اسقاط ۸ تا ۱۰ خودروی فرسوده برای واردات خودرو

سه شنبه 23 آذر 00 ساعت 11:06
اسقاط 8 تا 10 خودروی فرسوده برای واردات خودرو
سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به تبعات سرکوب قیمت بر تیراژ تولید خودروسازان گفت: با آهنگ تولیدی که از سال ۹۰ آغاز شد باید در سال ۱۴۰۰ به تولید حداقل سه میلیون دستگاه خودرو دست می یافتیم در حالی که سیاست‌های سرکوب قیمتی باعث شد که تیراژ تولید خودروسازان در این سالها کاهشی و به کمتر از ۷۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۸ برسد.

فرهاد بهنیا که در نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران سخن می گفت، با اعلام اینکه ایران در سال ۹۰ با تولید بیش از یک میلیون و ۶۹۰ هزار دستگاه خودرو، رتبه هجدهمین خودروساز جهان را کسب کردیم، افزود: متاسفانه در این سالها با سرکوب قیمت خودرو تیراژ تولید خودروسازان کاهش شدیدی داشت چنانچه سیاست قیمت گذاری دستوری باعث تحمیل بیش از ۸۰ هزار میلیارد زیان انباشته به خودروسازان و سود ۴۰ هزار میلیاردی دلالان در سال گذشته شد.

به گفته وی سرکوب قیمت خودرو در این سالها علاوه بر افزایش زیان سنگین خودروسازان موجب کاهش ظرفیت در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور شده است.

شورای رقابت توان کنترل قیمت مواد اولیه را هم ندارد

وی در همین ارتباط به نقش شورای رقابت در کنترل قیمت ها پرداخت و اظهار داشت: شورای رقابت امروز اگر بخواهد قیمت مواد اولیه را کاهش دهد قادر نیست به حوزه کنترل قیمت مواد اولیه ای که با نرخ های جهانی قیمت گذاری می شوند ورود کند چنانچه شرکت های تولیدکننده مواد اولیه، سود هنگفتی از این طریق کسب می‌کنند و هیج نهادی نمی‌تواند از عهده تغییر قیمت فروشندگان مواد اولیه برآید.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در ادامه مشکل اصلی کشور را آلایندگی کلان شهر و تردد خودروهای فرسوده عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ایران رتبه نخست اتلاف ترافیکی در جهان و تهران رتبه ۴ آلودگی هوا در جهان را به دست آورده است که دلیل اصلی چنین شرایطی در آلایندگی، تردد ۳ میلیون خودروی فرسوده است؛ خودروهای که به طور میانگین بیش از ۶ لیتر سوخت اضافه مصرف می‌کنند هزینه ای که سالیانه به ۵۳ هزار میلیارد می رسد.

بهنیا با اشاره به اینکه سالانه ۸۱ هزار میلیارد تومان هزینه تلفات جانی و ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه اتلاف ترافیکی در کشور است، تصریح کرد: اگر به همین منوال ادامه یابد در سال ۱۴۰۴، ۸ میلیون خودرو فرسوده در کشور تردد خواهد کرد و در سال ۱۷ هزار میلیارد تومان صرف هزینه قطعات یدکی خواهد شد.

وی با توجه به این شرایط به پیشنهاد انجمن قطعه سازان در خصوص واردات خودرو در ازای افزایش گواهی اسقاط پرداخت و تاکید کرد: پیشنهاد می شود واردات خودرو بدون انتقال ارز و در ازای ۸ تا ۱۰ گواهی اسقاط خودرو صورت گیرد.

وی افزود: انتظار می رود دولت یکبار به واردات خودرو به محلی برای خروج خودروهای فرسوده نگاه کند اقدامی که می تواند در ازای ۱۰۰ هزار خودرو وارداتی منجر به خروج یک میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور شود.

سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران همچنین با توجه به تعطیلی نزدیک به ۲۲۰ مرکز اسقاط و بیکاری قشر وسیعی در این صنعت، خواستار ارائه مشوق هایی برای مشارکت صاحبان خودروهای فرسوده در طرح نوسازی خودروهای فرسوده شد و اظهار داشت: افزایش سالیانه مالیات خودروهای فرسوده و اختصاص تسهیلاتی با بهره کم به صاحبان خودروهای فرسوده از دیگر پیشنهاداتی است که می تواند مشوقی برای صاحبان این خودروها برای تسریع در نوسازی و خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد باشد.

بهنیا در ادامه به موضوع آزادسازی قیمت خودرو و تاثیرآن بر رشد تیراژ پرداخت و تاکید کرد: در صورت آزادسازی قیمت خودرو و افزایش تیراژ تولید خودروسازان به طور قطع قیمت ها در بازار ریزشی خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: همچنین آزادسازی قیمت خودرو این امکان را فراهم می کند که خودروسازان در بخش طراحی و تولید پلت فرم های جدید و قطعه سازان در بخش نوسازی تجهیزات و قطعات جدید عملکرد بهتر داشته باشند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar