کیفیت قطعات ایرانی بهتر از قطعات چینی است

بروزرسانی در: دوشنبه 8 مهر 98 ساعت 11:30
کیفیت قطعات ایرانی بهتر از قطعات چینی است

عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه لوازم ‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: هم اکنون از لحاظ تأمین قطعات به ویژه برای خودروهایی که داخل ایران تولید می‌شوند مشکلی نداریم.

سید مهدی کاظمی، عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم ‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در خصوص وضعیت تأمین لوازم‌ یدکی خودرو در بازار گفت: ما صنف گسترده‌ای داریم و در تهران که ۱۰ هزار عضو دارد، قطعات یدکی به وفور در بازار یافت می‌شود.

لازم به ذکر است قطعات بعضی از خودروهایی که وارداتی هستند و شمار آنها کم است، کمیاب شده و مشکلات واردات وجود دارد. زمانی که از یک خودرو به‌ عنوان‌ مثال تنها ۱۰۰ دستگاه وجود داشته باشد، تولید داخلی آن به ‌صرفه نیست و برای تولیدکننده داخلی از یک قطعه حداقل ۵ هزار عدد باید در سال تولید شود. در خصوص این نوع خودروها با کمبود قطعات رو به رو شده‌ایم و اگر وزارت صمت به تاجران در قضیه واردات کمک کند، مشکل تأمین این قطعات هم حل خواهد شد. با این ‌وجود اجازه داده نمی‌شود که خودروی افراد بخوابد و در نهایت به هر نحوی و با انتظار یک‌ ماهه، قطعات از کشورهای گوناگون تأمین می‌شود.

تأمین قطعات خودروهای داخلی 

وی ادامه داد: خودروهایی که در ایران تولید می‌شوند از جمله محصولات ایران‌ خودرو، سایپا، کرمان موتور و ... از لحاظ تأمین قطعات مشکلی ندارند. تولید قطعه خودروهایی که مصرف قطعه آنها زیاد است مثل پژو، پراید و تندر ۹۰ هم به خوبی انجام می‌شود. اگر به محل‌های عرضه قطعات مثل خیابان‌های اکباتان، ملت، امیرکبیر و سعدی مراجعه کنید، وفور قطعات مخصوص این نوع خودروها را مشاهده خواهید کرد. ولی در زمینه بعضی قطعات که تولید آنها در ایران مقدور نیست و نیاز مصرف‌کننده تأمین نشده است، مشکل داریم. برای برطرف کردن این مسئله هم تولید کننده و هم واردکننده در تلاش هستند.

قطعات بی‌کیفیت در جعبه برندهای معروف

کاظمی وضعیت قطعات تقلبی و بی‌کیفیت را چنین بیان کرد: هم کنون از واحدی صحبت می‌کنم که مستقیم با مسائل مرتبط با قطعات تقلبی، نمونه‌های بی‌کیفیت و گرانی درگیر هستم. روزانه تقریباً ۵ الی ۱۰ پرونده داریم که به گران ‌فروشی یا ارائه قطعات تقلبی و بی‌کیفیت مربوط می‌شوند. البته باید گفت که تقلب بسیار کم است و قطعاتی که به‌عنوان تقلبی مطرح می‌شوند، در حقیقت نمونه‌هایی هستند که شاید کیفیت خوبی داشته باشند ولی در جعبه برندهای معروف گذاشته می‌شوند. بی‌کیفیت‌ها زیاد هستند و باید مراجعین در این زمینه راضی شوند. تلاش بر این است که قطعات بی‌کیفیت و تقلبی از بازار خارج شوند ولی به خاطر گستردگی صنف هنوز این کار مقدور نشده است.

نحوه تشخیص قطعات اصلی

عضو هیئت ‌مدیره اتحادیه لوازم‌ یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در رابطه با خرید قطعات به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: راه‌حل تشخیص قطعات اصلی این است که مردم قطعه را از مغازه‌ داران دارای جواز کسب خریداری کنند. مغازه‌هایی که جواز کسب دارند تلاش می‌کنند شکی نداشته باشند؛ ضمن این‌که افراد باتجربه جواز گرفته‌اند. درهرصورت این افراد یک سری موارد قانونی را طی کرده‌اند و در تلاش هستند مورد تعرض اتحادیه قرار نگیرند. ولی بعضی مغازه‌ها هستند که جواز ندارند و بتازگی هم فروشگاه‌های اینترنتی راه افتاده است که اکثر فروشندگان آنها، دوره‌های لازم را ندیده‌اند. این افراد اطلاعاتی از قطعه ندارند و اکثر شکایت‌ها از همین افراد است.

گرانی ۳۰۰ درصدی لوازم‌یدکی در سال ۹۷

وی در خصوص گرانی لوازم ‌یدکی در سالیان گذشته اظهار کرد: در سال ۹۶ تقریباً ثبات قیمتی در لوازم ‌یدکی خودرو داشتیم ولی گرانی در سال ۹۷ به ۳۰۰ درصد رسید. در اردیبهشت ۹۸ تقریباً ۱۰ درصد افزایش قیمت نسبت به سال ۹۷ داشتیم. ولی در ماه‌های گذشته نزدیک به ۲۰ درصد، قیمت قطعات کاهش پیدا کرده است. اگر به همین روال پیش برویم یک تا ۲ ماه آینده قیمت‌ها تا ۴۰ درصد دیگر هم پایین می‌آید. گرانی‌های حال حاضر هم به این خاطر است که واردات و تولید با ارز ۱۴ الی ۱۵ هزار تومان انجام گرفته است و این قطعات باید فروخته شود. به خاطر رکودی که در بازار وجود دارد، همکاران ما قطعات را بدون سود می‌فروشند و حتی تلاش کردند که قیمت‌ها ۱۰ الی ۱۵ درصد ارزان‌تر شود.

قطعه چینی بخریم یا ایرانی؟

کاظمی در پایان گفت: فکر می‌کنم نزدیک به ۹۰ درصد قطعات تولید ایران از نوع چینی بهتر است و حتی در بعضی موارد با نمونه‌های اروپایی مطابقت دارد. امروزه قطعات ایرانی بسیار باکیفیت، فراوان داریم. البته از سوی دیگر کیفیت قطعات وارد ‌شده هم متفاوت است. کیفیت قطعات وارداتی هم به فرد واردکننده بستگی دارد و می‌توان قطعات باکیفیت سفارش داد. بعضی از افراد قطعات بی‌کیفیت سفارش می‌دهند و بر همین اساس بعضی از کشورها هم در زمینه قطعات بدنام می‌شوند. چینی‌ها قطعات با کیفیت هم می‌توانند تولید کنند ولی باید در سفارش‌ها مبلغ بیشتری پرداخت کرد.

گسترش نیوز

شرکت کروز می‌تواند نقطه امید باشد

کارنامه تولید نیم ‌سال نخست خودروسازان داخلی منتشر شد

دلیل کاهش تولید خودرو تعطیلات تابستانی خودروسازان بوده است

هزینه ۸۰۰ میلیون تومانی برای تولید خودروی ۴۰۰ میلیون تومانی در ایران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar