رویدادهای مهم خودرویی هفته اول مهر ۹۸

بروزرسانی در: پنج شنبه 4 مهر 98 ساعت 13:04
رویدادهای مهم خودرویی هفته اول مهر 98

اعلام گزارش کیفی خودرو در مرداد، نه به خودروهای دیزلی، متروکه شدن خودروهای وارداتی دپویی و الزام استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی طی امسال، اهم اخبار خودرویی این هفته هستند که آنها را مرور می‌کنیم.

کیفیت خودروها؛ همان همیشگی

گزارش مربوط به کیفیت خودروها با کلی تأخیر اواسط هفته جاری منتشر و طبق آن، سطح کیفی محصولات صنعت خودرو کشور باز هم تغییری را به خود ندید. این ثبات البته از حیث ستاره‌بندی خودروها حاصل شده و معلوم نیست، آیا خودروهای داخلی در جزئیات کیفی هم ثبات را تجربه کرده‌اند یا دستخوش تغییر شده‌اند. هرچه هست، طبق گزارش منتشره، ستاره بندی خودروهای تولید داخل در مرداد و نسبت به تیر، تغییری نکرده است. خودروها بر حسب سطح کیفی‌شان بین دو تا پنج ستاره دریافت کرده‌اند و در این بین، تنها پژو ۲۰۰۸ توانسته تمام ستاره‌ها را به دست آورد. در گزارش کیفی مرداد ولی دو خودرو مونتاژی یعنی سیتروئن C۳ و تیگو غیبت دارند که این موضوع به احتمال فراوان از توقف تولید آنها طی ماه تحت بررسی حکایت می‌کند.

بن‌بست دیزلی‌ها

این هفته ولی هفته نه به خودروهای دیزلی بود. از یک طرف شورای اقتصاد با طرح وزارت نفت مبنی بر جایگزینی خودروهای فرسوده با محصولات دیزلی مخالفت کرد و از آن طرف، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم در گزارشی، احیای دیزلی‌ها را خطرناک و اشتباه دانست. چند ماهی می‌شود که در راستای تغییر سبد سوخت و کاستن از سرانه بنزین، بحث تولید و ورود خودروهای دیزلی سواری به ناوگان خودرویی کشور مطرح شده و در این مدت، بیشتر واکنش‌ها به این موضوع، منفی بوده است. در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده، احیای خودروهای دیزلی تصمیمی نادرست خوانده شده است، چه آنکه به‌زعم گردآورندگان آن، دیزلی‌ها با وجود راندمان بهتر نسبت به بنزین سوزها، آلایندگی بیشتری تولید می‌کنند. در این گزارش تاکید شده که خودروهای دیزلی به سلامت شهروندان هم آسیب می‌رسانند، بنابراین صلاح نیست به چرخه تولید برگردند. از طرف دیگر ولی شورای اقتصاد هم با پیشنهاد دیزلی وزارت نفت مخالفت کرد. وزارت نفت در راستای کاهش مصرف بنزین پیشنهاد داده بود ۱۰۰ هزار خودرو دیزلی جایگزین فرسوده‌ها شوند، ولی شورای اقتصاد با استناد به تبعات زیست‌ محیطی با آن مخالفت کرد.

متروکه شدن وارداتی‌های دپویی

اعلام رئیس کل گمرک مبنی بر متروکه شدن بخشی از خودروهای وارداتی دپویی، دیگر خبر خودرویی مهم این هفته بود. آن طور که مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک عنوان کرد، طی ماه‌های گذشته ۷‌هزارو۵۰۰ خودرو از گمرکات ترخیص شده و هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو هم تشریفات گمرکی را انجام داده و در درب خروج گمرکات متوقف هستند. به گفته وی، هنوز مصوبه دولت برای ترخیص این خودروها تمدید نشده، بنابراین فعلاً مجوز خروج از گمرک را ندارند. میراشرفی در ادامه تاکید کرد هم اکنون بین دو تا سه‌هزار خودروی متروکه در گمرک وجود دارد.

استانداردهای جدید خودرویی

این هفته ولی معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران هم تاکید کرد که رعایت ۸۵ استاندارد صنعت خودرو از ابتدای زمستان امسال برای خودروسازان الزامی است. به گفته وحید مرندی‌مقدم، خودروسازان تا دو سال قبل موظف به رعایت ۵۵ استاندارد اجباری بودند، ولی سال پیش ۱۰ مورد جدید به آن اضافه شد و از ابتدای زمستان امسال هم ۲۰ استاندارد اجباری دیگر با هدف افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل اجرایی می‌شود. وی همچنین تاکید کرده که تجهیز خودروهای سنگین به ترمز هوشمند از جمله الزامات استاندارد اجباری خودروسازان در سال‌جاری است. مرندی مقدم سامانه انحراف از مسیر و حفاظت از عابران پیاده را هم در راستای کاهش آسیب حین حوادث رانندگی، از دیگر الزامات سازمان استاندارد در تولید خودرو برای امسال دانسته است.

دنیای اقتصاد

رکود گریبانگیر بازار خودرو شد

حاصل اعتماد به خودروسازان خارجی

ریسک سرمایه گذاری در صنعت خودرو

بیشترین دلیل مردودی خودروها در تست معاینه فنی چیست؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "رویدادهای مهم خودرویی هفته اول مهر ۹۸"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
میثم
مهمان

بزک نمیر بهار میاد…..