توقیف تأمین قطعات ایران خودرو توسط یک قطعه ساز

دوشنبه 6 خرداد 98 ساعت 15:23
توقیف تأمین قطعات ایران خودرو توسط یک قطعه ساز

یکی از قطعه‌سازان بزرگ با ایجاد انحصار در تأمین قطعات ایران خودرو در مواقع خاص اقدام به توقف تأمین قطعه، خواباندن خطوط تولید خودرو و باج خواهی از ایران خودرو می‌کند. نکته قابل توجه این است که مالک این گروه بزرگ قطعه‌سازی مدیر برتر جهادی سال ۱۳۹۷ هم بوده است.

سال‌ها است که عموم جامعه قطعه‌سازی و بعضی کارشناسان صنعت خودرو از انحصار ایجاد شده در تأمین قطعات دو خودروساز بزرگ داخلی به ویژه در تأمین بعضی قطعات خاص و های‌تک و فساد ناشی از آن، انتقاد می‌کنند.

این انحصار موجب شده که دو سه گروه بزرگ قطعه‌سازی به ابرشرکت‌های تأمین‌کننده قطعات دو خودروساز مطرح داخلی تبدیل شده و انحصار ایجاد شده را به اهرمی برای اعمال فشار و اصطلاحاً اخاذی از خودروسازان بزرگ تبدیل کنند.

بعضی کارشناسان مستقل داخلی عقیده دارند که همین انحصار و فساد ناشی از آن هم موجب شده هزینه‌های تمام شده تولید خودرو در کشور افزایش یافته و خودروهای داخلی با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کنندگان برسد.

در جدیدترین رویداد در این زمینه شنیده شده که بتازگی برای مدتی خطوط تولید گروه صنعتی ایران خودرو به خاطر توقف تأمین قطعه از طرف یکی از این قطعه‌سازان بزرگ، متوقف شده است.

در این ماجرا مالک این شرکت قطعه‌سازی بزرگ با عدم تأمین قطعه‌ای که در انحصار دارد، تمام خطوط تولید ایران خودرو را برای مدتی متوقف کرده است. او مالک شرکتی است که تأمین قطعات سیستم‌های سوخت رسانی خودرو را به طور انحصاری در اختیار دارد و در روزهای گذشته ضربه خود را از طریق عدم تأمین قطعات سوخت‌رسانی به صنعت خودروی کشور وارد کرده است.

طبق اطلاعاتی که در اختیار قرار گرفته، این فرد از سال ۹۵ با یکی دیگر از شرکت‌های قطعه‌سازی انحصارگر، برای تشدید انحصار در صنعت قطعه‌سازی، کنسرسیوم تشکیل داده و هم اکنون با همراهی فرزند و برادرزاده خود یکی از اصلی‌ترین سهامداران ایران خودرو هم است. وی همچنان در پی به دست آوردن درصد بیشتری از سهام ایران خودرو برای استیلا بر بزرگترین گروه خودروسازی ایران است.

این شرایط و اعمال فشار گاه و بیگاه این قطعه‌ساز بزرگ به ایران خودرو از طریق توقف تأمین قطعات و خواباندن خطوط تولید در حالی است که این وضعیت زیان سنگینی را به صنعت خودرو و در نهایت مصرف‌کنندگان ایرانی وارد می‌کند.

طبق محاسبات انجام گرفته، توقف هر خط تولید خودرو به مدت یک دقیقه در حدود ۲۲۰ میلیون تومان زبان به همراه دارد که این میزان ظرف مدت یک ساعت به ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

این زیان از طریق بیکاری کارگران، هزینه‌های جاری و اجباری نظیر برق، مالیات، استهلاک دستگاه‌های خط تولید و شاستهلاک خودروهای ناقص بر افزایش قیمت نهایی خودرو تأثیر می‌گذارد.

در جدیدترین رویداد در این زمینه در روزهای گذشته که باید ۱۰۰۰ دستگاه خودروی تولید شده در ایران خودرو به بازار تزریق می‌شد به خاطر عدم تأمین قطعه از طرف همین قطعه‌ساز، این خودروها ناقص مانده که تاثیراتش را در طول روزهای آینده در بازار نشان خواهد داد.

ولی نکته قابل توجه این است که مالک این شرکت قطعه‌سازی انحصارگر کسی است که در سال ۹۷ نشان مدیر جهادی برتر را کسب کرده است ولی در روزهای اخیر با توقف خطوط تولید بزرگترین خودروسازی ایران، اشتغال کارگران، بازار خودرو و اقتصاد کشور را به گروگان گرفته تا با اعمال فشار از این طریق به خواسته‌های خود برسد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar