دنا پلاس و داستان‌های عجیب و غریبش

بروزرسانی در: یکشنبه 13 مهر 99 ساعت 10:27
دنا پلاس و داستان‌های عجیب و غریبش

سال ۱۳۹۹ شمسی برای بازار خودروی ایران سال متفاوتی بود. از طرفی با افزایش ناگهانی قیمت ارز، بازار خودرو تکان شدیدی خورد و خودروهای وارداتی قیمت‌هایی باورنکردنی پیدا کردند. از طرف دیگر این افزایش قیمت خودروهای خارجی، بر بازار خودروهای داخلی هم تاثیر گذاشت و به این ترتیب خرید خودرو برای بسیاری از خانواده‌ها چیزی در حد رویا شد. در این میان دو خودروساز اصلی داخلی، با ارائه طرح‌های مختلف پیش‌فروش خودرو، سعی کردند کمی التهاب این بازار را جبران کنند که البته نتیجه‌ای کاملاً برعکس داشت. خریدارانی که با کلی تلاش توانسته بودند مبلغی را برای پیش‌پرداخت خودروهای خود جور کنند، حالا موقع تحویل باید چند برابر مبلغ اولیه را پرداخت می‌کردند. این اتفاق به مذاق بسیاری از خریداران خوش نیامد، اما هیچ پاسخی هم برای اعتراض‌ها وجود نداشت.

 

قیمت باورنکردنی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

خریداران دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، مبلغ ۸۰ میلیون تومان را به عنوان نیمی از مبلغ ثبت نامی پرداخت کرده بودند و قرار بود با پرداخت نیم دیگر هنگام تحویل، خودرو را با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان دریافت کنند. اما اتفاقی که افتاد ورای انتظارها بود. در هنگام تحویل در شهریور ماه ۱۳۹۹، قیمت دنا پلاس اتومات ۲۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شد. در این میان، ایران‌خودرو ادعا می‌کند که این قیمت بسیار عادلانه بوده و اگر با ارزش‌های حقیقی دنا سنجیده شود، باید قیمتی حدود ۳۷۰ میلیون تومان برای این خودرو اعلام شود. ایران‌خودرو این قیمت‌گذاری را بر اساس مصوبات شورای رقابت اعلام کرده و معتقد است که این شورا با بررسی جوانب مختلف ساخت این خودرو و با توجه به قیمت ارز، این قیمت‌گذاری را انجام داده است.

اما نکته جالب در هیاهوی این قیمت باورنکردنی این بود که زمزمه‌هایی از قیمت‌های عجیب و غریبی در بازار آزاد خودرو به راه افتاد که البته باید صبر کرد تا حقیقت آن روشن شود. اما با این‌حال با بررسی تمامی حاشیه‌ها و بحث‌ها، قیمت اعلامی ایران‌خودرو دور از انتظار است و خریدار ایرانی که شاید امیدوار بود بتواند با کم و زیاد کردن بودجه‌هایش یک خودروی آپشن‌دار و نسبتاً خوب سوار شود را کاملاً ناامید کرد تا بعضی اقشار جامعه امکان خرید خودروهایی با حداقل استاندارد جهانی را از دست بدهند.

 

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک چه برتری دارد؟

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک از نظر ظاهری تفاوتی با نسخه دنده‌ای دنا پلاس ندارد. در بخش فنی هم پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ ۱.۷ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار در هر دو خودرو مشترک است، اما در نسخه اتوماتیک شتاب ۹.۵ ثانیه و مصرف سوخت ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر است، در حالیکه در نسخه دنده‌ای دنا پلاس با شتاب ۱۰ ثانیه، ۷.۹ لیتر بنزین می‌سوزاند. از نظر تجهیزات دو خودرو تفاوت خاصی با هم ندارند و همان امکانات رفاهی خوب دنا پلاس مانند کروز کنترل، سانروف، سیستم‌های ترمز و پایداری متنوع، سیستم مولتی مدیای نسبتاً پیشرفته، چراغ‌های مه‌شکن و آینه‌های جانبی و چندین آپشن نه چندان مدرن اما منحصر به فرد در خودروسازی ایران! در دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک هم وجود دارد. تنها تفاوت شاخص این خودرو فقط وجود یک گیربکس ۶ سرعته اتومات با حالت اسپرت و برف است که وجه تمایز دنا پلاس اتومات با نمونه دستی آن است.

اما نکته مهم در این میان بازار خرید و فروش این خودرو است. خریدار همواره گوشه چشمی به بازار خودرو دارد و به همین دلیل به هنگام انتخاب، تلاش می‌کند تا خودرویی بخرد که به هنگام فروش دردسر نباشد. با توجه به تازه وارد بودن این خودرو فعلاً در آگهی‌های دیوار، دنا پلاس توربو با قیمتی نامتعادل و کمی عجیب اعلام شده است که هنوز صحت و سقم آن مشخص نیست. اگر خبر صحت داشته باشد و دنا پلاس توربوی اتومات قیمتی بالاتر از قیمت تحویل به مشتری در بازار داشته باشد، احتمالاً بازار خرید و فروش این خودرو به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد،چون با این قیمت می‌توان خودروهایی بسیار بهتر از دنا پلاس خریداری کرد. به هر صورت دنا پلاس اتومات با حواشی فراوان وارد بازار خودروی ایران شده است و باید منتظر بود و دید که آیا گیربکس اتومات در این خودرو هم مانند پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ ناموفق عمل می‌کند یا این بار تلاش ایران خودرو برای ساخت یک خودروی اتوماتی موفق، به بار می‌نشیند!

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar