پیشنهاد مدیر بازاریابی مدیران خودرو برای مشتریان محصولات بیسو!

چهارشنبه 3 مهر 98 ساعت 10:58
پیشنهاد مدیر بازاریابی مدیران خودرو برای مشتریان محصولات بیسو!

روز پیش خبری مبنی بر عدم تحویل به موقع خودروهای بیسو منتشر شد و گروه سیف خودرو هم اعلام کرد که به دلیل مشکلات تحریمی، در تحویل خودروهای بیسو تاخیری سه ماهه دارد. ولی نکته جالب اینجاست که در متن اخبار دیروز مدیر بازاریابی شرکت مدیران خودرو، عدم خرید محصولات بیسو را به مشتریان پیشنهاد داده است!

با رسیدن به موعد تحویل بیسو T5 و عدم ارسال دعوتنامه های این خودرو، چند وقتی است که بعضی رسانه‌ها پیگیر این موضوع هستند. در پیگیری چند هفته پیش معلوم شد که سیف خودرو در مورد واردات قطعات منفصله بیسو T5 با مشکلاتی رو به رئ شده و احتمال وجود تأخیر در تحویل این خودرو وجود دارد. ولی نکته عجیب اینجاست که بعضی رسانه‌های غیر تخصصی برای پیگیری این مسئله مسیر بررسی موضوع را به طور کل اشتباه رفته‌اند و به نتیجه‌ای غیر قابل استناد رسیده‌اند. در خبر منتشر شده از جانب یک رسانه اقتصادی به مشتریان پیشنهاد شده تا از خرید حواله‌های بیسو خودداری کنند و علت آن، ممنوعیت واردات خودرو اعلام شده است! این در حالی است که بیسو T3 توسط سیف خودرو در قالب مشارکتی با شرکت مرتب خودرو، در خط تولیدی واقع در جاده مخصوص مونتاژ می‌شود. با اینکه تولید خودروهای بیسو به روش SKD انجام می‌شود، ولی بر اساس قوانین گمرکی ایران واردات قطعات منفصله CKD و SKD به کشور مجاز است و ممنوعیت واردات خودرو ارتباطی به واردات قطعات مونتاژی خودروها ندارد. با اینکه مونتاژ SKD یکی از ساده‌ترین روش‌های تولید در کشور است و همیشه به دلیل داخلی سازی کم، انتقاد کارشناسان به این روش تولید وارد بوده است، ولی در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم که وزارت صمت مجوز تولید خودروهایی مانند هیوندای i10، هیوندای i20، سیتروئن C3، کوپا T210، ام جی ۳۶۰، ام جی RX5، چری تیگو ۷ (در دوره ابتدایی) و… را به خودروسازان داخلی داده است.

ولی در کنار این اشتباه خبری باید به این واقعیت اشاره کرد که به دلیل سکوت خبری سیف خودرو، احتمال نشر چنین محتواهای اشتباهی وجود دارد و با توجه به عدم مشخص بودن شرایط تولید و واردات قطعات SKD خودروهای بیسو، پیشنهاد تأمل بیشتر در خرید خودروهای این نشان چینی امری منطقی و کاملاً درست است. چون بازار خودروی کشور نشان داده است که ظاهر، امکانات رفاهی، ویژگی‌های فنی و حتی قیمت تنها عوامل موفقیت یک خودرو و برند در بازار ایران نیستند. بلکه عرضه پیوسته و با تیراژ بالا در کنار خدمات پس از فروش مناسب عواملی برای مقبولیت محصولات یک نشان تجاری در بازار خودروی کشور هستند. حال زمانی که در تحویل خودروهای بیسو تأخیر پیش آمده و مشتریان و رسانه‌ها اطلاعات مناسبی از شرایط تولید و عرضه محصولات سیف خودرو ندارند، بدیهی است که نشر چنین برداشت‌هایی کاملاً منطقی و به جا است.

نکته دیگر در خصوص خبر منتشر شده دیروز این بود که شرکت سیف خودرو نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و روابط عمومی این شرکت به طور رسمی اعلام کرد که تحویل خودروهای T3 و T5 با تأخیر ۳ تا ۴ ماه انجام خواهد شد. در متن خبر گروه سیف خودرو آمده است که در شرایط وجود تاخیرهای یکساله در بعضی خودروسازی‌ها، تأخیر ۳ تا ۴ ماه در تحویل خودروهای بیسو قابل تأمل است و به نوعی به این معنی است که آنچنان هم این مسئله قابل توجه نیست!

موضوع مهم این است که با وجود تحویل به نسبت به موقع بخش نخست تعهدات بیسو T3، نباید سیف خودرو به دلیل تأخیر یکساله برخی از خودروسازان تاخیرهای اخیر خود را توجیه کند. چون این رفتار می‌تواند به این معنی باشد که دیگر تأخیر در تحویل خودروها به امری عادی تبدیل شده و نارضایتی مشتریان بی دلیل است.

چرا نهادهای نظارتی پاسخگو نیستند؟

آغاز همکاری رسمی سیف خودرو با بیسو دقیقاً در روزهای تحریم صنعت خودروی کشور اعلام شده و از طرفی آغاز مونتاژ خودروهای بیسو هم در همین شرایط آغاز شده است. بسیاری عقیده دارند که به دلیل تازه کار بودن نشان بیسو و همچنین ناشناخته بودن آن در اکثر نقاط جهان، حساسیت‌های نظارتی بر روی آن بسیار کمتر از دیگر برندهای فعال خودروسازی چین است و برای همین راحتتر از سایرین توانسته تا با عبور از سد تحریم‌ها به بازار ایران برسد. با اعلام خبر همکاری بیسو با سیف خودرو برای شروع مونتاژ شاسی بلندهای این نشان چینی در کارخانه مرتب خودرو شاهد بودیم که بعضی مسئولان این اتفاق را در شرایط تحریم، نشانه بی اثر بودن اقدامات آمریکا می‌دانستند. ولی حال که در تحویل خودروهای بیسو به مشتریان تاخیرهای چند ماه پیش آمده و مسائل مربوط به تحریم، ارسال قطعات منفصله بیسو T3 و T5 را با مشکل رو به رو کرده است، هیچ مقام مسئول و نهاد نظارتی به این ماجرا ورود پیدا نمی‌کند و حرفی در خصوص آن نمی‌زند. یکی از نکات قابل توجه این است که در ۲۹ آذر ۱۳۹۷ مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، مجوز پیش فروش ۹۵۱ دستگاه بیسو T3 و ۴۸۰ دستگاه بیسو T5 را صادر کرده است و در متن مجوز اعلام شده که مستندات کافی در مورد امکان تولید محصولات بیسو توسط سیف خودرو به آن سازمان و وزارتخانه ارسال شده و مورد تأیید است. حال که سیف خودرو هم با مشکل تأمین به موقع قطعات رو به رو شده است، چرا نهادهای صادرکننده مجوز پیش فروش پاسخی را به مشتریان این شرکت نمی‌دهند؟

پیشنهاد مدیر بازاریابی مدیران خودرو برای مشتریان محصولات بیسو!

و اما جالب‌ترین اتفاق در حواشی دیروز سیف خودرو و بیسو !

در خبر منتشر شده در مورد مشکلات تولید و تحویل خودروهای بیسو، فردی در جایگاه کارشناس صنعت خودرو توصیه‌هایی را به مشتریان بازار کرده و فعالیت سیف خودرو را مورد نقد منطقی قرار داده بود. ولی جالب بودن ماجرا آن جایی مشخص می‌شود که فرد کارشناس مدیر بازاریابی برند چری گروه مدیران خودرو است. به عبارتی مدیر بازاریابی مدیران خودرو فعالیت شرکت رقیب را مورد نقد قرار داده و از مشتریان خواسته تا خودروهای بیسو را خریداری نکنند.

باید به این نکته توجه کرد که چه در صنعت خودروی ایران و چه در صنعت خودروی جهان، هیچگاه یک مدیر خودروسازی در رسانه شرکت رقیب را زیر سؤال نمی‌برد. یعنی هیچگاه ندیده‌ایم که مدیران رنو فعالیت پژو را مورد نقد قرار دهند و یا مدیران تویوتا در مورد سبک فعالیت میتسوبیشی اظهار نظر کنند. با وجود اینکه در متن خبر یاد شده به سمت مدیریتی فرد کارشناس اشاره نشده و اکثر مخاطبان این خبر هم به این مسئله پی نبرده‌اند، ولی فعالان حوزه رسانه و صنعت خودرو با برخورد به چنین موضوعی، برداشت دیگری از این ماجرا می‌کنند! چون در عمل مدیر بازاریابی مدیران خودرو به مردم پیشنهاد می‌کند که محصولات بیسو را نخرند و در بخشی از مصاحبه خود گفته که سیف خودرو بدون مطالعه به سراغ بیسو رفته است.

با اینکه اکثر نقدهای مدیر بازاریابی برند چری مدیران خودرو به شرکت سیف خودرو صحبت دیگر کارشناسان و رسانه‌های خودرویی است، ولی اعلام چنین نقدهایی که پای سمت حقوقی را به میان می‌آورد آنچنان منطقی نیست و می‌تواند برداشتی چون تخریب برند رقیب را به دنبال داشته باشد. مدیر بازاریابی برند چری مدیران خودرو در این گفت و گو به نبود خدمات پس از فروش فراگیر بیسو انتقاد کرده و تعداد نه چندان زیاد خودروهای مونتاژی سیف خودرو را عاملی بر عدم قوی بودن بازار محصولات بیسو دانسته است و بیان این مطالب از زبان یک کارشناس صنعت خودرو، نقد منصفانه و صحیح را به نمایش می‌کشد. ولی نکته جالبتر از اعلام چنین نقدهایی از جانب مدیر بازاریابی مدیران خودرو، عدم پاسخ گویی مدیران گروه مدیران خودرو به نقدهای مشابه است.

در میان ایرانیان دو ضرب المثل قدیمی رایج است که می‌گوید: «اگر بیل زن هستی باغچه خود را بیل بزن» و «یک سوزن به خودت بزن، یک جوالدوز به دیگران».

حال حکایت این ضرب المثل رویکرد مدیران گروه مدیران خودرو است که همیشه نسبت به رقبای خود چنین واکنش‌هایی را نشان می‌دهند و گاهی در پوشش کارشناس خودرو، نقدهای درست و غلطی را برای اصلاح و یا تخریب رقیب در رسانه‌ها اعلام می‌کنند. با آغاز پاییز ۹۸ ماه‌ها می‌گذرد و مدیران چری و ام وی‌ام پاسخ نمی‌دهند که چرا قیمت محصولاتشان با وجود مونتاژ داخل بودن تا ۲٫۵ برابر بازار جهانی در ایران به فروش می‌رسد و بیشترین اختلاف قیمت خودروهای تولیدی با بازار جهانی به نام مدیران خودرو ثبت شده است؟ و یا چرا قیمت لوازم یدکی خودروهایشان در نمایندگی‌ها متفاوت است؟ چرا در دوره‌ای کارکنان گروه مدیران خودرو وظیفه داشتند تا هر روز در فضای مجازی و رسانه‌ها با شناسه‌های جعلی نسبت به تخریب رقبا اقدام کنند؟ این نقدهای در حالی از جانب رسانه‌ها به مدیران گروه مدیران خودرو اعلام می‌شود که هیچگاه پاسخ منطقی برای آن‌ها اعلام نشده است و گاهی برخورد ناشایست از جانب مدیران این شرکت مشاهده شده است.

باید به این نکته اشاره کرد که گروه مدیران خودرو در بین خودروسازان خصوصی، شرایط آرامتری را تجربه می‌کند و در این مدت اعتراضی به دلیل تأخیر در تحویل خودروها را به خود ندیده و همیشه محصولاتش را با اطمینان کامل از تولیدشان به فروش رسانده است. از طرفی این شرکت در شرایط تحریم تست‌های جاده‌ای چند محصول جدید را در دستور کار قرار داده و گویا قرار است تا در آینده نزدیک بیش از ۴ خودروی جدید نشان چری و ام وی‌ام را به بازار کشور عرضه کند. تمام این اتفاق‌ها در وضعیتی رخ می‌دهد که دیگر خودروسازان خصوصی با مشکل تأخیر در تحویل خودروها دست و پنجه نرم می‌کنند و از سویی به دلیل تحریم‌ها، از پروژه‌های جدید خود باز مانده‌اند. برای همین نوع عملکرد سازمانی گروه مدیران خودرو با توجه به شرایط صنعت خودروی کشور قابل تحسین است. ولی در کنار این رویکردهای مناسب مدیران خودرو، نباید فراموش کنیم که همیشه نقدهای منصفانه‌ای هم برای ارتقای هر برند وجود دارد و بیان مطلب فوق می‌تواند از جمله مصادیق این مسئله باشد.

اسب بخار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar