند. در گروه سایپا نزدیک به ۸۰ هزار و در ایران خودرو نزدیک به ۱۰۰ هزار خودرو وجود دارد. علت عمده این قضیه کمبود نقدینگی است و تمامی این مشکلات را از قبل پیش‌بینی کرده بودیم. قرار بود بهمن ماه ۱۱ هزار میلیارد تومان وام به خودروسازان بابت مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود. رقم ۴ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی پرداخت شد و گفته شد که بخشی از آن هم به صورت ۸۴۴ میلیون یورو پرداخت خواهد شد. ولی هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه انجام نگرفته است و پیش‌بینی کردیم اگر این روند ادامه پیدا کند صنعت خودرو دچار مشکل و بحران می‌شود.

طراحی و ساخت پلتفرم

وی در مورد تبدیل ایران به خودروساز گفت: یکی از ریشه‌های اساسی کار در صنعت خودرو طراحی و ساخت پلتفرم است. به خاطر این که کار ذکر شده پر هزینه است و خودروسازان کمتر به سراغ آن رفتند. هم اکنون راهی جز ساخت و طراحی پلتفرم نداریم اگر بخواهیم خودروساز باشیم. چهار مرحله طراحی، ساخت ماشین‌آلات تولید، ساخت قالب و ابزار و تولید را داریم که ما معمولاً روی مرحله تولید تمرکز داریم. اگر ماشین‌آلات را کامل کنیم و به سمت طراحی برویم در آن صورت می‌توان گفت که ما یک خودروساز شده‌ایم. هزینه‌های زیاد و راحتی ورود قطعات موجب شد که به سمت این موارد نرویم و توجیهی وجود نداشت.

همکاری ضعیف با شرکت‌های دانش‌بنیان

نجفی‌منش در رابطه با همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان به ذکر نکاتی پرداخت: این نکته را هم باید گفت که همکاری با شرکت‌های دانش بنیان خیلی ضعیف است و باید این کار تقویت شود. به عنوان مثال دانشگاه هاروارد یکی از ۱۰ مجموعه بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان در دنیا را دارند. اساتید دانشگاه ایده‌ای را پرورش می‌دهند و یک شرکت دانش‌بنیان در آن داشنگاه ایجاد می‌کنند. شرکت ذکر شده حمایت می‌شود و شروع به تولید کار می‌کند همچنین در منافع هم سهیم می‌شوند. ما هم باید چنین الگوهایی را در ایران ایجاد کنیم.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar