بازار خودروی چین به شدت دچار رکود شده است

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
بازار خودروی چین به شدت دچار رکود شده است

طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده از منابع گوناگون، بازار خودروی چین تحت تأثیر جنگ تجاری بین این کشور و ایالات متحده آمریکا به شدت دچار رکود شده است.

به نظر می‌رسد همانطور که تحلیلگران پیش بینی کرده بودند، جنگ تجاری بین امریکا و چین بیشترین تأثیر منفی را بر روی بازار خودرو و صنایع خودروسازی گذاشته است، چون که اخیراً گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که بازار خودروی چین در سال جاری ۲۰۱۸ میلادی که شروع این جنگ و کشمکش تجاری بود، شاهد بزرگترین و بیشترین رکود در طول ۲۰ سال اخیر بوده است.

این در حالیست که بازار خودروی چین همواره یکی از شکوفاترین و بهترین بازارهای مصرف‌کنندگان در جهان به شمار می‌رفته است، اما حالا باید منتظر پایان روند رو به رشد و صعودی خود باشد چون که خیلی از شرکت‌های صنعتی و خودروسازی در چین اخیراً اعلام کرده‌اند که فروش خودروهای سواری توسط نمایندگی‌های‌شان در یک فصل گذشته به شدت کاهش یافته است و به نظر می‌رسد این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد. این اولین بار از اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی است که بازار خودروی چین دچار چنین رکودی شده است.

خیلی از خودروسازان خارجی و اروپایی هم تحت‌تاثیر همین جنگ تجاری چین و امریکا قرار گرفته و بارها هشدارداده‌اند که تبعات منفی آن گریبان تمامی صنایع خودروسازی اعم از چینی، آمریکایی و اروپایی را خواهد گرفت. چندی پیش گروه خودروسازی دایملر و بی ام و آلمان از کاهش شدید سوددهی خود خبر داده بودند و این طور که به نظر می‌رسد به هیچ وجه از ادامه جنگ تجاری بین این دو کشور راضی نیستند.

سال‌ها صنایع خودروسازی بزرگ در جهان روی چین به عنوان یکی از فعال‌ترین و پویاترین بازارهای فروش در جهان حساب باز کرده بودند و از این طریق درآمد و سودهای بزرگی را کسب کرده بودند، ولی اکنون به نظر می‌رسد که دیگر به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی قادر به ادامه فعالیت‌های فعالانه خود در این کشور نخواهند بود به طوری که بعنوان مثال، کمپانی جگووار لندرور به طور موقت کارخانه خود را در چین تعطیل کرد.

پس از آنکه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، به بهانه حمایت از محصولات آمریکایی و تولید داخلی این کشور، دستور قانون تعرفه واردات کالاهای خارجی اعم از محصولات چینی را داد، اندکی پس از آغاز این جنگ تجاری، اعلام کرد که واشنگتن تعرفه ۱۰ درصدی جدیدی را برروی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار وضع می‌کند که این تعرفه‌ها از تاریخ ۲۴ سپتامبر شروع شد، ولی انتظار می‌رود این تعرفه‌ها در اول ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۵ درصد افزایش یابد که در اصل شروعی برای شعله‌افروزی بر تنش‌های سیاسی و تجاری بین پکن و واشنگتن تلقی می‌شود.

با توجه به آنکه خیلی از کمپانی‌های خودروسازی آمریکایی و اروپایی در چین کارخانه دارند و یا با خیلی از کمپانی‌های چینی برای تولید و تأمین قطعات مورد نیازشان قرارداد همکاری دارند، پس افزایش تعرفه وارداتی که سران این دو کشور برای همدیگر وضع کرده‌اند، می‌تواند تبعات منفی و مخربی را برای اقتصاد آمریکا، چین و خیلی از کشورهای دیگر به همراه داشته باشد.

در گزارشی که Nikkei Asian Review در این باره نوشته است، انجمن صنایع خودروسازی چین اخیراً عنوان کرده است که فروش خودروهای شخصی و سواری در ماه سپتامبر سال جاری میلادی با ۱۲ درصد کاهش، به ۲ میلیون و ۶۰ هزار دستگاه کاهش یافته است این در حالیست که رشد بازار خودروی این کشور در ۹ ماهه نخست سال جاری ۲۰۱۸ میلادی فقط ۰.۶ درصد رشد داشته است.

استیو من، تحلیلگر ارشد Bloomberg intelligence در این خصوص می‌گوید: این بزرگ‌ترین رکودی است که خودروسازان در چین در طول سال‌های گذشته با آن مواجه شده‌اند که بیشتر گریبان برندهای کوچکتر و ضعیف‌تر را خواهد گرفت، ولی کمپانی‌های بزرگ انتظار می‌رود برای افزایش فروش خود در این کشور مجبور به کاهش قیمت محصولات خود شوند. البته سناریوی دیگری که بسیار محتمل‌تر به نظر می‌رسد آن است که خیلی از خودروسازان فعال در چین مجبور خواهند شد به خاطر نداشتن صرفه اقتصادی و کاهش هزینه‌های تمام شده کارخانه‌های خود را تعطیل کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar