جزئیات احتکار در بازار قطعات خودرو

بروزرسانی در: چهارشنبه 9 مرداد 98 ساعت 14:54
جزئیات احتکار در بازار قطعات خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد شرایط بازار لوازم یدکی خودرو گفت: هم اکنون شاهد احتکار در بازار لوازم یدکی خودرو هستیم ولی این موضوع تا چند ماه آینده دوام نخواهد آورد و شرایط بهتر می‌شود.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد اوضاع تأمین لوازم یدکی خودرو در بازار اظهار کرد: عرضه و تقاضا در بازار لوازم یدکی همخوانی ندارد و بعضی از افراد هم احتکار کرده‌اند. این نکته را باید گفت که تا چند ماه آینده آنقدر شمار شرکت‌های تحویل لوازم یدکی درب منزل بالا می‌رود که شرایط افرادی که احتکار کرده‌اند بد خواهد شد. دلالان وارد بازار لوازم یدکی شده‌اند و قطعات را تا چندین برابر قیمت محصول به فروش می‌رسانند. در همین راستا فضا در حال باز شدن برای فروشندگان اینترنتی است و از طریق این شرکت‌ها قطعات به سادگی به دست مشتریان و تعمیرگاه‌ها می‌رسد. چیزی که سود زیاد داشته باشد منجر به ورشکستگی خواهد شد و پیشنهاد می‌کنیم که فروشندگان اجناس را به مردم ارائه دهند و انصاف داشته باشند. در غیر این صورت بازار جدیدی برای فروشندگان اینترنتی به وجود خواهد آمد.

فروش اینترنتی قطعه‌سازان

وی در مورد فروش اینترنتی قطعه‌سازان گفت: انتظار می‌رود که تا چند ماه آتی شرایط قطعات خودرو مناسب شود. لازم به ذکر است که خودروسازان هم به طور مستقیم اجناس خود را به صورت اینترنتی به مصرف‌کنندگان خواهند فروخت. قطعه‌سازان داخلی برای تأمین بازار مشکلی ندارند ولی دلالان از آن‌ها اجناس را دریافت می‌کنند و به فروش می‌رسانند. سازندگان قطعات از این به بعد فروش خود را به طور مستقیم به مردم خواهند داشت. با وجود افزایش قیمتی که وجود دارد قطعه‌سازان به چنین تصمیمی رسیده‌اند چون که دلالان هم قطعات را می‌گرفتند و احتکار می‌کردند. اکثر قطعه‌سازان درپی این هستند که فروش خود را به طور اینترنتی به مردم انجام دهند و محصولات خود را توسط پیک موتوری به دست مشتریان برسانند.

احتکار قطعات کمیاب

وی در پایان گفت: در زمینه واردات قطعه با توجه به این که قیمت دلار بالا رفته ولی همچنان به کشور وارد می‌شود. این واردات هم از تمام نقاط دنیا انجام می‌پذیرد ولی باید گفت که ما هیچ مسئولیتی در قبال لوازم یدکی وارداتی نداریم. قطعاتی که در داخل تولید می‌شوند نیازی به واردات ندارند و به سادگی تأمین می‌شوند. قطعات چینی در بازار به شدت زیاد شده و باید نرخ دلار به صورتی باشد که تولیدکننده داخلی هم محصولات خود را به دست مشتریان برساند. احتکار در بسیاری قطعات انجام گرفته به ویژه این مورد برای خودروهای وارداتی و نمونه‌های که قطعات آن‌ها کمیاب است وجود دارد. احتکارکنندگان هم اکنون سود می‌برند ولی قطعاً در آینده نزدیک قطعاً این بساط جمع خواهد شد.

گسترش نیوز

صنعت خودرو میدان مانور است

دهن کجی قطعه سازان به سیاستهای وزیر صنعت

تمرکز دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه امیرکبیر بر حوزه خودروسازی

آیا مشکلات صنعت خودرو به خاطر کمبود نقدینگی قطعه سازان است؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar